London. Az orosz kém egy sushi-bárban találkozik az ex-ügynöktársával. 3 héttel később már halott. A kialakult helyzetben a Vezess főhadiszállásán titkos küldetésre készülnek.
Miért pont Bécs? – kérdezte G, a főszerkesztő.
Két jó okom is van. Az egyik Aston, a másik Martin. – válaszolta az ügynök és sokat sejtetően felhúzta jobb szemöldökét.

Előzmények

A történet szálai 1964-be nyúlnak vissza. Ekkor került Őfelsége titkosszolgálatába egy hadihajó szürke Aston Martin DB5-ös, amit Sean Connery tett halhatatlanná. Akárcsak a Walther PPK pisztolyt és a vodka-martinit.

A hidegháború langyulásával a kémek cserélődtek, de az Aston Martinok, mint az angol kézművesipar remekei, maradtak. A 007-es ügynökök mindennapjait ábrázoló filmekben mostanában is egy Aston Martin V12 Vanquish (Halj meg máskor) és egy Aston Martin DBS (Casino Royale) védte a világbékét.

És a hangja…

A valóság azonban egész más, mint a mozi.
A pályaudvar értékmegőrzőjében boríték. A borítékban egy autókulcs. Nem kell kém szem, laikusok számára is látszik, hogy luxusmentes Ford slusszkulcs. Olyan, amivel egy nap több millió ember nyitja Ford Transitjának, vagy Mondeójának ajtaját. A kulcskarikán fityegő távirányító pedig egy Volvo távirányítónak tűnik. Hiába, álcázás mesterei az angolok!

Tökéletes kémkellék mellékelve

A parkolóház kihalt. Az üres betonoszlopok között egy sziluett. Az Aston Martin Vanquish S. Minden idők legerősebb közúti közlekedésre szánt Aston Martinja. A 83 millió forintos ár (313.000 euro) biztosítja a belépőt Európa elitjébe. Éber fináncainknak hála, ez a küszöb magyar rendszámmal jóval 100 millió felett is lehet. Természetesen az ár tartalmazza a házhozszállítást és egy sportautó-vezetési tréninget is.

Ian Callum formatervező fémbe öntötte a visszafogott kékvérű eleganciát. A klasszikus brit sportautók összes nemes vonása felismerhető. Különösen a hátsó “combok” hangsúlyozzák az autó izmos felépítését.

A következő oldalon megnézzük, hogy mit tud James Bond autója


Feketében olyan szuper-szerényen néz ki, mint egy többszörös világbajnok golfjátékos sötét pulóverben. Semmi hivalkodás, semmi magamutogatás. Tökéletes kémkellék. Ha elegáns partira hívnák meg, 4 gombos zakót viselne, fémből készült matt gombokkal és egész este csendesen iszogatna egy sarokban. Stratégiája, hogy kevesebbet láttat, majd meglepetést okoz.

A Brit Nemzetközösséget a tradíció szóra építették. Sőt még a hagyományok őrzésének is nagy hagyománya van. Ezért váratlan, ha a tradíciókat ilyen remekül sikerül ötvözni a modern technológiával. A Vanquish S úgy épül fel, mint egy versenyautó. A váz középső teherhordó része szénszálból készül. A többi rész erre felszegecselt és felragasztott alumínium. A tömegek a két tengely közé esnek, nincsenek túlnyúló súlyos vasdarabok. A külső karosszériaelemeket mesteremberek kalapálják és formázzák egyenként végső alakjukra, majd egyszerűen a helyükre ragasztják őket. Ezek nem teherhordó részek, ezért csodálatos illesztéseket tudnak így létrehozni.

Őfelsége titkosszolgálatában

A pilótafülkébe csusszanva mindig elégedett pillantást vethet a tulajdonos a küszöbre csavarozott plakettre. “Angliában kézzel építve, XY részére”. Gyújtásra életre kel a szépen berendezett dolgozószoba. Szerencsére sok mentálisan megromlott tehenet kellett leteperni a marhavész idején, így az ügynök selymes bőrökbe burkolózhat. A platinaszínű középkonzol elegáns, a kezelőszervek kézre esnek. Műszerek sápadt hátlapja mögött az öreg Angliát idéző zöldes derengés.

Az üvegből készült START gomb vörösesen felparázslik. Az ujjbegy finom mozdulata a Titanic teljes gépházát hozza mozgásba. 12 imperiális dugattyú szuszakolja be a levegőt a hatliteres motorba. A mély morgást csak a járókelők élvezhetik. Odabent csak csönd és puhaság.

A kormány mögött alumínium flepnik. Közepükön szép bőr bevonat, nehogy a rideg fémhez érjen a vezető keze. A féket taposva jobb flepni meghúz. A hatfokozatú kézi váltót egy ügyes elektro-hidraulikus rendszer egyesbe kapcsolja. Itt nincs “Tiptronic” hókuszpókusz. A manuális váltót kis robotika rendezgeti, miközben ügyesen kezeli a kuplungot is. Gázelvétel nélkül kettesbe. Semmi rántás. A kapcsolási idő negyed másodperc. A százat 4,8 körül futja.

A középkonzolon található egy vonzó sport gomb. Ez még jobban kihegyezi az amúgy is sportos autót. A motor élettel teli. A menetstabilizáló/kiprögésgátló elektronika csak végszükség esetén avatkozik be. Kanyarhoz érkezve fékezés közben a visszaváltás tökéletesen sima, némi gázfröccsel is próbálkozik a számítógép.

A súlypont tökéletesen középen lehet. Valahol köldökmagasságban. Mivel szélesebb és rövidebb is a DB9-nél, jóval dinamikusabbnak érezni. Olyan mint egy buldog. Ha egyszer ráfog az aszfaltra, többé nem ereszti. Oldalirányú billegés minimális, csak hosszirányban van némi játék. Erős gázra érezhetően emelgeti az orrát. A kanyarokban az önzáró differenciálmű segítségével szépen kihozható az autóból mindaz, ami benne van. Heves gázzal és agresszív kormánymozdulatokkal lehet csak némi csúszásra késztetni a hátulját.

Az Aston Martin Vanquish S egy tökéletes GT (GrandTourismo). A bevetés bárhol lehet Európában, stílusosabb közlekedési eszköz nem létezik jelenleg.

Gyémántok az örökkévalóságnak

A 321km/h (200mérföld/óra) végsebesség, az üvegből készített hamutartó, a steppelt Alcantara tetőborítás mind-mind káprázatosak. Akárcsak a kristálytiszta 10 hangszóróból álló hangrendszer, amely a patinás skót Linn hifi manufaktúrából származik. Az egész autó nagyon kifinomult. Furcsa, hogy a vadság és kifinomultság így megfér egy testben. Nincs értelme a Ferrarikhoz és Lamborghinikhez hasonlítani. Egy teljesen más világ. Zsigerien angol. Brutalitásmentes szenvedély. Izgalmas, mégis biztonságos kikapcsolódás. Olyan mint egy krikett meccs.

A meccs, aminek a lelátóján ott ült az ügynök. Hiába érkezett pontosan, az informátor nem jött el. Talán ő is kapott a sugárzó maki tekercsekből…

A három testvér

Az Aston-Martin háznak jelenleg három élő leszármazottja van. A legnagyobb és legerősebb a Vanquish S, 528 lóerőt birtokol, a középső a nyúlánk testű DB9 amely 456 lóerővel domborít és a legkisebb a V8 Vantage (385Le), akinek már nem jutott 12hengeres motor ezért mindig mérges az ábrázata.