Új Astra, új alapok

Ez az Astra várt a reptéren Frankfurtban

Ez az Astra várt a reptéren Frankfurtban


Pechje van a General Motorsnak: saját csődje miatt épp akkor kényszerül az Opel eladására, amikor a sikeres Insignia után nemsokára jön a Meriva B és főleg az új Astra, amelyet a statikus bemutató után most vezetni is lehetett.

Kívül jóval nagyobb autó a J Astra a H-nál, az ötajtós 17 centivel hosszabb, tengelytávja 71 millimétert nyúlt. Az Astra alapjaiban új autó, a GM Delta nevű, friss fejlesztésű padlólemezén áll, amelyre a Chevrolet Cruze és a Volt, illetve az Opel Ampera is épül. Ennek eredménye az elöl 56, hátul 70 milliméterrel nagyobb nyomtáv, ami a szélesebb terpesz miatt nagyon jót tesz az úttartásnak.

I helyett Astra J

4,42 méter hosszú az új Astra, 22 centivel nagyobb a Golfnál

4,42 méter, 22 centivel nagyobb a Golfnál


Meglepődve tapasztaltuk, hogy az Opel a H után következő I helyett következetesen J Astraként emlegeti az új modellt. Az ugrás elsődleges oka az I összekeverhetősége a római egyessel, de a német ABC tizedik betűje mellett más érv is akad. Az Opel szerint kompakt autóik 10. generációja az új Astra, ha beleszámítjuk az 1936-ban bemutatott első Kadettet is, amelyet nem Kadett A-nak, hanem simán Kadettnek neveztek.

Ez volt az az autó, amelynek háborús jóvátétel címén elkommunizált gyártósorán a szovjetek megkezdték a Kadettel megegyező Moszkvics 400/420 gyártását. Szüleim korosztályából sokan utaztak velük szürke taxiként Budapesten. Később, 1962 és 1991 között készültek a Kadettek A-tól E-ig, a sorrendet az Astrák is követték, mert a Kadett Nagy-Britanniában korábban is Astraként futott, csak az ottani Vauxhall néven.

Csak kívül nőtt sokat

Elég tágas a hátsó lábtér

Elég tágas a hátsó lábtér


A 4,42 méteres, a Golfnál 22 centivel hosszabb autó belül gyakorlatilag akkora, mint eddig, nem érezni a növekedést. 10 centi eleve kellett az orr deformációs zónájához a gyalogosvédelmi előírások szigorítása miatt, a csomagtér pedig egész kicsit szűkebb is lett, mert a bő hátsó lábtér fontosabb volt.

Nem nagyon tágasabb, de sokkal menőbb az eddiginél az új Astra. Beültünk, és elámultunk: a megnyerő hanggal becsapódó ajtó mögött gyakorlatilag az Insignia műszerfalát látjuk viszont, hasonlóan szép műanyagokból.

Új Opel Astra: nem lett drága 1

Képek a fejlesztési folyamatról és a kész Astráról a galériában. Ez az akusztikai labor

Sok funkció, sok kapcsoló

Sok funkció, sok kapcsoló


Rengeteg a kapcsoló középen, a több tucatnyi gomb kiismerésére rá kell szánni pár percet. Itt van a sebességkorlátozásokat és az előzni tilos táblákat felismerő Opel-szem kapcsolója, a kormányfűtésé, ami a Corsa D-vel érkezett meg a luxusautók közül a megfizethető modellekbe.

Felárért elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás

Fent állítható az elődhöz is rendelhető elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás Sport vagy kényelmesebb Tour állásba, ha valaki okosabbnak gondolja magát a rendszernél, amely másodpercenként százszor képes módosítani a csillapítási karakterisztikát a vezetési stílus és más paraméterek függvényében.

Opel Astrák az Autókeresőben
250 ezer forintba kerül a legolcsóbb Opel Astra a cikk feltöltésekor a vezess.hu használtautó-keresőjében. Félmillió forint alatt is ki lehet fogni rendes F Astrákat, amelyek nem olyan lepukkantak, mint ez itt. A választék hatalmas, az árak ennek megfelelően szaladnak felfelé. A néhány tízezer kilométert futott H Astrák ára 3,5 millió forintig megy fel, legalábbis az eladók ennyire tartják őket.

Lapozzanak, a második oldalon arról a futóműről lesz szó, amely kevesebbe kerül, kisebb helyet foglal és majdnem olyan jó, mint a Focusé


Két fő bajunk van a H Astrával, az egyik a hiányzó vízhőfokmutató, a másik a bent ülőktől jórészt megvont tárolóhelyek miatt. Az újban megint látni, mikorra melegedik be a víz és rengeteg okos rakodóhely termett benne.

Új Opel Astra: nem lett drága 2

Képek a fejlesztési folyamatról és a kész Astráról a galériában

Precíz munka

Felárért rendelhető jobb háttámasztású komfortülés

Ez nem az, de rendelhető kiváló komfortülés


Nem kevesebb, mint 400 embert figyeltek meg, mit hurcolnak magukkal, hova teszik a pénztárcát és a telefont, ami lehetőleg ne repüljön el az első kanyarban. A felmérés hozadéka a másfélliteres palackra méretezett hely az első ajtókban, amit a Volkswagenekben is szeretünk.

