Háromszázzal mentünk egy R8-cal!

Teszt: Audi R8 V10

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2009.08.04. 19.20

1000 kilométert tettünk meg egy 525 lóerős szupersportautóban, és életünkben először belekarcoltunk az 300-as tempóba is. A Lamborghini Gallardo motorjával megáldott Audi ekkora erővel is kezelhető, és az árát leszámítva egy tökéletes hétköznapi autó lehetne belőle.

Kirakatban a lényeg

Kirakatban a lényeg


A feladat:

Az R8-as V10-est egy szerencsés kolléga már néhány hónapja már felpróbálta Ausztriában egy versenypályán, amiért mi kifejezetten utáljuk őt, de még neki sem volt fogalma arról, hogyan is viselkedik egy ilyen autó az utcán, különös tekintettel a hazai kátyúkkal tűzdelt utakra. Szerencsénkre akadt egy német tesztautó a hazai sajtóparkban, aminek lejárt a küldetése, így haza kellett juttatni a németországi Ingolstadtba, az Audi központjába. Ránk várt a feladat.

Erős számok

A kis Kevin is R8-ast kér szülinapjára

A kis Kevin is R8-ast kér szülinapjára


50 millió forint plusz extrák. Ez a második kötelező kérdésre érkező válasz, miután letisztáztuk, hogy egy 525 lóerős gyönyörűség hever derékmagasságban előttünk. Mindkét szám óriási, ami pedig az árat illeti, szerintünk egyetlen autó sem ér ennyit. Mégis kifizetnénk érte. Erre varrjanak gombot.

Bő félezer lóerős sportautót meglehetősen ritkán vezet az ember, még a mi szakmánkban is. Érthető okokból az importőrök nem szívesen állítanak be hasonló árú és motorizáltságú tesztautókat a magyar autóparkba, egyszerűen nem érné meg nekik.

Persze egy elhivatott autós újságíró számára azért kevés a lehetetlen. Ízleltünk már Ferrari Enzót és sok egyéb vérforraló járművet is, mégis nagyon vártuk az R8-at, egy Audit, ami nagyon nem olyan, mint azok az Audik, amiket leggyakrabban látunk az utakon.

Start: kedd, hajnali 4 óra

3,9 százig, 12 másodperc 200-ig

3,9 százig, 12 másodperc 200-ig


Az Audi R8 V10 a szerkesztőség alatti mélygarázsban pihen, és várja, hogy mind a tíz hengerébe spriccelni kezdjen az üzemanyag, jókora, szívszorító robajjal életre kelljen és nekivágjon a hazafelé vezető útnak. No nem pihent sokat. Sem a technika, sem mi nem pihentünk sokat, előző este sokáig kellettük, sőt prostituáltuk magunkat az utakon.

Bizonyos, hogy Komár Laci sem markolt ennyi feneket egy este, mint a V10-es anyósülése, boldog-boldogtalan, barátok és ismeretlenek, lányok-fiúk, fiatalok-idősek, mindenki ugyanazt akarta: menj-menj, nyomjad neki!

A túra

A videó elkészítésében nagy segítségünkre volt a GoPro kamerája!

A technika:
Az Audi az R8 V10-est a Le Mans-i 24 órás versenyeken szerzett tapasztalatok, sikerek és folyamatos pozitív szereplések utcai megtestesüléseként említi, hivatalosan szót sem ejtenek arról, hogy a konszerntárs Lamborghini a Gallardóba is ezt a motort szereli.

14 litert evett a pályán

14 litert evett a pályán


Eltérések persze vannak, és az is igaz, hogy az R8 sokkal több, mint egy erős motorral szerelt autó, de a hátsó szélvédő alatt kiállított, közvetlen befecskendezésű, szárazkarteres olajozású V10-es mégiscsak az R8-as szíve. Egy nagyon nagy és nagyon erős szív. 525 lóerős, 530 newtonméter, előbbi 8000-ezres, utóbbi 6500-as fordulatszámnál. Több mint 100 lóerős literteljesítmény, és az 1,6 tonnás tömegből könnyen kiszámítható, hogy egyetlen lóerőnek mindössze 3 kilót kell megmozgatnia. Mire elég ez?

A 3,9 másodperc szinte észrevehetetlen százig,  de 12 másodperc után már 200-nál jár a mutató, a végsebesség pedig pontosan 316 km/óra. Őrületes számok, de higgyék el, mind-mind megszokható ilyen kulturált körítésben, 200 alatt nem is kezdünk izgulni.  

