Teszt: SEAT Leon 2.0 TFSI

Vissza a benzinhez!

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.03.10. 07.55

Ha az autógyárak a benzinesekre is annyit költöttek volna az elmúlt 15 évben, mint a régen trampli, ma már isteni dízelekre, akkor több autóban volna olyan motor, mint a turbós Leonban.


Minden padlógáz után győzködöm magam, hogy ez tényleg nem a Cupra, még csak nem is az FR sportváltozat. De akkor mitől van az, hogy ha ötödikben vagy hatodikban pár másodpercre kinyújtom a jobb lábam, az autó rögtön 160-nal megy országúton, hegynek föl? Az egész a motor műve, amely nagyon nagy dobás. Legalább annyira, mint bő 10 éve a hengerenként ötszelepes 1.8T, amely 150 és 240 lóerő között minden verzióban erős, kulturált és ahhoz képest nem fogyaszt sokat, hogy bármibe szerelik, az autó jól megy vele.

Most ennek a motornak itt az utódja. Kicsit öblösebb (kétliteres), elmaradt belőle négy szelep (most 16 van) és közvetlen befecskendezéssel eteti a motorvezérlés. Mosolyunkat 185 lóerő és 270 Nm húzza szélesre, a nyomaték ráadásul 1800 és 5000 közötti fordulaton állandó. Az erő mindenhol velünk van. Hiába váltunk egyre feljebb a nagyon kezes váltóval, a gyorsulás csak nem hagy alább. Olyan, mintha egy liftben volnánk, amit gigantikus kezek rántanak felfelé a végtelenbe.

Csak a gázpedál állásán múlik, mennyivel megyünk, a menetszélnek és az emelkedőknek nincs hatalmuk a finoman és élénken felpörgő motor felett. Ezekben a kocsikban az a gond, hogy a benzinkutaknak viszont nagyon is van hatalmuk az autó felett. A Leonnal nincs ilyen baj. Ha a túlélés is szempont, akkor országúton 12 liternél nehéz többet kitaposni a direktbefecskendezéses Leon turbóból. Ebbe a 12 literbe belefér az, hogy a környéken mindenkinél sokkal gyorsabban haladjunk és kamionsorokat ugorjunk át. Ésszerűbb sebességgel a fogyasztás 9 liter alatt marad, és ekkor még mindig élveztük az autót. A TFSI motor városban is meglepően takarékos volt, azt 13,8 litert, amit a turbótlan Octavia bezabált, az erősebb Leon szerencsére nem ismételte meg.


Itthonra a Leon rugózása túl sportos, Budapesten a 17-es felnikkel az autó kényelmetlen. Kanyarban persze megfordul a felállás, ilyenkor örülünk a kemény futóműnek a kis oldaldőlés és az agilitás miatt. Jó érzés kiszabadulni vele országútra és autópályára, az autó nagy sebességnél mutatja meg igazán, ami benne rejlik. Városban nincs tér kibontakoznia a motornak, pedig már legyorsultunk majdnem mindenkit. A Leon botrányosan áttekinthetetlen, szinte kötelező extra hozzá a tolatóradar. A felhúzott övvonal, a kis hátsó ablak és a vastag C-oszlop tolatáskor tesz keresztbe az embernek, ami a kilátást rontó első tetőoszloppal együtt már sok.

Előre haladva gyorsan kialakul egyfajta harmónia a Leon és a vezető között, mert a sportülésekben jó mélyen ülhetünk, a legtöbb apróságnak találunk helyet és a hátsó utasok sem herótoznak minket a szűk tér vagy a kényelmetlen ülés miatt. Hátul a Leonban bőven van annyi hely, hogy felnőttek is kényelmesen utazzanak.

Sokak szerint mára a benzinesek lemaradtak a dízelektől, mert sokkal többet fogyasztanak és nincs bennük erő. Ez csak akkor igaz, ha szívó benzinest hasonlítunk turbódízelhez, ami kicsit alma-körte ízű. Ha a benzines mögött is ott a feltöltés, helyreállnak az erőviszonyok. A fogyasztással nincs mit tenni, de hangulatban, sportosságban és élményben a turbós benzines Leon veri a TDI-t. A SEAT-nál Stylance felszereltséggel, de sportcsomag nélkül a gyengébb, zajosabb, rázósabb 2.0 TDI ára bő félmillióval alacsonyabb. A dízel ráadásul 3 literrel kevesebbet fogyaszt és ezzel a legtöbbeknél minden eldőlt.


Műszaki adatok – SEAT Leon 2.0 TFSI Stylance Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1984
Furat x löket (mm) 82,5×92,8
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 136 (185)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 270/1800-5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,8
Végsebesség (km/h) 221
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,4
Vegyes (l/100 km) 8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 194
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4315/1768/1458
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 341/1166
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1334/570
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 225/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 941 000
Konkurensek (forint) Citroën C4 2.0 16V VTS, 5 990 000
Opel Astra 2.0 Turbo Cosmo, 5 959 000
Peugeot 307 2.0 Féline, 5 740 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, kipörgésgátló, ködfényszóró, félautomata légkondicionáló, CD-s rádió 6 hangszóróval, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűtött külső tükrök, központi zár, tempomat, fedélzeti számítógép, Sport-Up csomag (sportülések, sportfutómű, 17 colos könnyűfém felnik)
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Amilyen tohonya benzinzabáló a szívó 2.0 FSI, olyan félisten turbóval. Nagyon erős, kifinomult és nem is fogyaszt sokat. A Leon amúgy egy színvonalas autó jó térkínálattal, de ebben a modellben kényelmetlenül sportos futóművel.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

Hatalmas és okos SUV a Škodától

A Škoda bolygóközi méretű teret, a korszak színvonalán álló vezetési segédeket és jó minőséget csomagolt vonzó, biztonságérzetet sugalló terepjárós formába Kodiaq név alatt.

Húszmilliós unalom a BMW-től

A BMW 320d GT xDrive az a bajor modell, amiben hiába is keresnéd az izgalmat, nem fogod megtalálni. Cserébe roppant praktikus, és nem csak az egész család kutyástól, de a csomagok is kényelmesen elférnek.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.