Senna is segített

Egy-egy cső dörög hátra a háromszögekből

Egy-egy cső dörög hátra a háromszögekből


Aki beül bármilyen Type R-be, gondoljon egy kicsit Ayrton Sennára. Az első nagyteljesítményű modelljét a Honda még az Imolában meghalt Forma-1-es világbajnok közreműködésével fejlesztette ki a középmotoros NSX-ből.

Amikor a durvábbik verzió elkészült belőle, már csak nevet kellett találni neki. A felszúrt motorkerékpároknál bevált az R jelzés, ezért NSX-R lett. Később a Type R-vonulat a tömegautókban is megjelent, és most végre a vezess.hu sem bukta el a tesztautót, mint anno a többször összetört-leölt elődből.

Általában kibírom, hogy a kocsik külsejével ne traktáljak senkit, de a sport Civic szerintem ideálisan van

Őt addig nem ismertem, csak neki is Civicje van

Őt nem ismertem, csak neki is Civicje van


felcsicsázva. Nem az a tanyasi übertuning, ami egy gyári autótól már gáz volna, de pont jó dögös. A hátsó kilátás eleve siralmas, nem sokat árt neki a nagy spoiler.

Tábora van

7,4 millióért kapunk feltűnést, sikert és részévé válunk a hondás közösségnek. 1. Fotózás közben két narancslé között odajött hozzám a pincérlány a kávézóból, akinek az előző Civicből van 1,4-ese, de így is imádja és nem ülne át másba. Kivéve persze egy Type R-t.

2. Egy srác a Lágymányosi hídnál eltép mellettem. Utánamegyek, a hegyesebb vezérlésen üvölt mindkét motor és a

A motor az elődé, egyenletesebb nyomatékleadással

Egyenletesebben jön az erő az elődnél


hídról már majdnem egyszerre fordulunk le Budán, kicsivel a határ alatt. Ő a külső íven egy Integra Type R-ben, én belül, majd a lámpánál átmosolygunk: te is, én is fasza gépben, nem kell ezt túlmagyarázni.

3. Motoros baleset az M1-M7 kivezetőjén, a dugóban egy duplafülkés Transporterből mutatják mellettem, hogy ez már autó. Ablakon át megbeszéljük, hogy egyikük előző Civic Type R-re vadászik, de hónapok óta nem talál normálisat. Nem csoda, ha volna egy szép, én sem adnám el.

Azonnal feltüzel

A négypontos övvel is használható sportülésekben az autó magába szippant. A piros műszerek, a fémpedálok, a

Sorszámozva vannak a sportmodellek

Sorszámozva vannak a sportmodellek


mindent uraló fordulatszámmérővel feltüzelik a hangulatot. A váltó extrém rövid. 50-nél hatodikban osonhatunk, de tartós 140-nél az autó már hangos, súlyosan leáttételezték, mert súlya ennek is van.

A Honda kisebb fordulaton is használhatóbbá akarta tenni a gépet, ezért a híres i-VTEC-szelepvezérlés most 5400-as fordulaton vált. Ekkortól nyit mélyebbeket a szelep, a több levegő-több benzin-több lóerő láncreakció az elődben 6000-től játszódott le.

Átállt az i-VTEC, az élmény jön a túloldalon.


És vált a vezérlés…

A motor már 2-3 ezres fordulaton többet mutat egy sima szívó kétliteresnél, de inkább a hisztérikus felpörgést akarom átélni, amivel a Civic Type R rabul ejt. Értő kezek komponálták meg az élményívet majdnem 8400-ig.

Hangos, kényelmetlen és gyors

Hangos, kényelmetlen és gyors


Folyamatosan többet és többet kapunk, aztán kicsivel 6000 alatt a motor odaver, 7000-től még szilajabb és innen negyedikben is csak egy pillanat, hogy végigérjen a váltást jelző lámpasor. Leszabályozás 174-nél, és kezdődik újra.

Érzésre gyors, papíron nem annyira

A sportülések, a veszett felpörgés, a robbanásveszélyes motorhang és az állandóan rángatott, istenkirály váltó beléd verik, hogy ennél nincs vadabb, élvezetesebb és gyorsabb kompakt autó. Ez illúzió, az összes turbós konkurens jobban megy, a Mazda3 MPS és a Leon Cupra látványosan. Épp ez az, ami pont semennyire sem érdekel, ha 7600-nál még nem kell elvenni, mert bírja

Kiválóak a sportülések, jól ültünk a Type R-ben

Kiválóak a sportülések


a motor és az üvöltése a bőröd alá hatol.