A quattro összkerékhajtás, a versenyautókban használt első-hátsó kettős keresztlengőkaros futómű, és a malomkerék méretű féktárcsák iszonyatos magabiztosságot, erőt és kiegyensúlyozott viselkedést biztosítanak.  Amolyan Audisan mindenkiből potenciális Schumachert varázsol az autó, még azokból is, akik eddig kiragasztott T-betűvel vettek részt a forgalomban.  

Harap a fék

Harap a fék


Az alumíniumból készült, magnéziummal ízesített váz kellően merev, nem túl nehéz, a rávarázsolt karosszériának pedig kiemelkedően alacsony a légellenállása és óriási a leszorítóereje. A fogyasztás ugyan kevésbé lényeges, de volt meglepetés pozitív és negatív egyaránt. Városban a gyáriak szerint is legalább húsz litert kajál a tízhengeres, nekünk ez inkább 29 volt. Nyilván többször gyorsultunk vele, mint egy átlagos R8 tulaj. Autópályán kifejezetten takarékosak voltunk, 13-14 literből kijöttünk, úgy, hogy Németországban, a limitálatlan sztrádákon jól megadtuk a bestiának, ami járt. A kilencvenliteres tankkal ilyen körülmények között tisztességes 600 kilométeres táv is megtehető.

Nem szóltunk még eddig az R-tronic szekvenciális félautomata váltóról, ami piszok gyors ugyan, viszont olyan kulturálatlanul rángat, hogy mi nem voltunk tőle elájulva. Versenysport, váltófülek ide vagy oda, mi inkább a hatos kézit választanánk.          

Néhány óra leforgása alatt kiderült az R8-asról, hogy ereje és külseje ellenére nem is olyan aszfaltszaggató nyers vadállat, mint amire elsőre számít egy ilyen jellegű autóban az ember. Sőt, meglepően kényelmes, ami igen meglepő, ha tudjuk, pályán mire képes. Leírhatatlan élmény.

Itthon is vettek már belőle

Itthon is vettek már belőle


Nem a Lamborghini vagy a Ferrari által nyújtott ordítóan hangos, derékszaggató stílus, ez szándékosan valami más.Egy szinte minden bukkanón, úthullámon, macskakövön használható gépezet, és ez az igazi vonzereje, ha eleinte talán még máshogy gondoltuk is. Pont azokon a fekvőrendőrökön mentünk keresztül, ahol korábban minden nap jöttünk-mentünk a meredek garázsfelhajtókon, az Audi mindet kibírta. Ennyire használható sportautó hírében csak a 911-es Porsche áll.

Tessék kapaszkodni, a következő oldalon megfutjuk a vezess.hu rekordját. 300 km/óra a cél


Kilövés – megvan a Launch Control

Mit csinál az ember, ha egy baromi gyors autóban ül, és tudja, hogy hamarosan vissza kell adnia? Naná, hogy orrba-szájba gyorsulgat vele. Az R8-as alaphelyzetben nem startol valami jól, egy jókora megtorpanás után indul csak útjára, utána viszont piszkosul. Feltúrtam hát a kézi könyvet és kiderült, hogy van itt bizony egy startprogram is.

Lép a gép

Lép a gép


A Launch Control néhány gombnyomás után a fékpedál taposása mellett gázadásra felpörgeti a motort 5000-es fordulatszámig. Amikor lelépünk a fékről, egy óriási hátbarúgás következik. A kikapcsolt kipörgésgátló megnyekkenti a majdnem 30 centi széles hátsó abroncsokat, sőt megcsavarja az egész autót.  Kétlem, hogy ez jót tesz a technikának, de kétség nem fér hozzá: így lehet gyorsan elindulni.

Csak pislogunk, kapaszkodunk a kormányba, és a 100-as tempót úgy lépjük át, hogy szinte rögtön 160-ról fékezhetünk, ha nem figyeltünk. A szekvenciális váltó fejletépő rántással jelzi a következő, következő és megint következő fokozatot.

Így gyorsultunk 200-ra vele: 12 másodperc, plusz egy kicsi:

Tövig nyomtuk: megvolt a 300 km/óra

Ekkora csomagtartó

Ekkora csomagtartó


A hajnali indulást követően laza hazai és osztrák tempó mellett is hamar megérkeztünk Németországba, a legális gyorshajtók országába.  A tenyerünk órák óta izzadt, alig vártuk, hogy kipróbálhassuk, ami csak keveseknek adatik meg: autóval elérni a 300-as tempót.

