Modern vagy csak bonyolult?

Mi az a TSI? Így 2007 elején még így jelölik a Volkswagen-konszern legújabb és legbonyolultabb motorját. Szándékosan nem használtam a legmodernebb szót. Hívhatnám így is, de ha belegondolunk: egy 140 lóerős, feltöltött, 1,4-es motor nem valami nagy durranás, attól függetlenül, hogy megoldásai miatt igazi unikumnak számít.

100 lóerős teljesítménnyel bőven találunk motorokat kicsit nagyobb hengerűrtartalommal, nemcsak a jelenlegi, de már az évekkel korábbi kínálatban is. A Volkswagen újdonsága azokhoz képest, hogy egy eddig nem használt koncepcióval próbálkozik a szívómotorok uralta világban. Az üvegelést kívánó szerkezetek helyett egy turbó és egy kompresszor csapatmunkája tereli össze a lóerőket.

A TSI-t nem muszáj pörgetni, a kompresszor már alacsony fordulaton szállítja a nyomatékot, majd kicsivel később átadja a stafétabotot a turbónak. Ilyen technikai apparátus mellett a 140 lóerő abszolút nem sok, de nem szabad elfelejteni, hogy GT néven fut egy 170 lóerős kivitel is. Ott már indokoltabbnak tűnik a turbó és a kompresszor használata, bár lóerőben könnyedén kihozhattak volna még ennél magasabb számot is.

Akár egy 2000-es

A VW nem is azért párosította a két feltöltési rendszert, hogy egy “muscle cart” hozzon létre, hanem hogy egy sportos és minden eddiginél kiegyensúlyozottabb motort generáljon, ami mellesleg kedvező fogyasztással is párosul. Utóbbinak kicsit ellentmond az alapvetően elmaradott technikát képviselő kompresszor. Ennek feladata, hogy addig támogassa a motort, amíg őfelsége a turbó fel nem ébred, és hajlandóságot nem mutat egy kis munkára. Ezután nem rontja tovább a levegőt.

Jelentem a páros remekül dolgozik csapatban, nem érezni semmilyen átmenetet, csak egy folyamatosan dolgozó benzines hangját halljuk, ami pincétől a padlásig tényleg minden tartományban jól húz. Az érzés igazán meglepő, sőt több mint kellemes.

Nem csak azért mert egy 1,8-as vagy akár egy 2 literes motor fizikai felkészültségével vetekszik, hanem azért is, mert élvezet vezetni. Kellően fürge, záros időn belül reagál minden gázadásra. A turbó ellenére még kergetni is lehet jó sokáig, a 140 lóerős teljesítményét 5600-nál préselhetjük ki belőle.

Meddig bírja a technika? Esélylatolgatások a következő oldalon


Jobb az átlagnál

A TSI Golf az unalmas hétköznapi forgalomban jóval kényelmesebb az átlagnál. Alul egyáltalán nem érződik gyengének, nem kell pörgetni, a motor 1500-4000-es fordulatszámig mindenhol biztosítja a 220 newtonméteres nyomatékcsúcsát. Ezzel a nagy benzinzabálókra jellemző rugalmassággal ruházza fel a Golfot, így akár lóugrásban is válthatunk, úgy hogy közben kényelmesen és dinamikusan eljussunk egyik helyről a másikra.

Örömteli, hogy nem kellett visszafognom magam a fogyasztás miatt sem, a 10 literes érték városban teljesen elfogadható egy 140 lóerős benzinmotortól. A könnyed gázreakció, a jól kapcsolható váltó és a közvetlen kormányzás miatt kifejezetten könnyen és harmonikusan vezethető gyorsan a TSI, amit a GTI kivételével eddig nemigen éreztünk Golfban.

A futómű tökéletes átmenetet képez a feszes és a kényelmes között, nem dől a kanyarokban, és nem is ráz igazán. Hangélményre viszont nem kell számítani, se a turbó, se a kompresszor nem éli bele magát.

A lóerők számát ugyan már érte némi kritika, de az igazság az, hogy egyetlen lóerő sem hiányzott a tesztút alatt. A 8,8 másodperces gyorsulás és a 205 kilométeres végsebesség tökéletesen kielégítette a sportos igényeimet.

Mint a többi

A motoron túl szinte semmi érdekes sincs a Golfban, de tulajdonképpen nem is hiányzik. Az alapmodell és a GTI közé pont egy jól használható benzinmotor hiányzott, amire a TSI tökéletes válasz. Kár, hogy elég borsos áron.

A konkurens modellek hasonló felszereltséggel és hasonlóan erős benzinmotorokkal rendre olcsóbban beszerezhetőek, egyedül a kétliteres Mazda3 volt az, ami még ennél is drágább.
Pedig az 1,4 literes hengerűrtartalom pont arra lenne jó, hogy az alacsonyabb regisztárciósadó-sáv miatt kedvezőbb áron kínálják. Sajnos ezt csak mi gondoljuk így. Jócskán megfizetünk a technikáért, az újdonság erejéért úgy, hogy egyelőre minimális tapasztalat áll csak a rendelkezésünkre.

Az ehhez hasonló, innovatív megoldásokkal teletűzdelt motort nehéz lenne az elején bárkinek is tiszta szívből ajánlani, elég csak a VW márkán belül egy kis múltidézést véghez vinni. Gyorsan ráakadunk a G-feltöltőre, ami nemcsak hogy nem volt megbízható, de a javítása is horror volt szerelőnek és tulajdonosnak egyaránt. Emellett nagy élvezetet nyújtott, míg működött.

Reméljük a TSI tartósabb és könnyebben javítható lesz, és idővel bebizonyítja, hogy van keresnivalója a motorpalettán. Eddig nagyon úgy tűnik.


Műszaki adatok – VW Golf 1.4 TSI Perfekt
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5 X 75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103(140)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 220/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,8
Végsebesség (km/h) 205
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8
Vegyes (l/100 km) 7,1
CO2 kibocsátás (g/km) 169
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4204/1759/1513
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 350
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1262/608
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 633 800
Konkurensek (forint) Mazda3 2.0 GTA: 6 229 900
Opel Astra 1,8 Cosmo: 4 762 000
Ford Focus 2.0 Ghia: 5 281 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei automata klímaberendezés, vezető- és utasoldali légzsák, oldallégzsák elöl, függönylégzsák elöl/hátul, CD-s rádió, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Meglepően élvezetes a 140 lóerős TSI motor, és viszonylag takarékos. Drága
Pontszám (max. 10) 8 pont