A nagy visszatérés

Csupán 99 g/km a szén-dioxid-emissziója

Csupán 99 g/km a szén-dioxid-emissziója


Az 1980-as évek legeleje, a VW-konszern csökkentett fogyasztású autókat mutat be. A Polo Formel E hosszú áttételű váltóval és magasabb sűrítésű motorral vált takarékosabbá, 1981-től a Passatból is volt Formel E (Economy) hosszú legfelső ganggal és műszerfali fogyasztásjelzővel.

Ma nem azért jönnek újra a spórolós verziók, mert nincs pénzünk üzemanyagra.

A globális felmelegedés az ok, amit az irdatlan mennyiségű szén-dioxid okoz. A CO2 önmagában nem mérgező, de a klímaváltozás miatt nincs menekvés előle. Az eszkimók is kapnak abból, amit mi itt kipöfögünk és minket is meggyötör Ausztrália emissziója.

Fiat: nekik is megvolt

Ez nem valami kisipari ablaklégterelő!

Ez nem valami kisipari ablaklégterelő!


A hetvenes évek két olajválsága után több gyár is megjelent üzemanyag-takarékos autókkal, de benzinmotorral. A Fiatnál a Ritmo Strada Energy Saving volt az első 1982-ben, magasabb sűrítési viszonnyal, a légellenállást javító ablaklégterelőkkel és dísztárcsával, motorfékezéskor a benzinellátást elzáró karburátorral.

A váltásokra LED figyelmeztetett a műszerfalon. A Ritmo ES az akkori szabvány szerint 6,4 literes átlagával 13,5 százalékot spórolt a sima 1,3-as modellhez képest. A későbbi Regata ES már a Citymatic nevű, automatikusan leálló és újrainduló motorvezérléssel is rendelkezett.

Veszélyben van az új lökhárító, amely javítja az aerodinamikát

Veszélyben az áramvonalas lökhárító


Bár a kínai szénerőművek és az agyig légkondizott amerikai otthonok alapján nem csak az autóipart kellene gyepálni CO2-ügyben, de a sajtó valahogy az autógyártókat pécézte ki, és a tavaly 3,66 millió autót előállító Volkswagen érzi is a felelősségét.

Mi történt a Polóval?

Először a Polóból született okos módosításokkal BlueMotion-modell. A névben egybeesik a VW színével a védelemre szoruló két elem, a víz és a levegő. A motion pedig a jövőbe tekintő mobilitást jelenti.

Ebben a Polóban hosszabb a 3-4-5. fokozat áttétele, más a motorvezérlés, változó lapátgeometriájú a turbó, de ügyködtek a kipufogógáz-visszavezetésen is.

Keveset forog a motor a 3-4-5. fokozat hosszabb áttételezésével

Keveset forog a motor, ettől is takarékos


Az új első lökhárító, a majdnem zárt hűtőmaszk és a hátsó tetőspoiler kisebb légellenállást biztosít. Az autó keskenyebb, csökkentett gördülési ellenállású gumit kap, amit jó keményre pumpálnak és a futóművet le is ültetik a jobb aerodinamika érdekében.

Valamit, valamiért

A BlueMotion esetében a valamit valamiért elv érvényesül. A vékony és keményre fújt gumiabronccsal javul a fogyasztás, de az autó egy kicsit gyengébben fog fékezni és kanyarodni, mint a szélesebbel, és kényelmetlenebb is. Ebben a fizika dönt, mindegy, hogy ECOnetic Fordban, EcoFlex Opelben vagy Ecomotive SEAT-ban ülünk.

A fogyasztással folytatjuk a lapozás után, ami tényleg érdekesen alakult


Mi azonban téli gumival kaptuk meg az autót, nem a csökkentett gördülési ellenállású nyárival, ezért nem volt mit észrevennünk. Már csak azért sem, mert itthon egy sima 1,4 TDI sem kap szélesebb kereket alapáron.

A résnyi nyílással csökken a légellenállás

A résnyi nyílással csökken a légellenállás


Városban az első kilométereken összekaristoltuk a lökhárító alját. Én például beálltam a ház elé, majd beszálltak még ketten és az autó hármunkkal már szörnyű hangok közepette jött le a rámpáról. Ezzel a hasmagassággal nem a járdára álláshoz, hanem a budapesti közlekedéshez is túl alacsony. Jobb utakra tervezték szegényt.

