Szép, nagy

Kupés limuzin

Kupés limuzin


Már tavaly, az első képek bemutatásakor megmondtam, hogy az új Citroën C5 csodaszép. A fotók nem hazudtak, élőben is ugyanazt kaptuk, amikor a napokban Portugáliában kipróbáltuk az autót. Bármelyik gyár örülne, ha az övé lenne a C5 formaterve! Jól néz ki elölről, oldalról és hátulról is, csak a hátsó lámpán érződik a kelleténél nagyobb bajor hatás.

Bár az autónak köze sincs az előd pufókságához, mégis igazi Citroën, amit alapvetően a kis hátsó és a nagy első túlnyúlás alapoz meg. De olyan különleges elemek teszik igazán mutatóssá, mint az első fényszórók, az utastér felé ívelt hátsó szélvédő vagy a kupés tetőív.

Jó minőségűnek ígérik

Jó minőségűnek ígérik


A viszonylag magas övvonal és a szűk oldalüvegek mellé hatalmas kerékíveket rajzoltak. Fel sem tűnik, ha 17-es felnik vannak az autón, a látványhoz a 18-19 colosok illenek igazán. Kisebbnek tűnik ugyan az új C5, mint elődje, pedig négy centivel hosszabb is nála, de ennél lényegesebb, hogy a tengelytávolság 2,8 méter fölé nyúlt.

Mire elég a C5 4,78 méteres hosszúsága? A 4,84 méteres Ford Mondeo ugyan hosszabb, de a VW Passat (4765 mm), a Peugeot 407 (4676 mm) és sorolhatnám, mind lemaradnak. Így pedig garantálható a tágas belső. A csomagtartó 467 literes, ami nem nagy szám, de jut elég hely a bőröndöknek. De akkor hol a nagy hely? Hát persze, hogy belül!

Tér és kényelem

Befelé hajlik

Befelé hajlik


Nem csalódtunk az utasteret illetően. A minőség látható és tapintható. Szinte mindenütt tetszetős, jó minőségű, puha anyagokat alkalmaznak, csak kötekedni lehet. Az alapmodell üléseinek szövete nem a legjobban szellőzik és továbbra is a 90-es években kitalált bajuszkapcsolókat használják. A műszerfal az órák külső kerületén futó – ma divatos – mutatókkal operál, ezzel helyet adva az órák közepében a fedélzeti számítógép, a hifi vagy a navigáció információinak a megjelenítéséhez.

Érdekesség, hogy a C5-höz kétfajta ülés választható: a kényelmet előtérbe helyező “komfort” és a sportosabb vezetéshez jobban illő, erősebb oldaltámaszokkal szerelt “dinamikus”. Aki elektromos ülést rendel, az nemcsak motoros állítással gazdagodik, de a háttámla felső harmadát is külön döntheti és a masszázs funkció is elérhetővé válik, ami ebben a kategóriában nem épp általános dolog. Nekem azonban azért kellene a “motoros szék”, mert azzal jóval mélyebbre engedhető az ülőlap.

Ez a sportos ülés

Ez a sportos ülés


Nincs különbség viszont a helykínálatot illetően, ami elöl és hátul egyaránt elsőrangú. Két 180 centis ember kényelmesen elfér egymás mögött. Bár a tető kupés, az sem szűkíti le hátul a fejteret. Beszálláskor azért érdemes figyelni, nehogy koppanjon a kobak.

Ha helyet foglaltunk, már a külvilág sem fog túlságosan bezavarni, csendes az utastér. Ez persze tudatos munka eredménye, az ajtóknál spéci tömítések, a motorháztető alatt és a tűzfalon hangelnyelők szűrik a zajt, de hangszigetelő a szélvédő és az oldalsó üvegezés is (nem mindegyik kivitelben). Az eredmény: a dízelmotorok hangja is csak 3500-as fordulatszám felett válik érzékelhetővé, alatta semmit nem hallottunk belőle.

A Citroën egy műszaki visszalépéstől vár sikert. A technika változásaival folytatjuk a lapozás után


Technikai visszalépés mint sikertényező?

Nagy váltásra készül az autóértékesítésben a Citroën. Szeretnék megnyerni a flottavásárlókat is, akik a legnagyobb európai piacokon a középkategória autóinak több mint 50 százalékát megveszik. Ezért aztán futóműből is kétféle rendelhető az autóhoz, ami igazi kuriózum a középkategóriában.

