Nincs ültetés, sem letakart hűtőnyílás

Nincs ültetés, sem letakart hűtőnyílás


Végre egy hasznos divat! Az autógyártók egymás után dobják piacra kisebb szén-dioxid-kibocsátású autóikat, dízelmotorral és egymáshoz nagyon hasonló változtatásokkal. A Leon Ecomotive esetében tényleg gyorsan végigszaladhatunk a fogyasztáscsökkentési módosításokon.

Egyszerűen működik

Megváltoztak a 3-4-5. sebesség áttételei, csökkentve az adott tempóhoz tartozó fordulatszámot. A gumikat kis gördülési ellenállású és keményebbre fújt, 15 colos abroncsok váltották fel. Az enyhén átírt motorvezérlés alacsonyabb alapjárattal teszi hozzá a magáét a takarékossághoz. Csupa apró módosítás, de könnyű róluk belátni, hogy működőképesek.

A 105 lóerős TDI-re épül

A 105 lóerős TDI-re épül


Ellentétben a VW BlueMotion-autóival, a légellenállás nem változott. Tehát nincsenek eltakart hűtőnyílások és a hasmagasság is maradt, mert a Leon eleve sportos beállítású autó, az ültetés ártana a használhatóságának a gyár szerint.

Súlykorlátozás

Ha a szén-dioxid-kibocsátást nézzük, akkor a váltóval és a motorral 7, a gumikkal 4, a súlycsökkentéssel pedig 5 gramm/kilométerrel csökken az emisszió a kiindulási alaphoz képest.

Az Ecomotive esetében inkább súlykorlátozásról érdemes beszélni. Bizonyos extrák (pl. üveg tolótető, 17 colos felni) törlésével ez a modell biztosan nem lesz nehezebb 1320 kilónál, többletfelszereltséggel is tartható a mágikus 119 g/km, ami 4,5 literes átlagfogyasztásnak felel meg.

Regadómentes, persze nem itthon

Az Ibiza átlaga 3,8, a Leoné 4,5 liter

Az Ibiza átlaga 3,8, a Leoné 4,5 liter


Az Ecomotive Leonnal a SEAT a spanyol piacra összpontosított, ahol jelenleg a harmadik, kicsivel a Renault és nagyobb lemaradással a Citroën mögött.

Ezért mihelyst elérték a 120 g CO2/km alatti értéket, ami ott biztosítja a regisztrációs adó alóli mentességet, máris kikapcsolták a laptopokat és fiestát rittyentettek.

A SEAT kizárólag részecskeszűrővel gyártja a Leon Ecomotive-ot, mert a lökhárító alól kitörő koromfüsttel gellert kapna a környezetvédelem.

A gyár 3,7-6,0 litert ígér, lapozás után kiderül, mi lett ebből a próbaúton


Természetesen a fogyasztás érdekelt leginkább, ezért indulás után rögtön lenulláztuk a fedélzeti számítógépet. Városban a kiindulási alapot adó 1,9 TDI-hez képest nem érdemes javulást várni, mert a hosszabb felső fokozatok nem érvényesülnek.

Spórol helyettünk

6 decivel lett takarékosabb

6 decivel lett takarékosabb


Barcelonából kiérve az elővárosi autópályán 4,0 literre állt be a fogyasztás három fővel, végig egyenletes 100-zal gurulva. De a kanyargósabb országúti részeken büntetés lett volna nem kihasználni a Leon agilitását, ezért nem mindenhol spóroltunk.

Ebben az autóban rendesen tart a kényelmes ülés, passzol a mélyre engedhető üléshelyzet, valahogy pont jó a kormányszervo és a futómű is, amely nem drasztikusan sportos, de tud annyit, hogy ne sírdogáljak a Focus után. Ez elég nagy szó.

Nem drágább a fogaskerék

A váltóval végig szoros kapcsolatban maradtunk, mert a hosszabb áttételezés miatt a motor nehezebben szedi össze magát, visszakapcsolás nélkül bent ragad az erőtlen tartományban.

Kívülről nem változott

Kívülről nem változott


1800-2000 körüli fordulatszámtól meg nem mondanám, hogy a megnyújtott fokozatok elvileg lassítják az autót, rendesen szedi a lábát. 100-ra négy tizeddel még jobban is gyorsul a nem Ecomotive-nál és egy km/órával gyorsabb is nála.

Dacára a gyorsításoknak és az egyenetlenebb terepnek, nem szaladt el vészesen a fogyasztás, 5,2 literrel adtuk le az autót. Kár, hogy a takarékosságért egy ennyire elavult motorral kell együtt élni. Az 1,9 TDI durván működik, csúnya és erős is a hangja. Nem véletlenül váltja le a Golf VI-ban egy ezerhatos, közös nyomócsöves motor, ami némi késéssel a VW-konszern más márkáinál is megjelenhet.

Fermin Soneirából, a SEAT-ok fejlesztéséért felelős menedzserből végül sikerült kihúzni, hogy nekik nem kerül többe a takarékosabb autót gyártani, mint a sima 1,9 TDI-t. A váltó fogaskerekeit ugyanannyiért veszik, függetlenül az áttételtől, az autóért pedig kevesebbet fizet a spanyol ügyfél az említett adómentesség miatt.

Nincs kedvezmény, talán később

A SEAT-nak is van két "zöld" modellje

A SEAT-nak is van két zöld modellje


Magyarországon azért lesz bajban az Ecomotive, mert a nálunk népszerűtlen 1,9 TDI-ből született. Itthon az azonos regisztrációs adójú, de kétezres dízel sokkal jobb az ár/érték arányban, aki ötmillió fölött költ egy kompakt autóra, nem áll meg a kisebbiknél.

A Leon Ecomotive 5 337 000 forintba kerül Reference-kivitelben, azaz 147 000 forinttal drágább a nem részecskeszűrős, tehát kormoló 1,9 TDI-nél. Nálunk jelenleg sem az Ibiza, sem  Leon Ecomotive-ra nem érvényes semmilyen adókedvezmény és a csökkentett szén-dioxid-emisszió sem hozza lázba az autóvásárlókat, főleg, ha a 6 decis fogyasztáscsökkenésért még felárat is kell fizetni. A kisebb környezetszennyezésű autók csak ott csinálnak karriert, ahol az állam is honorálja megvásárlásukat.

SEAT Leon Ecomotive
Motoradatok
Lökettérfogat1896
Hengerek/szelepekS4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)77/105/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)250/1900
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)10,9
Végsebesség (km/h)186
Fogyasztás
Város (l/100 km)6,0
Lakott területen kívül (l/100 km)3,7
Vegyes (l/100 km)4,5
CO2 kibocsátás (g/km)119