Kemény és pattog

Csatolt hosszlengőkaros felfüggesztést akkor használ egy gyár a Lada Samarától a Golf IV-en keresztül a Toyota Corolláig, ha kevés helyet akar elvenni a csomagtérből és spórolni akar egy nem valami sportos autóval. A futómű valahogy nem az igazi, de valószínűleg nem csak a konstrukciója miatt.

Kanyarban a Type R-t keményen oda lehet tenni az ívekre rárepülve, de ezt ezen a szinten más autók is tudják. A Civic viszont nem fordul annyira durvát, amennyire kényelmetlen a rugózása, ráadásul el is pattog, ha nem sima az út,

Kicsit lassabb, de vadabb a konkurenseknél

Kicsit lassabb, de vadabb a konkurenseknél


ami csúnya dolog.

Többet is fogyaszthatna

Ezzel együtt az autóban olyankor is van elég örömünk, amikor épp nem a leszabályozásig hajszoljuk. Ha Budapesten és autópályán beleéltük magunkat a fordulatszámba, akkor is csak 15,2 litert termelt be, városon kívül 10 literből kijönni vele. Ennél egy turbós benzines messze többet eltüntet.

A zsigerekig hatoló izgalmakkal együtt a Type R karosszériája térkínálatban bajnokesélyes. Bemászni macerás, de ekkora autótól nem vártam ilyen tágas helyet hátul, ekkora csomagtér pedig egy másik kompakt autóban sincs.

Csingilingi

Bután oldották meg a gombos indítást

Bután oldották meg a gombos indítást


Nekem viszont irritáló egy ilyen kaliberű autóban, hogy sok mindenért csipog-sípol. A motor felélesztése után máris indul a vijjogás az öv bekapcsolásáért, amit másodpercekkel később magamtól is bekötnék, de azért belehasítanak az agyamba. A bedugott kulcs és a nyitott ajtó miatt szintén.

A nyomógombos indítás érdekes újdonság volt az S2000 bemutatásakor, de a Civicben most elég buta a felállás. Indítózáskor végig nyomni kell a gombot, leállítani pedig nem a piros gombbal, hanem a slusszkulccsal kell a motort. Kicsit azért megnyugtató, hogy a sprőd kényelmen kívül mást is lehet kritizálni ebben az amúgy örökre bevésődő autóban.

Egy kattintásnyira van az összes fontos adat az árral


Műszaki adatok – Honda Civic Type R
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1998
Furat x löket (mm)86 X 86
Hengerek / szelepek számaS4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)148 (201)/7800
Max. nyomaték (Nm/ford.)193/5600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)6,6
Végsebesség (km/h)235
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)12,7
Lakott területen kívül (l/100 km)7,0
Vegyes (l/100 km)9,1
CO2 kibocsátás (g/km) 215
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4270/1785/1445
Tengelytáv (mm)2620
Csomagtér (liter)456
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1338/362
Üzemanyagtank kapacitás (liter)50
Gumiméret225/40 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)7 350 000
Konkurensek (forint) Mazda3 MPS, 8 079 900
Ford Focus ST, 7 455 000
Opel Astra OPC, 8 519 000
SEAT Leon Cupra, 7 211 000
VW Golf GTI, 7 908 000
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei

ABS, ESP, első, oldal- és függönylégzsák, xenon fényszórók, első ködfényszórók, kétzónás automata klímaberendezés, 18 colos könnyűfém felni, esőérzékelős ablaktörlő, motorosan behajtható, fűtött külső tükrök, kormányról vezérelhető MP3-as CD-s rádió 4 hangszóróval, motoros első ablakemelők, központi zár távirányítóval, tempomat, fedélzeti számítógép

ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye

Az előd valószínűleg sportosabb volt, a vetélytársak meg mind erősebbek, de ez kit érdekel, ha 8200-on áll a fordulatszám? A zseniális szívómotor a váltóval együtt unikális élmény, a Civic nagy és intelligens belül, egészen takarékos, a hangjáért megvesznék, csak a Type R futóműve lóg ki lefelé.

Pontszám (max. 10)8,25 pont