A legdurvább SEAT Leon

Vezettük: SEAT Leon Cupra R

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2009.10.24. 08.10

A frankfurti autószalonon debütált SEAT Leon Cupra R az új, 265 lóerős motorjával jelenleg a legerősebb SEAT a piacon. Gyors, kényelmes és csodás hangja van.

Talált lóerők

Az alapból 240 lóerős kétliteres, a VW-től érkező TSI-ből a motorvezérlés és a turbónyomás 2,2 barra növelésével további 25 lóerőt csikartak ki a spanyolok. Így 6,2 másodperc elég az autó százas sprintjéhez, amely egészen a 250 km/órás elektronikus korlátozásig kitart.

Papíron 8,1-es átlagfogyasztást ígér a gyár, nekünk a tesztúton 13,5 litert mutatott a fogyasztásmérő, míg a pályán, kegyetlenül gyilkolt darab fedélzeti számítógépe 27 literes átlagot saccolt.

Erősebb váltó

Hazafelé már a nap is sütött

Hazafelé már a nap is sütött


Hozzányúltak a váltóhoz is, a nagyobb a teljesítményhez, több lóerőhöz itt-ott meg kellett ezt is erősíteni. Az ötös fokozat módosított áttételt kapott és megerősítették a legtöbb fokozat közötti szinkrongyűrűket is. Amit a vezetőülésből érezni is, az a hat milliméterrel rövidebb úton járó váltókar.

A futómű sem úszta meg, itt a rugókat tették feszesebbé – elől 35, hátul 30 százalékkal – és új, feszesebb lengéscsillapítókat használtak. A titkos fegyvernek mégis az XDS fantázianevű ál-diffizárat tartja a sajtóanyag. Ez elektronikus úton próbálja megoldani, hogy a motor teljesítményének nagy része mozgási energiává váljon és ne vesszen el valahol a kerék és az aszfalt között.

Számolatlanul toltuk az élményköröket

Cup és Racing szavakból lett a Cupra

Cup és Racing szavakból lett a Cupra


És ez nagyjából működik is. Igaz, a szálloda mélygarázsából kifelé menet megálltunk a lejtőn lenullázni a kilométer-számlálót, és a csúszós felületen még így is megszenvedett az elektronika, de végül csak sikerült elindulni felfelé.

Igazi oldalát mégis a Castellolí-i pályán mutatta meg az autó – többek között azért is, mert addigra legalább elállt az eső. Bukósisakban ugyan kényelmetlen a vezetés, de a hátborzongató hang és a teljesen kezes, könnyen kezelhető autó hamar elfeledtette ezt a kényelmetlenséget. A hamar véget érő négy kör után még jó ideig róttuk volna tovább a kőröket.

Kinek kell?

Még vizes a pálya

Még vizes a pálya


Az eddigi évek eladási adatai alapján a sportos SEAT-ok legfőbb piacának a spanyol hazai pálya mellett a német, francia, olasz és a svájci számít. Utóbbi különösen érdekes, hiszen mit lehet egy olyan országban kezdeni a 265 lovas kocsival, ahol az autópályán is legfeljebb 120-szal lehet hasítani, és csupán a gyorshajtással kacérkodó gondolatért is már alapos, szakszerű felnégyelés jár.

Ha kell, tud spórolni is

De szerencsére ha nem is szórakoztató, de használható autó a Leon Cupra R nyolcvanra beállított tempomat mellett is. Ilyenkor csendes, és talán még takarékos is. A gyár szerint ilyenkor 8,1 liter üzemanyaggal is beéri száz kilométerenként. Azért hálásak vagyunk a sorsnak, hogy nekünk nem Svájcban, hanem Spanyolország útjain, illetve rendes, zárt pályán mutathatta meg az autó, mit is tud. Már amennyire a monszunjellegű eső után elázott pályán ezt meg tudta tenni.

Bútorzat

Kényelmes, szép, sportos

Kényelmes, szép, sportos


Odabent természetesen sportos kagylóülések várják az elöl ülőket. Méghozzá a jóféle fajtából. Szép, kényelmes és mégis tart annyira, amennyire kell. Az üléseket pedig bölcsen nem csúszós bőrbe, hanem jó tapintású alcantarába öltöztették. Hogy a vezető ne nagyon feledkezzen meg arról miben is ül, az utasteret is alaposan kidekorálták cuprás feliratokkal. Találunk belőlük az üléseken, a váltógombon, a kormányon, a szőnyegeken, de még a műszerfalra is jutott egy aprócska R-betű.

Középen a nagy kijelzős navigációs funkcióval is felvértezett zajgépet – furák ezek a spanyolok, ott a GPS az autóban, nekünk pedig nyomtatott itinert nyomnak a kezünkbe – még a megszokott műanyag öleli körbe, de a műszerfal tetejét, illetve az ablakig elterülő síkságot borító anyag már kellemes, puha tapintású.