Gondos és aprólékos mérnöki munkát érezni az Astrán. Mert egy ennyire jó autó nem lehet lángoszlopként tündöklő zsenik érdeme, hanem szorgos és következetes munka gyümölcse, a jól definiált és kellően magasra emelt célok elérését jelzi. Egyébként a precizitás nem legenda, ma is él a németekben: spontán elszórt bőröndjeinket névsorba rendezve találtuk meg ebéd után.

Ami másnak nem jutott eszébe

Itt mozdulnak el a Watt-rudak

Itt mozdulnak el a Watt-rudak


Elöl a MacPherson-rugóstag uralkodik a kompakt kategóriában, hátul viszont kétféle futóműkonstrukció terjedt el. Az i30, a Cee’d, illetve a Focus- és a Golf-alapú autók az igényesebb, de drágább és a csomagtérnek kevesebb helyet hagyó független felfüggesztést viszik. Az Astra, a francia konkurencia és a japánok egy része is beéri az olcsóbb csatolt hosszlengőkaros, félmerev megoldással.

Oldalanként 4-5 lengőkar azért jó, mert a több irányból megtámasztott futóműnek csak a tervezett berugózást engedi, nincs bizonytalanságot eredményező deformálódás. Az Opel valami hasonlót valósított meg az új Astrában: a csatolt hosszlengőkaros futóművet kiegészítette Watt-rúddal.

Ez is James Watt találmánya

Két rugó van az első futóműben. A lágy rugót látni, a feszesebbet nem

Két rugó van elöl, a feszesebbet nem látni feszesebbet nem


Más autógyártó a jól bevált Watt-rudat még csak merev felfüggesztéssel kombinálta, valahogy nem jutott eszükbe a függetlenhez közelebb álló csatolt hosszlengőkarost feljavítani vele.

A gőzgép atyjához köthető találmány a középső csuklón elmozduló rudakból, gyakorlatilag keresztlengőkarokból áll. Az előny főleg a lágyabbra, ezért kényelmesebbre vehető szilentekben van, mert a Watt-rudazattal megtámasztott futómű így is bírja a kanyarban fellépő erőket, nincs lágyságból fakadó imbolygás.

Watt-rúddal majdnem annyit tud, mint egy független futómű, de olcsóbb, könnyebb és kevesebb helyet foglal

Könnyű, kompakt és sokat nyújt a futómű olcsóbb, könnyebb és kevesebb helyet foglal


Az Astra hátsó futóműve mintegy húsz kilóval könnyebb, mint független felfüggesztéssel volna, és helyet hagy a lökhárítóból kihúzható, feláras kerékpártartónak, amely a független kerékfelfüggesztés térigénye miatt nem férne el. A Watt-rúd bevetése Michael Hardertől ered, ő az a mérnök, aki már 1990-ben elektronikus vezérlésűre alakította át kék Opel Senatorja futóművét.

Elöl is van érdekesség: a FlexRide-os Astrákban a kényelmesen lágy rugót kiegészíti egy másik rugó a rugóstag belsejében. Így egyenesben az akár 19 colos felnik dacára is finoman veszi az Astra a felfagyásokat, gyűrt hullámokat, keresztfugákat, kanyarban pedig feszesen rugózik, alig dől meg. A MacPherson rugóstagos első futómű nagyon hasonlít az Insigniában használtra.

Jelzi, ha előzni tilos

Sokat fejlődött a futómű

Sokat fejlődött a kerékfelfüggesztés


Nehéz volna azt mondani az Astra kipróbálása után, hogy a futóműve bármiben is elmarad a legjobbak, a Golf, a Focus és a Mazda3 elöl és hátul is teljesen független felfüggesztésétől. Az elődben is látott, de továbbra is feláras FlexRide felfüggesztés egyformán jó volt zárt pályán rázókőtől rázókőig autózva és utcán andalogva.

Frankfurt am Main környékén, ismeretlen utakon végig jól jött az előzési tilalomra és a sebességkorlátozásra figyelmeztető Opel-szem, amely megbízhatóan jelezte a korlátozások végét is. A Citroën C4-ből ismert sávtartó asszisztens kevésbé volt következetes, nem mindig jelzett, ha a jobb oldali terelővonalon indexelés nélkül hajtottunk át. Mi azonban még nem a teljesen kész Astrákkal mentünk, hanem előszériás autókkal.

A Focus és a Golf 1.4 20 lóerővel gyengébb, mégis drágább, mint az Astra 1.4 Essentia. Az új turbós benzines mellett az árról lesz szó a harmadik oldalon 


Méretcsökkentés: 1,4-es benzines, turbóval

100 lóerős az alap 1,4-es benzines

100 lóerős az alap 1,4-es benzines


Két motort próbáltunk ki, az 1,7 literes, 125 lóerős CDTI azt tudja, amit egy átlagos dízel: kellően erősen húz és tempósan haladva sem fogyaszt sokat. Mindkét autónak egész jó volt a váltója, az Opeleknél ez nem magától értetődő.

