Manapság az új prémium-közép modellek között alig látni benzines kivitelt az utcán. A legtöbben dízelt vesznek. Így aztán ha hármas BMW-ről van szó, akkor a 320d a menő. Szó se róla: fantasztikus autó, de vajon ér-e egymilliót 34 lóerő és 50 newtonméter nyomaték az alaphoz képest?

Most már tetszik a fara is

Most már tetszik a fara is


Többféle teljesítménnyel kerül a 3-as kasztniba a kétliteres, dízel blokk. A 320d alatt ott a belépő dízel, a 318d. Annak orrában ugyanaz az 1995 köbcentis motor lapul, csak eltérő hangolással, illetve más váltó csatlakozik hozzá. A különbség az erőben van. Ebben a tekintetben a ’20d a nyerő, de az árcédula is egymillióval többet mutat nála. Kevés vajon 143 lóerő és 300 Nm nyomaték?

Nem. A 318d korántsem zabigyerek testvére mellett, sokkal inkább ő a normális és a bátyja egy szupersportoló. Nincs benne elementáris erő, nem sportos, de bőven többet tud, mint amit a forgalom megkíván. Jól gyorsul, húz rendesen, utazósebessége pedig százhatvan körül van (hazájában, persze). Több nemigen kell.

Konkurencia:
Természetesen a BMW mellett az Audi és a Mercedes is hasonlóan költséghatékonyan oldja meg a szélesebb motorpalettát. A négykarikás márkánál a kétliteres – újabban közös nyomócsöves – motor 143 és 170 lóerős, a stuttgartiak 2,2-ese viszont 136 és 170 lóerővel érkezik.

Nem lehet panasz a minőségre

Nem lehet panasz a minőségre


Elsősorban országúton és autópályán van elemében a kocsi, ami nem is véletlen a hosszúra vett utolsó váltófokozat mellett. Városban kissé idegesítő az erősen harapó kuplung, egyesből kettesbe váltva bólogatással jelzik igazunkat az utasok.

A motor rugalmassága – már 1300-as fordulatszámtól él – viszont a legtöbbször szükségtelenné teszi a váltó kapcsolgatását. Ami nem is annyira baj, mert ez az autó gyenge pontja (talán az egyetlen). Nem váltunk félre vele, de olyan karcos az egész. Ennél lehetne sokkal jobb is. Biztos vannak, akik így szeretik, csak nem én. Akkor inkább legyen automata!

Azzal aztán maximális lenne a kényelem. Mert sportos génjei ellenére a 318d egy igazi túramodell. Az utastér kiemelkedően csendes, a futómű pedig minden úthibára lágyan reagál,. Visszafogottságra, suhanásra ösztönöz a kocsi. Így aztán nem nehéz alacsonyan tartani a fogyasztást, városban könnyű hét liter alatt maradni, országúton további egy litert nyerhetünk. A teszt alatt, kevés városi használat mellett 6,1 litert mértünk.

Az index helyén LED-ek villannak

Az index helyén LED-ek villannak


Ebben a remek eredményben segítségünkre voltak a kézi váltós, négyhengeres dízelekhez járó Efficient Dynamics rendszer segédeszközei, mint a Start/Stop automatika, valamint a motorféküzemben energiát gyűjtő elektronika.

Persze ha akarjuk, kiélhetjük száguldási kedvünket. A futómű gyors kanyarvételkor is feszesen tartja a karosszériát. A kormányzás precíz, az autó remekül fordul. Nedves útfelületen padlógázzal kanyarodva kitörhet a hátulja, de ez könnyedén kontrollálható, még ha a menetstabilizálót ki is kapcsoljuk. Az ilyesfajta jaszkarizás különben – hiába BMW -valahogy messze áll az autó kisugárzásától.

Történelem:
1975-ben mutatkozott be a BMW 3-as sorozata, a jelenlegi már az ötödik generáció. Ezalatt folyamatosan nőtt, a mérete és a tömege egyaránt, de a motorok teljesítménye is. Míg az első szériában 143 lóerő volt a csúcs, ma az M3-as már 420 lóerős motort rejt.

34 éve létezik a hármas

34 éve létezik a hármas


Eleinte csak kupéként készült, később jött a szedán, a kabrió, a kombi és a Compact. A csúcsot jelentő M3-as kivitel az E30-as sorozattól szerepel a kínálatban, az eleinte négy-, később soros hathengeres, ma pedig már V8-as blokkal is gyártják.

E21 1975-1982 1573-2316 kcm, 75-143 LE,
E30 1982-1993 1596-3300 kcm, 86-238 LE,
E36 1990-2001 1596-3201 kcm, 90-321 LE,
E46 1998-2007 1596-3246 kcm, 116-360 LE,
E90 2005-   1597-3999 kcm, 116-420 LE

Ha már megspóroltuk a pluszteljesítményért szükséges összeget, nagyobb használati értékkel bíró autót varázsolhatunk a németesen puritán alapvasból. Vehetünk automata klímát, ledönthető hátsó ülést, tolatóradart vagy épp xenon fényszórót. A radarra szükség is lehet, mert hátra nagyon nehéz kilátni a hármasból, a fényszórót is gázkisüléses elven működtető (magyarul xenon, szerzőnk csak a szóismétlést próbálta elkerülni, ez ilyen kényszeres dolog a szakmánkban – a szerk.) lámpája pedig az egyik legjobb, amit valaha próbáltam.

