Vannak városok, ahol ólomlábon jár az idő. Ahol teljesítménykényszer nem emészti fel a pozitív gondolatokat, ahol meg tudták őrizni a lassúság méltóságát. Ide hoztuk az autót, amelyet nem lehet számokba fojtani. Az Aston Martin V8 Vantage-t.

Az Aston Martin korábban három dologról volt híres.
1. Kínosan ügyeltek rá, nehogy profitot termeljenek
2. Legalább 10 év eltelt, mire egy új típussal előrukkoltak
3. Mindig voltak minőségi gondjaik

Amióta a Ford lett a tulajdonos, minden megváltozott. A V8 Vantage, az elérhető árú Aston Martin, a Porsche 911 és a Ferrari 430 vásárlókat hódítja meg. Az erős font és a 40milliós ár ellenére a kereslet hatalmas. A gyár, amely a kilencvenes évek elején jó ha 40-50 (!) autót gyártott egy évben, most 3000 Vantage gyártására állt be.

A siker titkát egy bécsi kávéházkörúton próbáljuk kideríteni.

A világosszürke V8 Vantage rövidebb és tömörebb, mint a DB9 és a Vanquish S. Mivel alacsonyabb, mint testvérei, ezért sokkal szélesebbnek tűnik. Az előreugró és kiszélesedő elülső sárvédők olyan férfiasságot és határozottságot sugallnak, amit eddig csak bizonyos BMW modelleken lehetett látni. Friss és dinamikus.

Az üléshelyzet kényelmes, az Aston Martin belteret bekötött szemmel is felismerni. Ahol nem ér bőrt az ember keze, ott az alumínium hűvössége pihentet. A gyújtásra lefutó rendszerteszt idejére a műszerfal mini-moziján megjelenik a “Power. Beauty. Soul” (Erő. Szépség. Lélek) felirat. Az üveg “start” gomb itt is felparázslik, akárcsak a Vanquishnél. A teátrális indítás megunhatatlan. A V8 barátságosan dorombol. Az alacsony súlypont miatt a motor szárazteknős olajzású és egészen hátra, az utastérhez van eltolva.

A kilátást szokni kell. A baloldali tetőoszlop és a magas műszerfal is útban van, az ülést pedig nem érdemes megemelni, mert a tető nagyon alacsony. Az ülések mögött viszont nagy a hely, a felszerelésünk tökéletesen elfér itt. A tároló rész helyére lehet két kis ülést is rendelni, kisgyerekek kínzására. A hátsó csomagtartó tisztes méretű. Az egész brit flotta befogadásra alkalmas.

Reggeli

Első állomásunk a Frauenhuber kávéház. A hely, ahol Mozart is zongorázott. Úgy tűnik, azóta nem sok minden változott. A puha plüss pad itt-ott belapult a vendégek nyomán. A pincérek szolgálatkészek. Az ablak túloldalán a V8 Vantage. Ránézésre annyi energia van ebben az autóban, mint egy Duracell-nyuszi hordában. A kényelmesen elköltött reggeli után felkerekedünk, hogy jobban megismerjük a vasat (alumíniumot).

Tévedések vígjátéka

Amint autópályát érez a talpa alatt, kiderül, hogy valójában egy bárány farkasjelmezben. Bár kívülről egy morcos marcona, viselkedésében egy roppant barátságos kis autó. A stílusos sportkocsi engedékeny, nagylelkű és kedélyes. Akármekkora sebességgel esik is be a kanyarba, mindig olyan rezignáltan reagál, mint egy angol úriember. Kormányozhatósága némileg emlékeztet a Lamborghini Gallardo-ra. Tisztes tapadás, minimális oldalkúszás, könnyű irányíthatóság. Végtelenül semleges és jóindulatú. A vezetési élmény nem emlékeztet semmi más sportkocsira sem.

Igen, ez egy valódi Aston Martin V8 Vantage teszt, ami két oldalas, a következő oldalon folytatódik


Belülről nem érezni azt az intimitást, amit a Porsche 911 Carrera S vagy a BMW M6 nyújt. Ezekben a vezető központi idegrendszere össze van drótozva az autóval. Minden gondolat és rezdülés hatással van az autó mozgására. A kölcsönhatás folytonos autó és vezető között. Az Aston Martin V8 Vantage ezzel szemben hagy helyet a vezetőnek, nem tolakszik. Ha nem muszáj, akkor nincs jelen. Hagyja az embert szemlélődni, gondolkodni. Ha szükséges, akkor viszont tisztességgel odateszi magát. Öt másodperc elég 100km/h-ra. A végsebesség 280km/h.

