Teszt: VW Polo Cross 1,4 TDI

Az átváltozóművész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2006.11.08. 07.05

A VW Polót harminc esztendővel ezelőtt városi közlekedésre szánt kisautónak álmodták meg, manapság pedig a Cross modell már a földutakkal is kacérkodik. Pedig semmi oka nincs rá.


Már mióta első ízben írtunk róla, azóta szerettem volna élőben is megnézni egy ilyen jószágot. Igaz, józanabb gondolkodással megáldott kollégáim megpróbáltak visszarángatni a földre: nincs ebben semmi különös, ez csak egy sima Polo – mondták. Nálam azonban bejött a dizájnerek aljas terve, így ugyan tudtam, mire is számíthatok, mégis sikerült felkelteniük az érdeklődésemet a kocsi iránt.

Aztán eljött a nap, kezembe nyomták a kulcsát, én meg már rögtön erdészeti földutakat vizionáltam, amin lassított felvételen, vízmosásokkal küzdve, vidáman autózunk a csúcsra. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen még csak a garázsban közelítünk a VW-hez.

Ezen a rövid úton még arra is volt időm, hogy eszembe jusson Fekete Teréz, hétpróbás átváltozóművész. Némi párhuzamot lehet felfedezni közte, és a Polo Cross között, hiszen mindketten abban a hitben ringatják magukat, hogy ha teljesen más ruhát vesznek fel, magukra dobnak némi sminket, attól máris azzá vállnak, akinek/aminek látszani szeretnének. Nos, míg Terink végül belátta, hogy mégsem helyes ez így, addig a Polo nem adja fel, és hamis ígéretekkel továbbra is gyanútlan kalandorokat visz, szó szerint a csalitosba.

Plasztikai sebészet

Közben már itt is a járgány. Rögtön kiveri a szemünket a kocsi “Magma-narancs” fantázianévre hallgató fényezése, ami később még jó szolgálatot tehet, mikor valamelyik fogyasztási templom parkolójában sasoljuk, hol is hagytuk el az apróságot. Ha kihevertük az első, meghatározó vizuális élményt, nézzük tovább.

Elöl és hátul is a széria kivitelnél vadabb kinézetű műanyag lökhárítók feszítenek a gépen, de műanyag sárvédő-szélesítésnek és leghátra még egy diffúzor-imitációnak is jutott hely.

Összesen hét centiméterrel lett magasabb a terepjárós hangulatú Polo Cross az alapkivitelű testvérénél, bár ennek nagyobbik részét az alumíniumszínű tetőcsomagtartó adja. A hasát mindössze 3,2 centiméterrel hordja magasabban, amiből a másfél centi a futómű, a többi pedig a 17 colos kerék érdeme.

Belsőségek

Már belül, és még mindig tetszik. De már foszladozik a kezdeti lelkesedés. Bent következetlenül dolgoztak a dizájnerek, mert míg a sportos ülések szépek, kényelmesek és remekül passzolnak az autó hangulatához, addig a műszerfal elhanyagolt mostohagyerekként semmi izgalmas pluszt nem kapott. Kár érte.

Ellenben sokat adtak a kézifékkar, a kormány, váltó kialakítására, itt mindenhol feltűnik a narancssárga öltésekkel megbolondított bőrszerű anyag.

Aki nem kattint át, azt legszebb álmában lepi majd meg egy melegségre vágyó, fokhagymaszagú, tamil átváltozóművész! Én nem várnám meg!


Na, most aztán már jöhet a 70 lovas dízel életre keltése. Elsőre megkapó, teherautós zakatolás, majd gyorsításnál is valami vidám kerregés tör elő a motortér felől. Bár tudom, hogy csak három henger jutott előre, mégis tetszik az ott megbúvó fűnyírómotor hangja. Hiába, biztos az agrármérnök vér teszi…

Útközben sem okoz nagyobb csalódást, széles kerekeivel élményt jelentenek a kanyarok. Néha azért jól jönne némi plusz erő, de ha belegondolok, hogy ugyanez a kocsi 1,9-es 100 lóerős TDI motorral, egy millióval többe kerül, máris sokkal jobb ez a 70 lovas is.

Kérem, vetkőzzön le

Annak ellenére, hogy tudjuk, nem terepre való a Polo Cross, azért csak kipróbáltuk mit tud. Minek ígérget mindenféle kalandot a külsejével, nem igaz? Persze csak ott, ahol még egy Zaporozsec sem esne különösebben kétségbe. Mi azonban kétségbeestünk. Pechünkre éppen nemrég hullott egy kis égi áldás, így a kiszemelt, felázott, agyagos úton alig ötven métert tudtunk megtenni a kocsival.

Hatalmas kerekei még önmagukban nem jelentenének rosszat, de a rajtuk feszülő vékonyka gumi már végképp nem arra való, hogy az emberfia letérjen vele az aszfaltról és ráadásul ott még jól is érezze magát.

