Hova lett a fogáspont?

Életem első tesztautóját a második napon megkarcolták. Nem, nem én voltam a hibás, de csúnya kezdet volt, mi tagadás. A baj ott kezdődött, hogy valóságos autókat vezettem eddigi rövid, ám annál tartalmasabb vezetői pályafutásom során, így nagyon nehezen tudtam feldolgozni, hogy egyszerűen láthatatlan vagyok.

Chevrolet Spark – lányteszt a szikráról 1

Azon viszonylag korán átlendültem, hogy egyszerűen lehetetlen vele szépen elindulni, mert képtelenség kitalálni, hol van a kuplung fogáspontja, de ez valószínűleg a nem túl nagy teljesítménynek köszönhető.

Így az első pillanatban lefulladtam, de ez egyáltalán nem szegte kedvem, hiszen mégis egy “szikrazöld” óriási menő kocsiban ültem, amiből gond nélkül kérhető a mekdrájvban máfn pörpikörk.



Mr. Vivaro

Ezt persze csak én tudtam, így egy kedves vivarós delikvens úgy gondolta, nem várja meg, míg a balra kanyarodó sáv helyet kap, élén ezzel a kis zöld semmiséggel, így jobbról bepasszírozta magát arra a félméternyi helyre, ami a járdasziget és köztem volt.

Vetélytársak*Listaár, forint
Suzuki Splash 1,0 GLX CD MP3 AC (68 LE)3 062 000
Chevrolet Spark 1,0 LS (68 LE) 2 535 000
FIAT Panda 1,2 Emotion (60 LE) 3 110 000
Hyundai i10 1,1 Comfort AC (66 LE)2 799 000
Vetélytársainál lényegesen kevesebbe kerül az ezres Spark. Árban az i10 van a legközelebb hozzá, de annak felszereltsége gyengébb az LS kivitelben oldallégzsákot is alapáron adó Chevyénél. A Pandában az Emotion szint automatikus légkondicionálót biztosít, a Splash GLX CD MP3 AC kivitele is gazdagon felszerelt. A Spark listaára azonban az eggyel jobb, LT jelű csúcsmodell esetében is jóval alacsonyabb, 2 610 000 Ft.

*Ötajtós modellek listaárai, a tesztelt Sparkéval összevethető felszereltséggel

Nem volt túl gazdaságos megmozdulás, de a koccanás ismét csak nekem tűnt fel, hiszen Mr. Vivaro úgy elhajtott, hogy csak pislogtam. De ki lettem én okítva a vezess szerkesztőségében, azaz vissza kettő, padlógáz, és utánaeredtem.

A dudát két utcán keresztül nyomtam, így ennek, és a dugónak köszönhetően elkaptam az embert. Persze értetlenül állt a kérdéseim előtt és ki sem mert szállni sokáig, majd még azt is tagadta, hogy fehér az autója. Végül szereztem egy telefonszámot, egy könnyedén visszautasítható ajánlatot egy teljes mosás-polírozásrsa és egy kis tigriscsíkot a jobb hátsó kerék fölé.

Chevrolet Spark – lányteszt a szikráról 2

Cocktail green, a szikrazöld


Egyébként a Spark összes sajtómegjelenését látva komolyan elgondolkoztam azon, hogy ezt az autót csak és kizárólag ebben a szikrazöld színben gyártják-e? Nyilván nem ez a neve ennek az utánozhatatlan zöldnek (a gyár valóban cocktail greennek nevezi – a szerk.), de éppolyan markáns ez is, mint a suzukipiros vagy a trabantkék.

De van másmilyen is, láttam egyet sötétszürkében. Ha javasolhatom a leendő Spark vásárlóknak, csakis világos színben vegyenek ilyen autót, ugyanis én öt percen keresztül bámultam a sötétszürke kollégát, mire rájöttem, hogy ez ugyanaz a kocsi. Sokkal kisebb a szürke. Döbbenetesen sokkal.

Szalagfüggöny a nagymamától
A 2010-es Young? Creative? Chevrolet designpályázat fókuszában is a megújult Chevrolet Spark, egy trendi, fiatalos és mindenki számára elérhető autó áll, friss formavilággal és színvonalas felszereltséggel. A tavalyi pályázat eredményhirdetésen már bemutattak egy továbbgondolt darabot, a nagymamától kölcsönkért légy-távoltartó szalagfüggönyt is igénybe véve.

Meglepően nagy

A Spark meglepően ötszemélyes, de azért túl messzire nem indulnék el a hátsó ülésen kuporogva. Viszont gyönyörűen elfér benne négy nyári gumi, vagy néhány bőrönd és hűtőtáska tele szalonnával. A csomagtartó tökéletes a heti nagybevásárlásra, de azért a lapra szerelt svéd bútorok áruházába ne ezzel érkezzünk.

Chevrolet Spark – lányteszt a szikráról 3

Lapozzon a következő oldalra!


Ha valóságos emberek ülnek a hátsó ülésen is, ne lepődjünk meg, ha az ablak titokzatos módon lehúzódik, vagy ha nem akaródzik nekik bekapcsolni a biztonsági övet. Előbbinek a könyökök, utóbbinak a fenekek kiterjedése az oka.

Sinatra és Lady GaGa

Az autót vezetni egyébként meglepően könnyű. Itt a kormány rendeltetésszerű használatát értem, ugyanis pont annyira kanyarodik, amennyire akarod, nem csúszik ki a kezedből, egyszerűen könnyű. A rugózása nincs túlgondolva, az olvadás következtében előbukkanó kátyúkba mindketten belehaltunk egy kicsit.