Érdekesebb a 140 lóerős, 1,4 literes turbós benzines, amely az ugyanennyi lóerős egy-nyolcast váltja le. 5,9 literes átlagfogyasztása 18 százalékkal kedvezőbb az elődénél, erőnléte is érezhetően jobb.

Megejtő csendben

Januárban kezdődik a hazai forgalmazás

Januárban kezdődik a hazai forgalmazás


Másfelől szükség is van a hamar ébredő 200 Nm-es nyomatékra, mert az Opel rendkívül hosszúra áttételezte mindkét kipróbált verziót. A benzines motor 130-nál 2500-at forog hatodikban, 170-nél is csak 3200-at mutat a fordulatszámmérő, ami tompítja a motor temperamentumát.

Ennél a sebességnél páratlanul halk az Astra, kompakt autók közül hasonlóra is egyedül a Golf képes. A kényelem messze túlmutat a kategórián, ha felárért megrendeljük a komfortülést a kihúzható lábtámasszal.

Jó minőségűnek tűnt az utastér

Jó minőségűnek tűnt az utastér


Ez az ülés nyerte el a hát- és gerincproblémák ellen küzdő német orvoscsoporttól az egészséges hát kitüntetést, ami az Opel után egyedül a Mercedes-Benznek sikerült, csak náluk az ülés felára többszöröse az Astrába választhatóénak.

ESP és légkondi alapáron

A Volkswagen importőre gyorsan árat szokott emelni, amikor gyengül a forint, de az utóbbi időben listaáron a Fordok olyan mértékben drágultak, hogy nemcsak a friss Golf VI, de a már ötödik éves Focus is többe kerül a vadonatúj Astránál.

Új Opel Astra: nem lett drága 3

Képek a fejlesztési folyamatról és a kész Astráról a galériában

Fólia az ajtókban

Szinte biztos, hogy a márkakereskedésekben az érdeklődők beülnek az autóba s becsapják az ajtót. Ezért rendkívül fontos az ajtócsukódás hangja, egy szép tompa puffanás, ami jó minőségi benyomást kelt. Az Astrában többek között az ajtókban lévő rezgéscsillapítás teszi szebbé a becsapott ajtók zaját, a mintegy másfél milliméter vastagságú fólia a hátsó ajtókban is benne van.

4 640 000 Ft az alapár ESP-vel

4 640 000 Ft az alapár ESP-vel


Konkrétan 4 640 000 forinttól kapható a menetstabilizáló rendszerrel, légkondicionálóval, első és oldallégzsákkal, illetve CD-s rádióval is ellátott, gazdag alapfelszereltségű Essentia 1.4.

Itthon nem várható a német piacon fontos, a 90 lóerős határ alá belőtt benzines 87 lóerővel. A kínálat így a 100 lóerős 1.4-essel indul, amelynél az egyformán 80 lóerős Focus Fresh 1.4 és Golf VI 1.4 is többe kerül.

Dízel 5,2 millióért

Elődje is velünk marad Classicként

Elődje is velünk marad Classicként


5 230 000 forint az EcoFlex jelű, százon a szabványos átlag szerint 4,2 litert fogyasztó Astra 1.3 CDTI alapára. A legkevesebbe kerülő dízel kilométerenként mindössze 109 gramm szén-dioxiddal terheli a környezetet.

Hazánkban december végére befutnak az új Astrák a márkakereskedésekbe, a forgalmazás hivatalosan január elsejével indul. Nem irigyeljük a konkurenseket, mert ez az Astra nemcsak a 21,5 millió eddig eladott Kadett és Astra bázisára építhet, de egészen biztosan a legjobb három között van a kompakt kategóriában.

Műszaki adatok – Opel Astra J, ötajtós, kézi váltóval
Benzines motorok1.41.61.4 Turbo1.6 Turbo
Hengerűrtartalom, ccm13981598 1364 1598
Max. teljesítmény, kW (LE) 74/100/6000 85/115/6000103/140/4900132/180/5500
Max. nyomaték, Nm130/4000155/4000 200/1850-4900 230/2200-5400
Gyorsulás 0-100 km/h 14,2 11,7 9,7 8,5
Végsebesség, km/h 178 188 205 221
CO2-emisszió, g/km 129 147 139 159
Fogyasztás, l/100 km 7,2-4,5-5,5 8,3-5,1-6,3 7,8-4,8-5,9 8,8-5,6-6,8

Dízelmotorok1.3 CDTI ecoFLEX1.7 CDTI1.7 CDTI2.0 CDTI
Hengerűrtartalom, ccm124816861686 1956
Max. teljesítmény, kW (LE) 70/95/4000 81/110/380092/125/4000118/160/4000
Max. nyomaték, Nm190/1750260/1800 280/2300 350 (380*)/1750
Gyorsulás 0-100 km/h 14,7 12,6 11,5 9,0
Végsebesség, km/h 170 181 195 215
CO2-emisszió, g/km 109 124 124 129
Fogyasztás, l/100 km 5,1-3,6-4,2 5,7-4,1-4,7 5,7-4,1-4,7 6,4-4,1-4,9

*Túltöltéssel, átmeneti időre