Divatban a kisautók

Jót tett neki az európai tervezés. A futóműve igen sokat tud

Jót tett neki az európai tervezés


Réges-régen az autózás eleve luxus volt, így nem kellett megkülönböztetni a luxusautókat. Ha autó, akkor luxus. A tömeggyártással jelentek meg a széles néprétegeknek elérhető autók, mint a Ford T-Model, később például a VW Bogár és a Citroën 2 CV. Még később, a jólét terjedésével, a nyugati vásárlók elfordultak a minimalista konstrukcióktól.

A minimálautókhoz szerencsére nincs visszatérés, de a szén-dioxid-emissziós előírások és a gazdasági válság felértékelték a kiskocsikat. A Hyundai i20 tényleg jókor váltja le a Getzet. Az elődöt egyébiránt 2,3 millióért vesztegeti az importőr 1,5 literes dízelmotorral, légkondival és 5 év garanciával. A benzinesek még olcsóbbak, mi szóltunk.

Indiai gyártás

Ismerős? Pedig ez nem a Corsa

Ismerős? Pedig ez nem a Corsa


Nem Dél-Koreából, de majdnem ilyen messziről érkeznek hozzánk a Hyundai kisautói. Az i10-zel együtt az i20 is Indiában készül. Ezzel a Chennaiban létesített gyár lett a Hyundai súlyponti kisautógyártó üzeme.

Az új típus tervezése és fejlesztése viszont a rüsselsheimi központhoz köthető. Rüsselsheim Frankfurt am Main közelében van és az Opel törzsgyáráról ismert. Valószínűleg nem ezért, de az i20 kiköpött Opel Corsa. Oldalról és szemből is szembeszökő a hasonlóság.

Nem lesz több olcsó kisautó? 1

Még több gyári fotó a galériában!

Hosszabb lett, nem nagyobb

Rendben van a lábtér, de nem érezni rajta, mekkorát nőtt az i20 a Getzhez képest

Nem érezni növekedést a Getzhez képest


Térkínálatban a Getz igazán jó volt, az i20-ban nem érezni előrelépést, hiába lett hosszabb 11,5 és szélesebb 4,5 centivel. Elöl ma gyakorlatilag minden kiskocsiban jól el lehet férni, itt hátul is, ha nem hórihorgas emberek kényszerülnek egymás mögé. Ilyenkor a lábhely kevés, nem a fejtér. 295 literrel a csomagtartó a jobbak közé tartozik a kategóriában.

Régen a koreai autók a fényre csúnyuló lányokra hasonlítottak. Távolról és kívülről lehettek volna akár japánok is, de beszállás után az ülésekről és az anyagokról harsogott az olcsóság.

Nem hat olcsónak az utastér

Nem hat olcsónak az utastér


Mindez elmúlt, a második legolcsóbb Hyundai-modellben is odafigyeltek a látványra, a műszerfal felületére. A kemény műanyagok dacára sikerült kedvező összbenyomást kelteni. A tesztautóban a színes üléskárpit feldobta a fekete utasteret, ami a két olcsóbbik, a Classic és a Classic AC felszereltséghez sajnos nem jár.

Komoly, felnőtt autó

Még valaminek búcsút mondhatunk: a legendásan rossz, koreai futóműnek. Ezek egyszerre voltak képesek a zselés szaloncukorra/összetöppedt vattára emlékeztető billegést kombinálni a nem túl kényelmes rugózással.

A folytatásban: jócskán drágulhatnak az autók a mostani akciós szint elmúltával. Nemsokára egy 3,2 milliós kisautó nem lesz drágának mondható


Talán ebben a legnagyobb a fejlődés a koreai márkáknál, az i20-ban különösen. Mintha a fejlesztők hónapokat ültek volna a D Corsában, amely pont futási kultúrájával, felnőttes viselkedésével tetszett. Az i20 is ebben nagy.

Meg sem nyekken

Felnőtt, komoly autó lett az i20

Felnőtt, komoly autó lett az i20


Szép határozottan megy, nem ijed meg a gyors kanyaroktól, mégis finoman veszi a kamionok-buszok által felgyűrt aszfaltot, a kiálló síndarabokat, a megint szaporodó kátyúkat. Ebben az i20 méreténél komolyabb autónak mutatja magát, amire az érezhetően keveset csavarodó, szilárd kasztni is ráerősít.