Központi Kávéház

Némi bolyongás után megérkezünk második állomásunkhoz, a Központi Kávéházhoz / Cafe Central. Mire kihozzák a Melange-ot, legalább egy tucat ember fotózta le a V8 Vanatge-t. Lehet, hogy létezik nála ütőképesebb sportkocsi, de stílusosabb semmiképp. A klasszikus angolos képletet számtalan ügyes részlet teszi izgalmassá: az enyhén felfelé nyíló ajtók, a DB9-nél bevezetett U alakú hátsó lámpatest és a fényszóró belsejében található nagyfényerejű LED-ek.

Az Aston Martin V8 Vantage nagyon elemében van ezen a környéken. A Cafe Central már az Osztrák-Magyar Monarchia társasági életében is központi szerepet játszott. Politikusok, arisztokraták, írók, újságírók forgolódtak a falak között. A vendégek anno a magyar újságokat ugyanúgy megtalálhatták itt, mint a német nyelvűeket. Gyakran betért ide Freud Zsiga bácsi, de Schröder német kancellárnak is van kedvenc asztala.

A legkisebb Aston Marin kedvéért hátrahagyjuk a kanálcsörgést és veretes nikkeltálcákat.

Félig átsütött marhaszelet

Az indításkor olyan hangja van a V8-nak, hogy még az autókra kevésbé fogékony járókelők is odakapják a fejüket. Fiatalabb gyerkőcök a mobiljukkal videóznak. A hang tökéletesen hitelessé teszi a megjelenését. Csak a bent ülő puhatestű tudhatja, hogy vas nem fogja miszlikre tépni az aszfaltot maga alatt.

Az angolok nem hazudtolják meg önmagukat. Olyan nyers a váltó, mint egy félig átsütött marhaszelet. A kuplung véresen komoly. Férfi kell hozzá. Ilyen lábmunkát csak az MG tulajdonosok végeznek. A hatfokozatú kézi váltó áttételei gyorsan lepörögnek. A rövid fokozatok különösen kanyargós kis mellékutakon kellemesek. A harmadik fokozat 150km/h-ig használható. A 380 lóerő tökéletesen elég, nyomaték inkább a magasabb régiókban van.

Aki izületi bántalmakkal küzd, vagy csak szereti a kényelmet, az válassza a kormányról kapcsolható elektrohidraulikus megoldást (lásd: Vanquish S).

A V8 Vantage elsőre megszerethető és megszokható autó. Az egyetlen furcsaság, hogy a fordulatszámmérő minden gázadásnál az ellenkező irányba indul, mint a kilométeróra. A két mutató nem egy irányba, hanem egymás tükörképeként mozog. Ez trükkös.
Persze, ez sem meglepő, ha figyelembe vesszük, hogy egyébként tejet tesznek a teába, mentazselét a sült húsra és máig nem fedezték fel a keverős csaptelepet.

Lehár Ferenc asztalánál

Mire a Diglas kávéházba érünk, be kell látunk, hogy az Aston Martin V8 Vantage egy minden nap használható sportkocsi. Városban pont olyan kellemes, mint az üres autópályán. Tökéletes a GT (GrandTouring) kategóriában. Budapesten megtankolva kedvünkre válogathatunk Európa kávéházai között (560 km-en belül). A Budapest-Salzburg út minden egyes centiméterét kényelemben és igazán stílusosan tehetjük meg.

A 700 watt teljesítményű Linn hifi berendezés pedig komolyabban szól, mint a legtöbb nappali házmozi rendszere. A skótok kifejezetten ehhez az autóhoz építették. Kár, hogy Lehár nem hallhatja.

A kávéházban az Esterházy-torta felett összegezzük a nap tapasztalatait.
A Vantage két sífelszerelés befogadására alkalmas tágas utasterével ebben a kategóriában páratlanul praktikus. Hosszú utazásokra épp úgy javasolható, mint a városi reprezentálásra.

Olyan, mint egy Robbie Williams koncert a Buckhingham-palotában. Semmi obszcén, semmi megbotránkoztató. Még II. Erzsébet is vidáman üti a taktust. Mindenki jól szórakozik.

Amíg a kis Ferrari (F430) maga a kéj és a bujaság megtestesítője, addig az Aston Martin V8 Vantage inkább egy forróvizes palack. Mindkettő melegen tartja az embert egy éjszakán át, azonban a forróvizes palacktól még senki sem kapott el semmilyen fertőzést, sőt, még teherbe sem ejtett senkit. Az angolok ezt hívják biztonságos szexnek.

Kávézóteszt Bécsben

Frauenhuber: Himmelpfortgasse 6. Karlsplatz megálló U1, U2, U4-al. 7:30-tól van reggeli.
Kipróbálva: Ham&Eggs, Capuccino,
Café Central: Herrengasse 14. Herrengasse megálló U3. 10-kor nyit. Pénteken zárva.
Kipróbálva: Melange és bécsi kávé
Diglas: Wollzeile 10. Stephansplatz megálló U3, hétköznap 7-től van reggeli, hétvégén 10-től.
Kipróbálva: Melange és Esterházy-torta