Ez is retro

1969 óta létezik a Datsun-Nissan Z

1969 óta létezik a Datsun-Nissan Z


Bekaptam a retro-drazsét. A MINI-től nem vagyok elzuhanva, de a Ford Mustang és a Fiat 500 tényleg a kedvenceim közé tartozik, és rettegek attól, hogy lemaradok a Dodge Challengerről. A 350Z is felfogható retroautóként, mert dicső elődje, a Datsun Fairlady 240Z 1969 őszén robbantott Amerikában.

Amennyire én tudom, a Nissan középtávon tervezte 1600 darab eladását. Elszámolták, mert az első pár hétben 4000 elment volna, és 1969 végére a várólista közelített egy itthoni gerincműtétéhez. A 130 lóerős sportautó hat hengert adott a négyhengeres vetélytársakkal szemben, és remekül állt neki a Jaguar E-Type ihlette forma.

Megdagadt és újjászületett

Ennyi kell egy igazi sportautóhoz

Ennyi kell egy valódi sportautóhoz


Szépen (inkább csúnyán) nőtt, hízott, erősödött a Z az évtizedek során. A 300 lóerős, ikerturbós 300 ZX-ről hallottam egyszer azt a sztorit, hogy egy középkorú úr lepadlózta előzéshez és a kocsi annyira megindult, hogy nem maradt ideje kikerülni az előtte menőt.

Aztán a 350Z beindul és kisüti agyamból az elődöket meg az egész retro témát. Hidegen 1800 körüli az alapjárat, a motor szolidan remegteti az autót. Az olajnyomásmérő és a szakrális kvarcóra is a vezető felé fordul, hibátlan a mély sportülés a rikító narancssárga bőrkárpittal. A kormány nem kihúzható, de mégis úgy ülök a Z-ben, hogy ki nem szállok, amíg tart a benzin. Az autózás ősi szabadságélményét ígéri. Ha nyár lenne, kilógatnám a karomat, mennék a naplementébe, csak az autózás gyönyöréért.

Könnyen megvadul

Egy igazi állat, 313 lóerővel

Egy igazi állat, 313 lóerővel


Pesten belül még melegszik a motor, fél gázra is megvadul a kilométeróra, szóval szolid nyitány. Minden sportautós benne, elsőre szögletesen, kicsit bukdácsolva vezetem a direkt és szorosan járó kormánnyal, az erőt kívánó pedálokkal, váltóval. Nem az a tucatkocsi, amibe belehuppanunk, és mintha már éveket jártunk volna vele.

Nógrád felé indulunk. Az irány Balassagyarmat, Szécsény, Hollókő, a mátrai hegyiverseny országútja. Galyatető és Parád után még egy kis kanyargás Eger felé, útba ejtve a kommunista terror kényszermunkatáborát és vissza az M3-ason, hogy kifuthassa magát a 313 lóerő.

A túloldalon az egyetlen hiteles forrás elárulja, melyik sportautó igazán csajozós


Tébolyító erő

Tébolyítóan jó hangja van a motornak, a gép eleve egy állat. Elég öblös ahhoz, hogy baromi erő ébredjen benne, de durván le is forog, kicsivel 7000 fölött. 5000-től annyira erős, hogy országúton hármasban is nehéz szabadjára engedni. Mire kivégzi a gangot, 180-hoz közeledünk.

Padlógáznál néha féltem tőle

Padlógáznál néha féltem tőle


Volt, hogy féltem benne, mégis nehéz elvenni a gázt. 4000 felett némi rezgés is megjelenik a motorból, a V6 végleg megvadul és a sötét erők átveszik a hatalmat.

Hova lett 1600 kiló?

Újra és újra meglepett, ahogy a 350Z nekiugrik az előzéseknek közepes fordulaton. Letaglózó erővel indul neki, pedig nem turbós, csak félelmetesen harap. Mintha egy ötliteres gép semmisítené meg a kocsi súlyát, pedig az 1,6 tonnás Nissanon van háj rendesen. Az átdolgozással a gyár szerint is közepes fordulaton vált erősebbé a motor, de ennyivel?

