Sokan megfordultak utána. Tényleg csábos

Sokan megfordultak utána. Tényleg csábos


Nemrég kiszámoltam, hogy még vagy 35 év munka van hátra a nyugdíjig, nagyjából 9240 munkanap. Ezzel a perspektívával nem mindegy, reggelente milyen autóhoz mehetek oda, hogy némi autózás után derék adófizetőként megkezdjem a termelést.

Végre olasz autó!

Ebben a kékben és ezzel a felnivel az új Fiat Bravo megszépíti az egymás után érkező munkanapokat. Öröm ránézni, egy jó értelemben vett olasz autó. Földrajztanárom egykor a nő-pia-kaja háromszöggel magyarázta az olaszok életkedvét és a szorgosan robotoló, apró lyukakban élő japánokkal szembeni különbséget. A Fiattól ilyen autókat várunk, amelyekben nyoma van az élet örömeinek és szépségeinek.

A néven kívül ez a fő kapcsolódási pont az elődhöz

A néven kívül ez a fő kapcsolódási pont az elődhöz


A Bravo belseje is csábos, a gyár odafigyelt mindenre, persze ez messze nem egy alapmodell. Anyagminőségben a sok szempontból elfuserált Stilo sem volt rossz, de valahogy a formák, az anyagok, a kárpitok, így egyben a Bravóban tetszenek igazán.

Beszállva magasnak tűnik a vezetőülés, amely persze állítható, sajnos csak még feljebb. Ízlés dolga, szerintem ebben is olaszautós az ülés, de az előd elbaltázott székeinél nagyságrendekkel jobb. Aki még nem ült Fiat Tipóban, Alfa 155-ben és hasonlókban, az képzeljen el egy kérdőjelet háttámlaként, emiatt egy kicsit mindig messze van a kormány.

Inkább szép, mint tágas

Rémlik a külföldi bemutatóról, hogy a Bravo a Fiat szerint a legtágasabb autó a kompakt kategóriában. Jobb lett volna átlagost mondani, az reális volna. A sok szép kárpit és ajtóborítás rácuppan a bent ülőkre, annyira jól

Helykínálatban átlagos a Bravo

Helykínálatban átlagos a Bravo


körülveszi őket, hogy hátul nem marad sok hely. Az elődben még meglévő, tologatható hátsó üléspad is odalett.

A dízelmotorból gazdag zajpaletta tör elő, hidegen beindítva és nagyobb fordulaton melegen egyaránt csúnya, csak másképp. Elinduláskor nem lefulladós, csak amennyire a turbódízelek egyébként is.

Erő van

Induláskor jön egy adag légszomj, aztán 1800-2000-től úgy húz, mintha a négy henger az egész gravitációt akarná végérvényesen legyőzni. A Fiattól láttunk már harmonikusabbra hangolt turbódízelt is. A sebességfokozattól függően van több-kevesebb szép pillanatunk, amikor az autó megállíthatatlan, aztán fent újra elfogy.

A lényeg még nem derült ki, kattintsanak bátran a kettesre.


Hat fokozatból mindig megtalálni az igazit. Nem egy japán szerkezet, de könnyen-gyorsan cserélhetjük az áttételeket, a legfelsővel autópályán jó dolgunk van. Sztrádán szinte konstans a motor zajkeltése, így 180-200-nál megejtően csendesnek mondanám az utasteret egy kompakt autóhoz képest. A motor ilyenkor 3500 alatt forog, a nyugalomhoz passzolóan az autó szépen megy egyenesen.

Autópályán 6,3 litert fogyasztott

Autópályán 6,3 litert fogyasztott


Látványban sportos

Ugyanilyen oltári nagy kerekeket (225/40 R18) a SEAT a Leon Cuprára, a Ford pedig a Focus ST-re szerel. A Fiatnál a sportosság csak a látványban erős, a Bravo békés-kényelmes alaptermészetét nem bántották.

