Teszt: Volvo S80 V8

Egy jó kis viszony helyett

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2007.02.07. 08.02

Egyszer minden ember életében eljön az a pillanat, amikor nálánál jóval fiatalabb nőre és Porschéra vágyik. Egy Volvo-pilóta ilyenkor vesz 315 lóerős S80-ast, V8-as motorral.


Az egész 1998-ban kezdődött, az előző S80-assal. Ez volt az első Volvo, amely megpróbált kilépni a kockaorr-téglatest formából. Bátor arcot és izmos vállat növesztett. Aztán szép lassan ez az arc vált az új Volvo-design példaképévé. A kisebb Volvók a nagy testvér orrával és adottságaival születtek újjá. 2006-ra a kör bezárult, minden autó megújult, ismét elérkeztünk az ötletadóhoz, megint a nagy Volvónak kéne valami mást felmutatnia.

Egyszer Patrick Le Quément, a Renault vezető designere azt mondta, egyáltalán nem baj, ha egy márka összes modelljén már messziről érződik, ugyanahhoz a klánhoz tartoznak. Csak legyen meg mindegyik autónak az önálló tudata és akkor minden rendben. Le Quément okos és elismert ember a szakmában, de ezt az egységes márkaarculatos gondolatát sokan nagy marhaságnak tartják. A Volvo az a cég, mely tökélyre fejlesztette az azonos márkaidentitás fogalmát.

Csak az a kár, hogy az S80-assal nem új irányt nyitnak, hanem az S40-es finomkodó formáját viszik tovább. Aki száz méterről összekeveri a két autót, az vagy hülye vagy hazudik. Ordít a különbség: az S40-es tömzsi, az S80-as elegánsán elnyúló. Szemből nem érződik rajta a korábbi nagy Volvo magabiztos szélessége, ez talán az alak leggyengébb pontja. Az új lámpa, hűtőrács és lökhárító finomkodása nem kéne rá, arca karakteresebb lehetne. De az egységes márkaarculat így klappol.

Miért kell 315 lóerő egy Volvóba?

Egyszer minden ember életében eljön az a pillanat, hogy Porschéra vágyik. Ne tagadják, Önök is lesznek még ilyen helyzetben. A sors fintora, hogy fiatalon, amikor az ember megérdemelne egy 911 Carrerát, csak olajsejk sarjaként telhet rá. Mostoha anyagi körülmények között lehetetlen ilyen négykerekű ajzószert beszerezni, pedig igenis indokolt lenne. A vagyon a korral nő, ezért vesznek ősz halántékú, pocakos ötvenesek annyi 911-est. Kár azért az autóért.

Most jön az a rész, hogy egy Volvo-pilóta miért választja a Porsche helyett inkább a V8-as S80-ast. A következő oldalon


Egy Volvo-pilótának megvan a magához való esze, mindig is higgadt szellemű, megfontolt cselekedetű emberként volt ismert. A kor, a halál szele rá is hat, őt is megérinti a vágy, hogy egyszer beszerezzen egy Porschét és engedjen a szexuális kísértésnek. De ő nem lép félre és nem vesz Porschét. Helyette bevásárolja a legerősebb motorral az S80-ast. A 315 lóerős, V8-as vadállatot.

Ilyen Volvót még nem láttunk

Kéretik nem röhögni, a V8-as motor egy Volvóban is vadállat. Döbbenet, ami hang ebből az autóból kijön. Nem a V8-as motortól szokatlan ez, hanem egy Volvótól. Indításkor felhörög, de alapjáraton némán ketyeg és kiegyensúlyozottan forog. Aztán padlógáz, megrázza magát, lüktetve ordít és megborzolja a mellkasom szőrszálait. Csak hogy ne legyen baj, az erő Haldex-rendszerű összkerékhajtáson keresztül érkezik a négy kerékhez. Ez nem állandó hajtású, mint a vetélytársaké. Csak akkor küld erőt hátra, ha az elsők elvesztik tapadásukat. Ezt a rendszert érdemes a többi S80-asnál is megrendelni, áldásos tevékenységű. No persze ettől sem lesz sportautó az S80-asból.

És attól sem, hogy állíthatjuk a kormányrásegítést. Lehet kemény és könnyű, sportos vagy komfortos. Gyakorlati különbség nincs közöttük, a sportos állás sem teszi nagyon gyors utazóautónkat a kanyarok királyává. De lényegi különbséget érezni az előző S80-as és e között. Mindkét autó szép, nagy, elegáns, de sportos beállítottságú vezető ebben érzi magát otthonosabban, a kényelempártiaknak meg mindegy, úgysem érzik a különbséget. Ők majd ezt a négy számot hajtogatják: 6,5, 250, 315, 440. Gyorsulás százra, végsebesség, lóerő és nyomaték. Mást nem is kell tudni, az autó eladja magát a nép előtt.

Hogy biztonságos-e?

Egy Volvo nem lehetne Volvo, ha a biztonsági fogalomkör nem töltene ki hosszú oldalakat a prospektusban. Az S80-as karosszériája szuperbiztonságos, nagyon merev. A ráfutásos baleseteknél a fejtámla előre lendül a fejjel, aztán vissza. Puha légzsák véd minden irányból, ha már törik a kasztni. Ezek mind-mind megszokott mechanikus eszközök, amiknél sokkal érdekesebbek a baleset elkerülésére, kivédésére született extrák. Mert a Volvo úgy gondolja, az öt csillag az EuroNCAP törésteszten szépen hangzik, de nem elég.