Persze nem úgy történt, ahogyan elképzeltük. Jókora teherforgalom, kétsávos utak fogadtak bennünket, hiába volt egy átlagos kedd délelőtt. Mivel se magunkat, se a forgalom többi résztvevőjét nem szerettük volna azzal megrémíteni, hogy elszáguldunk 300-sal a belső sorban, jókora türelemjáték következett. A 260 km/órás tempót közben úgy futottuk meg többször is, mintha csak 130-ra gyorsítottunk volna, de az üres szakaszra sokáig várni kellett.

Kettős keresztlengőkaros a futómű, akárcsak egy versenyautóban

Kettős keresztlengőkaros a futómű, akárcsak egy versenyautóban


Egyszer csak kitisztult a pálya, eljött a mi időnk és padlógázra nekilódultunk az F1-es versenytempónak. A motor, a kipufogó üvölt, mi megszólalni sem bírunk, csak az utat, és néha egy-egy mikroszekundum erejéig a kilométerórát figyeljük. A kétszázas tempó gyenge utazó sebességnek tűnik, tovább gyorsulunk lankadatlan hévvel, megint elértük a 260-at. A mutató tovább kúszik a 300 felé, és néhány másodperc múlva elérjük a bűvös számot,  miközben a táj és a felüljárók úgy suhannak el mellettünk, mintha az istenek felénk dobálnák azokat. A távolban egy kamion előzi a másikat, de nagyon közelítünk, nem nyomhatjuk tovább, lassulni kezdünk.

Óra szerint megvolt a 300 – ez is valami -, de érzésre még mindig volt erő az Audiban, nem sikerült kihoznunk belőle a maximumot. Nem szomorkodunk sokáig, inkább letérünk 100 kilométerrel a cél előtt, hogy innentől országúton folytassuk.

Megváltunk tőle

Ha másért nem, a kiváló minőségű országutakért biztosan szeretnénk Németországban lakni. Az R8 ebben a környezetben még hátborzongatóbb, a fák olykor olyan tempóban szaladnak az út mellett, hogy néha attól félünk, az egyik megbotlik, és véletlenül elgázoljuk.

Ingolstadtban nem ritka az R8

Ingolstadtban nem ritka az R8


Az orrtolós quattrót itt most el lehet felejteni. Az R8 nem ilyen, semlegesen veszi a kanyarokat, de főleg piszok gyorsan. Az előzések a legkisebb kihívást sem jelentik, ha nem szúrjuk el csúnyán a váltást. Amint kézzel belepiszkálunk a váltóba, onnantól nem vált feljebb a váltó magától. Erről többször is elfeledkeztünk, az erőltetett tempó mellett.

Délután 3 után érkeztünk meg Ingolstadtba, ahol szinte ugyanúgy megnéznek minket az R8-asban mint itthon.  Ez az autó mindenhol nagyot üt. Könnyes szemmel néztünk vissza rá a Golfból, és elindultunk 90 lóerővel Budapestre. Jó eséllyel soha többet nem ülünk ennyire erős autóban, ilyen hosszú távon. Nagyon nagy kár érte.

Lenyűgöző műszaki adatok és egyéb nyalánkságok a következő oldalon


Műszaki adatok -Audi R8 V10
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 5204
Furat x löket (mm) 84,5 X 92,8
Hengerek / szelepek száma V10/40
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 386(525)/800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 530/6500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 3,9
Végsebesség (km/h) 316
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 20,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 9,6
Vegyes (l/100 km) 13,7
CO2 kibocsátás (g/km) 327
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4435/1930/1252
Tengelytáv (mm) 2650
Csomagtér (liter) 100
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg) 1620/285
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 90
Gumiméret elöl 235/35 ZR19/ hátul: 295/30 ZR19
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) R-tronic: 50 239 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Álomautó hétköznapi használatra. A szekvenciális váltót átgondolnánk
Pontszám (max. 10)   9,75pont

Háromszázzal mentünk egy R8-cal! 1

Nézze meg az Audi gyár fotósának képeit az R8-ról

Kommentek

  • hanyistok

    Dögök! :)

  • glg_210

    Nem értem miért mánia hogy a Gallardo motorja van az R8-ban!

  • glg_210

    Nem értem miért mánia hogy a Gallardo motorja van az R8-ban!

  • Kera01

    Inkább egy Lamborghini, mint egy Audi…ilyen szegmensben persze!

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.