Teszt: VW Polo Cross 1,4 TDI

Az átváltozóművész

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2006.11.08. 07.11

A VW Polót harminc esztendővel ezelőtt városi közlekedésre szánt kisautónak álmodták meg, manapság pedig a Cross modell már a földutakkal is kacérkodik. Pedig semmi oka nincs rá.


Már mióta első ízben írtunk róla, azóta szerettem volna élőben is megnézni egy ilyen jószágot. Igaz, józanabb gondolkodással megáldott kollégáim megpróbáltak visszarángatni a földre: nincs ebben semmi különös, ez csak egy sima Polo – mondták. Nálam azonban bejött a dizájnerek aljas terve, így ugyan tudtam, mire is számíthatok, mégis sikerült felkelteniük az érdeklődésemet a kocsi iránt.

Aztán eljött a nap, kezembe nyomták a kulcsát, én meg már rögtön erdészeti földutakat vizionáltam, amin lassított felvételen, vízmosásokkal küzdve, vidáman autózunk a csúcsra. De ne szaladjunk ennyire előre, hiszen még csak a garázsban közelítünk a VW-hez.

Ezen a rövid úton még arra is volt időm, hogy eszembe jusson Fekete Teréz, hétpróbás átváltozóművész. Némi párhuzamot lehet felfedezni közte, és a Polo Cross között, hiszen mindketten abban a hitben ringatják magukat, hogy ha teljesen más ruhát vesznek fel, magukra dobnak némi sminket, attól máris azzá vállnak, akinek/aminek látszani szeretnének. Nos, míg Terink végül belátta, hogy mégsem helyes ez így, addig a Polo nem adja fel, és hamis ígéretekkel továbbra is gyanútlan kalandorokat visz, szó szerint a csalitosba.

Plasztikai sebészet

Közben már itt is a járgány. Rögtön kiveri a szemünket a kocsi “Magma-narancs” fantázianévre hallgató fényezése, ami később még jó szolgálatot tehet, mikor valamelyik fogyasztási templom parkolójában sasoljuk, hol is hagytuk el az apróságot. Ha kihevertük az első, meghatározó vizuális élményt, nézzük tovább.

Elöl és hátul is a széria kivitelnél vadabb kinézetű műanyag lökhárítók feszítenek a gépen, de műanyag sárvédő-szélesítésnek és leghátra még egy diffúzor-imitációnak is jutott hely.

Összesen hét centiméterrel lett magasabb a terepjárós hangulatú Polo Cross az alapkivitelű testvérénél, bár ennek nagyobbik részét az alumíniumszínű tetőcsomagtartó adja. A hasát mindössze 3,2 centiméterrel hordja magasabban, amiből a másfél centi a futómű, a többi pedig a 17 colos kerék érdeme.

Belsőségek

Már belül, és még mindig tetszik. De már foszladozik a kezdeti lelkesedés. Bent következetlenül dolgoztak a dizájnerek, mert míg a sportos ülések szépek, kényelmesek és remekül passzolnak az autó hangulatához, addig a műszerfal elhanyagolt mostohagyerekként semmi izgalmas pluszt nem kapott. Kár érte.

Ellenben sokat adtak a kézifékkar, a kormány, váltó kialakítására, itt mindenhol feltűnik a narancssárga öltésekkel megbolondított bőrszerű anyag.

Aki nem kattint át, azt legszebb álmában lepi majd meg egy melegségre vágyó, fokhagymaszagú, tamil átváltozóművész! Én nem várnám meg!


Na, most aztán már jöhet a 70 lovas dízel életre keltése. Elsőre megkapó, teherautós zakatolás, majd gyorsításnál is valami vidám kerregés tör elő a motortér felől. Bár tudom, hogy csak három henger jutott előre, mégis tetszik az ott megbúvó fűnyírómotor hangja. Hiába, biztos az agrármérnök vér teszi…

Útközben sem okoz nagyobb csalódást, széles kerekeivel élményt jelentenek a kanyarok. Néha azért jól jönne némi plusz erő, de ha belegondolok, hogy ugyanez a kocsi 1,9-es 100 lóerős TDI motorral, egy millióval többe kerül, máris sokkal jobb ez a 70 lovas is.

Kérem, vetkőzzön le

Annak ellenére, hogy tudjuk, nem terepre való a Polo Cross, azért csak kipróbáltuk mit tud. Minek ígérget mindenféle kalandot a külsejével, nem igaz? Persze csak ott, ahol még egy Zaporozsec sem esne különösebben kétségbe. Mi azonban kétségbeestünk. Pechünkre éppen nemrég hullott egy kis égi áldás, így a kiszemelt, felázott, agyagos úton alig ötven métert tudtunk megtenni a kocsival.

Hatalmas kerekei még önmagukban nem jelentenének rosszat, de a rajtuk feszülő vékonyka gumi már végképp nem arra való, hogy az emberfia letérjen vele az aszfaltról és ráadásul ott még jól is érezze magát.

Azért az erdőben még átestünk a fotózás nemes feladatán, aztán pedig egy kiadós gyaloglás következett.

