Valami nem stimmel. A Touran kívülről és belülről olyan szürke, mintha kifutó modell volna, pedig csak 3 éve van piacon. Formatervezőit valószínűleg már elemiben felmentették kreativitásból, vagy nagykorukban kikezelték őket az ötletekből. Mikor a Touran és a Golf V született, a Volkswagennél gödörben lehetett a formatervezés, ezért is akarnak most több érzést csempészni az új autókba.

Sörök a kollégáknak

Mintha az utastérrel, a futóművel és a hajtáslánccal dolgozók tudták volna, hogy a designerek helyett itt most nekik kell nagyon belehúzni, nem Gyurcsány-i és Horn-i értelemben. Szóval a többieknek kellett beleerősíteni, hogy az autó mégis vonzó legyen. A Tourant végül sikerült feldobni, a designerek meg azóta is fizetik a söröket a kollégáknak.

Az ideális nő

Már nagyon vártuk, hogy vezessük a turbóval és kompresszorral is feltöltött 1.4-es motort, mert papíron ideális felállásnak tűnt. Elvileg a kompresszor induláskor tüzet rak, felszítja, majd a turbó nagyobb fordulaton olajat önt rá, amikor a kompresszor kifulladna. A motor kis hengerűrtartalom miatt ráadásul keveset fogyaszt a gyár szerint és tény, hogy ilyen mesterműve szériaautóban senki másnak nincs. Mint egy nő, aki egyszerre szép, okos és sosem fáj a feje.

Élőben az derült ki, hogy a 140 lóerős motor a Touranban nem csúnya és nem is buta, a fejfájást meg nem tudjuk. 1500-nál megérkezik 220 Nm nyomaték, ebből annyit érezni, hogy az autó 60-70-nel vígan megmássza az emelkedőket hatodikban. Elfogadhatóan gyorsul visszakapcsolás nélkül, amikor pedig kellett a tempó, hagytuk élni 6500-ig és kijött az a különbség, amivel egy életerős benzines többet tud egy szintén nyomatékos TDI-nél.

Na és a fejfájás?

Tesztünk során 12,6 literes fogyasztást mértünk, ezért a fejfájásról nem sok derült ki. A borzasztó magas érték legvalószínűbb oka, hogy az autó átvételekor csak a benzinmutató állt telin, a tankból már jócskán hiányzott. A lenullázott fedélzeti számítógép 8,4 litert jelzett országúti és városi vegyes forgalomban.


Örültünk, hogy a motort a közvetlen befecskendezés és a nagy teljesítmény ellenére elég 95-ös benzinnel etetni, míg a 170 lóerős Golf TSI már 98-ast kíván a teljes teljesítmény leadásához. Úgy tűnik, divatba jön a kis motor feltöltéssel, amire a menő angol kifejezés a downsizing. A Mercedes is ezt az elvet követi az 1,8 literes, kompresszoros E-osztállyal.

Fogyás izzadással

Egy családi autótól többek között azt várhatjuk el, hogy beleférjen a család. A Tourannak ez nem feladat, az egyenként tologatható-kivehető-előredönthető középső és a padlóba rejthető leghátsó ülésekkel minden helyzetre van okos válasza. Hátra a szélekre jöhetnek a bedobók és a védők az NBA-ből, a centerek meg elterpeszkedhetnek előttük. A kényelmes első ülés deréktámasza nagyon jól jött a kétségbeesett felülésektől sajgó derekamra. Talán bele kéne törődnöm a hurkákba, bár a Touranban izzadással is lehet fogyni, mert az alapfelszereltségből kispórolták a légkondit.

A csomagtartóban elfér egyszerre Bucó, Szetti, Tacsi, meg Micike és a patkány. A töméntelen csomag helyére 169 000 forint fejében elővarázsolhatunk még két ülést. A hétülésességre rámegy a pótkerék, de még így praktikus, akár a négykerék-hajtás. Valami, amivel nem sokszor élünk, de jó, hogy van. Meglepően jó a térkínálat, a fejtér és a lábtér is normális a harmadik sorban. Egyedül a túl alacsony ülés miatt kényelmetlen itt gubbasztani felnőtteknek.

Tényleg nagyon igyekezett a Volkswagen, hogy a Touran mindenben jó legyen, ha már 4 évet késett az Opel Zafirához képest. Csendesen és békésen megy, a rugózása is kényelmes. A komfortos ülésekben gyorsan megállapítottuk, hogy odabent minden könnyen használható és kulturáltan működik, rakodóhely van dögivel, csak győzzük megjegyezni, mit hova rámoltunk.

Avantgárd az orrban

Műanyagból kapunk bőven, sötétebb és világosabb szürkét, közepes anyagminőségben. Szomorú, hogy a rádiót nem lehet a kormányról nyomkodni, ezt kisebb és olcsóbb autók is tudni szokták. Klímával 6 milliós áron végképp illene hozni ezt a kis figyelmességet. A listaáron nem látni a regisztrációs adó és a biztosítás szempontjából nagyon kedvező kis hengerűrtartalmat, de a motortechnika is fényévekkel komolyabb (tehát drágább) egy szívócső befecskendezéses, nagyobb szívómotorénál. Az avantgárd itt nem a vonalakban, hanem a motortérben lakik.


Műszaki adatok – VW Touran 1.4 TSI Trendline
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1390
Furat x löket (mm) 76,5×75,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 103 (140)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 220/1500-4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,8
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,1
Vegyes (l/100 km) 7,4
CO2 kibocsátás (g/km) 178
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4391/1794/1635
Tengelytáv (mm) 2678
Csomagtér (liter) n.a.-695-1989
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1478
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60
Gumiméret 205/55 R 16 V
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 695 600
Konkurensek (forint) Mazda5 1.8i TX, 6 199 900
Opel Zafira 1.8 Enjoy, 5 154 000
Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique, 5 660 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, ESP, első oldalsó és függönylégzsák, kipörgésgátló, motoros ablakemelők elöl-hátul, motoros állítású, fűthető tükrök, fedélzeti számítógép, CD-s rádió 4 hangszóróval, tempomat
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ebben az autóban most a motor volt a lényeg, ami tényleg nagy dobás. A Touran nem szép, viszont jó autó, csak a klímát volt nagy kár kiszuperálni az alapfelszereltségből.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont