Teszt: dízel családi autók

Peugeot 5008 HDi vs. Renault Grand Scénic dCi

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2010.04.01. 06.04

Egy dízelmotoros kompakt egyterű közel ideális családi autó. Az 5008 és a Grand Scénic a kisebbik dízellel keveset fogyaszt, kényelmes, biztonságos, tágas és orbitálisan nagy csomagtartóval áll a mindennapi feladatok elébe. De melyik a jobb a kettő közül?


Végletek: GTI és kompakt egyterű

Nagy falat: 955 ezer Ft az árkülönbség a Renault javára

Nagy falat: 955 ezer Ft az árkülönbség a Renault javára


Milyen furcsa, hogy a francia autóipar homlokegyenest különböző területeken alkotott nagyot. Az átlagból két téren kiemelkednek ki: az egyik a kis sportmodelleké, ahol a Peugeot 205 1,9 GTI, a Citroën Saxo 1,6 VTS vagy ma a Clio RS a fehér izzásig hevíti a sportos vezetőket.

A másik a megfizethető egyterűek világa, ahol a Renault volt az első európai márka a Scénic-kel 1996-tól és ahol a Citroën a Xsara és a C4 Picassókkal szépen aratott. Pár hete bevezette az újonnan 10-11 milliós 807 mellé a Peugeot be az 5008-ast, egészen más árakon.

Törésteszt: simán öt csillag
Egy családi autónál elsődleges a biztonság, amit jobb híján az igen kemény Euro NCAP-törésteszt eredményei alapján hasonlíthatunk össze. Az 5008 és a Scénic is igen jó értékeléssel zárta az új normák szerinti vizsgálatot. A Renault és a Peugeot esetében egyedül az első fejtámlák védelmét minősítették gyengének a szakemberek ráfutásos balesetben, máskülönben a francia egyterűek magas színvonalú védelmet nyújtanak a bennük utazó gyermekeknek és felnőtteknek.
Euro NCAP törésteszteredmények 5008 Grand Scénic
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) 32 / 89 33 / 91
Gyermekbiztonság (pontszám / %) 39 / 79 37 / 76
Gyalogosvédelem (pontszám / %) 13 / 37 15 / 42
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) 6,8 / 97 6,9 / 99
Összeredmény ***** *****


Láttak már kisgyermekes családot

Óriási a Peugeot csomagtartója

Mindkét autó csomagtartója óriási


Mindkét autón látszik, hogy a tervezőik vagy maguk is családos emberek, vagy alaposan tanulmányozták, mire van szükség gyermekekkel. Például végtelen csomagtérre, amiben a Grand Scénic még a szintén gigantikus 5008-ast is lepipálja.

Ám a kismotor, a babakocsi, a gumicsónak és minden egyéb a jóval olcsóbb Berlingóban is kitűnően elfér, nem elég mindezt elnyelni. A Grand Scénic átgondoltságával, a milliónyi ötletes rakodóhellyel és jó minőséget sugalló, igényes műszerfali anyagaival magasra tette a lécet.

Változtatható a műszerfali TFT színe és grafikája

Változtatható a műszerfali TFT színe és grafikája


Az 5008-ban is van ügyes fiók, szőnyeg alatti rejtekhely a padlóban és az első ülések közötti láda is öblös, de például egy mobiltelefonnak nehéz jó helyet találni benne a váltó környékén. Belső téri minőségérzetben van olyan jó, mint a Scénic.

Örökség a Citroëntől

Nagy előnye a Peugeot-nak a második tetőoszlop borításában lévő levegőkilépő. Ezt a házon belüli testvérmodelltől, a Citroën C4 Picassótól örökölte az autó, itt is állítható a befúvás erőssége.

Rövid távon ki lehet bírni

Rövid távon ki lehet bírni


Az 5008 asztalkái kifejezetten gyermekeknek szólnak, ha én lehajtom őket, nem fér el a térdem. A Scénicben az asztallap felfelé nyílik, így befér alá a lábunk, viszont a kicsiknek talán túl magasan vannak.

Eltérő üléskoncepció

A három különálló ülés a Scénicben és az 5008-ban sem az igazi magas felnőtteknek, keskeny és rövid ülőlapjuk miatt. Leghátra tolva őkt egy kosárcsapat tagjai is elférnek egymás mögött, átlagmagas utasokkal még arra is van hely, hogy leghátul felnőtteknek is elfogadható lábteret alakítsunk ki a középsők rovására.

A padlóba süllyeszthető középső ülések néhány áthidaló fedéllel sík rakteret adnak, a Renault ezzel szemben a maximális térfogatban mutathat fel előnyt, ha üléseit nemcsak előre buktatjuk, hanem ki is vesszük.


