Az emberiséghez köthető CO2 tizede a közlekedésé

Jó lenne megőrizni valamit a Földből a jövő generációknak

Meg kéne óvni a Földet önmagunktól


Bár az éves szén-dioxid-kibocsátás csupán öt százaléka vezethető vissza emberi tevékenységre, a hozzáértők szerint ez a rész okozza a felmelegedéssel járó klímaváltozást. Benne az elsivatagosodást, a szélsőséges viharokat, a sarki jég és több európai gleccser vészes olvadását.

Mivel a szénerőműveknél mindenkinek hamarabb jut eszébe a közlekedés tízszázaléknyi kibocsátása, az autógyártókat nagyon nyomja a politika és a közvélemény, hogy tegyenek meg mindent a CO2-értékek, magyarul a fogyasztás csökkentéséért.

Nagy autó, kis fogyasztás

Kiemelkedő a 90 lóerős dízel 120 grammos CO2-értéke

90 lóerős HDi 120 grammos CO2-értékkel


A konkurensekhez hasonlóan a Peugeot sem tétlen. A maximum 120 g/km kibocsátású autók közül tavaly Európában hatból egyet (!) ők adtak el, 34 modelljük van 130 gramm alatt, köztük a 407 1,6 HDi, de többre van szükség.

Az emisszió lefaragására a dízel hibrid vonzó opció, mert a dízelmotor fogyasztása eleve alacsonyabb a benzinesénél, ami a villanymotoros rásegítéssel tovább szépül. Csakhogy itt két nagyon drága technológiát kellene megfizethető felárral piacra dobni. Ezért nincs még dízel hibrid személyautó a piacon.

Állami villanyautók

1250 kilósra hízik a villanyos 106 az akkumulátoroktól

1250 kilósra hízik az elektromos 106 akkumulátoroktól


Mintegy tízezer eladott villanyautóval a PSA Peugeot Citroën gyártotta a legtöbb elektromos autót a világon. Elsőségüket nem kis részben annak a szabálynak köszönhetik, amely egykor 20 százalékban helyi emissziótól mentes járműveket írt elő a francia állami szervek flottáiban.

A PSA a Berlingo-Partner ikreket és a Citroën Saxo-Peugeot 106 testvérpárt árulta elektromos hajtással. Az autókat nem hagyományos ólom, hanem nikkel-kadmium akkumulátorok táplálták. Különösebben élénk mozgásra nem tudták serkenteni őket, de a 60-90 kilométeres hatótávolsága városi közlekedéshez nem rossz. Normál hálózati töltéssel négy óra alatt lehet életet lehelni az akkukba.

90-nel megy, 60-90 kilométert

Nincs váltó az elektromos 106-ban

Nincs váltó a villanyhajtású 106-ban


Váltó nem volt az autókban, mert a nyomatékos villanymotor ezt nem igényelte, az elektromos ablakemelőt azonban a 106 is megkapta. A telepek hogylétéről a fordulatszámmérő helyén lévő óra tájékoztatta a tulajdonost. A másik műszerről 90-es végsebességet lehet leolvasni.

Gyártásuk 2005-re megszűnt, amikor az Európai Unió megtiltotta a kadmium használatát, de a gyér kereslet miatt kevesen ríttak utánuk. Az igény az állami flották részéről is csekély maradt, mert az előírás dacára a hivatali autók töredékét tették csak ki az elektromos járművek.


Dízel hibrid: technikailag nem gond

Balra a dízel-, jobbra a villanymotor és az akkuk egy része

Balra a dízel-, jobbra a villanymotor


Műszakilag azonban a dízel hibrid majdnem teljesen kész, “csak” a költségekre kell megoldást találni. A Peugeot ezt egy Franciaországból ideutaztatott prototípussal igazolta a Fővárosi Állat- és Növénykerttől induló próbautakon.

A kísérleti 308 Hybridet 2007 őszén, a Frankfurti Autókiállításon láthattuk először.
Haladás-drukkerként a tanulmányautó zöld-fehérje már akkor is tetszett. A tisztaságot és a környezetvédelmet fejezi ki a fényezés, ami a hibridfejlesztés fő célja a nyilvánvaló marketingértéken felül.

Erő két forrásból

Az ott megrázza, aranyoskám!

Az ott megrázza, aranyoskám!


A hibridesítéshez szükséges önálló alkatrészek számát a fejlesztők lefaragták egyharmadnyival a 307 HDi Hybrid koncepcióautóhoz képest, ami csökkenti a rendszer felárát. A természetesen részecskeszűrős, 1.6-os dízel 109 lóerős. Ehhez az állandó mágnesű szinkron villanymotor 22 lóerőt és 80 newtonmétert tesz hozzá.

