Teszt: SEAT Leon 2.0 TFSI

Vissza a benzinhez!

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.03.10. 07.03

Ha az autógyárak a benzinesekre is annyit költöttek volna az elmúlt 15 évben, mint a régen trampli, ma már isteni dízelekre, akkor több autóban volna olyan motor, mint a turbós Leonban.


Minden padlógáz után győzködöm magam, hogy ez tényleg nem a Cupra, még csak nem is az FR sportváltozat. De akkor mitől van az, hogy ha ötödikben vagy hatodikban pár másodpercre kinyújtom a jobb lábam, az autó rögtön 160-nal megy országúton, hegynek föl? Az egész a motor műve, amely nagyon nagy dobás. Legalább annyira, mint bő 10 éve a hengerenként ötszelepes 1.8T, amely 150 és 240 lóerő között minden verzióban erős, kulturált és ahhoz képest nem fogyaszt sokat, hogy bármibe szerelik, az autó jól megy vele.

Most ennek a motornak itt az utódja. Kicsit öblösebb (kétliteres), elmaradt belőle négy szelep (most 16 van) és közvetlen befecskendezéssel eteti a motorvezérlés. Mosolyunkat 185 lóerő és 270 Nm húzza szélesre, a nyomaték ráadásul 1800 és 5000 közötti fordulaton állandó. Az erő mindenhol velünk van. Hiába váltunk egyre feljebb a nagyon kezes váltóval, a gyorsulás csak nem hagy alább. Olyan, mintha egy liftben volnánk, amit gigantikus kezek rántanak felfelé a végtelenbe.

Csak a gázpedál állásán múlik, mennyivel megyünk, a menetszélnek és az emelkedőknek nincs hatalmuk a finoman és élénken felpörgő motor felett. Ezekben a kocsikban az a gond, hogy a benzinkutaknak viszont nagyon is van hatalmuk az autó felett. A Leonnal nincs ilyen baj. Ha a túlélés is szempont, akkor országúton 12 liternél nehéz többet kitaposni a direktbefecskendezéses Leon turbóból. Ebbe a 12 literbe belefér az, hogy a környéken mindenkinél sokkal gyorsabban haladjunk és kamionsorokat ugorjunk át. Ésszerűbb sebességgel a fogyasztás 9 liter alatt marad, és ekkor még mindig élveztük az autót. A TFSI motor városban is meglepően takarékos volt, azt 13,8 litert, amit a turbótlan Octavia bezabált, az erősebb Leon szerencsére nem ismételte meg.


Itthonra a Leon rugózása túl sportos, Budapesten a 17-es felnikkel az autó kényelmetlen. Kanyarban persze megfordul a felállás, ilyenkor örülünk a kemény futóműnek a kis oldaldőlés és az agilitás miatt. Jó érzés kiszabadulni vele országútra és autópályára, az autó nagy sebességnél mutatja meg igazán, ami benne rejlik. Városban nincs tér kibontakoznia a motornak, pedig már legyorsultunk majdnem mindenkit. A Leon botrányosan áttekinthetetlen, szinte kötelező extra hozzá a tolatóradar. A felhúzott övvonal, a kis hátsó ablak és a vastag C-oszlop tolatáskor tesz keresztbe az embernek, ami a kilátást rontó első tetőoszloppal együtt már sok.

Előre haladva gyorsan kialakul egyfajta harmónia a Leon és a vezető között, mert a sportülésekben jó mélyen ülhetünk, a legtöbb apróságnak találunk helyet és a hátsó utasok sem herótoznak minket a szűk tér vagy a kényelmetlen ülés miatt. Hátul a Leonban bőven van annyi hely, hogy felnőttek is kényelmesen utazzanak.

