Ezt nem értjük. Kollégám ennél jobban nem mélyeszthetné a gázpedált a szőnyegbe, alattunk az egyik legjobb Alfa motor (a 2.4-es turbódízel), dől bele a gázolaj, a turbónyomás másfél bar-on áll, és mégis. 200-nál eldől, hogy a másik Alfa vagy varázserővel bír, vagy a 3,2 literes benzines van benne. Elmegy. Mindegy.

Kattintson ide a lejátszáshoz!

Autópályán a 159 nagy spíler. Kicsit félnek tőle, az orra nagyon hatásos, de szépsége miatt szeretik és elismerik, ezért nem tartják fel. Zavarba ejtően hatékony a zajszigetelés, az öthengeres dízel erőt sugárzó hangját csak kihúzatáskor hallani, a tempóból mit sem érezni. A gumihang alig hallatszik a 159-ben, némi surrogás, tompán, messziről, mint a felső kategóriában. Az üléshelyzet és a kényelem van olyan jó, mint a legjobb konkurensekben.

Az autópálya után jönnek az izgalmasabb részek. Egyik kanyarból a másikba beesve, az ember arcára azonnal kiül a szélesvásznú vigyor. Két kiegyenesített forduló között nem is jut eszembe, hogy most a Sportwagon bemutatóján vagyok, és itt a kombis hátsó meg a csomagtér a lényeg.

Az előző Alfa Sportwagon 360 literes csomagtartója röhejesen kicsi volt, ezt mindenki tudta. Ennél még akkor is több kellett, ha a 159 kombinál is a forma szépsége adja el az autót, nem pedig a centik és literek. Az új generáció 445 literes csomagtartója döntő fejlődés, jóval nagyobb és majdnem kockaformájú.

Nincsen benne semmi extra (Opel vagy Mercedes-féle rögzítőheveder, BMW-s külön nyíló szélvédő), de emiatt nem kell kétségbe esni. A 159 eleve designkombi, nem pedig családi hátas. Nem volt cél a minél jobb használhatóság, ez látszik a részletekből. Csak az üléstámlát lehet előredönteni, ráadásul lépcső marad a csomagtérben és a csomagtér alja arasznyival mélyebben van a küszöbnél. Itt nem lehet csak úgy betolni és kihúzni egy kredencet, ezért szinte jó, hogy a kis ajtónyíláson be sem férne.

Később a pazar dízelből a 260 lóerős benzinesbe átülve egyszerre hördültünk fel pár száz méter után, hogy ez az igazi. Aki a 156 GTA 250 lóereje alapján azt hiszi, hogy ez ugyanolyan sportlimuzin lesz, és ugyanúgy megy, az téved. Ez kevésbé vad, de jóval masszívabb és jobb minőségű autó, ráadásul összkerék-hajtásos. Aki szerelmes a szép és igényes műszaki megoldásokba, szakdolgozatot írhatna a Q4 hajtásláncból, benne a három differenciálművel és a két tengely között a nyomatékot a hátsó kerekek javára elosztó Torsen difivel.


A hathengeres Sportwagon 3.2 Q4 mellbevágóan súlyos, 1730 kilós üresen. Nemcsak nehéz, tényleg komoly vas. Állandó összkerék-hajtás, minden helyzetben átütő teljesítmény és nyomaték, amennyi csak kell. Hozzá olyan izgatóra hangszerelt kipufogóhang, amiért az autórajongók elkárhoznának. Az érzéki felpörgést és a fordulatszámmal felszabaduló teljesítményt gazdag műszaki arzenál szolgálja közvetlen befecskendezéssel, változó szelepvezérléssel szívó és kipufogó oldalon, amiről a fejlesztők napokig mesélhetnének.

Ahhoz, hogy az összkerekes autó megcsússzon, nagyon sokat kell vállalni, sokat vállalni a velejéig sportos futóművel és a tökéletes kormányzással mindig volt kedvünk. A kipörgésgátló és a VDC (az Alfa-féle ESP) két fokozatban kapcsolható ki. Ha kinyírjuk mindkettőt, akkor sem lesz más az élmény, mert a finom szabályozás miatt nemigen érezni, ha működésbe lépnek. Közúton eleve félelmetes az a kanyarsebesség, mikor a 159 Sportwagonban bekapcsol az ESP.

Egy ilyen erős és ennyire nehéz autóban izgalmas tétel a fogyasztás, ami a kitartó padlógázzal lefutott menetpróbán 17,8 liter lett százon. Ennyi élmény és ennyi bizsergés gázolajból soha nem jön ki, mindegy, hány turbót, közös nyomócsövet meg más méregdrága technikát aggatunk a dízelre.

Venni persze inkább a három dízelt fogják az emberek. Itthoni árát még nem tudni, a választékot már nagyjából ismerjük. A benzinesek között a 140 lóerős 1.8 csak később jelenik meg. Nyitásként kapható lesz a 160 lóerős 1.9 JTS, a 2.2 JTS 185 lóerővel és a 3,2 literes csúcsmodell. A kategórián belül kapósabb dízelek között háromféle nagyon jó motor közül lehet választani, a négyhengeres 1.9 dízelből 120 és 150 lóerős is van. Az öthengeres 2.4 JTDm 200 lóerejével és izgalmas motorhangjával csábítja az embert áprilistól, amikor a 159 Sportwagon megérkezik hazánkba.