Megéri elugrani Nógrádba, Hollókőre

Megéri elugrani Nógrádba, Hollókőre


Csendes kúthoz érünk Eger közelében, csak a biztonság kedvéért állunk be tankolni. 12 liter jön ki. Ennél durván többet országúton nehéz letolni a torkán, ha a túlélés is rövid távú céljaink között szerepel. Aki városban méri, az cserélje fel a két számjegyet, és a 21 literrel még messze nem úgy vezetünk, hogy ott a kés a fogunk között.

Két kerék, 313 lóerő

Kisgyerekként mindig utáltam azokat, akik egy sportautóval semmit nem mutatnak az utca népének, mondjuk nekem. A kútnál ámulók is várnak valamit. Az ESP és benne a kipörgésgátlás egy mozdulattal kikapcsolható. Elég megérinteni a gombot és egyedül maradunk a hátsó kerekekre rátámadó 313 lóerővel.

Vastag csíkokat hagy maga után

Vastag csíkokat hagy maga után


Nem a gumi nyer, kettesben is mindkét oldalon nyúlik a csík. Veszettül gyorsul, az Audi S3 is 5,7 másodpercet megy százra, de ezt nem érezni. Ebben igen.

Sikítási küszöb

Mivel ez tényleg sportautó, a sikítási küszöbértéket sokkal hamarabb átlépjük vele, mint a tapadási határt.

Ilyenkor meg kell nyugtatni utasunkat, hogy ez még semmi nem volt, különben is, fékeztem a kanyar előtt. De tényleg. 210-ról 140-re. A gyorsan menés magányos műfaj.

Jó hely. Nincs leláncolva a canga

Jó hely. Nincs leláncolva a canga


Vizes úton átcsapunk az élet sűrűjébe. Aki a csúszáshatár alatt fordul, de túlzott önbizalommal nehezedik a gázra, az alatt a 350Z négyesben is keresztbe indul. Nem véletlenül találták fel az ESP-t és a kipörgésgátlót, közúton hülyeség meghalni.

Pár hónapja a Dob+basszusban hallottam, hogy az autó a férfiak közötti fegyverkezési verseny eszköze. A 350Z nehezen leverhető a nőkért folyó harcban. Egy Ferrarikkal és más csodákkal is rendelkező üzletember szerint a 350Z Roadsternél csak a fehér Gallardo Spiderre buknak jobban a nők. Mert a Nissan még nem annyira drága, hogy az árakat pontosan érző szőkék féljenek a tulajtól.

Száraz adatok a következő lapon


Műszaki adatok – Nissan 350Z Pack
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)3498
Furat x löket (mm)95,5 X 81,4
Hengerek / szelepek számaV6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)230(313)/6800
Max. nyomaték (Nm/ford.)358/4800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)5,7
Végsebesség (km/h)250 (leszabályozva)
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)16,9
Lakott területen kívül (l/100 km)8,8
Vegyes (l/100 km)11,7
CO2 kibocsátás (g/km) 280
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4315/1815/1315
Tengelytáv (mm)2650
Csomagtér (liter)235
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1629/191
Üzemanyagtank kapacitás (liter)80
Gumiméretelöl: 225/45 R18 hátul: 245/45 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)12 937 000
Konkurensek (forint) Alfa Romeo Spider 3,2 Q4 Exclusive, 13 750 000
Audi TT Coupé 3,2 quattro, 14 112 600
BMW Z4 Coupé 3,0si, 12 707 000
Mercedes-Benz SLK 350, 16 166 000
Tesztelt autó ára (forint) 13 612 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, ESP, első, oldalsó és függönylégzsákok, bőrkárpit, elektromos ülésállítás, ülésfűtés, automatikus légkondicionáló, sebességtartó automatika, Bose CD+kazettás rádió 6 hangszóróval, mélynyomóval, 18 coll átmérőjű könnyűfém felnik, xenon-fényszórók, motoros állítású, fűthető külső tükrök, elektromos ablakemelők, központi zár távirányítással, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeEgyformán jó vele menni és megjelenni, a hangjáért önmagában is elkárhoznánk. Egy boldoggá tevő, igazi játékszer, amely richtig az amerikaiaknak jutott fél áron, ahogy az 1-es országhívószám is.
Pontszám (max. 10)  9 pont