A Dodge Caliber szerencséjére, vagy szerencsétlenségére éppen azon a héten érkezett a szerkesztőségbe, mikor a Budapest Bamako előfutamának is nevezett rendezvényt celebrálták. Szerencse azért, mert így sokkal könnyebb megkedvelni egy autót, mint mikor az ember csupán ügyes bajos dolgait intézi a tesztautóval, gyereket hoz-visz, postára megy stb. Rosszat pedig talán az jelenthet, hogy így vacak földúton, néha nem túl fogyasztásbarát tempó mellett is bizonyítania kellett. Ez utóbbiakkal nem is volt semmi gond.

Kifordítva

Míg a legtöbb autógyártó abban leli örömét, hogy megpróbál olyan autót készíteni, ami kívülről aprónak tűnik, belülről pedig mégis tágas, addig a Dodge-nál ezt fordítva oldották meg. Kintről sokkal többet ígér az autó, mint amit odabent nyújt. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a tesztkocsink további, helyrabló audiogöncökkel volt megspékelve, amik még jobban leszűkítették az amúgy is kevéske helyet.

Már a kormány mögött sem az igazi, 190 centis magasságban hordott fejem búbja néha súrolja a plafont, de a kilátás egyelőre elfeledteti ezt a kényelmetlenséget. Kulcs a helyére, fordít, még az egyik műszer aljáról a képembe vigyorog egy kos feje, majd indul a menet.

Figyelemreméltó, hogy a DaimlerChrysler nem talált házon belül megfelelő dízelszívet a Caliberbe, így a Volkswagentől kölcsönzött 2,0 literes blokk került az autó orrába. Nem mintha bármi gond lenne a választással, hiszen a 140 lovas motor könnyedén elbánik a kívül-belül rémisztően masszívnak látszó karosszériával és még túl sok szénhidrogén-származékot sem éget el közben. Csak nem értjük miért VW. Illetve azért sejtjük, így biztosan olcsóbban lehet összehozni.

Masszív, jó kiállású kocsi


Amerikai életérzés

Az amerikai fílingből mindössze az érthetetlenül ingerszegény, hitvány műanyagokkal gazdagon telezsúfolt utastér ugrik be elsőre, majd közvetlenül utána a minden apróságért jajveszékelő, kolompoló ártó szellem, akit még a gyárban zártak az autóba. Persze, tudjuk, az amerikaiaknak még azt is írásba kell adni, hogy vegyenek rendszeresen levegőt, különben megfulladnak, de ha már áldásként elhozták nekünk a Dodge-ot, legalább azt intézték volna el, hogy pár másodpercnyi időt hagyjon a számítógép, mielőtt elkezd a biztonsági öv miatt hisztériázni. Úgyis be fogjuk csatolni, becsszó.

Siralmas belsőterében azért néhol akadnak frappáns ötletek is, így látni némi fényt az amerikai kocsik belsőteréért felelős osztályon ügyködők szemében.
Négy doboz sör/kóla/ásványvíz/ – a megfelelő aláhúzandó – remekül befér a hűthető kesztyűtartóba, ahol még a hűtőszekrényekből ismerős hullámos tálca is ügyel arra, hogy menet közben ne nagyon rakoncátlankodjanak az italos palackok. Mint haladó zseblámpa-fetisiszta és amatőr LED-es fejlámpakészítő, izgatottan nyúltam a tetőben lapuló, magától töltődő fényforrás után is. Két darab egyszerű LED-jével nem túl szofisztikált példány, de szükség esetén jó szolgálatot tehet, nem beszélve arról, hogy a töltésével sem kell bajlódni. Szóval nem valami extra darab, de lehet neki örülni.

Műszerfala már megosztotta a kocsiban ülőket, volt, aki idegenkedett a fehér számlapoktól, volt, akinek tetszett, de abban mindenki egyetértett, hogy éjszaka nagyon látványos. Nem csak a műszerek számlapjai derengenek a szabvány halványkék fényben, hanem a pohártartó alja és a középkonzol kapcsolói is.

Belülről, már nyoma sincs a nagy térnek

Erdei diszkó

Ellentétben az előbb felsorolt kiegészítőkkel, a csomagtartóba költözött kihajtható hangfalat viszont nyugodtan elvihetné az ördög. Amellett, hogy ronda, mint egy kínai piacos Ponasenic, – még egy villogó LED-sor kellene rá a tökéletes hatás érdekében, – még a fél csomagtartót is elfoglalja, inkább szánalmat kelt, nem való nyitott ajtós néppukkasztó bömböltetésre. Zárt ajtók mellett már sokkal jobb a hangulat, a szintén a csomagtartó méretének rovására beépített mélynyomó sokat lendít az élvezeten.

Nálunk jó pontot értek a kormány hátuljára száműzött kapcsolók is. Nem látszanak, nem kell rájuk sok-sok buta feliratokat festeni, de kézre állnak, és működésük is annyira logikusra sikerült, hogy ronda előítéleteink miatt ezt sem merjük az amerikaiak számlájára írni.

Számos gyengesége, méretéhez képest szűkre szabott belseje ellenére mindannyian sajnáltuk, mikor végül vissza kellett adni. Vezetni meglepően jó érzés volt, ami a masszív, szinte terepjárós forma, az izmos, agilis motor és a hatfokozatú váltó közös érdeme. Muszáj is hogy a vezető figyelmét teljesen lekösse az autózás élvezete, mert ha tekintete csupán néhány másodpercre is a Dodge belsejét fürkészi, bánatában menthetetlenül szörnyethal.

Kintről nézve már sokkal jobb a helyzet, fiatalos, agresszív formája, óriási króm kereke szinte mindenkit megfogott, még a vasárnap hajnalban igazoltató rendőrt is jobban érdekelte a kocsi, mint a vezetéshez nélkülözhetetlen papírok megléte.

Tisztességesen helytállt a Makó környéki süppedős, homokos utakon is és a gatyánkat sem kellett otthagyni a benzinkúton. Aki viszont ilyen autó vásárlásán elmélkedik, annak búcsút kell venni az előbb nevezett alsóneműtől, hiszen hatmillió feletti alapárával kategóriájában kifejezetten drágának számít, igaz, ezért a pénzért nem egy hétköznapi kinézetű kocsit vihet haza a vásárló.

Műszaki adatok – Dodge Caliber 2,0 CRD SXT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1968
Furat x löket (mm)81,0 x 95,5
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)103 – 140 / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.)310 / 1.750 2.500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,3
Végsebesség (km/h)196
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)7,9
Lakott területen kívül (l/100 km)5,1
Vegyes (l/100 km)6,1
CO2 kibocsátás (g/km)161
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4415/1800/1535
Tengelytáv (mm)2635
Csomagtér (liter)352
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1500/440
Üzemanyagtank kapacitás (liter)51
Gumiméret215/55 R18
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)6.295.000
Konkurensek (forint)VW Golf Plus / 6 626 800
Seat Altea
Peugeot 307
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiLégkondicionáló, elektromos ablakok, tükrök, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeA szükös helykínálatért cserébe vagány forma, lelketlen belső tér, néhány érdekes ötlettel. Takarékos, dinamikus motorjához jól passzol a hatfokozatú váltó.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont