Az új Spark már a bemutató óta izgatta a fantáziánkat. Látványos és vicces a kis Chevrolet, egy koreai törpe arany kereszttel. De milyen vele az élet hosszú távon? Addig rágtuk hát a GM fülét, hogy Magyarországon mi kaptuk meg elsőnek.

Az arany kereszt öltöztet

Az arany kereszt öltöztet


És most kicsit feszengünk, mert ha megkérdik, jó volt-e, nehéz lesz őszintén úgy válaszolnunk, hogy az életben még egyszer mi kapjunk meg először tőlük bármit.

Egy biztos: nagyon attraktív. Főleg ebben a kihívó metálzöldben. A ködfényszórók éppen megnyíló dimenziókapu-szerű üregétől a hátsó lökhárítóba olvasztott, szemtelenül kamu kipufogóvégig egy nagy geg az egész.

Icipici, mindössze 13-as, de gondosan kimunkált alufelnikkel, 155/80-as gumikkal akar valami sportos, vagány lenni? Basszus, nem csak akar, tényleg az.


A Spark gyári kedvcsináló videója

Kívül

Mindenki megnézi

Mindenki megnézi


Nézik is a népek szorgalmasan, amerre csak jár. Főleg a nők. Az új Spark volt életem első olyan tesztautója, amire reggel az óvodában nem egy apuka, hanem egy anyuka kérdezett rá, mondván: de jópofa kis autó, mi ez?

Jópofa bizony, találó ez a szó. Mert szépnek nem szép, nincs benne semmi harmónia. De ettől még viccesebb és szeretetreméltóbb. Lehet, hogy csak a zöld szín az oka, de engem kifejezetten egy bébi-Shrekre emlékeztetett. Az is rút, de szeretjük.

Belül

Jópofa az LCD-panel, szépek a középkonzol kijelzői

Jópofa az LCD-panel, szép a középkonzol


A formák, színek bent is izgalmasak, de a fullextrás változat igényes rádió- és klímakonzoljától eltekintve tilos tapogatni! Mert rögtön az első tapintási inger (kezdve a szépen formázott, de rideg plasztikkal bevont kormánnyal) lelohaszt mindenféle vágyat, ami bármivel kapcsolatban ébredne az emberben. Mindazonáltal kisebb rakodóhelyekből van benne bőven, félliteres flakonból ötöt is el lehet helyezni a kocsiban,

Hátul a középső biztonsági öv csak rossz vicc, de négy felnőtt városi utakon gyötrelem nélkül elfér a Sparkban. És a 170 literes csomagtérrel együtt is meg lehet járni két gyereküléssel családilag a Budapest-Debrecen viszonylatot egy hétvégén (váltóruhával, játékokkal és laptoppal). Erre három tanúm is van (kettő még kiskorú).

Négy nem túl nagy személynek

Négy nem túl nagy személynek


Mondjuk az igaz, hogy Gödöllőnél már kezdtem fészkelődni. Zavart a zaj, a fahangú rádió. Idegesített, hogy túl közel van az arcomhoz a különben nagyon látványos, de nehezen áttekinthető műszeregység. Hogy érzem a vesémben a kislányom cipőorrát.

És akármilyen szép, amerikaias stílusban zölden ragyogó az automata(!) klíma kijelzője,  lefagyott a derekam a pengevékony ajtón átsütő hidegtől. Szóval nem nagy élvezet a Sparkban egy nekibuzdulással 220 kilométer, de meg lehet csinálni.

Kihajtani tilos!

Csinos pici felni

Csinos pici felni


Csak ez a kocsi nem erre való. A kicsi, pörgős motor, a rövid váltó városban van elemében, a picike Chevrolet jó kis lámpától-lámpáig vadóc. És nagyon könnyű parkolni vele, a közvetlen áttételezésű, könnyű szervokormányt fürgén tekergetve a legkisebb résbe is gyorsan elrejthető. Csak a kilátás rossz egy kicsit jobbra hátra. A Spark ugyanis olyan pici, hogy az utasülés fejtámlája gyakorlatilag a teljes hátsó oldalablakot eltakarja a sofőr elöl.

Az 1,2-es, négyhengeres, 16 szelepes (és persze Euro V-ös) motorka lelkesen hozza-viszi az egytonnás testet. A mellső MacPhersonok és a hátsó csatolt hosszlengőkarok olcsó, de bevált megoldásnak számítanak, nem is ráz, nem is támolyog velük a Spark. A fék is bőven elegendő a súlyhoz és a teljesítményhez.

