Teljesen értelmetlen dolognak tartom egy autó színéről diskurzust tartani, mégis többször belekeveredtem a helyzetbe. Kollégák, ismerősök, rokonok, mind-mind fűztek valami megjegyzést az autó piros színéhez, rendszerint negatívat. De nem mindenki.

Vegyesben 15 liter körül fogyasztott

Vegyesben 15 liter körül fogyasztott


Mi tagadás, én sem láttam még XC90-es Volvót ebben a színben, de ez nem is csoda, mert csak az új sportfelszereltséggel együtt vezették be. Sokakkal ellentétben én nem rökönyödtem meg rajta, úgyis unom már a szürke autókat. A piros használata egyáltalán nem szokatlan a visszafogott családi autókat gyártó Volvótól, az S60-asnak és régebben a 850-esnek is kifejezetten jól állt ez a szín. Na ugye. Aki panaszkodik, az nézzen meg egy X5-öst pirosban, szerintem az ennél is röhejesebb.

A sportkivitel sokkal jobb dolgokat is tartogat, mint az autó színe. Azok, akik az eddigiekben – velem együtt – nem voltak megelégedve az XC90-es futóművével, sőt kifejezetten utálták, most fellégezhetnek. Nem kell több Daedalon, vagy egyéb tengeri betegség ellen védő csodaszer, az XC90 Sport normális szabadidő-autóként rugózik. Kanyarban nincs olyan  érzésünk, hogy hirtelen átborulunk, ha átgázolunk egy buckán, úgy tapasztaljuk, a futómű egyben van és jól végzi a dolgát. Ez az, ami hiányzott eddig. Nem éreztem az összhangot a futómű és a karosszéria között.

Ettől a keményítéstől lett szerintem jól használható a Volvo, anélkül, hogy egy cseppet is sportossá vált volna. Remélem senki nem gondolta, hogy sportautó lett belőle. Szerencsére közel sincs hozzá, nem egy sportos alkat. Még mindig hasonlóan szende szabadidő-autó, ami távol tartja magától a banditákat. Az odabiggyesztett sport szócska inkább a kinézetet foglalja magában. Ilyen a 19 colos alufelni, valamint a szögletes kipufogóvég, amihez csak akkor hajoljunk közel, ha csalódni szeretnénk. Ez is csak egy ráhúzható végződés.

Új, soros hatos motor

Szokni kell a piros színt

Szokni kell a piros színt


A motor megint nem olyan, amitől sportos lehetne az autó. A Volvo perverziója, hogy szeret soros motorokat keresztben beépíteni, most is tartotta magát ehhez. A 238 lóerő elég sok autót sportosan mozgatna, főleg összkerékhajtással kombinálva, de az XC90-es nem tartozik ezek közé. Egyszerű okai vannak. Egy nem éppen áramvonalas forma, és a nem éppen légies súly. A legkönnyebb Volvo SUV is 2 tonna felett nyom.

Ez nem jelenti azt, hogy csak szomorúan lassú vánszorgásra alkalmas, mert jóval fürgébb, mint anno a dízelváltozat volt. 9,5 másodperc után már 100-zal roboghatunk,  a vége pedig 210, ha mer valaki ennyivel száguldani. Bár a stabilabb futómű és a sebességfüggő szervokormánnyal ez jóval könnyebb és biztonságosabb érzés, mint korábban.


A turbómotorokkal nem volt nehéz 20 liter feletti fogyasztást produkálni, nos ezzel sem az. A városi ciklusra megadott gyári fogyasztás 16,5 liter, aminél többet is beszürcsölhetnek a hengerek. Nálunk inkább a vegyes fogyasztásra tűnt reálisnak a 16, ami jókora autópálya-szakaszt is tartalmazott normális tempóban. Persze nem is számítottunk jobbra egy ekkora nagy dögtől.     

Hatfokozatú automata váltón keresztül történik az erőátvitel, mind a négy kerék hajtott. A váltó közepes, igazából nem kívántunk sokkal gyorsabbat, és a váltás simaságával sincs probléma. Nagyobb városi gyorsításoknál tűnt fel, hogy a motor elég hangos, talán ezt jobban kiszűrhették volna az utastérből.

Belülről

Szép és kényelmes a belső

Szép és kényelmes a belső


Ott van mindjárt az ülés, amire ráhuppanunk. Sportülésnek hívják, bár szerintem ezt csak annyira lehet sportosnak hívni, mint a pecázást. Minimálisan kagylósított, pont annyira, hogy ne kenődjünk oda az üveghez az első élesebb kanyarban, és ne kelljen állandó jelleggel az övön lógnunk. Kényelmesnek is bőven kényelmesek, ennyire minden ülésnek sportosnak kellene lennie.

Ideje hátrébb is körülnézni. Az XC90-esbe rendelhető harmadik sor ülés is, ami pillanatok alatt, könnyedén elbújtatható a csomagtérben, és ezzel közel 500 literes teret nyerünk. Így járunk jobban, sőt igazából a másodikat is nyugodtan ledönthetjük. Kényelmes üléspozíciót a leghátsó sortól nem vártunk, de sajnos a második sorban sem kapunk igazán. A lábtér igencsak passzentos, valószínűleg a harmadik sor miatt, de ott így is-úgy is szűkös a hely, hiába a pohártartó meg a tárolórekesz.

Nyugdíjas műköröm

A szűkös lábtéren kívül kevés helyen tudnék belekötni a Volvóba, még európai szemmel is, de az XC90 főként az amerikai piac igényeit hivatott kiszolgálni. Boldog nyugdíjasként, könnyedén elképzelem, hogy beleszeretnék egy piros XC90-esbe, ami passzol a 70 éves feleségem műkörmének színéhez.

Örülnék, hogy a tolatáskor előbújik a műszerfalból egy kijelző, hogy realtime képet mutasson hátulról, és örülnék, hogy a két részben nyíló csomagtérre ülve barbacue-t süthetnék egy parkolóban.  Azt a 16 milliót meg simán kicsengetném a félretett pénzemből. A nyugdíjból meg futná a tankolásra.


Műszaki adatok – Volvo XC90 Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 3192
Furat x löket (mm) 94 X 79,5
Hengerek / szelepek száma S6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 175(238)/6200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/3200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,5
Végsebesség (km/h) 210
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 16,5
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,8
Vegyes (l/100 km) 11,6
CO2 kibocsátás (g/km) 277
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4798/1896/1743
Tengelytáv (mm) 2857
Csomagtér (liter) 483
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2036/584
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 80
Gumiméret 255/50 R19
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 13 720 000 (5sz)
Konkurensek (forint) Mercedes ML350: 16 576 000
Audi Q7 3.6 FSI: 16 315 800
Tesztelt autó ára (forint) 16 250 000
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, menetstabilizáló, aktíb bi-xenon, kétfokozatú frontlégzsákok, oldallégzsákok elöl, függönylégzsák, központi zár, tempomat, sportülés, elektromos ablakok, 19 colos felnik, automata klíma
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Csöppet sem sportos, de jól áll neki, amit annak hív a Volvo. A piros szín megosztó.
Pontszám (max. 10) 7,5 pont