Kevés van belőle, ezért nagyon megnézik

Kevés van belőle, ezért nagyon megnézik


Megérkezem a csepeli Védgát utcába, a Hungarolada központjába. Elsőre azt hiszik, hogy autót akarok venni.
– Ezt akarja Ladára cserélni, kérdezik a Sorentóra mutatva, amivel érkeztem.
– Nem, az új Ladát szeretném vezetni és lefotózni.
– Maga újságíró?
– Igen.
– Képek is lesznek?
– Ha rajtam múlik, lesznek.
– Akkor az igazgató úr autóját visszük, mert az tiszta.

Sokunknak jelent sokat

Helsinkire hasonlít az új: nem is kelet, nem is nyugat

Helsinkire hasonlít: se kelet, se nyugat


Míg a szervezés tart, eszembe jut az Auto Revue osztrák lap cikke, mely szerint a Lada az állami tervutasítás, a forrásban lévő átszervezés és a nagytőkés kisstílűség között vergődik. A sajátos stratégia részeként Nyugat-Európába is a lépcsőshátú Kalinát exportálják, ahol a kis limuzinokra annyira nincs kereslet, hogy az Opel Németországban be sem mutatja az Astra Sedant.

Mi a Ladára máshogy nézünk, amit nyugaton nem érthetnek. A korosztályom fele Ladákban nőtt fel, egy kis részük talán ezerkettesben is fogant. Rengeteg családnak volt legalább egy Zsigulija, amely akkoriban tényleg a legjobb autó volt a Merkur kínálatából. Mifelénk stabilan a limuzin az ideális a háromféle modell közül, mert az ötajtós kicsi családi autónak, a kombi meg biztos többe kerülne a limuzinnál.

Kalinka-projekt

Az 1200-ban puha volt a műszerfal, ebben kemény mint a Samaráé

Kemény a műanag, mint a Samaráé


A gyár egy ideig csak Euro 3-as motort tudott szállítani, ezért csúszással tavaly év végén érkezett meg hazánkba az első Kalina. Illetve itthon Lada 1118, talán hogy ne keverje mindenki a vodkával. Nálunk legalábbis Kalinka-projektnéven futottak a modern Lada kipróbálását célzó erőfeszítések, de mi mondjuk koccintósak vagyunk.

Aki csak ezerkettest, Moszkvicsot, ne adj Isten Tavriát látott közelről, el sem hiszi, hogy ez is orosz autó. Ez már nem az a darabos és elnagyolt ruszki vonulat, ami a húsdarálótól a bányagépekig ismerős.

Ez már nyugat?

Togliattiban egy német céggel új gyártósort építtettek fel a Kalinához, ami látszik is rajta. Az illesztésekbe már nem fér be a hüvelykujjam, a fényezésben sincsenek hibák, az alapáron adott metálszín is feldobja a kocsit. A formaterv alapján 10-12 éve bármelyik európai vagy koreai autógyár betolhatta volna a standjára a fényes autószalonokon. Ha okosat akarnék mondani, “organikus korai 90-es évek”-dizájnnak nevezném, hátha az jelent valamit. A gömbölyű Corsából a limuzin néz ki hasonlóan.

Aki már vezette a Kalinát és tudja az árát is, annak kár lapozni. Odaát kiderül még, hogy kik adnak milliókat egy új Ladáért


Nagy pillanat nekem ismét Ladában ülni, aki az első német összetett szavakat is Lada-prospektusokból tanultam. Rögtön tudtam, hogy a Scheinwerferwischwaschanlage csak a fényszórómosó lehet, mert a Konsumexnél kemény valutáért (dollár, márka) beszerzett 2104 kombinkról hiányzott, a germán reklámanyagban viszont ott volt.

Csak az ablaktekerő maradt

2 légzsák, kis fogyasztás, sok hely. Ami fontos, azt tudja

2 légzsák, kis fogyasztás, sok hely


A Kalinában úgy ültem, mint bármelyik modern autóban. Az ülés elsőre kényelmes, a műszerfalon még fedélzeti számítógépet is felfedezni (7,1 literes átlagfogyasztást mutat). Az ablakemelő motoros, bejutni távirányítós központi zárral sikerült és ami a legfontosabb, az elöl ülőknek van légzsákjuk.