A kényelmes első ülés, a tengelyirányban is állítható kormány, a gyorsan és jól beállítható üléshelyzet csak azért nem lep meg, mert a Cee’d és az i30 is a saját mezőny élvonalához tartozik. Autópályán a zajszint agyoncsapja az egész ábrándozást a kompakt autókét közelítő kényelemről.

Fogyasztási tippek a Hyundaitól

Optimista a széria fedélzeti számítógép, de nem ennyire takarékos a motor

Itt egy liter, ott két deci mínuszban


Német weboldalán a Hyundai üzemanyag-takarékossági tippeket közöl. Az importőr konkrét adatokat is megkockáztat a megspórolható üzemanyagról, ami ingoványos terület, ezért is olyan ritka.

Szerintük tehát minden fölösleges teher 100 kilónként 3 decivel veri fel a fogyasztást.

A fent felejtett síléctartó vagy tetőbox a tetőcsomagtartóval együtt akár egy literrel is megdobhatja az étvágyat. Ha a gumiabroncsok légnyomása tíz százalékkal az előírt érték alatti, a többlet két deci 100 kilométeren.

Alul is nyomatékos a motor, de pörög, ha kell

2000-nél volna érdemes felkapcsolni


A súrlódáscsökkentő, teljesen szintetikus motorolajak használatával mínusz hat százalékot ígérnek.

A fölöslegesen működő légkondicionáló, ablakfűtés, ülésfűtés és más fogyasztók kiiktatásával több mint egy literrel javulhat az átlag.

Fontos az 1-2 kilométeres utak elkerülése, mert a dús keverékes hidegüzemben a fogyasztás elérheti a 30 litert. A 2000-es fordulatnál történő felkapcsolást, az egyenletes haladást kevés gyorsítással, piros lámpánál a motor leállítását és a mérsékelt autópálya-tempót nem ragozzák túl.

Élen Gerő, a hangerő

Kényelmesek az ülések, a színes betét feldobja a fekete utasterer

Kényelmes az ülés és tetszett a színes betét


Az 1,25-ös motor nincs egészségtelenül rövidre áttételezve (140-nél forog 3800-at ötödikben), mégis beleordít a sztrádán megengedett tempóba. Aki bírja füllel, az mehet gyorsabban. A kis motorral elérhető 160-170-nél többet is biztonságosan kiszolgálna a jó futómű.

Maga a motor friss fejlesztésű, 78 lóerőt és 119 Nm-t produkál. Nem minden kisautóhoz elég ekkora motor, de ez a négyhengeres igen. Használható nyomatéka van alacsony és közepes fordulaton, erős kihúzatáskor a vártnál többre is képes.

Nem fogyaszt rosszul

Városban 8,4, sztrádán 6,5 litert mértünk

Városban 8,4, sztrádán 6,5 litert mértünk


Ha a kocsi nincs tele, országúton is jeges izzadság nélkül előzhetünk kamionokat. A fogyasztás nem rossz, de a szabványos mérés nagyon alacsony értékeiből jobbra számítottunk. Budapesten járva 8,4, autópályán 6,5 literes fogyasztást mértünk.

Listaáron a 28-33 százalékra ugrott kedvezmények idején az i20 drága a tesztelt Comfort felszereltséggel. A menthető mentését szolgáló, készletkisöprő akciók után más lesz a helyzet. A forintgyengüléstől növekvő listaárak és a kormány által tervezett áfaemelés miatt merőben más árszinthez kell majd hozzászoknunk.

Ötajtós vetélytársak, hasonló felszereltséggelListaár, forint
Ford Fiesta 1,25 Trend, 82 LE 3 235 000
Hyundai i20 1,25 Comfort, 78 LE 3 249 000
Opel Corsa 1,2 Cosmo, 80 LE3 664 000
Peugeot 207 1,4 Trendy, 75 LE3 609 000
Renault Clio1,2 Cinetic, 75 LE 2 870 000
Ha listaáron nézzük a konkurenseket, az i20 1,25 Comfort 3 249 000 forintért reális ajánlat. A 2,8 milliós alapmodellben széria hat légzsák, ABS, központi zár, elöl motoros ablak, CD-s rádió és kilométer-korlátozás nélküli öt év garancia mellé ködfényszóró, színes üléshuzat, bőr kormány és váltógomb, légkondicionáló, fedélzeti számítógép, motoros és fűthető külső tükör, a rádióhoz USB-csatlakozó és kormányról működő távvezérlés jár.