Azért az erdőben még átestünk a fotózás nemes feladatán, aztán pedig egy kiadós gyaloglás következett.

Talán érthető, hogy sok tekintetben önkéntelenül is a hasonló nevű Fiat Panda Cross-hoz hasonlítottuk a kis VW-t. Igaz, hogy utóbbi nagyobbra nőtt, de dízelmotorja ugyanúgy 70 lovas, mint a Pandáé.

Nagyjából azonos célközönségnek is készítették őket, de míg a Polo csupán optikailag nyújtja azt az érzést, hogy valóban képes terepen is helytállni, addig a nála kisebb, de hasonlóan pofásra sikeredett Pandába valódi összkerékhajtást építettek az olaszok.

Hormonkezelés

Véleményünk szerint kétféle megoldással lehetne nagyot dobni a Polo Cross egyéniségén: vagy leültetni és tenni bele egy tisztességes, erős benzinmotort, vagy így hagyni, de akkor legalább egy 4×4-es hajtásláncot illene alákalapálni és az alacsony profilú, még vacak városi utakra is alkalmatlan abroncsok helyett valami más után nézni.

Maradjunk abban, hogy egy valódi átváltozáshoz kicsit több kell, mint némi festék, meg pár trendi kiegészítő. Igazán drámai eredmény eléréséhez el kell zarándokolni egy átoperálásra, ahol már szikéért, hormonokért is nyúlnak. Meg persze a mutatvány végén a számla is borsosabb.

A Polo Cross esetében azonban a Volkswagen úgy okoskodott, nekik bizony elég lesz az új, divatos külső, nem fizetnek egy huncut krajcárt sem a hozzáértő sebészeknek. Ennek ellenére, ha kibírjuk, hogy nem térünk le vele az aszfaltról, igazi dögös kis társat találhatunk a személyében, akit sokan megbámulnak majd.


Műszaki adatok – VW Polo Cross 1.4 TDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1422
Furat x löket (mm) 79,5/95,5
Hengerek / szelepek száma 3
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 51 (70)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 155/1600 – 2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,9
Végsebesség (km/h) 160
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 129
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3925/1671/1499
Tengelytáv (mm) 2465
Csomagtér (liter) 270/1030
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1155/485
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 215/40 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 494 400
Konkurensek (forint) Panda 4×4 1.3 Multijet Climbing 3 645 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 909 400
A szériafelszereltség fontosabb tételei Klíma, elektromos ablakok és tükrök, ködlámpa, Magma narancs fényezés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Csinos darab, de amire a kinézete alapján használná az ember fia, arra csak korlátozottan alkalmas.
Pontszám (max. 10) 7 pont

Kommentek

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

A legcukibb SUV: Suzuki Ignis

Egyenesen Japánból jön az új Suzuki Ignis, hogy alaposan megkavarja, amit eddig az Ignis-ről gondoltunk

Az Alfa Romeo Giulia felnyitotta a szemem, mindent értek

Száz fokon izzó érzéki nő, a neve is ezt sugallja: Alfa Romeo Giulia. A teszt végére a feleségem kezdett féltékeny lenni, mert finoman simogattam az autót és Júliának becéztem. Nem tehetek róla, egyszerűen ezt hozza ki az emberből.

F1: Rajthoz állhat Wehrlein Melbourne-ben

Rajthoz állhat a melbourne-i Forma-1-es idénynyitón Pascal Wehrlein, a Sauber német pilótája, miután az orvosok megadták neki az engedélyt.

F1: Egymásra mutogat Hamilton és Vettel

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt a Mercedes és a Ferrari versenyzője is azt mondja, hogy a másikuk csapata kezdi favoritként az évet.

Itt a Suzuki, hol a Suzuki? A holttér átkozott veszélye videón

A 112 Press ismét hasznos, és tanulságos anyagot tett az asztalra, videójuk egy olyan forgalmi szituációt mutat be, ami könnyen balesetek forrása lehet.

A 6 legdrágább új autó itthon

Ezen a listán röpködnek a tízmilliók, szóval ha sok pénzed van, és nem tudod mire költsd el, van néhány tippünk.

F1: Elmaradhat az idény első balhéja

Úgy tudni, hogy a Mercedes és a Red Bull Racing a szezonnyitóra átépítette a korábban aerodinamikai szerepet is játszó felfüggesztését.

Rollerrel reformálnák meg a közlekedést

Elektromosan hajtott rollereket használó közösségi szolgáltatással akarja megformálni a közlekedést egy startup cég Németországban.

Valódi divatcikké vált az autó

Igazi divattermékként kezeli legújabb limitált szériáját a DS. A DS 3 Inès de la Fressange kimondhatatlan neve kiművelt koncepciót takar.

F1: Minden, amit tudni érdemes a 2017-es szezonról

…címvédés, hiszen Nico Rosberg visszavonult. Hogy mi lesz, mi lehet az új autókat hozó új F1-es idényben, alább soroljuk. Szezonelőzetes.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.