Hosszabb mint a régi

Hosszabb, mint a régi


Új, csak nem látszik

Számtalanszor írtunk és olvastunk már róla, sőt ott voltunk a bemutatóján is. Mégis, az új X-Trail annyira hasonlít az elődjére, hogy újra és újra tudomást sem veszünk róla. Egyszerűen elfeledkezünk a létezéséről, mintha csak megfosztottak volna napi Cavinton-adagunktól.

A gyenge ráncfelvarrásnak tűnő modellfrissítés oka rendkívül egyszerű: úgy szerették az X-Trailt a vásárlók, ahogy volt. Ennek okát maga a gyártó sem értette – nem is számított ekkora sikerre – így érthető, hogy nem változtatott sokat a bevált recepten.

Amikor 5 évvel ezelőtt az első X-Trail tesztautóval barátkoztam, nem tudtam pontosan, mit gondoljak róla. Tetszett, hogy nem a divatos gömbölyű szabadidő-autó formával bír kívülről, a belseje viszont kifejezetten taszított. Ott is ragaszkodtak a szögletes formákhoz, amit kemény és igényesnek nem nevezhető műanyagokkal párosítottak.

Kétliteres a dCi

Kétliteres a dCi


Amolyan igazi sokat tapasztalt és sokat bíró munkagépnek tűnt az X-Trail akkor a kormány mögül, amit nyugodtan ki lehet csapatni slaggal, ha netán összekoszolódik. Semmiképpen sem tudtam egy divatos diszkóterepjárónak elképzelni. A rém egyszerű, középre helyezett műszerfaltól pedig inkább a 80-as évek jutottak eszembe, mintsem egy modern japán autó.

Most is tökös

Az új X-Trail az egyre szaporodó csilli-villi SUV-táborban még mindig életidegen egy picit, de pont ez lehet népszerűségének titka. Míg a többiek egy divatosnak vélt formavilághoz próbálja igazítani termékeiket, addig a Nissan magasról tesz az ilyesmire.

Hiába a formásabb fenék, az újabbik X-Trail még mindig nem az a kimondott szépség, akárcsak 5 évvel ezelőtt. Még szerencse, hogy az utastér minőségében megfelel a kor elvárásainak, miközben szinte ugyanolyan szögletes maradt.

Ötletes

Ötletes


Az X-Trail nem lett puhány, nem állt be az aszfaltterepjárók mögé a sorba, alig lett lányos. Maximum annyira, mint 12 óráig sörrel és ropival pókerezni cigifüstben. Van csaj, akinek ez jön be, de legtöbbjüknek nem ez a kedvence.

Érzékszervek próbája  

A korábbi 2,2 literes dízel helyett, a kedvezőbb adóterhekkel sújtott kétliteres Renault dCi-motor dolgozik most a X-Trailben. A teljesítményre nem lehet panasz, bár nálunk csak a gyengébbik, 150 lóerős járt, mivel ahhoz lehet automata váltót párosítani.

Korszerű dízelről lévén szó, van elegendő nyomaték (320 Nm) és a 11 liter körüli városi fogyasztás sem nyomasztóan sok, bár kézi váltóval ennél nagyjából két literrel kevesebb is elég. Ami meglepő, az a dobhártyaszaggató kerepelés, amit az X-Trail a nagy mínuszokban előad. Nyugodtan elhagyhatjuk a kávét, a csípős hideg és a teherautós dízelszörny-hang elegendő lesz a reggeli ébredéshez.

Vakító szafari lámpa és bomba ár a következő oldalon


A Nissan egyik igazi erénye egy másik érzékszervünkhöz köthető. A szafari fényszóróként rendelhető, tetősínbe integrált reflektorok igazi mókát jelentenek a vezetőnek, és borzalmat a forgalom többi résztvevőjének. Muszáj megvenni.

Büntető üzemmód

Büntető üzemmód


Azért, hogy ne kergessünk vele lépten-nyomon ártatlan autósokat az árokba, nem is kapcsolható fel csak úgy egyszerűen. Először a normál reflektorokat kell aktiválnunk, majd egy nőies mozdulattal a bal térdünk magasságában az ESP gomb mellett találjuk a szafari hangulat kapcsolóját.

A plusz fényágyú kiváló szolgálatot tehet egy elhagyatott országúton, de a pofátlan autósok büntetésére is alkalmas lehet, bár ez nem rendeltetésszerű használat. Egy sötét és félelmetes erdőben az igazi, még ha oda ritkán is tévedünk az X-Traillel.

Alkalmas is, meg nem is

Hajtáslánca, terepszögei bőven túlmutatnak egy szabadidő-autó képességein, csak a differenciálzár és a felező hiánya teszi lehetetlenné, hogy ezzel nyerjük meg a somogybabodi off-road fesztivált. Ennél alacsonyabb rendű célok megvalósítása nem fog gondot okozni, az X-Trailt nem olyan fából faragták.

Ennyiért nincs jobb SUV

A terepjárásra hajló képességek normál használatban még éppen nem zavaróak, ennyit bőven el tudunk viselni. Szlalomversenyt ugyan nem fogunk vele nyerni, de csak pont annyira puha aszfalton, hogy lelkiismeret-furdalás nélkül átgázolhassunk vele a fekvőrendőrökön, vagy az útban lévő járdaszegélyeken.

Jól áll neki a sötétség

Jól áll neki a sötétség


A kétliteres dízel partner szinte mindenben, és végül pozitív benyomást keltett bennünk a hatsebességes automata váltó is. Jelentősen rontja a gyorsulást, majd két literrel növeli a fogyasztást, mi mégis megkedveltük. Bátran ajánljuk annak, aki meg tud barátkozni ezen hátrányokkal. Illik a motorhoz, és kellően gyorsan kapcsol ahhoz, hogy ne kívánjuk a pokolba.

Most kell venni

A hátsó sor nem kifejezetten tágas az X-Trailben, a csomagtartó annál inkább, így kiváló családi autó lehet belőle. A csomagtérpadló alatti fiókok ügyesek és ötletesek, és felettük még mindig óriási a hely. Ez csak egy újabb indok, hogy most azonnal vegyünk belőle egyet. Akcióban már 5,3 millióért adnak gyengébben felszerelt dízelt (Mitsubishi Outlander: 6 990 000 Ft-tól, Toyota RAV4: 7 240 000 Ft-tól), ennél jobb ajánlat nem sok van a piacon. A szabadidő-autók között biztosan nincs.

Gyerekbarát
Az új Nissan X-Trail négy csillaggal távozhatott 2007 novemberében az EuroNCAP-töréstesztről, mivel a tesztbábuk sajogó térdre és nyaki fájdalmakra panaszkodtak frontális ütközés esetén. Az elöl ülőknél jobb dolga van a hátul utazó gyerekeknek, akik frontális és oldalirányú ütközésnél is maximális pontszámot biztosítottak a szabadidő-autónak. A gyalogosakat jobb időben elkergetni a szafari fényszórókkal, ők nagyot kaphatnak a koponyájukra, ha ráfekszenek a motorháztetőre.

     

Műszaki adatok -Nissan X-Trail 2.0 dCi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1995
Furat x löket (mm)84 X 90
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)110 (150)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)320/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12,5
Végsebesség (km/h)181
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)10,5
Lakott területen kívül (l/100 km)6,7
Vegyes (l/100 km)8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 216
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4630/1785/1770
Tengelytáv (mm)2630
Csomagtér (liter)603
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1637/490
Üzemanyagtank kapacitás (liter)65
Gumiméret215/60 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 384 000 Ft-tól
Konkurensek (forint) Toyota RAV4 2.2 D4-D:

7 240 000

Mitsubishi Oulander 2.0 DI-D: 6 990 000

A szériafelszereltség fontosabb tételeilásd itt
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeEnnyi pénzért remek választás
Pontszám (max. 10)  8 pont

 X-Trail: Bomba vétel 1


Mellette
  • Robosztus felépítés
  • Tágas csomagtér
  • Elfogadható anyagminőség
  • Kiváló terepjáró képesség
  • Kedvező ár

 X-Trail: Bomba vétel 2


Ellene
  • 11 liter városban
  • Szűkös második sor