Marad a 307 is

Öregecskedő autóját fiatalabbra cserélte a Peugeot

Öregecskedő autóját lecserélte a Peugeot


Amikor egy autóból hat és fél év alatt 3,2 millió talál gazdára, akkor azt a koncepciót marhaság a feje tetejére állítani. És ez még nem a 307 végleges darabszáma. Részben mert tart még a kombi és a kupékabrió gyártása, Kínában és Dél-Amerikában pedig nem lesz modellváltás, ott továbbra is készül a 307.

A 308 külseje az átdolgozott 307 és a 207 ismeretében nem vág mellbe senkit. A drágább felszereltségekkel jár csak a képeken látható orr- és far, az egyszerűbb kivitelek ránézésre is szerényebbek, kevésbé agresszív hűtőráccsal és köznapibb hátsó lökhárítóval.

Rámozdultak a többiek

Sok konkurenst lelépett a belső tér

Sok konkurenst lelépett a belső tér


A Peugeot megtartotta a padlólemezt és az azóta a Golffal, a Tiidával vagy az Aurisszal is követett félmagas építést. Az autó jóval hosszabb és sajnos 60-70 kilóval súlyosabb is lett elődjénél. A hízás a növekedésre, a biztonságra, a jobb zajcsillapításra és a tényleg impresszív anyagminőségre ment el.

A belső tér messze nem olyan, amit egy fillérre kikalkulált tömegterméktől várnánk. Finom műanyagok, annyi krómozás, amennyi kell, igény szerint bőrkárpit nemcsak az üléseken, hanem még a műszerfalon is. A Peugeot-nak gratulálunk, a többiek meg húzzanak bele.

Okosan

Virágágyás volt a jelük az oviban

Virágágyás volt a jelük az oviban


Egy rendes francia autóban a lényeg az élet a fedélzeten, eredetiben “vie á bord”. A 308-ban annyi kis okosság van! Az első utas lábterében kihajtható egy kampó, hogy ne boruljon ki a szatyor. Aki bírja az illatosítókat, elnyomhatja a kamionok füstjét vanília és egyéb illatkompozíciókkal, és itt most ne a taxisok Wunderbaum-erdejére gondoljunk.

A kesztyűtartóban találtunk video- és audio-bemenetet. Akinek van türelme, a legmenőbb audiorendszer 30 gigás merevlemezéből 20-at megtömhet MP3-as zenével. Érezni, hogy a 308-at körém, az ember köré építik, többek között a rengeteg tárolóhelyből. A térkínálat elöl és hátul egyformán remek, kevés kompakt autóban ülni hátul hasonló kényelemben.

Elzászban készül a 308

Elzászban készül a 308


Pár száz kilométer alatt kiderült, hogy az autó úgy francia, hogy nem francia, de ez elég ütődötten hangzik. Megmagyarázom. Én örömmel közelítek a gall kocsikhoz, de sokban valahogy nem esnek lábra a pedálok, bután ülök bennük, nem értem a menük logikáját és így tovább.

5 csillag: kipipálva

Ilyesmikben a 308 nem francia. Határozott, kényelmes ülései vannak, jó az üléshelyzet, minden masszív. Egy kolléga szerint sűrű szövésű, és igaza van. A Peugeot nem viccel, a kocsi egészségesen ott van az úton, feldob, ha van hol gyorsan menni vele.

Középről jött a vaníliaillat

Középről jött a vaníliaillat


A 308-ban ténylegesen benne van az anyag, nem sajnálták belőle a többféle nagyszilárdságú acélt. Az 5 csillag simán meglett. A szokásos légzsákokon kívül a kormányoszlopban térdlégzsák és hátsó oldallégzsák is vigyáz az utasokra. A modellváltással a Citroën sávelhagyásra figyelmeztető rendszere átköltözik a 308-ba. Aki áldoz rá, annak megrezgeti az ülését, ha indexelés nélkül átmegy a terelővonalon.

Nehéz és drága is, de a feláras üvegtetőről nem mondanék le. Gyönyörködhetünk az égben, számolhatjuk a csillagokat, bámulhatjuk a templomtornyokat. A 308 nem veszi el a figyelmünket. Csendes és nyugodt autó, hatékony zajszigeteléssel.

Az indulóáron kívül a motorokról is a túloldalon lesz szó


BMW, BMW, BMW!

