Nagyobb autó, kevesebbért

Tesztünkben három elérhető árú, de már nem éppen friss autót parancsoltunk a ringbe. A modern, divatos dizájn, valamint a színes-szagos extrák helyett ezúttal másra figyeltünk. Mindhárom modellt 1,4-es benzinmotor hajtja, kicsit fáradtak a formák, de jelenleg mindegyikük igen racionális választásnak tűnik. Lássuk hát az Astra Classic, az Octavia Tour és a Lacetti háziversenyét!

Astra Classic II 1,4

Hű de suhan!

G Astraként 1997 végén debütált


1998-ban, bő egy évtizede érkezett meg a piacra a G-Astra és 2004-ben a H modell érkezésekor sem tűnt el a süllyesztőben. Csak a neve mellé megkapta a Classic II szócskát. Nagy valószínűséggel a mostani Astra is hasonlóképpen végzi majd, ha eléri a nyugdíjaskort. A gyártósort időközben átköltöztették Lengyelországba, onnan érkezett a gazdagon felmatricázott tesztautónk is.

A Classic modell motorválasztéka ugyan kicsit beszűkült, – 1,4-es, 1,6-os benzines és 1,7-es dízel van az árlistán -, de mind a három karosszériaváltozat megmaradt. Mi az 1,4-es, 90 lóerős változattal vágtunk neki az útnak. Az ötajtós jelenlegi alapára 2 699 000 forint.

A G Astrából lett a Classic II

Tetszett az Astra Classic II motorja


Sz.András: Menet közben nálam az Astra lenne a nyerő, kivéve az akadozó, kelletlen és a sztrádán haladva túl rövidre áttételezett váltót, amelynél csak a Lacetti nyúlós, arasznyi úton mozgó, bizonytalan botja rosszabb.

Az Astra a sok halott egy-négyes kompakt autóval szemben nagyon megy, élvezetesen pörög.

Ha nyomom neki, rámar a gázra, gépészetileg élvezet a motorja. Viszont a belseje hangulatában avítt, sötét, de anyagminőségben a többiek sem jobbak. Korrekt autó, az ülése és a térkínálata jó tíz évvel a bemutatása után is is megfelelő.

Ez még Hungarisztán

Ez még Hungarisztán


N. Dénes: Használtautó-feelinget nyújt annak ellenére, hogy új autó. Belül majdnem minden múlt századi technika, viszont a három autó közül ennek volt a legdinamikusabb, legmeggyőzőbb motorja. Nem az Astra volt a kedvencem, de tagadhatatlanok az erényei.

F. Attila: Nekem valamiért ez lett a legszimpatikusabb. Jól megy, csomagtere, helykínálata valahol a másik két tesztautóé között van. Belül komor hangulat uralkodik, de a narancsszínű fények és az egyszerű, könnyen átlátható műszerfal is bejött. Motorja egyértelműen a legjobb és a legtakarékosabb is. Dobáljanak meg érte, de nekem a formával sincsen semmi bajom.

Skoda Octavia Tour

Gyári extra

Gyári extrával


Az 1,4-es Skoda Octaviát – mivel tesztautót nem sikerült felhajtanunk – egyik ismerősünktől csaltuk ki. Ezúton is köszönjük! Természetesen adtunk neki csereautót, ne kelljen szegénynek miattunk kocsi nélkül közlekednie.

Az első újkori Octavia 1996-ban debütált. Ez volt az első, forradalmi, rendszerváltó cseh remek. Alapjaiban ugyan a Golf IV-re épül, csak jóval nagyobb testet és gigantikus csomagtartót szerkesztettek a csehek a közös padlólemezre. A recept bevált, az Octavia igazi sikertörténet lett. Olyannyira, hogy még most is megállja a helyét a mezőnyben.

Még napjainkban is négyféle motorral rendelhető a tizenéves konstrukciónak számító Octavia Tour. A benzinesek között 1,4-es, 1,6-os és 1,8-as, turbós benzines található, míg a takarékos dízel 1,9-es lökettérfogattal érkezik. Alapára 3 843 400 forint.

Négyen egy csomagtartóban

Négyen egy csomagtartóban


Sz. András: Ha már minél többet, minél kevesebbért a teszt apropója, akkor az Octavia Tour nagyon meggyőző. Ami tetszett benne: jó ülés, kulturált futómű, viszonylag rendes anyagok és egy meglepően használható motor.

