Volt-nincs

– Nahát, kedves ügyfél, mi járatban?
– Üdvözlöm, értékesítő kartárs! Összkerékhajtású Opelt szeretnék vásárolni. Régen volt ilyesmi a Calibra Turbóban meg az első Vectrában, de rémlik a Frontera is, amit pár éve még gyártottak.
– Ööö, momentán nincs ilyesmink, de a gyár már nagyon dolgozik a megoldáson, kérem, ne adja fel. Visszavárjuk 2007 elején.

Közeledik tehát a nagy nap (valamikor jövő január-februárban), amikor az Opelnek újra lesz 4×4-es személyautója. Fontos aláhúzni, hogy nem dzsipje lesz, ami mögé lúdtalpkapát lehet kötni. Az Antarát nem fogjuk megérteni a Fronterából kiindulva, egészen más autó, mint az alvázas terepjáró volt. Azoknak szól, akik, teszem azt, Honda CR-V-vel térnének haza az autóvásárlási körútról, netán KIA Sorentót, Toyota RAV4-et vennének.

Ebben a kategóriában már most sincsenek kevesen, de pár éven belül tényleg akkora tömeg lesz itt, mint karácsonykor a plázában, mert a Peugeot és a Citroën, valamint a Ford is készül valamire.

Kicsit sem dzsip

Az Antara olyan személyautó, amely alapesetben az első kerekeket hajtja, de ha kell, az elektrohidraulikus kuplunggal az erő maximum felét lepasszolja hátra. Ezenkívül jó magasan áll. Ennyi terepjáró-képesség bőven elég ahhoz, hogy az Opel jól szerepeljen az eddig a japánok és a koreaiak által lefölözött a kategóriában. A szabadidő-autók piaci részesedése ugyanis 1998 óta úgy duplázódott meg, hogy a bővülésből alig jutott az európai tömeggyártóknak. Az ázsiaiakkal szembeni revánshoz egy koreai partnerre támaszkodik az Opel.

Két dízel a Captiva-rokonban

Az Antara a Chevrolet Captiva rokona, így Dél-Koreából hajóztatják be hozzánk. Ezúttal tényleg csak apróságok utalnak arra, hogy az Opel szabadidő-autójának van egy rokona a földgolyó másik felén. Az Antara belülről majdnem teljesen Opel, ami azért lényeges, mert a belső tér drága elemein szokás úgy spórolni, hogy a végén ordítóan azonosra sikerül két autó. Itt ezt megússzuk, s ráadásul egészen igényes környezetbe csöppenünk.

A két típus motorkínálata nagyjából megegyezik, de az Opelben a 150 lóerős dízelen kívül benne lesz egy 127 lóerős tádé is. A benzineseknek nem sok szerep jut majd, de azért van belőlük kettő. A négyhengeres 2,4 literes 140, a 3.2 V6 227 lóerős.

Aki aktív, velünk tart!

Kézi váltóval a dízel majdnem úgy ment, mint a hathengeres a széria automatával, tehát a finom járás és a szebb hang szól csak a sokkal szomjasabb csúcsmodell mellett. Ez elég kevés, ráadásul az erősebb dízel tényleg jó motor az Antarába.

Ilyesmi autókat aktívnak mondott, bárminemű sporttevékenységre könnyen kapható emberek vesznek, akik homokos tóparton is ki akarják húzni a jetski-utánfutót a vízhez, esetleg síeléskor van szükségük a négy hajtott kerékre. Ők nyáron gyakorta szörfözni kívánnak, ezért a jobb első ülés támlája előrebuktatható, hogy beférjen a deszka. Eme emberfaj aktivitása persze kiterjed a biciklizésre is, így az Antarában is rendelhető a hátsó lökhárítóból kihúzható biciklitartó, amit a Corsában láttunk először.

Weboldalunk ingyenes és fájdalommentes lapozásterápiát biztosít. Kattints a 2-esre, vagy a következő feliratra, és engedd szétáradni a melegséget.


Van azonban az Antarában pár kisebb ostobaság is. Jobb oldalt kakasülőn trónol az utas, mert nem jut neki magasságállítás, az új Corsával ellentétben csak a vezető ablaka megy le-fel egy gombnyomásra. Ez csúnya spórolás egy helyből minimum 7 milliós autóban.

Magaslati helyzet

Sokat morfondírozhatott az Opel-stáb azon, miként lehetne dinamizmust vinni az amúgy ennek ellenkezőjéről hírhedt autófajta jeles darabjába. A futóműves részleg nagyon belehúzott, átvették pl. a Zafira OPC lengéscsillapítóját, hogy ne nagyon dőljön az autó.

Persze most biztos jobb, mintha egyáltalán semmit sem csináltak volna, de sportosságnak nyoma sincs, ez az autófajta nem erről szól. Nem is értem, miért kellett mégis ezt sulykolni a bemutatón? Az Antarát olyan vezetni, akár bármely személyautót, sőt kicsit könnyebb, mert a kényelmes és jó magas ülésekből remekül átlátni a forgalmat.

Masszív védettségérzést sugároz az autó haladás közben, hozzá feltűnő csenddel. Sok száz km sem fog ki az utasokon, akik jól elférnek négyen. A csomagtartó kicsi, érthetetlen, hogy miért lett ilyen szűk, de a hátsó lábtér egészen nagy, és kényelmesek az ülések is.

Arab költő, indonéz hírügynökség, német szabadidő-autó

A bemutatón megkérdeztem egy formatervezőt és az Opel európai fő-fő PR-igazgatóját, hogy az Antarának van-e bármilyen autófüggetlen jelentése. Mindketten számítógéppel összerakott mesterséges szónak mondták, ami nem jelent semmit, de jól hangzik és illik a névsorba, Agilától Zafiráig.

Egy felüliskolázott kolléganőnk viszont agykéregből tudta, hogy az új autó minimálisan az indonéz állami hírügynökséggel osztozik ezen a néven. Egy másik Antarát a weben találtunk, ő neves arab költő volt bő 1400 éve.

Dakarba megy

Az Opel-féle Antara már jóval azelőtt fontossá vált itthon, hogy százszámra érkeztek volna rá a megrendelések vagy bármelyikünk vezette volna. Szalay Balázs és navigátora ugyanis egy Antarának látszó tárggyal indul a sivatag meghódítására a 2007-es Dakaron.