Teszt: Toyota Yaris 1.3

Mindig magasabbra!

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2006.02.20. 07.57

Négy keréken sok százezer nőnél az első Yaris volt a király. A ritkán hibázó Toyota gépezet most elért a Yaris felújításához, és ezúttal sem végeztek félmunkát.


Mikor mit köll, mondták a Roncsfilmben. A Toyota monstre terméktökéletesítő gépezete is ezen elv alapján működik, a többi autógyár felől nézve nyomasztó precizitással és hatékonysággal. Most épp egy pompás kisautó volt a feladat: ne legyen túl nagy, de tudjon mindent és öt csillagnál kevesebbel nem távozhat az Euro NCAP töréstesztről, ha már a Fiat, a Renault és a Peugeot is megcsinálta a kiskategóriában.

Mivel a Toyota nagyon ad az ötcsillagos eredményre, a négy csillagos Aygót kivéve újabb autóikkal besöpörték az öt csillagot (Avensis, Prius, Corolla Verso, Yaris). A Yaris esetében az egyik legnagyobb húzás a térdlégzsák, ami a kisautók között még nagyon ritka. Ha a Toyotán múlik, nem marad annyira ritka, mert benne van a 410 000 forintos Sol csomagban. Az az érzésünk, hogy Japánban nagyon csípik a csomagban mért extrákat, legalábbis a Yaris-hoz sem lehet egyenként extrákat venni, ülésfűtés pedig egyetlen nincs.

Ennél többet nyom a latba, hogy a Toyota nem dőlt be annak az elvnek, miszerint az emberek minél nagyobb kiskocsikra vágynak. Színvonalban, biztonságban, térkínálatban, na abban igen, de ki mondta, hogy van kedvünk négyméteres “kisautókat” bepasszírozni az apró parkolóhelyekre? A Yaris okosan fut neki a nagyautós kiskocsi témának. Ezt abból látni, hogy jó egy arasszal rövidebb ugyan az új Cliónál, vagy a Grande Puntónál, mégis bőven elég hely van benne. A trükk ugyanaz, mint az elődben, a 15 centis sínen tologatható üléssor. Itt legalább dönthetünk, hogy az égimeszelők mennek-e hátra, vagy be nem száll senki, de a csomagtartót alaposan megnöveljük. Hátratolt ülésekkel négy ember vidáman elrohangál a Toyota kisautójával.

Sajnos a középre szerelt, ráadásul digitális műszerfaltól nem sikerült megszabadulni a modellváltással, rakodóhely viszont ismét jut bőven. Kesztyűtartóból rögtön van három, de az ajtókban és a műszerfalon tátongó egyéb helyekre is beépíthetjük a fél otthonunkat.


Mihelyst megmozdul az autó, a Yaris nagyon meggyőző. Az 1.3-as benzinmotor van olyan jó, hogy az embernek ne jusson eszébe kifizetni 455 000 forintot a 90 lóerős dízelért. A benzines harmonikus és kulturált szerkezet, de az is jó benne, hogy 4000-es fordulattól a helyzet megérik vele egy kis izmozásra. 87 lóerővel a Yaris nem sportos, de jól szalad. A váltót be kéne nevezni a legjobban sikerült mechanikus szerkezetek versenyébe, ahol megosztott első díjat kapna valamilyen svájci zsebórával.

A Toyota nemrég átszámítva 18,8 milliárd forintot költött belgiumi fejlesztőközpontja bővítésére, hogy minél jobban az európaiak igényére szabja autóit. A Yaris-hoz fejenként egy européer gratula tőlünk, mert nagyon felnőttesre sikerült. Minősége jónak tűnt, semmi nem zörgött a tesztautóban. Az üléshelyzet nem olyan bután magas, mint elődjében és legalább a jól felszerelt kivitelekben megjelent végre a tengelyirányban is állítható a kormány.

A Yaris billegés nélkül is nagyon kényelmesen fut, kisautóban ilyen keveset ritkán érezni a budapesti tankcsapdákból. A kényelmes ülésekben 100-nál már zavaróan hangos a motor. Ebbe a kifinomult környezetbe nem illene beleüvöltenie a motornak, de a gyenge zajszigetelés miatt pont ez történik autópályán. Ilyenkor aztán kiszúrjuk azt is, hogy az anyagminőség csak az előző Yaris-hoz képest mutat javulást, a minőségi benyomásra sokat adó Toyotától ennél sokkal többet várnánk. Főleg az ajtók nagyautós becsapódását hallva, amit gondosan megtervezhettek, hogy ezzel is szuggerálják a Toyota minőséget.

Közeledtünkre automatikusan nyíló zárrendszerével és sok más extrával a tesztautó ára négymillió forint közelébe ugrott. A Yaris mégsem drága. 140 000 forintért nagyon jó bolt az 1.3-as benzines az alap háromhengeres helyett és a 410 000 forintos Sol csomagban is bőven van annyi extra, hogy megérje beikszelni.

Egy ezerhármas Yaris-ra mindig számíthatunk. Például azért, mert várhatóan megbízható lesz, mert elég erős, mert biztonságos, mert majdnem olyan okos, mint a Honda Jazz, mert átgondolt, mert, mert, mert… Meg mert tetszik, és kész.


Műszaki adatok – Toyota Yaris 1.3 Exe
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1296
Furat x löket (mm) 72,0×79,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 64 (87)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 121/4200
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,3
Vegyes (l/100 km) 6,0
CO2 kibocsátás (g/km) 141
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3750/1695/1530
Tengelytáv (mm) 2460
Csomagtér (liter) 272-363/737-1086
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1010-1055/425-470
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 42
Gumiméret 185/60 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 595 000
Konkurensek (forint) Renault Clio 1.4 Privilege 5a, 3 770 000
VW Polo 1.4 Comfortline ICE 5a, 3 151 600
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsák, vezető oldali térdlégzsák, ABS, elektronikus fékerőelosztó, ködfényszóró, szervokormány, automata légkondicionáló, 15 colos könnyűfém felni, Smart Key intelligens kulcsrendszer, kormányról vezérelhető CD-lejátszó MP3 és WMA dekóderrel, hat hangszóróval, elektromos első ablakemelő, központi zár, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Yaris kiszámítható és mindenben velünk van, mégsem unalmas. 140 000 forint nem pénzt az ezerhármas motorért, amelyben van élet és városban is 8 liter alatt fogyaszt.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.