Svéd jóléti modell

Ami nekünk a Suzuki Swift, az Svédországban a nagyobbik Volvo-kombi: a teljes autópiac 10 százaléka jut erre az egyetlen típusra. Ennél ékesebben nem is lehetne leírni a svéd jóléti állam és hazánk életszínvonala közötti különbséget. Ez tehát egy nagyon-nagyon fontos autó.

Nem drágább elődjénél, pedig jobb nála

Nem drágább elődjénél, pedig jobb nála


A V70 új padlólemezre épül, amit a Ford-konszernen belül mások is használnak, így az S80, a Ford S-Max és az új Mondeo is. A rokonság jórészt kimerül acéldarabokban, például féktárcsákban, futóműalkatrészekben, de már ezt a kapcsolatot is csak nagy nehezen sikerült kihúznom a kocsi fő-fő fejlesztőjéből.

Michelin- és NCAP-csillagok

Talán azért ilyen óvatos, mert a V70 a Mondeóval ellentétben a felső kategóriába tartozik, ezt a bemutató kulisszáiból is érzékelni lehetett. A kastélyszállóról sikerült felismernem, milyen előkelő, de azt nem tudtam, hogy Bergisch-Gladbachban a világon a legnagyobb a 3 Michelin-csillagos szakácsok aránya.

Matchboxban megvolt a hátsó. Elöl a 145, a hátsó egy 265-ös Volvo

Matchboxban megvolt a hátsó. Elöl a 145, a hátsó egy 265-ös Volvo


A Michelin-csillag olyasvalami, aminek elvételekor egy szakács állítólag megölte magát. Egyetlen csillag is irigyelt rang egy étteremnek, a három pedig világraszóló elismerés és tuti árbevétel.A Köln melletti kisvárosban ránk is főzött az egyik háromcsillagos, többek között olívaolajon párolt halfilét tárkonyos-ánizsos szósszal, sült bacon-szalonnával. És ez az egész kompozíció egy rafináltan megbolondított ananászszeleten egyensúlyozott.

Több tér

A Volvo-kombik legalább ilyen elegánsak, pedig nincs is bennük semmi cikornya. A V70 és az XC70 is mentes az öncélú designtrükköktől. A csomagtér 60 literrel nagyobb lett az elődnél, ajtaja gombnyomásra záródik az alapmodellt kivéve. A térkínálat is javult, bár hátul még mindig nem kápráztat el, de több hely jut a térdnek.

1953 óta gyárt kombikat a Volvo, a PV 445 volt az első

1953 óta gyárt kombikat a Volvo, a PV 445 volt az első


Vezetés közben az derült ki, hogy a Volvo a futóművön javított a legtöbbet. Aki nem jön lázba egy jó kanyargós országúton, az is van minek örüljön. Az újban például nincs szükség négysávos útra ahhoz, hogy egy íven megforduljunk.

Három ülés egyben

A bemutatón egy autóból sem hiányzott a FOUR-C aktív felfüggesztés, amivel választhattunk egy kényelmes és kicsit billegős Comfort, egy jól eltalált Sport és a még stabilabb, de rázósabb és a családi kombikhoz kevésbé illő Advanced beállítás között.

Emelt és erősebb az XC70 futóműve

Emelt és erősebb az XC70 futóműve


Néhány modellben a kormányrásegítés erősségét is mi szemelhetjük ki a három állás közül, amihez az autó menürendszerében kell tenni pár lépést. Sajnos a nagy kombikban elvárt szintszabályozás csak a FOUR-C nélküliautókhoz rendelhető. A V70 csodás extrákkal incselkedik, de figyeljünk oda, mert a hátsó ülésfűtés kizárja az ülésbe integrált gyermekülést. Erről rossz lemaradni, mert kétféle magasító is elővarázsolható az ülőlapból különböző korú gyermekeknek.


Kiszállni még nem lehet menet közben, de a V70 a gázt és féket már ügyesen kezeli. Részletek a túloldalon


Fékez és gázt ad, helyettünk

Egy Volvo attól is svéd autó, hogy minden egyszerűen használható benne. A távolságtartó tempomat kifejlesztése

40:20:40 arányban osztható a támla

40:20:40 arányban osztható a támla


sok ember sokéves munkájába került, de aki vezetett már a Zaporozsecnél bonyolultabb autót, rögtön felfogja. A kormányon lévő gombokkal beállítjuk a sebességet, egy másikkal a követési távolságot és az autó magától lefékez, ha lassabb autó kerül elénk, aztán rákapcsol, amikor szabad az út.

