Drága benzinnel megéri az LPG

Háromszázezer Ft a gázüzem felára

Háromszázezer Ft a gázüzem felára


Bár a Skoda Octavia nem egy izgalmas autó, mindig van valamilyen alkalom, amiért elkérjük tesztre. Az 1.4 TSi és a kétliteres, turbós RS után a gázüzemű járt nálunk, szomorú apropóból. Mostanában megint elszaladt a benzinár, a 250 forintos boldog békeidők után megint 300 körül táncol literenként.

Amikor ilyen drága a benzin, könnyen behozza az árát a benzin-gáz vegyes üzemű autó. Az Octavia Dual 1.6i azért is érdekes, mert egy ósdi motor és egy kiváló autó egészen ritka kölcsönhatását vizsgálhatjuk benne. Azonos felszereltséggel 300 ezer forinttal kerül többe a hazai márkaszerviz-hálózatban LPG-re átalakított verzió, mint az alap 1,6 literes benzines.

Fogyasztási verseny: dízellel sem olcsóbb

Kevesebből eljár, mint a dízel

Kevesebből eljár, mint a dízel


Az importőr fogyasztási versenyt rendezett az autóval, ami szórakoztató a résztvevőknek és járulékos előnye, hogy a spóroló zsurnaliszták nem az 1,6-os, kétszelepes motor amúgy elkeserítő torkosságáról írnak.

Információink szerint a leglelkesebb kolléga éjjel ötödikben 65-tel kocogott fel-alá órákig az M0-son, így 44 liter gázból mintegy 700 kilométert tett meg. Türelme és elszántsága babért érdemel, fejet hajtunk előtte. Mi nagyon óvatosan, de normál tempóval, néha légkondicionálással 8,6 litert fogyasztottunk gázból, 300 országúti és 200 budapesti kilométer alatt. Hasonló üzemanyagköltséggel gázolajból 4,6 litert kellene fogyasztania az Octaviának, amit a TDI-vel sem könnyű kihozni 40 százalék várossal.

Költsége alapján a gázüzem a dízellel is messze versenyképes, sőt. A szívómotor persze sokkal gyengébb, de kevesebb hibalehetőséget tartogat, mint egy modern turbódízel.


Gázüzemben is marad a garancia

Vigyori kormány és rendes anyagminőség

Vigyori kormány és rendes anyagminőség


A gázosítás költsége versenyképes a független műhelyek 250 000 forint körüli áraival, mert megmarad a 3 év/150 000 kilométeres általános garancia. A két üzemanyag között a váltókar mögötti kapcsolóval lehet váltani. Amennyiben a gáz kifogy, a motor magától, minden rángatás, kihagyás nélkül átáll benzinre. A váltást csak a kapcsolón látható LED színéből látni, amely sárgáról zöldre vált, de érezni a motor hirtelen javuló erőnlétén is.

Gázüzemben a Közlekedéstudományi Intézet mérése szerint 10,2 litert fogyaszt átlagosan az Octavia, a benzines értéke 8,2 liter. 25 százalékos többletfogyasztásnál többre biztosan nem kell számítani gázüzemben, ezekkel az értékekkel kalkulálva a Dual 32 ezer kilométer alatt behozza a felárát.

Itt lehet átváltani benzinről gázra és vissza. Ha a gáz kifogy, észrevétlenül átáll az autó 95-ösre

Itt lehet átváltani benzinről gázra, és vissza kifogy, észrevétlenül átáll az autó 95-ösre


A teljes benzintank megmarad, a kocsi hatótávja így LPG-vel és benzinnel megközelíti az óvatosan hajtott dízelekét. Ez az előny azonban inkább elméleti, mert ki használna egy 150 forintos gázzal működő autót 300 forintos benzinnel? Akinek volt már autógázas kocsija, tudja: minden benzinnel megtett kilométer szívet tépő pazarlás.

1.6i: vagy le, vagy fel, de ne ezt

Akit tudok, lebeszélnék a Volkswagen-konszern 1,6 literes, 102 lóerős motorjáról, amely a tesztautóban is rombolta a kedvező összképet. Nemsokára leváltja a 105 lóerős 1,2 literes turbós, aminek már rég itt az ideje.

Törésteszt: Nem lett meg az öt csillag

Nagy meccs volt a betontömbbel

Nagy meccs volt a betontömbbel


2004-ben tesztelte az EuroNCAP az Octaviát. Az ítészek dicsérték az erős karosszériát, amely jól állta a csapásokat az oldalütközési és a félfrontális (az autó bal elejét érintő) vizsgálatban. Deréktól fölfelé a vezetőre nem leselkedett veszély, a térdét azonban veszélyezteti a műszerfal, ezért nem kapott többet 11 pontnál.

Oldalról jobb az Octavia védelme, a 16 pont az elérhető maximum, az összeredmény négy csillag. A gyermekvédelemre kapott 5/4 csillag alapján nem kell aggódnia a szülőknek, szerencsére az elgázolt gyalogosokkal és biciklistákkal sem bánik túlságosan cudarul az autó orra.

Lehet, hogy az 1,4 literes TSI turbóval nemcsak jobb, de gazdaságosabb autó is az Octavia, mint gázzal. A túloldalon osztunk-szorzunk


Nemcsak az elavult motor a lustaságával van baj, mert azt talán meg lehet szokni, inkább a fogyasztása szörnyű. Benzinből normál üzemben 9-11 litert simán bekap, de ennek fejében semmi különöset nem csinál. Két dolgot tudtunk értékelni benne: finoman jár és hosszú az élettartama. Utóbbinak 2026-ban biztosan örül majd a sokadik tulaj.

Autógáz vagy dízel: melyik a legolcsóbb? 1

Sprint sárga, és más RS Octaviák a galériában

Nagy is, kényelmes is

Hátul is kényelmes az Octavia

Hátul is kényelmes az Octavia


Minden másban a Dual 1.6i is olyan, mint a többi Octavia: nehéz róla nem gyomorforgató dicshimnuszt zengeni. Lehetne mondjuk unalmasnak titulálni és okádni a sötét tónusokra, de mit tegyek, ha engem a jó ülés, a nagy hely, a kulturált anyagminőség és a tágasság jobban érdekel?

Hátul egyszer egy 203 centis evezős srác is utazott velünk, akinek a legtöbb autó elöl is szűk. A ferdehátú Octavia csomagtere közmondásosan hatalmas és jól használható, nem véletlen, hogy itthon látványosan nem fogy belőle a kombi. Hova kellene ennél több hely?

Ötmillió felett

Listaáron 5 044 250 forint az ezerhatos benzin-gázos Octaviáért a majdnem alap Ambiente kivitelben nem kevés pénz, de a hasonló költséggel használható dízel kombik is legalább ennyibe kerülnek.

TSi és Dual: melyikkel jövünk ki jobban?

Jobb autó, de többe kerül a TSI-vel járni

Jobb autó, de többe kerül a TSI-vel járni


Egy Skoda-árlista kevéssé bizsergető olvasmány, de kiderül belőle, hogy azonos kivitelben a turbós benzines 1.4 TSI 69 500 forinttal kevesebbe kerül az 1,6 literes Dualnál. Mivel abban egy vonzóbb és takarékosabb turbómotor van az iszákos 1.6 szívó helyett, előbbi akár gazdaságosabb is lehet.

Az összehasonlítást nehezíti, hogy a Skoda-importőr által az 1,6-osra megadott, egyébként a Közlekedéstudományi Intézetben ECE-ciklus szerint mért adatok eltérnek a gyáritól. Az 1.4 TSI-re viszont nincs szabványos hazai mérés, csak a gyári 6,3-as átlag.

A gázüzemű gyorsan megtérül

32 ezer km alatt behozza az árát a gázüzem a mai benzinárakkal

32 ezer km alatt behozza az árát a gázüzem a mai benzinárakkal


Ezért ennek gyári adatát felszoroztuk azzal a különbséggel, amely az 1.6 MPI esetében van a Közlekedéstudományi Intézet átlaga (8,2 l/100 km) és a gyári adat (7,4 l) között. Merőben önkényes, de nem irreális kalkulációnkban tehát az 1.4 TSI 7,0 liter benzint, az 1.6 Dual 10,2 liter autógázt fogyaszt 100 kilométeren.

Ha még tudnak követni, az autógáz 150 és a benzin 300 forintos literenkénti ára után jöhet a végeredmény! Többletfogyasztása ellenére a Dualban ezer kilométerenként 5700 forinttal vastagabb marad a bukszánk, tehát csak az üzemanyagköltséggel számolva elméletileg 13 ezer kilométer alatt ledolgozza hátrányát. A TSI-s márkatárs azonban végig jobb autóban ül.


Műszaki adatok – Skoda Octavia 1.6i Dual Ambiente
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1595
Furat x löket (mm)81,0 X 77,4
Hengerek / szelepek számaS4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)75(102)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.)148/3800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12,3
Végsebesség (km/h)190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)10,0
Lakott területen kívül (l/100 km)5,8
Vegyes (l/100 km)7,4
CO2 kibocsátás (g/km) 176
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4569/1769/1462
Tengelytáv (mm)2575
Csomagtér (liter)560-1420
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1295/585
Üzemanyagtank kapacitás (liter)55
Gumiméret195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 044 250
Konkurensek (forint) Nincs közvetlen konkurense gyári gázüzemmel
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeSokig kellene kutatni egy az Octaviánál jobb családi autó után. A 300 forintos benzinárral gyorsan megtérülő gázüzem emészthetővé teszi az 1,6-os motor semmivel nem indokolható zabálását.    
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Mellette – Ellene
  • LPG-vel alacsony üzemanyagköltség
  • Hamar megtérülő gázüzem, gyári garanciával
  • Gázzal csekélyebb környezetszennyezés
  • Eltalált futómű
  • Magas fokú kényelem
  • Tágas utas- és csomagtér
  • Elavult, torkos, lusta motor
  • Megértést igénylő gyorsulás, főleg gázüzemben