Kezdetben jó ötletnek , de később vakvágánynak tűnt, s végül mégis helyes elképzelésnek bizonyult az allroad quattro. Az első még akkor született, mikor valaki meggyőzte az Audit, hogy a nagy vízen túl nem olyan fontos az az SUV kategória. Nem kell oda igazi szabadidő-autóval beszállni, elég egy terepjárósított A6 is.

Aki terepezni akar, az vehet bele felezőt (ettől meredekebb lejtőn is feljut), a légrugózással felpumpálható az autó, amennyire kell, és máris tud annyit, mint egy X5. Csakhogy az emberek nem a terepjárás miatt vesznek SUV-t (magyarosan szuvot), ezért az allroad pont abban volt alternatívája egy ML-nek, ami keveseket hoz lázba.

Tartósabb, mint a répafarmer

Aztán az Audinak is beugrott, hogy az aszfaltterepjáró pont olyan divat, mint nőknél volt a répafarmer vagy a válltömés, csak tartósabb, és jobban fizet. Egyes hírek szerint emiatt aztán nem is akartak utódot szegény allroadnak, de végül elég sok (több mint 90 000) elkelt belőle ahhoz, hogy a mostani A6 Avantot is beutalják a műanyagoshoz.

Sötétszürke fényezéssel nem látszik, hogy dolgoztak volna az autón, világosabb színben feltűnőbb a műanyag a sárvédőíveken. Az előző allroadról rögtön láttuk, hogy nem A6 Avant, míg a mostani kiköpött kombi A6. Ha nagyon szorgalmas vagyok, a sajtóanyagból kiderül, hogy a krómozott pálcák a hűtőrácsban, az első-hátsó alu védőelemek és küszöbdíszítések a normál A6-ról hiányoznak.

Alig allroad, nagyon A6

Echte allroad hangulatnak belül sem lelni nyomát, a legkeményebb off-road utalás belül a szennytaszító szőnyeg, de erre csak a mosóban hívták fel a figyelmemet a srácok. Az MMI-ben (a váltó mögötti gombtekergetős-gombnyomogatós rendszerben) rutinosan belépünk a légrugózás menüjébe. Itt (a sportos, kényelmes, automatikus) állásokon kívül van egy terepjárási üzemmód is. Ezzel plusz hat centi (összesen 18,5) helyet varázsolhatunk a méregdrága kocsi hasa alá, ha terepen szeretnénk lezúzni az elegáns autót.


Mivel a látványterepjárókkal már a Q7-nek kell versenyeznie, felező meg abban sincs, minek kéne az allroad opciós listájára? Nincs is. Az „ESP off” gomb kitartó presszúrájával háttérbe vonul a menetstabilizáló, bejön az offroad mód, ami arra jó, hogy ne a kerékkipörgés megfojtása, hanem az előrejutás legyen a vezérelv. Az okos számítógép mellett szerencsére ott a bevált, mechanikus quattro négykerék-hajtás, ami kihúzza az embert a bajból.

Holdutazás, retúr

A kaland esélye jól jön, mert túl sok inger nem éri az embert utazás közben. A csomagtér zárására elég egy gombnyomás a fedélen, az ülések olyan jók, hogy csillagközi utazásra is épp ilyenekben mennénk, az autó annyira csendes, mintha légüres térben haladnánk.

Ezt az arisztokratikus nyugalmat néha felkavarja egy igazi állat. Nem véletlenül nem haltak még ki teljesen a benzinmotorra esküdők, hangban egy dízel ilyet már eleve nem tud. Amilyen durva, olyan kényelmes az az erő, amivel a V6-os erőgép lecsap a hegyekre, átlépi a kamionokat. Ezt a motort tényleg összkerékhajtással és automata váltóval élvezni igazán, amely kézzel kapcsolva gyorsan vált, egyébként meg észre sem vesszük.

Pörög, üvölt, zabál

Ha hagyjuk pörögni a motort, szépen üvölt, és persze zabál. Akkor is kitesz magáért a maradék olajkészletek megcsapolásában, ha nem sietünk. Megtestesedett Nyugodt Erőként vonulva, nem Budapesten 11,4 litert fogyasztott.

Városban ez felugrik simán 18 literre, és akkor nem tapostuk. Ráadásul kénmentes, 98-as benzinre van gusztusa, de a legrosszabbat még nem is mondtuk: a benzines a 3.0 TDI-nél 3,2 millióval többe kerül. Így együtt az FSI már túl sok sebből vérzik a dízel allroaddal szemben vívott harcában.