A leghasznosabb és leglényegesebb a távolságtartó tempomat. Csak be kell állítani, hogy 140, és az autó ennyivel megy tűzön-vízen át, amíg egy lassabb jármű elénk nem ér. A gép illedelmesen fékez, betartja a követési távolságot, majd kivárva a lassú autó távozását magától visszagyorsít 140-re. És ha közben figyelték a kezem, lábam, nem csaltam, nem értem semmihez. Az új S80-asba építettek veszély-előrejelzőt, ami piros lámpát villogtat előttünk a szélvédőn, ha úgy érzékeli, az előttünk lévő mindjárt balesetet okoz. A rendszer kissé még hisztis, előrejelzése többször oktalan volt, de kedves gesztus tőle, hogy ő is nézi az utat. A BLIS holttér figyelő ennél hasznosabb találmány, a tükörben megjelenő fény jelzi, hogy van mellettünk autó, hiába nem látom a tükörben. Teljesen felesleges, de nagyon jól hangzik a szívhangérzékelő, ami azt hivatott jelezni, ott felejtettünk-e valami élő személyt a hátsó ülésen. Az autó él, körülvesz, magába fogad, vigyáz rám még akkor is, ha 315 lóerős és olykor vadállati hangon ordít. Ilyen a svédek csúcsteljesítményű limuzinja.

Adatok, árak, miegymás a teszt a végén, a harmadik oldalon


Műszaki adatok – Volvo S80 V8
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 4414
Furat x löket (mm) 94×79,5
Hengerek / szelepek száma V8/32
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 232(315)/5950
Max. nyomaték (Nm/ford.) 440/3950
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,5
Végsebesség (km/h) 250
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 18
Lakott területen kívül (l/100 km) 8,3
Vegyes (l/100 km) 11,9
CO2 kibocsátás (g/km) 284
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4851/1490/1861
Tengelytáv (mm) 2835
Csomagtér (liter) 480
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1742
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Gumiméret 225/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 16.290.000
Konkurensek (forint) BMW 540i (306 LE): 16.729.000
Mercedes-Benz E350 (272 LE): 15.367.000
Audi A6 3.2 FSI (255 LE): 16.539.000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Blokkolásgátló, dinamikus menetstabilizáló, első, oldalsó, függönylégzsákok, fűtött ablakmosó, összkerékhajtás, 16 colos könnyűfém felnik, 4 hangszórós CD-s rádió, elektromos ablakemelők, automatikus légkondicionáló, fedélzeti komputer, sebességszabályozó
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Volvótól ilyet még nem láttunk. Eszméletlenül hasít, borzasztó hangerővel üvölt, de mindezt csak akkor, ha szükség van rá. Egyébként doromboló kiscicaként békésen és biztonságosan szállítja utasait.
Pontszám (max. 10) 9,0 pont

Kommentek

F1: A Mercedesnél nem örültek Hamilton árulkodásának

Lewis Hamilton a csapat háta mögött panaszkodott a versenyigazgatónak a Hungaroringen, de most az új intézkedésnek sem örül.

F1: Kemény lesz a Red Bull-Ferrari-csata

A Red Bull pilótái úgy vélik, szombaton igen szoros lesz a verseny a Ferrarival az időmérőn.

F1: Hamiltont visszafogta a Mercedes

A Mercedesnél arra utalnak, hogy Lewis Hamilton hockenheimi “lassúsága” a szándékosan mérsékeltebb programnak köszönhető. A büntetéstől akarják megvédeni az angolt.

F1: Button megjárta a kórházat, nincs baja

A Német Nagydíj második szabadedzésén szemirritációra panaszkodó Jenson Buttont már ki is engedték a kórházból.

Hétvégén útnak indulna? 50 kilométeres dugó is lehet!

Tengerpartra utazna a hétvégén? Akkor ezt most olvassa el, mert fontos. Tényleg!

F1: Rosberg az élen, Hamiltonnak nem megy

Nico Rosberg a Német Nagydíj második szabadedzésén is jelentős előnnyel verte csapattársát, Lewis Hamiltont, úgy tűnik, nagyon fekszik neki a hazai pálya.

Kecskeméti harcművész

Valódi utcai harcost faragott a Mercedes elsőkerék-hajtású szedánjából a német cég. Motortuning nem jár hozzá, és nem is illeszthető az összes kivitelhez.

Ki a gyorsabb – Az ember vagy a számítógép?

Méréseink azt mutatták, hogy nedves úton a mai ESP-rendszerek ellenében egy nagyon jó kezű profi sem képes számottevő előnyt kiautózni. A Hockenheimringen teszteltük a különbséget ember és gép között.

F1: Aktív fejvédőn gondolkodnak

A 2017-re leszavazott glória és a Red Bull-féle szélvédő melletti alternatívaként egy szükség esetén automatikusan nyíló fejvédőn is gondolkodnak az FIA-nál.

Kulcsrakész versenyautó Angliából

Minden idők legfürgébb Lotus Elise-eként emlegeti gyártója a forgalmi engedéllyel nem rendelkező, ám minden bizonnyal rendkívül szórakoztató pályanapi versenyautót.

F1: Új sisakkal versenyez Vettel és Rosberg

A hazai versenyre a mezőny négy német pilótájából három új sisakfestéssel készült, mutatjuk, mit hordanak Hockenheimben.

Három keréken nyomul az új zsarurobogó

Mostantól rendőrségi feladatokra felkészített kivitelben is kínálja háromkerekű, nyolcadliteres modelljét a Yamaha.