Tényleg alig fogyaszt

Pregnáns hangja és a háromhengeresek szerencsétlen járása ellenére bírtuk a kis TDI-t. A Polo hibátlanul megiramodik vele, keveset forog és nagyot húz. Jól fogadja a tempót autópályán is, a motor többet sejtet 80 lóerőnél, kivéve tankoláskor.

4,2 literrel elment autópályán

4,2 literrel elment autópályán


Fele-fele autópályás és városi utakkal 5,5 liter jött ki, csak sztrádán 110-120 között gurulva 4,2 literrel értünk célba. Ez tényleg kiemelkedő, mert normál üzem volt, trükközés nélkül.

Extrák nélkül

Egy alapáron 4,6 milliós kocsihoz rutinból úgy lépek oda, hogy távirányítós a központi zár. Itt azonban nemhogy gombnyomásra, de sehogy nem nyílik egyszerre a négy ajtó, ha nem fizetünk külön a központi zárért. Nem vicc, tényleg feláras. Osztottan ledönthető hátsó támla vagy légkondi? Alapáron egyik sincs.

Nagyobb autók komfortját nyújtja a Polo

Nagyobb autók komfortját nyújtja a Polo


Ezért a pénzért a BlueMotiont a fogyasztásán kívül csak az menti meg, hogy egy VW Polo. A Polo annyira jól sikerült, hogy még hat évesen is van mit szeretni rajta, a modernebb konkurencia dacára.

Ott kezdődik, hogy kicsi és nagy egyformán kényelmesen elhelyezkedhet bent. A hátsó lábteret egy az átlagnál nyurgább vezető sem nullázza le teljesen, normál magyar átlagpolgárból négy elfér gond nélkül.

Úgy volt, hogy ez már nem drága

A minőségérzet sokat romlott a 2005-ös modellfrissítéssel, majdnem ötmillióért az olcsó műanyag kézifékkart és a kormányt markolászni erősen frusztráló. Főleg azért, mert a kormány, a váltó, a kapcsolók-gombok-tekerők mind finoman, precízen mozognak. Mi van még? Útfekvés, zajszint, rugózási kényelem: a Polóba nem lehet belekötni.

Mégis sokba kerül

Jó vele járni, csak kifizetni ne kelljen

Jó vele járni, csak kifizetni ne kelljen


Anno a 3,8 milliós háromliteres Lupóval az volt a baj, hogy túl drága a méreteihez képest. A BlueMotion Polónál arról szólt a hírverés, hogy a drága hightech helyett a józan optimalizálással takarékos és megfizethető is. Légkondi nélkül 4,6 millió forintért? Na ne. A Comfortline 1,4 TDI átlagosan 7 decivel többet fogyaszt és nincs benne részecskeszűrő, ám 431 000 forinttal kevesebbe kerül. Ilyenkor a vásárló, tartsák bár elmaradottnak, nem fogja megérteni a kor szavát.

Vételára ellenére én drukkolok a BlueMotionnek. Egyszerűen tetszenek azok a megoldások, amiknek a hasznosságát felérem ésszel és ezek egyszerűségüknél fogva tényleg működőképesek. A Passat, a Sharan vagy a Golf BlueMotion esetében az öko-arculaton felül már anyagilag is megérheti a “kék mozgás”.

Érdekes adatok jönnek a következő oldalon


Műszaki adatok – VW Polo BlueMotion
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1422
Furat x löket (mm)79,5 X 95,5
Hengerek / szelepek számaS4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)59(80)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)195/1800-2200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)12,8
Végsebesség (km/h)176
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)4,9
Lakott területen kívül (l/100 km)3,2
Vegyes (l/100 km)3,8
CO2 kibocsátás (g/km) 99
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)3916/1650/1467
Tengelytáv (mm)2466
Csomagtér (liter)270-1030
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1084/466
Üzemanyagtank kapacitás (liter)45
Gumiméret165/70 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)4 616 200
Konkurensek (forint) Opel Corsa 1,3 CDTI 5a. Enjoy, 3 694 000
VW Polo 1,4 TDI Comf. ICE, 4 159 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, első és oldallégzsákok, elektromos ablakemelő elöl-hátul, 14 colos könnyűfém felni, CD-s rádió 4 hangszóróval, koromrészecske-szűrő
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeA Polo BlueMotion létezése örömteli. Alig fogyaszt valamit, kevéssé terheli a környezetet, kényelme két főnek elég a világ végéig. A Volkswagen ezzel az árral és a gyatra felszereltséggel hatékonyan távolt tartja majd tőle a vásárlókat.
Pontszám (max. 10)6,75 pont