Amit kanyarban össze tudtunk hozni, az elsősorban a széles gumik érdemének tűnt, a semmi különös futómű és kormányzás nem motivál sportos vezetésre. Meglepetés volt, hogy a túlméretes felnik és a peres gumik ellenére a Bravo feltűnésmentesen fogadja az úthibákat. Úgy lép túl rajtuk, mintha jóval húsosabb gumija volna.

Jó lesz az úgy

Minek ennyi beosztás, vonás, rovátka?

Minek ennyi beosztás, vonás, rovátka?


A Bravo tervezői is nagyvonalúan túlléptek pár apróságon, pedig ezek épp elég macerát okoznak a mindennapokban, amiből tudjuk, milyen sok van. A csomagtérfedél egyes modelleken csak a kulcsról vagy belülről nyílik, ennél jobb lenne egy állandó zár az ajtóra a műszerfali nyitó helyett.

Az előző Focus tervezői legalább eljutottak oda, hogy a műszerfali nyitógombot nem középre, hanem az óráktól balra helyezték el. Így a nyitott ablakon benyúlva is jól elérjük, ha a kulcs épp bent maradt a házban. A fedelet hiába kaparásszuk, azon nincs nyílás a kéznek, csak ha felpattant a nyitáskor, akkor merészkedhetünk a lökhárító és a csomagtérél közé mancsunkkal. A kilométerórán annyi osztás van, hogy stabilan bámulni kell, ha a pontos sebességet látni akarjuk, a rovátkák felét elhagyhatnák.

Kevesebbért is megy

Ezzel együtt a Bravo egy átlagos, de rokonszenves termék. Kedvesen bevilágít nekünk a mellékutcákba

Átlagos, amit tud, mégis vonzó darab

Átlagos, amit tud, mégis vonzó darab


lekanyarodáskor, amit okosan és hatékonyan megoldottak az amúgy is meglévő ködlámpa bekapcsolásával. A másik: mi pont egy elég lejtős utcában lakunk, jólesett, ahogy a fék felengedése után pár másodpercig még nem gurul el az autó.

Főleg autópályán jártunk a Bravóval, a törvényfélő sebességet a teljesítményéhez képest normális, 6,3 literes fogyasztással honorálta az autó. 5,6 millió forint a 150 lóerős dízellel és az elvártnál cseppet sem bőségesebb felszereltséggel nem számít húzós árnak, de egy majdnem hatmilliós kompakt autóra itthon elenyészően kevesen áldoznak. Sebaj, ugyanennyi lóerővel ott a kicsi turbós benzines, kevesebb cuccal, ám ugyanezzel a szépséggel és csak 4,4 milliót várnak el érte.

Lapozás után jönnek az adatok és a többi kompakt erős dízellel


Műszaki adatok – Fiat Bravo 1.9 JTD Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1910
Furat x löket (mm)82 X 90,4
Hengerek / szelepek számaS4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)110(150)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)305/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,0
Végsebesség (km/h)209
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)7,6
Lakott területen kívül (l/100 km)4,5
Vegyes (l/100 km)5,6
CO2 kibocsátás (g/km)149
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4336/1792/1498
Tengelytáv (mm)2600
Csomagtér (liter)400/1175
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1360/n.a.
Üzemanyagtank kapacitás (liter)58
Gumiméret225/45 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)5 590 000
Konkurensek (forint) Alfa Romeo 147 1.9 JTD Black Line 6 355 000
Mazda3 Sport 2.0 CD TX Plus 6 429 900
Opel Astra 1.9 CDTI Cosmo 5 762 000
Renault Mégane 2.0 dCi Privilege 5 875 000
SEAT Leon 2.0 TDI Stylance 5 500 000
Tesztelt autó ára (forint) 0
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP, első, oldal- és függönylégzsák, manuális légkondicionáló, fedélzeti számítógép, motoros ablakemelő elöl, elektromosan állítható, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, kanyarkövető ködfényszóró, 17 colos könnyűfém felni, kormányról vezérelhető CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Bravót nem tennénk egy polcra a kategória legjobbjaival. Átlagos kvalitásokkal bír, a szép és biztonságos kasztni a legjobb benne. A dízel Sport-kivitel inkább erős, mint sportos.
Pontszám (max. 10)7,0 pont