Lógnak a mutatók

Lógnak a mutatók


A műszerek szépek, a számlap fehér háttérvilágítást kapott, a mutatók pedig a sportos hangulatnak megfelelően függőlegesen lógva állnak alapállásban, onnan lendülnek neki a skálának.

Névjegy

Az autó külsején láthatóan nem dolgoztak hosszú hónapokat a dizájnerek. A legerősebb Leon 19 colos kerekeket kapott – klassz lehet rá téli gumit venni – kicsit alacsonyabb is lett, mint a mezei, egyszerű Leon, de még a sportosabb változatoknál is lejjebb hasal néhány mm-rel. Bezzeg a büszke Cupra R feliratból jutott előre, hátra, és még a motortérbe is. Sebaj, hadd tudja a nép, hogy mivel is van dolga.


Gyári képek

Milyen is legyen?

A statisztikák szerint a SEAT eladások egyharmada a sportosabb modellek közül kerül ki. Ezen belül a legegyszerűbb Sport változat húsz százalékot, az FR kilencet, míg a Cupra négy százalékot hasít ki.

Hazai árat egyelőre nem tudunk, de az év végére talán hozzánk is megérkező modell Németországban 29 990 euróba (8 millió forintba) kerül.

Kommentek

  • Kucsu

    Szerintem nem a spanyolok találtak még 25 lóerőt, hanem ez az Audi S3 motorja, ami ugye pont 265 paci.

  • Mini Cooper S

    Nagyon jó, de Lóerőhöz képest kicsit kevés a Newtonméter, és inkább az számít, de amúgy meg nagyon király

  • zippofcy

    Jaja, a spanyolok csak sz@rt tudnak feltalálni pl. spanyolcsizma, spanyolnátha. :P

  • Mini Cooper S

    spanyolviasz:D

F1: A főnök is félszívvel védi Verstappent

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint ha versenybírók nem léptek Max Verstappen vasárnapi manőverei kapcsán, akkor még belefért a produkció. Azért lesz mit tanulni a Belga Nagydíjból.

Bepasizott a kislány, apuka lenullázta az Audit

Amikor az édesapa rajtakapta a lányát, hogy az épp a pasijával romantikázik, picit eldurrant az agya.

Kínának tervez szupersportkocsit Giugiaro

A Techrules nevű kínai autógyártó első autóját maga a legendás Giorgetto Giugiaro tervezte. Jól is néz ki.

F1: Magnussen ott lehet az Olasz Nagydíjon

A vasárnapi Forma-1-es Belga Nagydíjon hatalmasat bukó Kevin Magnussen sérülése nem súlyos, valószínűleg vezet majd a most következő monzai versenyen.

Meztelen gyerekkel ügyeskednek a csalók

Egyesek az út közepére fekszenek, mások friss eperrel próbálják lekenyerezni az ellenőröket a magyaroknál sokkal nagyobb arányban bliccelő külföldiek közül.  

Ennek a Mustang-Lada keveréknek a látványára nem készít fel semmi

Csak erős idegzetűeknek ajánljuk a képek megtekintését, mert itt olyan torz valami született házilag álmodott karosszériaelemekből, amit horrorfilmes kreatív agyaklefüggönyözött sarkaiban sem találunk.

F1: Spa megint jó volt a Force Indiához

A Force India nagyszerű eredményt és fontos lépést ünnepelhet a Belga Nagydíj után, kedvenc pályájukon sikerült a Williamset megelőzve a bajnokság 4. helyére lépni.

Kamion-Eb: Kiss vasárnap is dobogóra állt Mogyoródon

A címvédő Kiss Norbert, a Tankpool24-Mercedes magyar versenyzője második és ötödik helyet szerzett vasárnap, a kamion-Eb hungaroringi hétvégéjének második napján.

F1: Verstappen vette el a dobogót a Ferraritól

Sebastian Vettel úgy véli, Max Verstappen felelőtlen versenyzése nélkül mindkét Ferrari a dobogóig juthatott volna a Belga Nagydíjon.

Alonso: Ez nemrég még elképzelhetetlen volt

Fernando Alonso elismeri, hogy szerencséje volt a McLarennek a Belga Nagydíjon, de nagyon örül a hetedik helynek.

F1: Verstappen már pszichiátriai eset

Max Verstappen átlépett egy határt, Niki Lauda és Toto Wolff is kiosztotta a hollandot.

F1: Magnussent kórházba vitték

A Belga Nagydíjon durva balesetet szenvedett renault-s Kevin Magnussent a pályáról egy közeli kórházba szállították. Bokasérülése van.