Egyszerre két, közel azonos méretű egyterűt mutatott be a Ford. Miért? Mert állítólag igény van rá, ennél racionálisabb válasszal nem tudunk szolgálni. Persze nem mellékes, hogy a sok közös alkatrész miatt jelentős költségektől is megkíméli magát a gyár.

Több mint 10 év után került leváltásra a Ford nagy egyterűje, a Galaxy. 1995 óta valamivel 500 ezer darab felett fogyott belőle, testvérmodellje a VW Sharan és a SEAT Alhambra. Az új Galaxy már a saját útját járja, legközelebbi rokona az emlegetett S-Max, de a jövőre bemutatásra kerülő Ford Mondeo is ugyanezt a padlólemezt kapja majd.

A trendeknek megfelelően az új Galaxy tágasabb lett elődjénél, szélesebb és közel 18 centivel hosszabb. Csökkent viszont a magassága, amitől mozgékonyabb és jóval filigránabb benyomást kelt az úton.

Hála a “Kinetic design” elvnek, jóval sportosabb elődjénél, sőt az elképzelés szerint még álló helyzetben is mozgó hatást kelt az autó. Nem egyszerű feladat ekkora autóknál, többé-kevésbé mégis sikerült. A nagy tohonya Galaxy-ból egy jóval dinamikusabb egyterű született, az S-Max pedig egyszerűen a legsportosabb széria egyterű, amit valaha láttunk.

Technikai újítás van bőven, rendelhető Bluetooth kihangosítás, távolságtartó tempomat, térdlégzsák, elektronikus kézifék, adaptív lengéscsillapítás-szabályozás, a visszagurulást gátló dombsegéd, guminyomás ellenőrző rendszer és a többi…

Megtanulhatunk egy újabb hárombetűs csodaszót is a Ford jóvoltából! A HMI (Human Machine Interface), azaz az ember-gép interfész, a kormányon elhelyezett két, a mobiltelefonokhoz hasonló négyirányú navigáló billentyűt jelent, egy plusz gombbal a közepén. Segítségükkel a fedélzeti számítógép és a rádió kezelhető – tényleg egyszerűen.

Az S-Max és a Galaxy motorpalettája nagyjából azonos, az 1,8-as és a kétliteres dízelmotor rendelhető 2-2 teljesítményszinttel (100 és 125, valamint 130 és 140 lóerő), és egy 145 lóerős szintén kétliteres benzinmotor is választható. Az S-Maxban csak az erősebbik 1,8-as lesz benne. A felsoroltakon kívül az S-Maxba beszerelik még a Focus ST-ből megismert 2,5-es 220 lóerős turbómotort is, amivel egy igazán ütős gép születik. Öt- illetve hatfokozatú kézi váltót párosítanak a motorokhoz, automata egyelőre nincs.

Az S-Max és a Galaxy hátuljában is padlóba hajthatóak az ülések, ennek hála el lehet felejteni a 15 kilós ülések kicibálását az utastérből. Ha nincs rá szükségünk, néhány mozdulattal síkba hajthatjuk őket a padlóba.

Az új Galaxy ősz környékétől kapható, nagyjából 7,2 millió forinttól, az S-Max már korábban itt lesz, 6 450 000 forintos alapárral.


Ford Galaxy – Piroska

A két egyterű közül a Galaxy a nagyobb, a hosszú kényelmes utazásokra egyértelműen ő a jobb választás. Az utastér 31 kosárkájában szinte bármi elkeverhető úgy, hogy percekig ne találjunk rá. Jelentősen nőtt a csomagtér és a harmadik sorban is nagyobb a helykínálat.

Mindkét hátsó üléssor csúsztatható, ennek ellenére felnőtteknek még így sem nyújt elegendő kényelmet a harmadik sor hosszú távon. A Jeep Commanderhez, vagy egy moziteremhez hasonlóan az üléssorok hátrafelé haladva egyre magasabbra épülnek a jobb kilátás érdekében. A szabad kilátást javítja a két csíkban végighúzódó panorámatető, amit középen a tetőkonzol választ el egymástól.

A tetőkonzolban lévő 5 lenyíló pakolórekesz pályázhatna a leghaszontalanabb extra címére, ugyanis szinte minden kiesik belőle. Térképen vagy A4-es méretű spirálfüzeteken kívül nem érdemes semmit tárolni bennük, mert nyitásukkor jó eséllyel a nyakunkban landol a rekesz tartalma.

A 3 sor mögött maximum 435 literes a csomagtér, ezeket lefektetve 830 liter is juthat a csomagoknak a támla tetejéig mérve. 2 személyes módban tetőig pakolva 2325 liternyi tér jut, ide már bőven befér 2 bringa, egy jókora adag csomag mellé.

140 lóerős dízelmotorral próbáltuk ki a Galaxyt, ezzel 10,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra, és közel 200-at fut, ha tövig nyomjuk a gázpedált. Ezzel már nyugodtan nekivághatunk a világnak, és nem kell a gatyánkat is benzinre költeni, 10 liter alatt eljárhatunk még városban is.

Méretéhez képest feltűnően jól fordul a Galaxy, elfogadható az oldaldőlés mértéke, de ezen nem csodálkozunk. A Ford már régóta konyít a futóműgyártáshoz. Lássuk az S-Maxot!

S-Max – Az éhes farkas

A Galaxyval sok közös alkatrész ellenére az S-Max ránézésre egy teljesen más modell. Mindössze 5 centivel rövidebb a Galaxynál, de annál jóval kompaktabbnak és agresszívebbnek mutatja magát.

Az S-Max állítólag olyan családapáknak készült, akik nem vették fel a papucsot és szeretik, ha izgalmas dolgok történnek velük. Hogy mennyien vannak, azt nem tudom, de biztosan ide sorolnám a házasságtörőket is. Persze egy autógyár nem egyház, és ennek a rétegnek is kell autót gyártani, úgyhogy nincs ezzel semmi baj.

Mivel egy dögös külső egy 125 lóerős dízellel nem igazán ütős, sőt még egy 145 lóerős benzinessel sem, ennél sokkal jobbat is tud az autó. Ez pedig kereken 220 lóerő, a Focus ST turbómotorjával.

Na ezzel már igazi állat, elég 7,9 százig és 230-cal hasít, ha el kell kápráztatni a csajt. Ilyenkor persze éhes is, nekünk 14,8 literig is sikerült feltornászni a mutatót, de persze folyamatosan 4000-es felett járt a fordulatszámmérő.

Az S-Max méretét meghazudtolóan mozog, szinte ellentmond a fizika törvényeinek. Ha bekötött szemmel beültetnének a volán mögé, az érzés alapján biztosan nem egy Galaxy méretű egyterűre gondolnánk. A váltó precíz, jól kézre esik a műszerfal és a középkonzol sportautósan körbeveszi a vezetőt.

Még kisebb az oldaldőlés, jóval feszesebb a futómű, az S-Max egy precízen összerakott autó érzetét kelti. Az úthibákat már közel sem tolerálja olyan lágyan, mint a Galaxy futóműve, helyette a sportosabb kisautókat is megszégyenítő kanyarsebességet nyújt.

Alaphelyzetben csak 5 személyes, de rendelhető 2 plusz, fixen rögzített ülés is, ahol 180 centiméteres magasságig ajánlják az utazást. Én azért még levonnék ebből néhány centit, de a piacon lévő hétszemélyes egyterűek között nem tudnék biztosra olyat mondani, amiben nagyobb a helykínálat. Az átlagos családi igényeket bőven kielégíti az S-Max!