A nosztalgiázók csalódnak, ez tényleg alapjaiban más és új autó. A régi Zsigákkal való rokonságot csak a csomagtér nyitógombjában és a hátsó ablaktekerőben sikerült felfedezni. Meg persze a fűtésben. A Kalina is Ladához méltóan ontja a hőt, azzal a különbséggel, hogy ebben már köztes állások is vannak, irányítani lehet a forróságot és a ventilátor sem kétfokozatú. Négyen jól elférnek az autóban, meglepett, de magas embereknek is bőven van hely hátul, ahogy a 400 literes csomagtér sem rossz.

Ebben nincs benne a Porsche

Élőben is tágas, nemcsak a fotón

Élőben is tágas, nemcsak a fotón


81 lóerős a motor, amely nem a 110-es sorozat ezerötös 16 szelepeséből született, hanem egy másik darab, nyolcszelepes hengerfejjel. Sok mindennel modernizálták, ezért most teljesíti az Euro 4-es kipufogógáz-szabványt, és nem fogyaszt sokat, átlagosan megáll 7 liter körül.

Inkább nyomatékos, mint élénk, a Samara motorja sokkal pörgősebb, amiben a Porsche keze is benne volt. A Samarához rendelt fejlesztésbeli segítség annyira nem legenda, hogy a szelepállító korongok csereszabatosak voltak a VW Golffal. Aki ezt tudta, az potom pénzért megvette a Golfhoz is a Ladáét a gyári helyett – derül ki a próbaúton.

Ki vesz ma Ladát?

Nincs fapados alapmodell, az ár 2,5 millió Ft

Nincs fapados alapmodell, az ár 2,5 millió Ft


A váltót határozottan kell kezelni, a kormányt épp ellenkezőleg: a szervóval nagyon könnyen jár, csak az egyenesfutás bizonytalan kicsit. Felpörgetve erősen mosdatlan a motorhang, hiába a szigetelés a motorházfedélen, utazótempónál viszont a Kalina elcsendesedik. 110-nél teljes nyugalomban diskurálhattunk Darázsi Bélával, az importőr műszaki vezetőjével arról, hogy ki vesz ma Ladát újonnan.

Idős emberek gyakran a Zsiguliban töltött legszebb éveik utáni nosztalgiából választják. Mások bíznak a strapabírásában és van, aki egyszerűen megnézi az alkatrészárakat, a szervizek rezsióradíját, aztán oszt-szoroz és kijön neki, hogy a 1118 olcsóbb, mint a nyugati autók.

Kár, hogy ez az alapárban nem köszön vissza. Minimum a Dacia Logan alá kellene menni vele, légkondi és ABS nélkül 2 490 000 forint még akkor is sok, ha a kocsi a régi Ladáknál fényévekkel közelebb van a mai autókhoz. Örülni így is van minek: a Lada már majdnem nyugati autókat is tud gyártani.

Kikerestük, mennyivel olcsóbb vagy drágább a konkurencia. Logan, Thalia, Albea, Aveo és 1118 árak a túloldalon


Műszaki adatok – Lada 1118 Kalina
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1596
Furat x löket (mm) 82×75,6
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 59,5 (81)/5200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 122/2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,0
Végsebesség (km/h) 165
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,6
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,7
Vegyes (l/100 km) 7,1
CO2 kibocsátás (g/km) 177
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4040/1700/1500
Tengelytáv (mm) 2470
Csomagtér (liter) 400
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1080/475
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 43
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 490 000
Konkurensek (forint) Chevrolet Aveo Sedan 1.2 Plus, 2 621 000
Dacia Logan 1.6 Laureate, 2 529 000
Fiat Albea 1.4 Active, 2 570 000
Renault Thalia 1.2 Status, 2 760 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Vezető és utas oldali légzsák, szervokormány, metálfényezés, színezett üvegek, motoros első ablakemelő, távirányítós központi zár, indításgátló, állítható magasságú kormány és első biztonsági öv, színrefújt lökhárítók, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Ladának gigantikus előrelépés az 1118, még ha az autóipar élbolya ma előrébb is tart. Kár a túlzott, 2,5 milliós árért, mert tágas, takarékos és strapabíró autónak ígérkezik.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont