Csak idő kérdése volt, mikor rukkol elő a SEAT egy már évek óta divatos terepjáró szerű képződménnyel. Már járt

Összkerekes

Összkerekes


nálunk, a Polo, a Golf, és a Touran “krosszváltozata” is, és ugyan sok pluszt nem adtak, dögös külsejükkel mégis belopták magukat a szívünkbe.

Persze, ha pénzt kell kiadni érte, máris megváltozik az ember véleménye. Jó-jó, szépnek is szép, de valójában csak optikailag nyújt többet, mint a normál kivitel, akkor meg minek?! A kérdés jogos. Egy 17 colos felni minden, csak nem családbarát, és ha olyan széles mint a Cross Touranon volt, akkor az még a terepezési képességet is rontja, hiába emelték meg valamelyest.
 
Persze komoly természetjárásra nem indul ép eszű ember egy hasonló autóval, mi megelégszünk azzal is, ha elmegy egy kis homokban, sárban, és nem akad el az első hóban. Ehhez viszont kell az összkerékhajtás, amit eddig négyből legalább négyen hiányoltunk az efféle járgányokból.

Drága féle

Drága féle


A SEAT meghallgatta imáinkat és megteremtette nekünk a freetracket. Itt pörgeti a motor mind a négy kereket – hacsak részmunkaidőben is-, sőt még az átlagosnál jobban behúzták a hasát is. Ezzel ellentétesen dolgoztak a futóműért felelős mérnökök, akik elérték, hogy a beszürkített Altea még így is az egyik legsportosabb darab maradjon.

Mivel a sima Altea nem túl tágas, a freetrack alapját a méretesebb XL kivitel adja, még szerencse, hogy ez egyáltalán nem látszik rajta. Az ízlésesen elhelyezett műanyag burkolatok kisebbnek láttatják a tágas autót a valóságnál, ami kifejezetten jót tesz neki. Nekünk bejött.

4 kerékkel jobb

A homok meg sem kottyan neki

A homok meg sem kottyan neki


Mivel a SEAT alapjában véve egy sportos márka, a freetrack sem tunyulhatott el négykerék-hajtása ellenére. Igaz, utóbbi csak a 170 lóerős motortól felfelé jár, de ezt tetemes nyomatékával már nem foghatja vissza plusz két kerék sem.

A Haldex-kuplungos megoldás tökéletesen megfelel egy ilyen álterepjáróba, és mivel nem biztosít állandó kapcsolatot, fogyasztása alig különbözik a sima elsőkerék-hajtású kivitelétől.
A kétliteres feltekert dízelmotor kihúzatva sem evett 10 litert nálunk, ami egy ilyen tágas és méretes fémdarabtól jó teljesítmény.

Belehajtottunk a Dunába – részletek a következő oldalon


Több mint elég

A freetrack semmivel sem gyorsul rosszabbul a sima XL-nél, sőt a 8,7 másodperces gyári értéket ezzel sokkal könnyebb megközelíteni, szinte teljesen függetlenül az útviszonyoktól. Nem szaggatja ki a kormányt a kezünkből a nyomaték, mint a szimplán krosszosított többi csodaautóban, és nem villog egyfolytában a kipörgésgátló sárga

Kapar mind a négy

Kapar mind a négy


lámpácskája. 

A motor rugalmassága több mint meggyőző, a lehúzódó autósokat meglepő gyorsasággal hagyhatjuk magunk mögött. A magasításból semmit sem érezni, a hajtáslánc miatt átdolgozott futómű talán még az eredetinél is stabilabb, és feszesebb annál, mint amit kinéznénk belőle.

Bele a Dunába

Az ajtókat elrondító szöveges buzdításnak eleget téve próbáltuk kicsit izgalmasabbá tenni a természetjárást. 4 centiméterrel megemelt pocakjával valahol Vác után könnyedén lejutottunk a Duna-partra a freetrackkel, ahol két kerékkel minden gond nélkül bele is gázoltunk a vízbe néhány fénykép erejéig.

Amúgy az Alteával csöppet sem unalmas autózni szárazon sem, egy körforgalom is képes örömet okozni benne, ha kihasználjuk a futóműben rejlő lehetőségeket.

Tologatható a hátsó sor

Tologatható a hátsó sor


Van itt minden

Örömmel számolgattuk az extrákat, miután először behuppantunk az autóba A freetrack nem csak kívülről, hanem belülről is sokkal szimpatikusabb az XL-kivitelnél. Nagyjából minden benne van, amit a SEAT fel tud mutatni az extralistáján. Tesztautónkban  még egy navigációs rendszer is helyet kapott, bár ennek legfőbb előnye az volt,  hogy megszépítette az amúgy tepsiformájú műszerfalat.

Hátul egy ennél is nagyobb kijelző nyitható le szériában a plafonból, amin DVD-t lehet nézni vagy játszani, de egyszerűen rádugható egy MP3-lejátszó is. A sportülések, alufelnik, klíma, biztonsági elektronikák és légzsákok mellett talán a Xenon fényszóró az egyetlen hasznos extra amiért fizetnünk kellene, ha a SEAT 4X4-ese mellett döntenénk.

Persze a nagy halom extrát nem ingyen kínálja a SEAT. A freetracknek nagyjából 3 millió a felára a már nem alapkivitelű Altea XL-hez képest (6,3 M), így gyakori felbukkanásra ebben az esetben sem kell számítani. Pedig tologatható hátsó üléssorával, 593 literes csomagtérrel bármelyikünk elfogadná családi autóként, mert tökéletesen alkalmas rá.

Árakról, műszaki infókról a következő oldalon


Műszaki adatok – SEAT Altea freetrack
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1968
Furat x löket (mm)81 X 91,5
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)125(170)/4200
Max. nyomaték (Nm/ford.)350/1800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)8,7
Végsebesség (km/h)204
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)8,5
Lakott területen kívül (l/100 km)5,7
Vegyes (l/100 km)6,8
CO2 kibocsátás (g/km) 179
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4493/1788/1622
Tengelytáv (mm)2576
Csomagtér (liter)490-593
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1568/600
Üzemanyagtank kapacitás (liter)55
Gumiméret225/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)7 554 000
Konkurensek (forint) VW Cross Touran: 8 196 000
Tesztelt autó ára (forint) 8 566 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, ESP, 2 zónás klíma, vezető-és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, függönylégzsák, CD-s rádió (MP3), multimédia előkészítés hátul, 17 colos alufelnik
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményePofás, tágas, erős, és végre összkerékhajtású
Pontszám (max. 10)  8, 25 pont