Mazda BT-50: Hiltonból a diákszállóba

Teszt: Mazda BT-50 4X4

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2009.04.28. 20.00

Nehéz vele parkolni, nem fordul valami ügyesen, mégis imádjuk az elnyűhetetlen darabokat városban is. A Mazda BT-50 pont ilyen ráncfelvarrás előtt és után is.


A sarat bírja

A sarat bírja


Nem szoktunk slusszkulcsokért verekedni a szerkesztőségben, de valamiért mindannyian szívesen emeljük kicsit magasabbra a hátsónkat egy pickup miatt. A Mazda BT-50 apró és értelmetlen ráncfelvarráson esett át, mindannyian vezettük már, ettől függetlenül most is imádtuk.

Ez kemény

Abban a világban, amikor egyre puhányabbak a terepjárók, amikor fontosabb a kényelem, a vezetési élmény a terepjáró-képességnél, a pickupok egyértelműen az autózás legőszintébb kategóriáját képviselik. Egy laprugóra szerelt platós vasdarabban olyan élményeket élhetünk át, amelyektől minden kulturált személyautóban viszolyognánk, itt mégsem tesszük.

Olyan ez mintha a Hilton után egy diákszállóban aludnánk, de ki tudja miért, valamiért nagyon élvezzük. Talán az újdonsága ereje, talán a szokatlan közvetlenség, de ideig-óráig azt gondoljuk teljesen feleslegesen hajszoltuk eddig az anyagi javakat.

Apró eltérések vannak

Apró eltérések vannak


Valami ilyesmi dolog egy pickuppal menetelni az utcán, bár máris élnék a változtatás jogával. Ugyan kifejezetten olcsó járműnként tartják számon a pickup kategóriáját, regisztrációs adó ide vagy oda, ez a szegmens nem a kisautókkal versenyez, ami az árat illeti. A nálunk járt duplakabinos Mazda BT-50 bruttó áron 7,1 milliót kóstál, ami áfa nélkül is közel hatmilliós kiadás.

Melyik az?

Baromi nehéz megkülönböztetni az felvarrt testű BT-50-est a korábbitól. A minimális változtatások az elején, a hátsó lámpában, aligha feltűnőek, mint ahogy a színre fújt raktér kilincstől sem dobtunk hanyatt magunkat. A belsőben a műszerfalvilágítás színe, a kárpitok szövése, a szürke középkonzol, és egy teljesen felesleges opciós fekete bőrkárpit az újdonság. Utóbbi választása nem túl életszagú egy pickup esetében, amit nyilván azért vásárol az ember, hogy ne kelljen vigyázni rá.

Szürke lett a középkonzol

Szürke lett a középkonzol


Műszakilag nulla az újdonság a mostani BT-50-esben, így a mozgatásról most is a 2.5 literes turbódízel gondoskodik 143 lóerővel. A kategóriában ennél a Nissan Navara tud csak jóval erősebbet felmutatni, de ezzel is könnyű megbarátkozni.

Városban is

Bizonyára sokan gondolták már, hogy milyen jó lenne egy pickuppal járni-kelni a városi forgalomban, erre a Mazda tökéletesen alkalmas. Amennyiben hajlandóak vagyunk a reggelente morcosan ébredező dízelmotor hangját elviselni, és nem esünk kétségbe a kicsit butább rugózási komforttól és a nagy fordulókörtől, sok bajunk nem eshet. Hacsak a parkolással nem.


A hiányokért cserébe a Mazda nyújtja azt az elnyűhetetlen érzést, amit várunk tőle, azt hogy fékezés nélkül abszolváljuk a legtöbb fekvőrendőrt, és azt, hogy ha úgy hozza a sors, simán felkapassunk egy padkára vele anélkül, hogy bántódása essék a szerkezetnek.

Felező

Felező


Ezzel együtt jár, hogy a nagyobb szabadidőautókhoz hasonlóan a pickupok is előhozzák az ember egyszerűbbik énjét, amit a magas üléspozició és a jóval nagyobb biztonságérzet is táplál. Gyorsan előtörhet az addig rejtett agresszivitás belőlünk, esetleg a kalandos énünk. Mi azon kaptuk magunkat, hogy állandóan olyan utat keresgéltünk, amelyekre normál autóval nem mertünk ráhajtani.

Biztonságról
A Mazda BT-50 nem járt EuroNCAP törésteszten, de a testvérmodell a Ford Ranger igen. A Ford pickup jobbkormányos változata nem vizsgázott valami jól, összesen két csillagot szerzett a 64 km/órás sebességgel végzett törésteszten. Frontális ütközésnél volt a gond, ahol az összeroppanó A-oszlop és a 40 centit bemozduló pedálsor nem tett jót a tesztbábunak. Ezek után már az oldalütközésen szerzett maximális pontszám sem segített. A gyalogossokkal szintén nem bánt kesztyűs kézzel a Ford.

A kaland kedvéért az Egér út folytatásán, az Andor utcában az aszfalt mellett rá is ugrottam a földútra, és előzni kezdtem a kocsisort. Belülről kifejezetten mókásnak tűnt a dolog, kívülről valószínűleg kevésbé volt szimpatikus, de valamiért már nagyon vágytam erre. 

Jók a terepszögek

Jók a terepszögek


Lámpától lámpáig már nem voltam ekkora vagány a BT-50 volánja mögött. A 12,5 másodperces sprintidő 100 alatt sem sejtet dragster tulajdonságot. Ez nem jelenti azt, hogy lassú volna a Mazda, sőt a hajtott hátsó kerekeknek hála egész ügyesen rajtol.

Városon kívül

A szimpla 4X2-es Mazda végsebessége 170 km/óra, ez a duplakabinos esetében összkerékhajtással 158-ra csökken. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy az autópályán megengedett sebességet még bírja, bár nem szereti igazán.

Földúton, sárban, dombokon már kevés az ellenfél, és érzésre bármelyik igazi terepjárónál masszívabbnak tűnik. A merev hátsó híd és a laprugók dobálnak ugyan, de a hasmagasság, a terepszögek, még az oldalsó fellépőkkel együtt is csodákra teszik képessé a Mazdát. A természet leküzdésében felező és önzáró hátsó differenciálmű segédkezik.

Nem a sebesség ördöge

Nem a sebesség ördöge


Nem elhanyagolható tulajdonság, hogy a Mazda akár 3 tonnát is elvontat a hátán, de ha úgy akarjuk a platóra simán feldobunk egy halom biciklit és egyéb sporteszközt. Mi egy ATW-vel próbálkoztunk, az is elfért rajta.

Létezik olyan

Nem kimondott városlakó a Mazda BT-50, de létezik olyan élethelyzet, amiben el tudjuk képzelni a pickupot hétköznapi autóként. Családi autóként egy zárható dobozzal megint csak átcsúszik a vizsgán, a duplakabinos fülkében hátul is jól elférni. Meg kell fontolni.


Műszaki adatok – Mazda BT-50 4X4 GT Duplakabin
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2499
Furat x löket (mm) 93 X 92
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 105(143)/3500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 143/3500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 158
Végsebesség (km/h) 12,5
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 10,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 7,8
Vegyes (l/100 km) 8,9
CO2 kibocsátás (g/km) 244
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 5075/1805/1760
Tengelytáv (mm) 3000
Csomagtér (liter) plató
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1855/1000
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 235/75 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) GT bőr: 5 930 000
Konkurensek (forint) Toyota Hilux SR: 5 565 000
Ford Ranger XLT “Limited”: 6 141 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei lásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Nem épp városlakó, de városban és azon kívül is elvan.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont
Mellette – Ellene
  • Robosztus külső
  • Igénytelen futómű
  • Személyautós utastér
  • városban túlméretes
  • pattogós futómű
  • hangos dízelmotor

Kommentek

  • pif

    A városon kívüli részben írtakhoz csak annyit fűznék hozzá hogy az autópályán szerintem könnyen bírja az engedélyezett sebességet, lévén az a Mazda BT-50 (és az összes többi pickup amik mind haszonjárművek és nem személygépkocsik) esetén 80 km/óra, lakott területen kívül 70 km/óra, KRESZ 26.§ b bekezdés. Ez az információ az összes tesztből kimarad, bár a tulajdonosaikat nem is érdekli mert akkor nem adnának ki 30-50 milliót az elektronikusan 250 km/órára “lebutított” pickup-jaikért. A rendőrök meg nem is tudják ezt, illetve megállítani meg nem is merik őket.

  • pif

    Még csak annyit hogy az engedélyezett legnagyobb össztömege 1855+1000=2855kg ezért vonatkozik rá a b bekezdés

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.