Mostantól már egyszerűbb, hagyományos csavarrugós felfüggesztéssel is készül a C5, amivel kifejezetten a céges vásárlókat célozzák meg. Az olcsóbb modellekben lesz ez, a közepeseknél rendelhető lesz a korábbról ismert, de továbbfejlesztett hidropneumatikus megoldás, ami a drágább változatokban természetesen széria.

Terepjárósan kiemelhető a karosszéria

Terepjárósan kiemelhető a karosszéria


A Hidraktív 3 Plus a kormány elfordításának szöge, a gyorsulás és a fékezés mértéke, a kerekek elmozdulása nyomán valós időben szabályozza a lágy és kemény állapotok közti átmenetet. A vezető emellett egy sport beállítást is kapcsolhat. A C5 hidraktívos változatai alapfelszereltségben elektromos és automata rögzítőfékkel rendelkeznek.

Mindkét futóművel kipróbáltuk a Lisszabon környéki utakon az autót. Az igazi citroënes jelleget a változtatható futómű nyújtja, míg a hagyományos sokkal közvetlenebb viselkedést generál. Összességében azonban mindkettő a passatos, mondeós feszesebb felfüggesztések irányába mozdult el. A korábbi C5-nél kevesebb a karosszériamozgás. A kormányzás viszont továbbra is a kényelmesek kegyeit keresi.

Széles a kínálat

A középrész itt sem forog

A középrész itt sem forog


Hétféle motorral – három benzines és négy dízel – készül a Citroën C5. A 2,0 literes benzines és dízelmotor választható automatával is, míg a V6-osok csak azzal rendelhetők. Az általunk kipróbált 2,2-es dízel legfőbb jellemzője, hogy benzinesnek hat. Könnyedén pörög és a magas fordulatot sem veti meg, eközben végig erősnek hat. Jól szaladt nagyon.

Viszont másik tesztalanyunk – a 2000-es dízel, amely gyengébb és nem is húzott úgy – sokkal kiegyensúlyozottabb képet mutatott magáról. Nem vág hátba a nyomaték, de bőven elbírt a másfél tonnás kasztnival és szépen egyenletesen dolgozott.

A Citroen C5 motorválasztéka:

Benzinesek1.8i 16V2.0i 16V
3.0i V6
Max. teljesítmény 127 Le 143 Le 215 Le
Max. nyomaték 170 Nm 200 Nm 290 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h)11 s 9,7 (11,7) s 9,2 s
Végsebesség 200 km/h 210 (205) km/h 224 km/h

Dízelek1.6 HDi
2.0 HDi
2.2 HDi
2.7 V6 HDi
Max. teljesítmény 110 Le 138 Le 173 Le 208 Le
Max. nyomaték 240 Nm 320 Nm 370 Nm 440 Nm
Gyorsulás (0-100 km/h)12, 2 s 10,6 (11,8) s 9,2 s 8,9 s
Végsebesség 191 km/h 204 (201) km/h 219 km/h 224 km/h

Zárójelben a feláras automata váltóval szerelt modellek adatai.

A vevők mondják meg a tutit

Futómű állítás és elektronikus kézifék

Futómű állítás és elektronikus kézifék


Azért, hogy javítsanak a minőségen, új fejlesztési, tervezési és gyártási szabványokat vezettek be. Emellett a felhasználói kör alapján kiválasztott külsősöknek még a bemutató előtt 250 autót adtak ki használatra Franciaországban és Németországban, hogy az így teljesített 3 millió kilométerből valódi problémákról kapjanak visszajelzéseket. A cél, hogy ne csak szép, de jó autót kapjanak a vevők.

Egy kérdés maradt csupán megválaszolatlan számomra a Citroën C5 -tel kapcsolatban: vajon mennyibe fog kerülni? Ez ugyanis erősen befolyásolja a sikerre született modell jövőjét. Erre azonban csak április második felében kapunk választ, amikor a hazai kereskedők is megkapják autóikat, bár a kombi még később érkezik. 5,5 millió Ft jó ár lehetne. A francia gyár célja, hogy évi 150 ezer C5-öst értékesítsenek a világon és reményeik szerint sok céget sikerül meggyőzniük, arról, amit mi már sejtünk: nem járnak rosszul a C5-tel.