A nyomatékos, de enervált Lacetti és az életerős Astra között van, a 75 lóerőnél többet kinéznék belőle. Finoman jár, hajlandó forogni, ha muszáj, és jó a nyomatékeloszlása. A rövid áttételű váltó segít neki életben tartani a nagy testet.

Egy cég, négy márka

Rájönnek, honnan kaptuk a tesztautókat?

Rájönnek, honnan kaptuk a tesztautókat?


Nem kis nehézségbe ütközött összeszedni a teszt alanyait. Az autóimportőrök tesztparkjából jellemzően hiányoznak az alapmotoros, extrahegyektől mentes tesztautók. Épp azok a változatok, amelyekre a megfizethető családi autók között nagy igény van.

Tesztautó híján az Octaviát végül egy kollégánktól kellett kölcsönkérni. Az Astra Classic II-t és a Lacettit a Schiller Autó Családhoz tartozó márkakereskedések biztosították a teszthez. Az autóértékesítési cégcsoport első tagja az 1991-ben alapított Opel-márkakereskedés volt. A több Opel-szalont működtető vállalkozás 2002-ben a Palota Automobil megnyitásával lett többmárkás cég. A Schiller Autó Család újautós-üzletágához tartozik a 2003 óta működő Toyota Super és a szintén a Váci úton található Chevrolet Schiller.

Kattintás után érkeznek a fogyasztási adatok és a végeredmény


Hátul az Octavia nagyon szűk, az én magasságommal a fejemet préseli és a térdemet szorítja. A csomagterét viszont félszobának árulnák lakótelepen. Családi autónak ez a legjobb a három közül, ezért nálam elviszi a pálmát, de az Astra csak egész kicsit szorul mögé. A Lacetti, hiába a legszebb és a legmodernebb formájú, nagyobb távolsággal harmadik.

Pörög, ha kell, de az Octavia is zajos

Pörög az Octavia, ha kell


N. Dénes: Nem mindenben egy kategória a három autó, így természetes, hogy ez volt a legkényelmesebb. A három konkrét autó közül is az Octaviát választanám, annak ellenére, hogy ebben hetvenezer kilométer volt, a másik kettőben pedig csak pár ezer.

F. Attila: Engem különösebben nem hatott meg az Octavia. Annak ellenére sem, hogy kifejezetten kedvelem a tágas autókat. Itt elsősorban a csomagtartó óriási – négyen is belefértünk -, odabent már nem ennyire szembetűnő a nagyobb méret kínálta előny. Kezelőszerveivel sincs semmi baj, kicsit puritán, de elnézzük neki. Motorja szépen dolgozik, elmarad ugyan az Astráétól, de a Lacettit egyértelműen veri.

Chevrolet Lacetti

A Giugiaro stúdió tervezte az ötajtós Lacettit, a kombi és a szedán Pininfarina-kasztnis

A Giugiaro stúdió tervezte az ötajtós Lacettit kombi és a szedán Pininfarina-kasztnis


Ő a mezőny egyetlen, máig utód nélküli darabja, de már nála is érik a nyugdíj. Olasz formatervével az ötajtós az Italdesign, a négyajtós a Pininfarina műhelyéből került ki 2004-ben. A Chevrolet kedveli az olasz dizájnereket, hiszen az Italdesign munkája a Kalos, az előző Matiz és a Leganza is. Nem ezeknek a modelleknek köszönhetik a világhírt, de nem lehet mindig csak Maseratit tervezni.

Az 1,4-est már 2004-ben is lustának éreztük, mára ez súlyosbodott. 1,4-es, 1,6-os benzines és kétezres dízelmotorral kapható a hamarosan kifutó Lacetti. Jelenleg 3 540 500 forint a listaára, de biztosan találunk akciós ajánlatot is.

Olasz formaterv

Lomha és kényelmes a Lacetti


Sz. András: Amiben a Lacetti jó, az a kényelem. Kényelmes az ülése elöl-hátul, a vezetőnél hasznos deréktámasszal, ami a másik kettőben nem volt. Hátul messze ebben legnagyobb a lábtér és a fejem is jól elfért.

