Ezt nem hiszem el! – hangzott a kezdő terepjárós szájából, amikor a sűrű erdőben kijelölt meredek pályán csont nélkül túljutott. Nem volt nehéz dolga, a tesztautókon valódi terepgumi feszített, a fák között hozzáértő segítők tartották szemmel a műveletet, a feneke alatt pedig felezős, terepjárónak látszó tárgy dolgozott. Végre fellépő és egyéb felesleges kiegészítők nélkül. Pár napig a Ford 4×4 Akadémiáján túrtuk a sarat.

Csinosabb

Feljön ez kötél nélkül is

Feljön ez kötél nélkül is


Bár a Ford határozottan állítja, hogy a Rangerből nem szándékoznak városi személyautót faragni, hanem továbbra is vérbeli igáslónak tartják, ami igazából munkára született, annak ellenére a mostani ráncfelvarrás után mégis szemrevaló járgánnyá változott a Ford 4×4-es pickupja.

Az áttervezett orr-rész új lámpákat, lökhárítót, hűtőmaszkot és motorháztetőt kapott. Hátul új lámpák, oldalt pedig az irányjelzők teszik csinosabbá a 4×4-es pickupot. Forradalmat azért ne várjunk, a lemezek alatt a lényeg továbbra is változatlan, a kocsira csak egy szolid sminket dobtak a gyárban. Talán munkagépnek, sárba már túl szép is.

Gyári képen a Ranger:

Tengelyig a sárban 1

Csak dízel

A frissítés után nem változott a motorkínálat, továbbra is kétféle dízelmotorral – 2,5 és 3 literes dízel 143 és 156 lóerővel – kapható a Ranger. Újdonság csak a váltók terén történt, a jövőben már a 2,5-ös TDCi motorhoz is kapható ötfokozatú, automatikus váltó.

Így az igazi

Tesztautó...

Tesztautó…


Sportosnak látszó és valóban izmos autókat zárt versenypályán a legszórakoztatóbb kipróbálni, ahol nem kell sem a jogosítványt, sem a többi közlekedő életét félteni a gyorshajtástól. Terepjáróval is hasonló a helyzet, hiszen legálisan már szinte sehol sem csapathatunk kedvünkre, így az autót a plafonig összesározni sem könnyű. Pedig most ez volt a cél. A mágikus hatású Engedéllyel a zsebünkben, teljesen legálisan csobbanhattunk a rothadó szagú, híg és a homokszínű, ragadós dágványban egyaránt.

Népszerű darab
Itthon a Ford Ranger kedvelt modell a pickup piacon. A Rangereknél csak a Nissan Navara fogy jobban, a Ford után a slágerlistát a Toyota Hilux és a Mitsubishi L200-as folytatja. Jól jelzi, hogy a Rangert inkább munkaautónak viszik, hogy az automata váltós kivitel, valamint a duplakabinos kasztni aránya is jóval kisebb a szegmensben megszokott átlagnál. Nem utolsósorban a kétkerék-hajtás sem opció a Fordnál.

Jó jel

Helyzetfelmérés

Helyzetfelmérés


Már az indulásnál sejtettük, hogy ezen az úton jól fog szórakozni, aki nem ijed meg attól, ha retkes lesz az új cipője. Durva terepgumikkal felszerelt Rangerek és néhány megszeppent Kuga várt minket a parkolóban, majd gyönyörű utakon közelítettük meg a Bakonyt.

A várakozásnak megfelelően az autópályás menet nem volt túl felemelő, a rücskös gumik nem bírtak csendben maradni. Nagyobb tempónál ugyanúgy zajosak voltak, mint a körforgalmakban, kanyarokban. Igaz, utóbbiaknál másféle, sokkal szórakoztatóbb ricsaj jött a hátsó kerekek felől.

Bevitték az erdőbe

Bevitték az erdőbe


Érkezés után kaptunk egy durva eligazítást, gyorsan az agyunkba is véstük a három alapelvet: Biztonság, biztonság, biztonság. Nem állítom, hogy végig ez lebegett volna a szemünk előtt, de valahogy mégis megúsztuk azokat a helyzeteket is, amikor különcködő csapatunk az ajánlott négykerék-hajtás helyett csupán a hátsó kerekekkel szórta a sarat a mögöttünk jövőkre.

Szűk pálya

Rántókötél

Rántókötél


Terepjáróknak pályát építeni nem könnyű mulatság, sokkal könnyebb egy meglévőt kikölcsönözni. Ha az éppen terepmotorosoknak készült, az sem baj. Így az első nap vége felé valószínűtlen buckákon ugrándoztak, kúsztak-másztak a Rangerek. A korábbi eligazítás hasznosnak bizonyult, mert még a terepszüzek sem tettek kárt sem magukban, sem a kocsikban.

Eredmény

Ön kire fogadna nagyobb pénzösszeggel?

Ön kire fogadna nagyobb pénzösszeggel?


Végül mindössze két elakadással sikerült túljutni a kétnapos terep-programban szereplő változatos terepen, feladatokon. Ezek közül az egyiket egyszerű tolatással és újra próbálva megoldotta a sofőr önerőből. A második elakadás pedig a program szerint fentről teljesítendő erdei meredélyen esett meg. Itt egy könnyed rángatásos menüpont is bekerült a programba, de ez sem tartott tovább pár percnél.

Már csak egy dolog érdekel, milyen lehet megrakodva, szügyig érő hófúvásban küzdeni a továbbjutásért egy terepjáró kormánya mögött. Talán ez a vágyunk is teljesül valamikor.