Szikra vagy löttyenet?

Mindkettő Sp-vel kezdődik!

Mindkettő Sp-vel kezdődik!


Splash és Spark, ugyanúgy kezdődik, ugyanannyi betű, nagyjából ugyanakkora (a Splash kicsit tágasabb: (17,5 centivel hosszabb, nyolccal szélesebb, csomagtere 30 literrel nagyobb), ráadásul nevük mókás ellentétpárt alkot: Csobbanás és Szikra. És pont van is nálunk egy zöld teszt-Suzuki. Tehát bedobtuk őket együtt egy szorítóba.

A Spark sprődebb, morgósabb, de erősebb, vadócabb jelenség; egymás után vezetve a két kocsit mintha az öreg Hudson Hornetből ülnénk át Villám McQueenbe és viszont.

Pedig a Splash 86 lóerős és 990 kiló, a Spark meg nehezebb és gyengébb egy picit. Végsebesség: 175 km/h a 164-gyel szemben a Suzuki, gyorsulás nulláról százra: 12,1 a 12,3 mp-cel szemben a Spark javára. Gigászok harca.

Adta magát az összehasonlítás

Adta magát az összehasonlítás


A fogyasztás nagyon hasonló, a rettentő hidegben azonos használatban mindkét kocsi 6,5 liter körül eszik vegyes üzemben. A Splash kicsit tágasabbnak érződik, ugyanakkor a Sparkban sokkal jobban elfér az elöl ülők térde a keskeny középkonzol mellett.

Hasonló felszereltség mellett a Splash kicsit mindig drágább a Sparknál. Melyiket ajánljuk? Fene tudja. Én személy szerint többre értékelem a Splash viszonylagos komolyságát, nagyautósságát (ha-ha) a komolytalan Spark mellett, de az is biztos, hogy a Sparkra nézve mindig elöntött a vidámság, a Suzuki meg csak egy kis városi autó.

Sok légzsák nem sok forintért

Éjszaka mutatós, nappal elég kusza

Éjszaka mutatós, nappal elég kusza


Az új Spark a bevezető kampány időszakában már 1 999 000 forintért elvihető. No persze ennyiért csak az egyliteres fapadost adják ide, melynek kényelmi extralistája ugyan kimerül a szervokormányban, viszont alapáron hat légzsákot és ISOFIX gyerekülés-rögzítő rendszert kapunk vele. Kétmillióért már-már megfontolandó, még ha kilencvenezerrel többért már Dacia Sanderót is adnak, ami 1,4-es motorjával és nagyobb méreteivel sokkal autószerűbb minimálmegoldás a családnak.

A tesztautó bő másfélszer többe került az alapnál. A haragoszöld metálfénnyel együtt ára 3,14 millió forint, ezt még egy 65 ezres menetstabilizálóval lehetne megfejelni. Hát én ennyit biztos nem adnék érte, még második autóként sem.

Akkor már inkább mégis egy nem-automata klímás, kevesebb légzsákos, mégis komolyabb és leheletnyivel nagyobb Splash.

Mondjuk annak már senki nem fordul utána az utcán. Ami persze engem egyáltalán nem is érdekel. Ez van, megöregedtem: inkább a hűvös csobbanás, mint egy pattogó kis szikra.


Műszaki adatok – Chevrolet Spark 1,2 LT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1206
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)60(82)/6400
Max. nyomaték (Nm/ford.)111/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12,1
Végsebesség (km/h)164
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,6
Lakott területen kívül (l/100 km)4,2
Vegyes (l/100 km)5,1
CO2 kibocsátás (g/km) 119
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3640/1597/1522
Tengelytáv (mm)2375
Csomagtér (liter)170-568
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1058-1360
Üzemanyagtank kapacitás (liter)35
Gumiméret155/80 R13
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)1 999 000 (1.0 induló ár)
2 776 000 (1.2 induló ár)
A tesztautó ára3 140 000 Ft
ÉRTÉKELÉS
A vezess.hu értékelése: Kicsi, zajos, egyszerű, de divatos. Nem ciki új Sparkot venni. De hárommillióért fullosat kicsit hülyeség.
Pontszám (max. 10)  6 pont

Mellette – Ellene
  • nézik, divatos
  • icipici, álom vele parkolni
  • dinamikus és nem is eszik sokat
  • hosszú úton fárasztó
  • nívótlan anyagok a beltérben
  • nehéz szabadulni a gondolattól: mi minden mást adnak az áráért