Az ötlet jó volt

Egy tempós jobbos

Egy tempós jobbos


Jó volt az eredeti ötlet: kell lennie olyan városi autónak, amiben nincs több két ülésnél. Az üléseket körülölelő kasztni kisebb, mint egy rendes autóé, ezért apró motor is elég hozzá, ami keveset fogyaszt és kevés káros anyagot pufog ki. Mivel kicsi, könnyű vele parkolni, egyszerű használni, és talán olcsó is.

De ki a fene gondolta volna, hogy pont a Mercedes-Benz áll az ötlet mögé, amely autógyártó nem éppen arról híres, hogy takarékos, kismotorú, kis helyigényű autókat készítene. De a smartban láttak fantáziát, ezért az ötletet adó swatch óra tulajdonosa mögé álltak, majd amikor a fejlesztés nem haladt az általuk óhajtott irányba, kicsavarták a vezérlőbotot az ötletgazda kezéből, és nagyszabású tervekbe kezdtek. A smart egy típusból márkává nőtt, jött a sportverzió és a négyüléses családi autó.

De nem működött…

Turán Frici is kényelmesen elfér, pedig...

Turán Frici is kényelmesen elfér, pedig…


Akár még jó is lehetett volna. A 95 lóerős dízel forfour nagyon tetszett nekünk, 30 ezernél több kilométert tettünk meg vele, megjártuk Dél-Olaszországot és Romániát, és ha nagyon nem nyomtuk, csak 3,9-et fogyasztott. De megértem, ha valaki nem ad 5 milliót egy takarékos kisautóért – nem sokan adtak, a forfour gyártása megszűnt.

Élveztük a roadstert is, de a tik-takváltó és a sportérzés nem fért össze, no persze a roadster is drága volt, nem vették, törölték. A smart, mint modellcsalád értelmét vesztette, ismét egy típussal, újra a jó irányba indult meg a fejlesztés, megérkezett a második fortwo.

Vezettük, teszteltük, kipróbáltuk

Mehetünk túrázni

Mehetünk túrázni


A második fortwo pont olyan, mint az első. Ha ránézésre nem lát különbséget, ne magát hibáztassa. Elégedjen meg a jóleső tudattal, hogy ez már az újabb – némileg nagyobb méretekben és új motorkínálattal. Vezettük a külföldi menetpróbán, teszteltük hazai körülmények között, most viszont némi kényszer hatására, de azért szívesen vállalkoztunk, hogy játékos formában próbáljuk feltárni a fortwo erényeit. A játékosság lényege abban rejlett, hogy tíz feladatot kellett egy délelőtt megoldani, és persze mindegyik feladatnak azt kellett bizonyítania, hogy a smart fortwo remek városi kisautó.

Hogy tényleg-e? Rögtön jön a túloldalt a válasz


Mennyire kicsi

A mennyire kicsi témakör magáért beszél, 4,2 négyzetméter aszfaltdarab elég a smartnak, ezért több feladat mozgatórugója ez volt. Például annyira kicsi, hogy az autó elejétől és végétől 20 centire felépített kartondobozhalmaz közül simán sikerült kiállni. Igaz, hogy a hatodik próbálkozásra, de a dobozok érintése nélkül ment a feladat. És hogy mire jó még a két méter hetven centis hossz? A smart fortwo simán befér egy tescós kocsitárolóba, még a tükröket sem kell behajtani, csak a kocsikat kell előtte kiterelni. És hol fér még el? A fortwo elfér a Törökvész úton a két sávot elválasztó betonelemen. Tudják ott, ahol a babakocsival menekülő anyuka a két elsuhanó kamion között félúton megpihen. A fortwo itt is elfér.

Könnyű vele parkolni?

Hétképe

Hétképe


A méretet fontosnak gondoltam. Legyen kicsi, az mindent eldönt. Ez rendben is lenne, ha az a fránya váltó nem dolgozna ellenem. Amikor centimétereken múlik a párhuzamos parkolás sorsa, a robotizált váltó képtelen óvatosan adagolni a gázt, ahogy én tenném. A smart részeg bakkecskeként rohan a mögöttem álló felé. Csak egyszerre két lábbal – ballal a féket nyomva, jobbal a gázt kezelve – lehet finoman beparkolni. De így legalább lehet, és tényleg elfér ott, ahol normál személyautó csak az orrát pihentetné meg. Jó robotizált váltót még egyetlen gyártó sem készített, a smartnak sem kell szégyenkeznie. Ez legalább menet közben kényelmes és gyorsnak mondható.

Mit mond a tulaj?

Nem jelent akadályt!

Nem jelent akadályt!


És jött a feladat, ami majdnem kifogott rajtunk – keress egy smart-tulajt és faggasd ki. Az utolsó percekig azt hittük, lehetetlen női smart-tulajdonost keresni és találni (érdekes, hogy az angol nyelv a találásra koncentrál, míg a magyar megelégszik a kereséssel). Egész délelőtt több tucat férfi vezette smartba botlottunk, akikkel nem akarózott interjút készíteni. Olyan izé lett volna arról faggatni, mit gondol az autójáról. Egy hölggyel sokkal kellemesebb. És végül sikerült. A hölgyemény többéves smart-tulajdonlással elismerően nyilatkozott autójáról, melyen a friss és felszáradt sérülésnyomok aktív városi használatról tanúskodtak. Tetszett neki az új smart is, baja csak az árával van, drágának tartja. De szereti az autót, mert kicsi, könnyen használható és egyedi járgány.

Egy a baj vele – teszem hozzá már én -, hogy smartnak hívják és a Mercedes gyártja. Ha Honkcsunk néven Kínából érkezne fele ennyiért, ideális városi autóként mentesíthetne a nagyvárosi közlekedési gondoktól. Vagy ha a smartnak sikerül végre meghódítani Amerikát – amire minden esélye megvan, mióta Bush kimondta, járjanak kisebb autóval, fogyasszanak kevesebb olajat -, szóval ha meglesz a nagy piac, logikus, hogy a nagyobb darabszám csökkenti a költségeket, csökkentheti az árat. Olcsón tényleg ideális városi autó lenne.