Sokak szerint mára a benzinesek lemaradtak a dízelektől, mert sokkal többet fogyasztanak és nincs bennük erő. Ez csak akkor igaz, ha szívó benzinest hasonlítunk turbódízelhez, ami kicsit alma-körte ízű. Ha a benzines mögött is ott a feltöltés, helyreállnak az erőviszonyok. A fogyasztással nincs mit tenni, de hangulatban, sportosságban és élményben a turbós benzines Leon veri a TDI-t. A SEAT-nál Stylance felszereltséggel, de sportcsomag nélkül a gyengébb, zajosabb, rázósabb 2.0 TDI ára bő félmillióval alacsonyabb. A dízel ráadásul 3 literrel kevesebbet fogyaszt és ezzel a legtöbbeknél minden eldőlt.


Műszaki adatok – SEAT Leon 2.0 TFSI Stylance Sport
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1984
Furat x löket (mm) 82,5×92,8
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 136 (185)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 270/1800-5000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 7,8
Végsebesség (km/h) 221
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 11,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 6,4
Vegyes (l/100 km) 8,1
CO2 kibocsátás (g/km) 194
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4315/1768/1458
Tengelytáv (mm) 2578
Csomagtér (liter) 341/1166
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1334/570
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55
Gumiméret 225/45 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 5 941 000
Konkurensek (forint) Citroën C4 2.0 16V VTS, 5 990 000
Opel Astra 2.0 Turbo Cosmo, 5 959 000
Peugeot 307 2.0 Féline, 5 740 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, kipörgésgátló, ködfényszóró, félautomata légkondicionáló, CD-s rádió 6 hangszóróval, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűtött külső tükrök, központi zár, tempomat, fedélzeti számítógép, Sport-Up csomag (sportülések, sportfutómű, 17 colos könnyűfém felnik)
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Amilyen tohonya benzinzabáló a szívó 2.0 FSI, olyan félisten turbóval. Nagyon erős, kifinomult és nem is fogyaszt sokat. A Leon amúgy egy színvonalas autó jó térkínálattal, de ebben a modellben kényelmetlenül sportos futóművel.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

F1: Az őrült Verstappenből plakáthős lett

Naná, hogy nem maradhatott mém nélkül Max Verstappen belgiumi ámokfutása.

Ikarus buszok a Balkánról?

Lelkes buszfanatikusok és a tömegközlekedés iránt rajongók már minden bizonnyal találkoztak a volt Jugoszláviában készülő Ikarus buszok történetével.

F1: Schumacher beköltözött “a nappalijába” – videó

Michael Schumacher 24 évvel ezelőtt a mai napon aratta első Forma-1-es futamgyőzelmét a Belga Nagydíjon. Hosszú sorozat indult.

Két részre szakadt az F1 Verstappen miatt

Megoszlanak a vélemények Max Verstappen Belga Nagydíjon bemutatott vezetéséről.

Filléres eszköz traffipax ellen

A rendőrségnek 15 milliárdjába került, de pár ezer forintos kütyüvel semlegesíthető a VÉDA.

Fényűző és tágas a csúcs-Škoda belső tere!

Holnapután itt a világpremier, de a Škoda Kodiaq nem tudott várni, és feltárta legbelső titkait a közönség előtt.

Zsiguli-motoros quad eladó, ezt látni kell

Ezúttal semmilyen vicces tartalom nincs a nap hirdetésében, erre az épített quadra mi is rácuppantunk.

F1: Aki nem teljesít, attól elköszön a Ferrari

Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke újra megfenyegette a csapatát. Nagyon elégedetlen a vezér.

700 millióba fáj a világ legszebb ökoautója

A tavasszal bemutatott Pininfarina H2 Speed tanulmány hamarosan gyártásba kerülhet. Tíz darab készül belőle, egyenként 2,2 millió euróért.

F1: Csütörtökön dől el Magnussen indulása

A Belga Nagydíjon csúnya balesetet szenvedő Kevin Magnussen edzője szerint a pilóta biztosan ott lesz Monzában, de az az FIA-n múlik, hogy vezetni is fog-e.

F1: A Renault motorja beérte a Ferrariét

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint a Renault erőforrása mostanra a Ferrari szintjére ért.

F1: Bottas két évet kapott a Williamsnél?

Sajtóértesülések szerint Valtteri Bottas újraszerződött a Williamsszel, a csapattárs kérdése viszont még nyitott.