Harmadik üléssor azonos áron

Egyformán 150 ezer forintos felárért mérik a harmadik üléssort, amit a Peugeot a bevezetési kampányban elenged. A Renault ezúttal ugyan ötszemélyesként jött, de a leghátsó üléseket abban is egy kézzel előkaphatjuk, mozgatásukat rugók segítik.

Rugó segít hajtogatni az üléseket

Rugó segít hajtogatni az üléseket


A variálhatóság mindkét modellben ideális, összességében nekünk az 5008 üléskoncepciója tűnt meggyőzőbbnek. A középső ülések lapja felcsapható, a székek gyorsan előresiklanak, meggyorsítva a bemászást hátra.

Eldől a meccs

Menet közben az eddig egál eldől a Peugeot javára. 1,6 literes motorja harmonikusabb a Renault 1,5-ös dízelénél, ereje egyenletesebben jön meg, nincs olyan erőtlen tartomány 1800 alatt, mint a Grand Scénicben.

Jobb vezetni az 5008-ast a Grand Scénicnél

Jobb vezetni az 5008-ast a Grand Scénicnél


Váltója is pontosabb, bár több erőt igényel, mégis szívesebben használtuk, mint a Grand Scénic szintn hatfokozatú és jól áttételezett, könnyebben járó váltóját. Az 5 és 8 liter között mozgó fogyasztásban nincs igazán különbség, átlagosan nálunk mindkettő eljárt 6,5 literből.

Mivel a két autó nagyon közel van egymáshoz, a babérkoszorú kiosztása előtt végigkergettük őket a nevezetes Lepencei úton, amely a szentendrei Skanzen fölött kezdődik és Visegrádra, a 11-es útig vezet a Pilisen keresztül.

Kényelem: ez is egál

Kényelmes az üléshelyzet és jó az ülés

Kényelmes az üléshelyzet és jó az ülés


Futóműben itt a Scénicet éreztük kicsit jobbnak, mert kevésbé volt hajós, de az 5008 sem libegett az út felett.

A Peugeot-ban tetszett a kisebb rásegítéssel, pontosabban dolgozó kormányzás tetszett és főleg a váltódoboz oldalára lehozott párnázás. Vad kanyarokban a térdünk egy kellemesen puha felületnek támaszkodik.

Elöl az ülések egyformán kényelmesek, az üléspozíció sem olyan béna bakon ülős, mint sok egyterűben.

Egyenként állíthatóak a hátsó ülések

Egyenként állíthatóak a hátsó ülések


Rugózási kényelemben a két francia egyterű sokat nyújt, a Renault egy kicsit még a Peugeot-nál is jobban veszi az úthibákat, pedig egyik sem gyomorforgatóan himbilimbis lágysággal dolgozik.

Hosszú utakra mégis a Peugeot jobb társ, mert halkabb ellenfelénél. A Grand Scénic is jól szigetelt autó, de azt az arisztokratikus csendet, amely az 5008 sajátja, nem nyújtja, főleg a szélzaj erősebb benne.

Jobb, de drágább az 5008

Bár többe kerül, végül a Peugeot győz

Bár jóval többe kerül, végül a Peugeot győz


Tavaly a Scénic nem véletlenül előzte meg a Versót, a Zafirát és a Mazda5-öt, de a Peugeot sűrűbb szövésű, meggyőzőbb autó. Harmonikusabb motorja, valamivel jobb kényelme és okosabb ülésrendszere miatt a tesztet az 5008 nyeri, mert érezhetően jobb autó a Grand Scénicnél.

De a való életben az ár nemcsak egy tesztkritérium, hanem kifizetendő, súlyos tétel. A Renault jóval alacsonyabb listaára miatt saját magunknak inkább a dízel Grand Scénicet választanánk. Valamivel hígabb ugyan az 5008-nál, de üsse kő! Abból a 955 ezer forintból sokat lehet nyaralni a családdal.

Műszaki adatok
Peugeot 5008 1,6 HDi Premium
Renault Grand Scénic 1,5 dCi Dynamique
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560 1461
Furat x löket (mm) 79,0 / 81,5 76 / 80,5
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109)/4000 78(105)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240-260/1750 240/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,3 12,6
Végsebesség (km/h) 183 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,5 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,5 4,6
Vegyes (l/100 km) 5,3 5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 140 134
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4529/1837/1623-1639 4560/1845/1645
Tengelytáv (mm) 2728 2770
Csomagtér (liter) 5 szem: 578-679 5szem: 645-752, 7szem: 564-702
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1472/598 1410/601
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (5 üléssel) 6 445 000 5 490 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei Itt olvashatók Itt olvashatók
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Peugeot sokat késett, de egy igen jó autóval lépett be  a kategóriába. Jó vezetni, szép és tágas belül, motorja, futóműve remek. Alig maradt alul a Grand Scénic, főleg kis fordulaton gyenge motorja miatt. Továbbra is kiváló családi autó, mert az 5008 jobb ugyan, de nem annyival, amennyivel drágább.
8,25 pont 8,0 pont

Kommentek

  • bdfhz

    Csak az a baj, hogy Magyarországon a 3-4 gyerekes családok ritkán tudnak előkapni 5-6 milliót egy kocsira. Sokak számára még a jóval olcsóbb Dacia MCV is csak álom.

  • Kama3

    Maximálisan egyetértek veled bár a jóval olcsóbb példádat kiváncsi leszek, hogy reagálják le a szakértők.

  • Mini Cooper S

    Nem tetszik egyik sem, ha lenne 6 millám, akkor egy alap Tourant vennék

  • rsp200

    “alap turhant!!!”
    LOL

  • oszkopeter

    Vegyél alap Touran-t 102 LE-s benzinmotorral. Gratulálok hozzá! Csak vigyázz, mert levillognak majd az ezerkettes Zsigák az érdi emelkedőn! Ha kicsit utánanéztél volna, rájössz, hogy 6 millió alatt (6.445.000 HUF listaár – 400-500 ezer HUF kedvezmény) Premium felszereltségű 110 LE-s dízel 5008-ast kaphatsz, amiben szinte minden benne van (ESP, elektromos kézifék, 6 légzsák, USB-s rádió, 16-os alufelnik, tempomat, automata fényszóró, stb….) ráadásul most 5 év / 200.000 Km garival akciózzák! Kicsit azért nézz körül mielőtt beírogatsz, bár ez kétségkívül fárasztó cselekedet! ;)

  • Gabbi75

    Vegyél Turhát Neked az való.

El se hiszed, hogy megy ez a kompresszoros Escalade

Egy igazi száguldó páncélszekrényt alkotott a Cadillac Escalade-ből a Henessey nevű tuningcég, ami olyan gyors, mint a legdurvább sportautók.

F1: A Honda készül a második csapatra

A Honda kibővíti angliai bázisát, hogy 2018-ra a McLaren mellett képes legyen egy második csapatot is motorokkal ellátni.

Tarolt az Audi a Hungaroringen

A hungaroringi DTM szombati futamán mindhárom dobogós helyet az Audi szerezte meg, a legmagasabb fokra Edoardo Mortara állhatott fel.

6 szolgáltatás, amit elvárunk majd a jövő autóitól

Az autóipar legfrissebb fejlesztéseiből már most látszik, hogy a nem túl távoli jövőben nem kizárólag utazásra használjuk majd az autókat.

Bármilyen autóvá át tud változni ez a furcsa négykerekű

Ennek segítségével többé nem kell tucatnyi autót összetörni, hogy látványos felvételeket nézhessünk majd a mozivásznon.

Eljött a dízelbuszok alkonya

A lengyel Solaris két új autóbuszt is bemutatott Hannoverben, a jelenleg is zajló IAA haszonjármű kiállításon. Az egyik CNG-vel megy, a másik pedig hibrid üzemű.

Michelisz a második helyről indul Sanghajban

Egyedüli hondásként Michelisz Norbi jutott be az első tízbe a kínai időmérőn, Huff és Monteiro már a Q1-ben kiestek.

Frissen restaurált F40-es Ferrari égett porrá

A Ferrari F40 kétség kívül az egyik legvágyottabb autó, amit az olaszok készítettek, így különösen fájdalmas, ha elvész akár egy darab is.

A pesti ember gyorsabb vagy a gép?

Több év tapasztalata alapján autóval gyorsabban haza lehet jutni a munkahelyről, vagy pedig a kocsi navigációjával, a világelső Google-lel, esetleg a mindenki által újabban istenített Waze-zel?

Mindenét villamosította a Smart

Összes modelljét villanymotorral látta el a Smart. Ez persze náluk nem jelent sokat, de jól hangzik.

Ha ez a jövő, akkor nagyon várjuk

Elképesztően nagy hatótávval rendelkező LNG-teherautót mutatott be az Iveco Hannoverben. A Z Truck már a jövő kamionjainak új generációját képviseli.

Massát nagyon várják az elektromos F1-be

A Forma-E főnöke nagyon örülne, ha Felipe Massa F1-es visszavonulása után az elektromos sorozatban folytatná pályafutását.