Talán érthető, hogy sok tekintetben önkéntelenül is a hasonló nevű Fiat Panda Cross-hoz hasonlítottuk a kis VW-t. Igaz, hogy utóbbi nagyobbra nőtt, de dízelmotorja ugyanúgy 70 lovas, mint a Pandáé.

Nagyjából azonos célközönségnek is készítették őket, de míg a Polo csupán optikailag nyújtja azt az érzést, hogy valóban képes terepen is helytállni, addig a nála kisebb, de hasonlóan pofásra sikeredett Pandába valódi összkerékhajtást építettek az olaszok.

Hormonkezelés

Véleményünk szerint kétféle megoldással lehetne nagyot dobni a Polo Cross egyéniségén: vagy leültetni és tenni bele egy tisztességes, erős benzinmotort, vagy így hagyni, de akkor legalább egy 4×4-es hajtásláncot illene alákalapálni és az alacsony profilú, még vacak városi utakra is alkalmatlan abroncsok helyett valami más után nézni.

Maradjunk abban, hogy egy valódi átváltozáshoz kicsit több kell, mint némi festék, meg pár trendi kiegészítő. Igazán drámai eredmény eléréséhez el kell zarándokolni egy átoperálásra, ahol már szikéért, hormonokért is nyúlnak. Meg persze a mutatvány végén a számla is borsosabb.

A Polo Cross esetében azonban a Volkswagen úgy okoskodott, nekik bizony elég lesz az új, divatos külső, nem fizetnek egy huncut krajcárt sem a hozzáértő sebészeknek. Ennek ellenére, ha kibírjuk, hogy nem térünk le vele az aszfaltról, igazi dögös kis társat találhatunk a személyében, akit sokan megbámulnak majd.


Műszaki adatok – VW Polo Cross 1.4 TDI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1422
Furat x löket (mm) 79,5/95,5
Hengerek / szelepek száma 3
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 51 (70)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 155/1600 – 2800
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,9
Végsebesség (km/h) 160
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,9
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3
Vegyes (l/100 km) 4,9
CO2 kibocsátás (g/km) 129
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3925/1671/1499
Tengelytáv (mm) 2465
Csomagtér (liter) 270/1030
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1155/485
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 215/40 R 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 494 400
Konkurensek (forint) Panda 4×4 1.3 Multijet Climbing 3 645 000
Tesztelt autó ára (forint) 4 909 400
A szériafelszereltség fontosabb tételei Klíma, elektromos ablakok és tükrök, ködlámpa, Magma narancs fényezés
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Csinos darab, de amire a kinézete alapján használná az ember fia, arra csak korlátozottan alkalmas.
Pontszám (max. 10) 7 pont

Kommentek

Több Forma-1-es szabály is változik

A csapatok megállapodtak egy sor szabályváltoztatásban, amelyek a tervek szerint már jövőre életbe lépnek.

Játékautóként borítja fel a tájfun a teherautó

Hatalmas erővel csapott le Megi a Kínai Köztársaságra. A videó éppen azt kapta el, ahogy egy teherautót somán felborít a vihar.

Teherautók, amik lenyomnak egy sportkocsit is

Ez az öt teherautó bizony nem viccel, simán felveszi a versenyt a legtöbb sportautóval.

F1: Mégsem biztos a tesztprogram

A barcelonai pályán azt mondják, még nem biztos, hogy tényleg náluk tartják majd a 2017-es téli teszteket.

A Renault alulbecsülte az F1-et

A Renault F1-es főnöke elismerte, hogy a francia gyártó naivan alulbecsülte a Forma-1-es visszatérés nehézségét. Most már nincs mit tenni, menni kell előre.

Elárverezik a Ferenc pápát szállító Golfokat

Internetes aukción lehet licitálni október elejéig arra a három autóra, amellyel Ferenc pápát szállították júliusban a krakkói Ifjúsági Világtalálkozón.

Új P+R parkolók épülnek Budapesten

Új P+R parkolók létesítéséről és meglévők bővítéséről is döntött szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés.

F1: Kiszámolták, Rosberg lesz a bajnok

A brit Sky Sports érdekes egy kis matekozás után arra jutott, hogy idén Nico Rosberg lehet a világbajnok, hajszállal verheti majd Lewis Hamiltont.

Ilyen luxust kínált egykor az Ikarus

Az egykori szocialista vállalat fénykorában luxusigényeket is kielégített. Most olyan oldaláról ismerhetjük meg a legendás magyar autóbuszgyártót, melynek létezéséről eddig kevesen tudtak!

Beárazták a Mars-utazást, kezdhetünk spórolni

Elon Musk, korunk nagy álmodója bevallotta: nincs más célja az életben, mint hogy más bolygókra is eljuttassa az emberi fajt. Azt is tudja, hogyan, és mennyiért.

Kerékbilincs helyett jöhet a szélvédőbilincs

Egy észak-amerikai feltaláló ötletes megoldást ajánl a koszos, macerás és veszélyes kerékbilincsek helyett. Kérdés, hogy működhet-e.

Emberi irányítás nélkül száguld ez a monstrum

Te rá mernéd bízni egy számítógépre közel 500 tonna irányítását? Nos, úgy néz ki, hogy a Komatsu igen.