Magam mögött ebben jól elvoltam, az Astrában elfértem, az Octaviában se a fejemnek, se a térdemnek nem volt elég hely. A motorja olyan, mintha egy nagypárnán át próbálna levegőhöz jutni. Lusta, komótosan pörög fel, annyi jó benne, hogy hamar megjön a nyomatéka és nem fullad le. Nem éreztem benne a 90-valahány lóerőt.

Közel ezer kilométer egy nap alatt

Közel ezer kilométer egy nap alatt


N. Dénes: Az ülések kényelmesek, egyebet nem tudok elmondani. Ja! A váltója rémisztő és szinte egyáltalán nem megy. Országúton nagy merészség kell az előzéshez.

F. Attila: Formailag valóban ez tűnik a legmodernebbnek, a műszerek, kezelőszervek sem olyanok, mintha valami történelem előtti jószágból kerültek volna elő. Utastere tágas, ami sajnos a csomagtér rovására megy. Ez ugyan nem akkora baj, biztos többször lesz tele emberrel, mint rakománnyal. De ezeken kívül már kevés vonzót találok a Lacettiben. Motorja nem a legfrissebb és a váltó sem okoz fikarcnyi örömöt sem. De most nem is ez a lényeg.

Benzinéhség

6,4, 7,3 és 6,8 literes fogyasztás

6,4, 7,3 és 6,8 literes fogyasztás


És végül a mért fogyasztási eredmények: a mezőny legtakarékosabbja – pedig megesküdnénk rá, hogy ez ment és ezt is hajtottuk a legjobban – az Astra lett, 6,4 literes átlaggal. Másodiknak az Octavia futott be, kis híján hetvenezer kilométerrel az órájában, 6,8 literes fogyasztással. A sort a Lacetti zárta 7,3 literes benzinfogyasztással, ami még mindig nem vészes.

Végeredmény

Formailag a három autó közül a Lacetti tűnik a legfrissebbnek, így akinél a látszat az elsőrendű szempont, ennek fog örülni. Belül kényelmes, tágas a Chevrolet, csak a gyengécskének tűnő motor és a váltó ront az összképen. Ha sok cuccal mozgolódik a család, akkor a gigantikus csomagtartójú Octaviát ajánlanánk. Jó ülés, kulturált futómű, viszonylag rendes anyagok és egy meglepően használható motor szól a döntés mellett.

Jobbról: a szép, a gyors és a nagy

A nagy, a gyors és a szép


Az Astra egyértelműen a legélvezetesebb motort tudhatja magáénak, de váltója csak valahol a középmezőnyben szerepel. Nem mellékesen az Opel pörgős 1,4-ese lett a mezőny legtakarékosabb motorja. Sokat nyom a latba az is, hogy az Astra megbízhatóságában könnyű megbízni, bár ebben a másik kettő is jó, és az Opel garanciája messze a legrövidebb.

Bármelyiket is választanánk, biztos, hogy az ár-érték arányra nem lehetne egy rossz szavunk sem. Ha nem omlunk össze a tegnapi forma miatt, akkor a pénzünkért egy kategóriával nagyobb, jól használható, meglepően gazdaságos autót tudhatunk otthonunk előtt. Mindhárommal.

And the  award goes to…

Melyik is legyen...?

Melyik is legyen…?


Mindannyian értékeltük az autók tulajdonságait, a Lacetti stabilan harmadik. Csilla és Attila az Astrát, Dénes és András az Octavia Tourt hozta ki győztesnek. Mégsem döntetlen a végeredmény, mert a vételár nagyon is számít. A megkérdezett márkakereskedések szerint a Skoda Octavia Tour 1,4 két légzsákkal, légkondicionálóval, fedélzeti számítógéppel, szervokormánnyal, elektromos ablakemelővel, motoros tükörállítással és központi zárral 3,2-3,3 millió forint körül hozható el az engedményekkel együtt.

Az alapáron bántóan fapados Astra Clasic II 1,4 az Octavia Touréhoz hasonló kivitelben, de fedélzeti számítógép nélkül 2,7 millió forintért hazavihető az akcióknak köszönhetően. Egy ötajtós és 1,4-es Lacettit hasonló felszereltséggel 2,8 millió forintért mérnek. Bár összességében nincs döntő különbség az autók kvalitásai között, az átlag magyar családot az 1,4-es Opel Astra Classic II megvásárlására beszélnénk rá.