Az eredetileg a Hondákból ismert VTi nevet nem véletlenül viselik a motorok. Tényleg változik a szelepvezérlésük, szívó- és kipufogóoldalon egyaránt. Egy átlagautósnak ez pont semennyire nem érdekes, elég annyi, hogy a 120 lóerős benzines ereje és élénksége kiemelkedik az 1,6-os mezőnyből. Előfordul, hogy az ezerhatos szívómotor elég egy kompakt autóhoz, és a BMW-vel közös motorral ez a helyzet.

Szélesebb a nyomtáv, ettől is annyira stabil

Szélesebb a nyomtáv, ettől is olyan stabil


Turbóval persze egészen más a helyzet, magyarul sokkal jobb. Ha van pénz megvenni és tankolni, a 150 lóerős 1,6 THP a kedvencünk. Be van oltva lustaság ellen, mindig készségesen elindul. Amennyiben adunk neki némi fordulatszámot, pompásan megy és a közvetlen befecskendezés miatt nem is eszi le a hajunkat.

Kár volt kihagyni a hatodik fokozatot az eleve legfeljebb közepes váltóból, ez sokat ront a csomag versenyképességén, mind zajban, mind fogyasztásban. A kétliteres dízelhez bezzeg van hatodik, az lehet a gyors és zavartalan suhanás autója. A HDi-motor a Ford S-MAX-ban is helytáll, így a 308-asban érthetően nagyon él. Rövid ideig 340 Nm-rel húzza szélesre mosolyunkat.

Dízelek előnyben

A C4-gyel közös a padlólemez

A C4-gyel közös a padlólemez


Hatgangos váltó sajnos az 1,6 HDi-hez sem jár. Ez az a motor, amely a C5-től a Ford Fusionön át a Volvo V50-ig minden autóban jó volt eddig, és nem felejtett. A szívó benzinesből átülve az első méterektől kijött az erőfölény, pedig a VTi is jó a maga nemében.

A dízel 109 helyett 90 lóerővel is választható, a lemondás a vételáron kívül a fogyasztását is csökkenti. A legtakarékosabb 308 beéri 4,5 literrel százon, amennyivel a Golf BlueMotion is. Persze a szabvány szerint mérve, nem a Blahától Pacsatüttősig autózva.

Nem lesz BlueMotion

4,5 litert fogyaszt az 1,6 HDi

4,5 litert fogyaszt az 1,6 HDi


A franciák nem fognak önálló modellként csökkentett fogyasztású autókat piacra dobni, az ecoFLEX-vagy a BlueMotion mintájára. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében kicsit alacsonyabb lett az autó, hogy javuljon a légellenállása. A 0,29-es Cw-érték tényleg nagy szó egy ferdehátú kompakt autótól.

Az autó a rárakódott kilók dacára átlag 7 százalékkal kevesebbet fogyaszt a 307-nél. Ehhez a Michelin is hozzátette a magáét, az új Energy Saver gumikon könnyebben gurul az autó, ami 2 decit spórol 100 kilométerenként.

Lerobbanás ellen

Aki megbízhatósági gondoktól tart, azt Jean Christophe Quemard, a 308 projektigazgatója egy számomra furcsa érvvel próbálja meggyőzni. “A 308-hoz azt az elektronikus rendszert használjuk, amely már kétmillió autóban bizonyította megbízhatóságát”. Eddig hurrá, de sajnos nincs vége az idézetnek: köztük van a Citroën C4.

Ez a Peugeot-múzeum bejárata

Ez a Peugeot-múzeum bejárata


Szerencsére nem a C4 elektronikáján múlik a megbízhatóság javulása. Sokkal szigorúbb és több ponton hat a minőségellenőrzés a gyárban, az előszériás autókba kétmillió kilométert vertek bele normál emberek hétköznapokban. A stabilabb működés érdekében a mérnökök leszerelték az új elektronikus funkciókat követelő marketingeseket is. A Peugeot javulást ígér, de tényleg nem játszhatja el még egyszer azt, amit a 307 művelt az első években.

Árak: mint eddig

95 lóerős, 1,4-es benzinmotorral és négy légzsákkal 3,6 millió forint lesz a 308 alapára, de a belépést jelentő Confort-kivitel csak pár hónap múlva jelenik meg. A kétlépcsős bevezetés Magyarországon is a gazdagabb felszereltségekkel indul, október közepén. A bemutatóig az ár még titok, de aki lecsekkolja a 307-es árait, azt – hasonló teljesítmény és felszereltség esetén – nem éri majd nagy meglepetés.