Másfél évvel lemaradva

10 millió alatt van

10 millió alatt van


Minek tagadjam, kellemes csalódás a CX7-es. Annak tudatában, hogy Amerikában bő másfél éve forgalmazzák már a modellt, az ember hajlamos előítélettel közelíteni. Teljesen jogosan gondolhattuk, hogy az autót maga a gyár sem Európának szánta, és ennek megfelelően nem kellően igényes az öreg kontinens finnyás ízlésének. Ez az elmélet borulni látszik a CX7-esnél.

Pozitív csalódás, pedig a viszonylag hosszú várakozás ellenére is több sebből vérzik az európai változat bevezetése. A Mazda a CX7-est a kategória legsportosabb darabjának szánta, és ennek oltárán fel is áldozott jó pár értékes tulajdonságot. Nincs dízelmotor – sőt egyetlen benzines van -, és automata váltó sem kérhető. Mindkettő érthetetlen. 

Nincs dízel, nincs automata

Nincs dízel, nincs automata


A dízel aránya nem egy piacon nagyobb a benzinesénél a szabadidő-autók között, az automata váltó hiánya talán még ennél is nagyobb blama. Dízelmotort legkorábban 16 hónap múlva ígér a gyár, míg a kuplungpedál nélküli ketyeréről csak később, a felmerülő igények alapján döntenek.

Ez azért fura, mert tökéletesesen mérhető és tudható, hogy igenis van igény az automatára, másrészt Amerikában kizárólag így hozzák forgalomba a CX7-est. Igaz pont emiatt kicsit gyengébb az ottani változat, a 260 helyett csak 244 lóerős.

Amcsi már van

A legmeredekebb szévédő SUV-ban

A legmeredekebb szévédő SUV-ban


A bemutató előtti hétvégén több CX7-est is felfedeztem a hazai utakon, de ahogy sejtettem, mind tengerentúli modell volt. Legegyszerűbben a visszapillantóba integrált irányjelzőről ismerhető fel az európai változat, de más a lökhárító és a ködlámpa is. Itt még nem ér véget a változtatások sora, a kipróbált példányon több minden az európai, nagyobb sebességű igényeknek megfelelően került hangolásra.

Aki mostanában kap kedvet az autóhoz, annak már érdemes várnia, mert a nagy víznek ezen oldalára szánt verziók nyár végén megérkeznek. Itthon szeptemberben kerülnek a szalonokba az első darabok, de ez néhány honfitársunkat nem riasztotta el attól, hogy látatlanban is leadják rendelésüket. A közel 30 leendő tulajdonos megnyugodhat, jó választás a CX7-es.

Videó

DISI – azaz turbó

210-nél van leszabályozva

210-nél van leszabályozva


2,3 DISI – ez a szám és betűkombináció nem véletlenül ismerős többünknek. A CX7-es ugyanazzal a turbómotorral érkezik, amit már volt szerencsénk a Mazda3 és Mazda6 MPS-ben kipróbálni. Továbbra is egy klasszikus viselkedésű, de modern 260 lóerős turbóra kell gondolni, amiről most kiderült, hogy nem csak egy személyautót képes sportosan mozgatni.

A jelentős mennyiségű lóerőhöz temérdek, 380 newtonméternyi nyomaték is párosul, ami bőven elegendő ahhoz, hogy egy 1700 kilogrammos szabadidő-autót is dinamikus haladásra késztessen. Versenytársai közül csak a 3 literes BMW X3-as fürgébb valamivel, de a 8 másodperces gyorsulás, és a 210 km/órás végsebesség így is derék.


A motor alacsony fordulaton gyengécske – sőt fulladós -, a turbó csak háromezres fordulat körül kezd el rendesen tolni, de onnan olyan hevesen, hogy a sebesség mutató meglepően nagy hévvel közelíti a limitált végsebességet. A 210-es határt nem várt könnyedséggel éri el az autó ötödikben, az elnyújtott hatodik pedig kellemes választás utazáshoz, igaz, ilyenkor kevésbé rugalmas.  

Itt is elmegy

Itt is elmegy


Az elméleti 10,2 literes átlagfogyasztás ekkora teljesítmény mellett abszolút elfogadható, és ha lehet hinni a fedélzeti számítógép adatainak, akkor nem is lehetetlen ezen érték közelében maradni.

Aszfaltjáró

Összkerékhajtása és hasmagassága ugyan képessé teszi kisebb-nagyobb akadályok leküzdésére, a CX7-es igazi aszfaltjáró. Míg terepen valószínűleg előbb felmondja a szolgálatot, mint egyik- másik versenytárs, aszfalton az élmezőnybe tartozik.

A X a sportosságra utal

A X a sportosságra utal


Személyautós könnyedséggel veszi a kanyarokat, kedvező légellenállásának köszönhetően pedig nagy sebességnél is csendesen suhan. Mindezt a magasított autók nyújtotta biztonságérzettel kombinálva.   

A turbómotor bármikor elegendő tartalékkal rendelkezik a gyorsításhoz, a fékek úgy fognak, mint egy sportautón. Nincs vészes dülöngélés, nincs gumisírás. Helykínálata nagyjából egy Mazda6-osé, 455 literes csomagtartója és egy mozdulattal ledönthető hátsó támlái elegendő helyet kínálnak a csomagoknak, vagy a szabadidős eszközöknek is.

Prémium 10 millió alatt

Jól húz a CX7

Jól húz a CX7


A Mazda CX7-es ránézésre a Nissan Muranóhoz, érzésre talán a Lexus RX sorozathoz áll legközelebb, ami mindenképpen elismerés. Főként azért, mert jóval olcsóbban kínálják majd azoknál. A legolcsóbb CX7-es  8,9, a legjobban felszerelt pedig  9,75 millió forintot ér majd szeptembertől.

Szerényen nem a prémium modelleket jelölte meg a Mazda konkurensként, hanem az Opel Antarától a BMW X3-asig mindent, mivel a CX7-es nehezen sorolható be egyik vagy másik kategóriába. Az olcsóbb szabadidő-autókkal egy árban lévő Mazda prémiumos minőségérzetével valóban közveszélyes.

Erős benzinmotorja és kézi váltója jócskán leszűkíti a lehetséges vásárlókört, de aki hasonlóra vágyik, annak érdemes elgondolkoznia a CX7-esen. Egy hasonló tudású X3-as legalább 50 százalékkal többe kerül, de érzésre biztosan nem jobb ennyivel.

Mazda CX7
Motoradatok
Lökettérfogat2261
Hengerek/szelepekS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)191(260)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)380/3000
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)8,0
Végsebesség (km/h)210
Fogyasztás
Város (l/100 km)13,8
Lakott területen kívül (l/100 km)8,1
Vegyes (l/100 km)10,2
CO2 kibocsátás (g/km)243