A belső tér kifejezetten, talán indokolatlanul nagy, ennek köszönhetően a sparkozás kissé olyan érzés, mintha egy fedett, kényelmetlen kádban ülnél.

Ha már kényelmetlenkedés: a rádió kezelésére rá kell szánni egy kis időt. Ha éppen kanyarban akarod Lady GaGát Sinatrára cserélni, csak egy tornamutatvánnyal együtt tudod megtenni, mivel a vezérlő a kormányon van. Így ha te kanyarodsz, a rádió is kanyarodik veled.

Fontos a sminktükör!


A rekeszek viszont szinte tökéletesek. Mindennek van helye, mindent könnyen elérhetsz és minden biztosan a helyén marad még a legdurvább körforgalomban is. A tükör különösebb állítgatás nélkül alkalmas sminkellenőrzésre (aki még eddig nem vette le – a szerző lány. A szerk.). És ez tényleg fontos, tudom, szörnyű, de én szeretem látni magam is vezetés közben. (És ezzel nem vagyok egyedül. Csak a móka-kacagás kedvéért egyik reggel figyeljétek meg a többieket, hányszor bámulják magukat a visszapillantóban.)

Tudom, egy manuális fűtés-hűtéssel nem lehet világot váltani, de meglepően gyorsan felturbózza magát, ha igazán zima van odakint. Igaz, az előtted álló Zsiguli végterméke is pillanatok alatt beül melléd, de ugye tudjuk, “jobb a büdös meleg…”.

Két tank, bő 1000 kilométer

Egy hét alatt több mint ezer kilométert tettünk meg együtt Sparkyval, kicsit több, mint két tele tankot elhasználva. (A 35 literes tankból kiindulva ez hat litert jelent százon – a szerk.) A pillanatnyi fogyasztást ugyan nem lehet tudni, de meglepődéssel tapasztaltam a változást az autópályára felhajtva.

Itt ugyanis percenként 10 kilométerrel csökkent a következő tankolásig megtehető út! Városban viszont semmi gond, napokat lehet tekeregni anélkül, hogy egy pöcök is eltűnne a benzinmérőn.

Chevrolet Spark – lányteszt a szikráról 5

Sok neki a 130

Az autópályán gond nélkül tartja a 130-at, sőt, talán még többet is, de az biztos, hogy azokon a napokon nem érzi jól magát. Ennek is megvan az ellenszere: zene felhangosít, ventilátor maximumra teker és máris egy kabrióban érzed magad.


Egyetlen apró pici dologra kell figyelni. Bármilyen kis fuvallat bármilyen helyzetben képes meglökni az autót, ami néha kellemetlen lehet, de kárpótol az a folyamatos fütyülés, amit a tetőcsomagtartó tartója okoz. A kilométeróra 180-ig van skálázva, ami tudom, hogy nem jelent semmit, de azért egy kicsit nagyképű, nem?

Apropó kijelző. Ez sem lett túlgondolva. Mi több, egyenesen ronda. Apukám megkérdezte, hogy mi van, ha letörik? Én csak annyit mondtam, hogy akkor veszek még egy hepimílt, mert szerintem ott adnak hozzá egy újat.

Komolyan, a régi Sega játékokra emlékeztet a kis kijelzőjével és a körbepakolt visszajelző lámpácskákkal. Minden nem ám beépítve a falba, hanem a kormányból kinyúlva egy kis izén. Tényleg megfordult a fejemben, hogy hátha van benne valami játék is az unalmas hétköznapokra.

Félkész kijelző

Mindezt tetézi, hogy csak a kormányon átnyúlva, három gombot nyomogatva tudod meg az aktuális adatokat, mint kilométerállás, hátralévő kilométer, pontos idő (azaz a kocsiban NINCS máshol óra), és egyéb, feledhető információ.

Az egész kijelző annyira nem illik az aprólékosan megtervezett, kigondolt, kivitelezett ívekhez, rácsokhoz, hogy olyan, mintha egy tanulmányautóba ülnél be, ahol már csak ez az egy rész nem készült el és addig a gyakorló verzióval helyettesítik.

Úgy várod, hogy kapod a levelet: Kedves ügyfelünk, köszönjük a türelmét, megérkezett a kijelzője, kérjük, fáradjon be, megajándékozzuk egy csokoládéval…

Chevrolet Spark – lányteszt a szikráról 6

Nem vagyok tűsarkas, műkörmös cica!

Eddig úgy gondoltam, hogy tudok tankolni, de a Spark ráébresztett, hogy ez bizony férfimunka. Én a tanksapka letekerésekor az azon található piktogramok szerint jártam el, persze minden a helyén maradt.


Erre válaszul a segítő fiú reflexből három és fél másodperc alatt megoldotta a gondot, teljesen természetes irányba letekerte a sapkát és már pörgött is a forintszámláló. Én meg álltam ott megsemmisülve, mint valami tűsarkas, műkörmös cica. Így utána csikorgó kerekekkel kellett elhajtanom, hogy megmaradjon az önbecsülésem. Sikerült!

Meg lehet barátkozni vele

A Spark a Chevrolet koncepciója szerint a fiataloknak készült. És ez teljesen rendben van, bár én nem ismerek olyan fiatalt, aki magától pont ilyen autót venne. Olyan szülőket viszont igen, akik szívesen meglepnék vele csemetéjüket.

Nyilván nem lapos és fekete, nem brummog a motor a teszkóparkolóban, hülyén mutat rajta a szoknya és a szárnyacskák, de megéri a pénzét, biztonságos, USB-t is dughatsz bele, és menő szikrazöld. És kezdek megbarátkozni az ezres motor hangulatával is.