Havas, síkos az út, pont olyan, amitől esténként a meteorológus óv minket. Egy Subaruban a hó mindig jó hír. Közepes rössel indulok, ráváltom a kettest és a kanyarban ott maradok a gázon. A Forester engedelmesen keresztbe áll és előtör 1000 megawattos vigyorom. Beköszönnek a boldogsághormonok, és velem is maradnak, míg van hó és kanyar.

Bumm a fejbe!

Itt most nem a turbódízeles bivalyerőt kapjuk 2000-től pár pillanatig, és nincs az a kiábrándító zuhanás sem 4000 körül, amivel a dízelekben együtt kell élni. A feltöltött boxer csak 3500-tól megy át brutálisba. Innen 6500-ig olyat robban, hogy taszítóan elkényeztetett autós újságíróként sem tudtunk betelni vele.

Ha van egy kis víz az úton, a Foresterrel annyira gátlástalanul lerajtolhatunk a környéken mindenkit, hogy szinte kínos. Ha hó és jég is jut, akkor végképp senki sehol, kivéve pár turbós quattrót, mert az Audinál is érzik ezt a műfajt.

Kis gondban a csíkhuszár

Hamar Balázs kollégám – házon belül a legnagyobb Forester drukker – azt mondja, hogy a gép erősen csíkhuszár. Ezt még soha nem hallottam, de benne van az a különbség, ahogy a Forester megy és ahogy kanyarodik. Tényleg nem egy kategória. Előbbi sportautóknak is fáj, utóbbira, mondjuk úgy, hogy azért igyekszik. Az erős oldaldőlés nem meglepő, lévén a Forester egy szabadidőautós szerzet. A Forester nem gólyalábon billegő trampli dömper, csak a futóművéből és kormányzásából kimaradt mindaz a tűz, ami majd’ szétveti a motort. A szervokormánynak nincs is ellenállása, olyan, mintha csak virtuálisan kapcsolódnának hozzá a kerekek.

A turbós Subaruk mindegyike komoly gépezet és a Foresterben igazán öröm gépészkedni. A kézi váltós verzió kemény kuplungján érezni, hogy durva rajtokat kell tartósan elviselnie. Elsőre nagyon nehezen jár, de ez megszokható pár nap alatt. A váltó nem rossz, de jobb volna hatfokozatúban, meg japán autóban pontosabbat és olajozottabbat is láttunk már.


Nem fél a téltől

Állandó összkerék-hajtásával a Forester ahhoz képest nagyon tehetséges terepjáró, hogy alig magasabb a normál kombiknál. A hátsó differenciálzáras, igen kulturált hajtáslánccal a Forester többet tud, mint egy Honda CR-V vagy RAV4. Idén megint van tél, amit a Foresterrel nagyon könnyű átvészelni. Magas hóban is elmegy, de most nem erre gondolunk. A motor pillanatok alatt bemelegszik és pár perccel indulás után már ontja is a hőt, majdnem úgy, mint a Zsiguli. Kövér piros pont jár a Fuji Nehézipari Kft. kollektívájának a Turbo felszereltséggel szériában adott ülésfűtésért.

Egy kisebb hátizsák tartalmát könnyű elhelyezni a sok mélyedésben és hálós zsebben, ha felcsusszantunk a kényelmes első ülésekbe. A hátsó utasok sem csak annak örülhetnek, ha sikerül lenyomni valakit lámpától vagy autópályán, a Foresterben elegendő hely van hátul minden irányban. A keret nélküli ablakokat nemcsak rutinból említjük meg, tényleg szépek és különlegesek.

Kevés a hang

Hangélményben sokkal többet vártunk volna a Forestertől. Távolról felsejlik a boxerhang, de én többet akarok. Először az egyik, majd a másik ablakot eresztem le -13-ban, miért ne legyen kétoldali a tüdőgyulladás. Hat másodpercen belül ott vagyunk kettes leszabályozáson, de még mindig kevés. A túl diszkrét boxerhang jó oldala, hogy az utasok 200-nál is megértik a másik szavát, ahová a turbós Forester hamar felér.

Egyszer a benzines Foresterhez slattyogva sajnálkozva nézek egy alakra, akinél az X5-ben dízelmotor kerreg. Halkan, de csúnyán zakatol hidegen. Megértem őt, egy benzines szabadidőautóban az ember megunja a gyakori tankolást, drága és idegesítő is. Van viszont néhány autó, amelynél az ember arra gondol, hogy az életben majdnem minden sokba kerül, ami jó. Ez a boxermotor annyira jó és annyira vad, hogy megéri 14 litert tankolni bele százon, amit főleg országúton és autópályán járva mértünk.

Sokba kerül, mégse drága

9 millió forint nagyon sok pénz egy autóért. Ha megfordítjuk a dolgot, és bekopogunk bármely más autószalonba, hogy 9 millióért adjanak nekünk egy összkerekes szabadidőautót 230 lóerővel, akkor két eset lehetséges: hátrakísérnek a használttelepre, vagy drukkolnak nekünk, míg összeszedjük a hiányzó milliókat.


Műszaki adatok – Subaru Forester XT Turbo
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2457
Furat x löket (mm) 99,5 x 79,0
Hengerek / szelepek száma boxer 4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)169 (230)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 320/3600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 6,0
Végsebesség (km/h) 216
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)14,7
Lakott területen kívül (l/100 km)8,4
Vegyes (l/100 km)10,7
CO2 kibocsátás (g/km)254
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4485/1735/1585
Tengelytáv (mm)2525
Csomagtér (liter)387/1592
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1485/515
Üzemanyagtank kapacitás (liter)60
Gumiméret215/55 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)8 952 000
Konkurensek (forint)BMW X3 3.0i, 12 795 000
Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo, ár később
Volvo XC70 2.5T Summum, 13 340 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, első és oldallégzsákok, aktív fejtámla, xenon fényszórók, ködfényszórók, automatikus klímaberendezés, elektromos ablakemelők elöl-hátul, fűthető, motoros állítású tükrök, fűthető első ülések, sebességtartó automatika, szintszabályozós hátsó futómű, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, visszagurulás-gátló (Hill-Holder), differenciálzár a hátsó tengelyen, CD-s rádió CD-tárral és 7 hangszóróval, tetősín
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeSehol máshol nem kapni 9 millió alatt 230 lóerős autót összkerék-hajtással. A Forester ezért a pénzért akár közepes is lehetne, de nem az. Nálunk ő nyerő.
Pontszám (max. 10)8,5 pont