Megkérdeztünk valakit, aki cégautóként használ egy 318d-t: szerinte milyen?

LED-ek hátul is

LED-ek hátul is


“Az új hármas kategóriáján belül szerény alapfelszereltséget, szűk belső teret és a ki- és beszállást kifejezetten nehezítő, alacsony üléspozíciót nyújt. A BMW mégis első számú választás volt számomra, mert szeretek VEZETNI.

Belső tere minden sallangtól mentes (szívesen fizetek felárat azért, hogy a középkonzolon NE legyen színes MP3-lejátszó), minden részlet a vezetési élményre tereli a figyelmet. Abból pedig van bőven: a pedálok puha, de határozott játéka, a kormány kellemes elrendezése, a kezelőszervek pontos mozgása mellett minden egyes kézi váltás élményszámba megy – két év után is minden nap áldom a német mérnökök precíz munkáját. Kifejezetten lassú vezetőként nekem elegendő a 318d ereje is, ami elég az autó biztonságos csúsztatására is (ha család nélkül utazom). A BMW 318d nagybetűs AUTÓ ajtónyitástól ajtózárásig.”

Borús időben látszik, hogy zöld

Borús időben látszik, hogy zöld


Ezekkel lesz igazán jó a BMW-nk, amelynek utasteréből így már tényleg sugárzik a minőség. Jó anyagokból készült, precízen összerakva. Ami igazán kedvemre való, hogy egyszerű megoldásokat alkalmaznak, minden könnyen kezelhető, a dolgok csak végzik feladatukat. Semmi sallang: Made in Germany!

Elöl-hátul kényelmes autó, nyoma sincs az elődök szűkösségének. Ebben a hármasban már 180 centis magasság mellett is elfér az ember lába a hátsó sorban utazva. Kisgyermekes családoknak azonban nem ajánlanám. A hátsó ajtónyílás az ereszkedő tetőív miatt szűk, az ülések pedig mélyen vannak. Így a gyermekülésbe nehézkes az apróság beültetése. A 460 literes csomagtartó nem csak egy Loganénál kisebb, de a C-Mercié és az A4-esé is nagyobb.

Nehéz bejutni, de belül már nem rossz

Nehéz bejutni, de belül már nem rossz


(Gyermekem anyja, aki sokkal inkább praktikus kérdésként kezeli az autót, simán kijelentette, hogy a hatodannyit érő Focus kombiját nem cserélné el rá.)

Korábban lehúztam az autó fenekének formáját; ezt többé nem teszem. Az új LED-es lámpák már nem tűnnek idegennek a hármason. Most már innen is tetszik. Emellett a ráncfelvarrás során változtattak a hűtőmaszkon, az első fényszórókon, a lökhárítókon. Ez azonban nem változtatta meg a hármast, összességében ugyanolyan maradt: megnyerő.

Bár 7,9 milliós árával nem mondható olcsónak a 318d, de megéri. Kitűnő autó, amellyel belépőt kapunk a prémium világába, és valószínűleg nem válik tőle belőlünk indexnélkülkanyarodó, tolakodó, mindenkitsemmibevevő BMW-s.

Biztonság:

5 csillagos

5 csillagos


Hármas BMW-ben jó ülni, vigyáz ránk és utastársainkra is. A felnőttekre szabott töréstesztet könnyedén vette a kocsi. Frontális ütközésnél megvolt a maximum, az oldalütközésnél vesztett egyetlen pontocskát. Nem kérdés az ötcsillagos eredmény. A két gyermekülésbe rögzített kisgyermek is jól viselte a szimulált balesetet, a négycsillagos (max. 5) eredmény jónak mondható.

Azért is jó benn, mert akkor nem vagyunk kint, és kevésbé esélyes, hogy egy ilyen autó elgázol minket. Az fájdalmas lenne, gyalogosvédelemre a 3-as mindössze 4 pontot szerzett a 36-ból. Gyenge eredmény! (Itt azonban megjegyeznénk, hogy a tesztet a korábbi változattal végezték, ezen az autón más a lökhárító és a motorháztető.)

MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1995
Furat x löket (mm)90 X 84
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)104(143)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)300/1750-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,3
Végsebesség (km/h)210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)5,7
Lakott területen kívül (l/100 km)4,1
Vegyes (l/100 km)4,7
CO2 kibocsátás (g/km) 123
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4531/1817/1421
Tengelytáv (mm)2760
Csomagtér (liter)460
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1505/455
Üzemanyagtank kapacitás (liter)61
Gumiméret205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)7 717 000
Konkurensek (forint) Audi A4 2,0 TDI  (143 LE)    7 907 000
Mercedes-Benz C200 CDI (136 LE)  8 756 000
Tesztelt autó ára (forint) 9 255 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, fékezés közbeni elektromos kanyarstabilizátor, dinamikus fékerő elosztás, kipörgésgátló, menetstabilizáló, aktív fejtámlák, első, oldalsó és fejlégszákok, keréknyomás ellenőrzés, indításgátló, központizár, riasztó, klíma, elektromos ablakok, multifunkciós, bőr kormány, CD-játszó 8 hangszóróval, fedélzeti számítógép.
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeRendkívül jó minőségű kifnomult autó a hármas, a kétliteres dízelmotor pedig kiváló partner. Erős és keveset fogyaszt. Kár a váltóért.
Pontszám (max. 10)  8 pont