Ha azt érzékeli, hogy nyomban összetörjük magunkat, nemcsak lassít, hanem hangjelzéssel riasztja a fékezésről megfeledkező sofőrt, hogy ugyan taposson már a fékbe. Addigra már a betétek odaugrottak a tárcsákra, a féknyomás is felépült a maximális lassításhoz. Amennyiben mégis baleset történik, a V70 és az XC70 brillírozhat az elsőszámú márkaértéknek számító ütközésbiztonságban. Házon belül nem kisebb az elvárás, mint a legjobbnak lenni ebben.

A távolságtartó radarokat autópályára találták ki, ahol a zuhogó esőben tényleg megfelezte a szívverésemet, mert

Terepen is jobb elődjénél

Terepen is jobb elődjénél


nem egyedül kellett átlátnom a vízfüggönyön. A hűtőmaszk csúf műanyag betétje a távolságtartó érzékelőjét védi, a pajzsról azért hiányoznak a krómcsíkok, nehogy összekuszálják a sugarakat.

Terepezésből is fejlődött

Műszakilag az XC70 ugyanazt tudja, amit a V70, de előbbihez kezdettől fogva elérhető a dízelmotor és az összkerékhajtás. Bár a legtöbb szabadidő-autó bemutatóján arról regélnek, hogy a terepezés nem volt szempont, a Volvo a terepjárási tulajdonságokon is javított a modellváltással. A gazdagon felhordott műanyag védelem továbbra is remekül áll a kombi Volvónak, a nagy kerekekkel és az emelt hasmagassággal együtt.

Vezetés közben meg nem mondanánk, melyik kombi a V70 és melyik az XC, annyira hasonlóan viselkednek. A terepes modell sem bukdácsol az úton, oldaldőlését ugyanaz az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás tartja kordában.

V8 helyett turbómotor

Elegáns a műszerfal, közepes műanyagokkal

Elegáns a műszerfal, közepes műanyagokkal


A V70-ben benne van, az XC-ből sajnos hiányzik az új fejlesztésű háromliteres turbómotor. Soros hathengeres, ezért gyönyörű a hangja, nyomatéka is van bőven, igazi felső kategóriás motor. A V70 T6 Haldex-kuplungos összkerékhajtása hibátlanul támogatja a nagypályás haladást. Vizes úton ezzel a 285 lóerős motorral volt elég dolga, de működéséből csak annyit érzékeltünk, hogy az autó eltökélten és könnyedén gyorsít ki a kanyarokból.

Papíron a 238 lóerős szívó hathengeres nem tud sokkal kevesebbet, de menet közben mégis nagyon más. Autópályán hiányzik belőle az a konok húzóerő, ami a suttogó benzines és a kedélyesen dörmögő dízel turbómotorban megvan. Hangja és halksága szól mellette, plusz őszinte tiszteletünk azoknak, akik ezt választják. Ők 3 207 000 forintnyi regisztrációs adóval járulnak hozzá a közteherviseléshez.

Árban is a dízelek a jók

Európában az öthengeres dízel a legvonzóbb motor. Az XC-ben mindig 185 lóerős, a V70-ben létezik belőle a 163

10 450 000 Ft az alapára dízelmotorral

10 450 000 Ft az alapára dízelmotorral


lóerős 2.4D is. A dízelhang feltűnő a soros hathengeres benzinesek csendje után, de az öthengeres motorhang szép, erőt sugalló és a fedélzeti számítógép 14-15 literek helyett 10 liter alatti átlagot jelzett ki a D5 Volvókban.

Árban is a dízelek a legkedvezőbbek, a V70 2.4D listaára 10,5 millió forint alatti. Az állami sarcokban meglévő kétmilliós különbség az XC70 áraiban végképp feltűnő. Dízelmotorral 11,6, benzinessel majdnem 14 millió forintba kerül. A hazai megjelenés idejében nincs ilyen nagy különbség, a kombi augusztustól, az XC70 szeptembertől kapható.

Gratulálunk, Ön a második pálya végére ért! A Level 3 a túloldalon jön.


Benzines modellek
Lóerő / NyomatékGyorsulás/Végseb.FogyasztásÁr
V70 2.5T200 LE / 300 Nm8,1 s / 230 km/h9,3 l

10 910 000 Ft

V70 3.2238 LE / 320 Nm8,4 s / 235 km/h10,5 l

13 280 000 Ft

V70 T6285 LE / 400 Nm7,2 s / 245 km/h11,3 l

14 320 000 Ft

XC70 3.2238 LE / 320 Nm8,6 s / 215 km/h11,4 l

14 320 000 Ft

Dízelek

Lóerő / NyomatékGyorsulás/Végseb.FogyasztásÁr
V70 2.4D163 LE / 340 Nm9,9 s / 210 km/h 6,5 l10 450 000 Ft
V70 D5185 LE / 400 Nm8,9 s / 225 km/h 6,5 l11 220 000 Ft
XC70 D5185 LE / 400 Nm9,3 s / 210 km/h 7,3 l11 620 000 Ft