Kivéve padlógázon, mert ilyenkor 130 Nm és 31 LE dúsítja az erőtartalékokat. A kraft a pótkerék helyére épített nikkel-fémhidrid (Ni-MH) akkumulátorokból jön, a hibridrendszer másfél mázsás többletsúlyából 70 kilogramm jut a telepekre.

A fordulatszámmérő szerint jár, hallani nem lehet, mégis gurulunk. A dízel hibridet vezetni is érdekes érzés 


Villanyautóként is bírja egy darabon

A főleg a csomagtartóban, kisebb részben a motortérben elhelyezett akkukkal villanyautóként is képes mozogni a 308 Hybrid. A dízelmotor nélkül akár 15 kilométert is meg tud tenni, de az elektromos hajtás nem ezért van benne.

Ez a vészleállító, ha váratlanul baj történne

Ez a vészleállító, ha váratlanul baj történne


Mindössze három hónapja volt az érintett brigádnak az autó összerakására, de ezt nem érezni belül. Elsőre alig van változás az utcai 308-hoz képest. Aztán feltűnik, hogy a két első ülés alatt a hibridrendszer vezérlőelektronikája lakik és a pohártartóból piros vészleállító gomb áll ki, ha baj történne.

Éteri csend

Indítózás után a HDi-nek szavát sem venni, nem rázkódik, talán be sem indult? Tényleg nem, csak a fordulatszámmérő ugrott fel 800-ra. Ezzel jelzik, hogy a kocsi menetkész. Induláskor csak gázt kell adni, mert az automatizált kézi váltó a többit elintézi helyettünk.

Zöld oroszlán a Fővárosi Állatkertben 1

Gyári képek a galériában

A dízel áll, csak a fordulatszámmérő jelzi, hogy menetkész az autó

A fordulatmérő jelzi, hogy menetkész


Villanymotorjával nesztelenül indul el az autó, a Toyota Priushoz hasonlóan. Ha kis gázzal gyorsítjuk, csendben suhan még egy ideig. A dízelmotor erősebb gázadásra éled fel, vagy bármikor, ha a lemerült akkukat töltenie kell a generátoron át.

A több budai öröklakásnyit érő egyedi hibridet semmivel nem bonyolultabb vezetni, mint egy automata kompakt autót. A prototípus két motorja elszánt gyorsításokra képes, a súlytöbbletet simán elviseli a futómű, a kísérleti autóból nem jönnek vészjósló zajok.

Csökken a fogyasztás

Több öröklakás árát éri az egyedi 308 Hybrid

Több öröklakás árát éri az egyedi 308 Hybrid


A mai autók irtózatosan pazarlóak, mert lassításkor a mozgási energiából egyszerűen hőt csinál a fékrendszer. A hibridek, így a próbaautó is, gázelvételre és fékezéskor áramot termel vissza generátorként működő villanymotorjával, javítva hatásfokát.

A kocsi 132 lóerős összteljesítménye a kétliteres dízelhez mérhető, amit egy kompakt autóban élvezni lehet. A Peugeot ehhez méri a fogyasztáscsökkentést is, ami a hibridhajtással 38 százalék, 5,5 helyett 3,4 liter százon, mindössze 90 gramm/kilométeres szén-dioxid-emisszióval.

Ha nagyon nyomják, 5,5 liter is elfogy

Ha nagyon nyomják, 5,5 liter is elfogy


A villanymotor-HDi tandem működését a navigációs képernyőn táncoló ábra teszi követhetővé. A gyorsítás erősségétől függően az egyik vagy mindkét motor hajtja az autót, megálláskor a dízel leáll.

Városban négy liter

Takarékosan vezetve 4 literes városi fogyasztás érhető el a 308 Hybriddel, ami a hajtós próbautakon is csak 5,5 literre ment fel a fedélzeti számítógép szerint. A fogyasztáscsökkentésben némi szerepe a hatgangos, automatizált kézi váltónak is van, de a technika hagyományos manuális váltóval is működik. Az automata nem kötelező.

Teljesítményben a 2.0 HDi-nek felel meg

Két év múlva jön az első széria hibrid HDi


Marc Bocqué, a Peugeot szakértője elmondta, hogy a teljes kínálatot hibridizálni akarják. Ez nem azt jelenti, hogy hibridek jelennének meg minden modellből, csak a motort leállító és újraindító automatika bevezetését 2010 végétől.

Szériaautóban 2011-től

A széria dízel hibrid személyautók között az elsőség a 3008-é lehet. A tavaly Párizsban bemutatott tanulmányból kiindulva a 200 lóerős összteljesítményű családi autó takarékosabb lesz, mint egy dízel Renault Twingo. A 3008 hibridje a 109 g/kilométeres szén-dioxid-emisszió alapján 4,2 litert fogyaszt a szabvány szerint, világpremierje 2011-ben várható.