Jelenleg a 2,2 literes D-4D dízel a létező legerősebb négyhengeres dízelmotor szériaautóban. 177 lóerő, 400 newtonméter. Fajlagosan van erősebb, de akkor is szemet gyönyörködtető számok. Már a 136 lóerős Corolla Versóban is hasra estem a menetteljesítménytől, pedig azt jócskán lebutították ehhez képest.

Lehet, hogy túl sokat vártam, de a csúcsdízel nekem nem hozta a várt hatást. A plusz lóerőkből és a nyomatékból alig érezni valamit, a papíron lényeges különbség ellenére. Pedig miután sikerült a motornak kikapaszkodnia a meglehetősen mély turbólyukból, megindul és vehemensen húzni kezd, és ezzel nem is hagy alább még 130 felett sem.

Az 1 másodperces előny százig mégsem érezhető igazán. A tesztautó jól megy, de ez nem tűnik 177 lóerőnek, ha a 136 lóerős tényleg 136 lóerős. A nagy hidegben nehézkesen melegedett be a motor, de erről legalább tájékoztatott egy kis kék lámpa. Ez jó, mert így nem hajszoljuk halálba a dízelt, viszont a motor még 10 kilométer megtételével sem lett üzemmeleg, közben pedig megfagynak az utasok.

Szerencsére az elrejtett plusz lóerőkhöz minimális fogyasztásnövekedést társítottak, 9,5-ről 10,3 literre ugrott fel városban a fogyasztás. Persze ez most sem az óvatos közlekedés eredménye volt, gyerekülésenként biztosan spóroltam volna még egy-egy litert 100 kilométeren. A környezetet így is-úgy is kíméljük, mert ehhez a motorhoz jár a részecskeszűrő.

A leírtak alapján senki ne gondolja úgy, hogy a legerősebb dízel kompakt egyterű csak hencegésre jó, mindössze a nagyon jó 136 lóerőshöz képest kevésbé érezhető az előrelépés. A 160-as utazótempó viszont meg sem kottyan neki, sőt gyanítom, még ennél többet is tud, visszafogott menetzaj mellett.

Elámító úttartás

Az úttartáson újra elámultam. Jó autónak tartom a Toyotákat, de a futóművel szerintem sokszor nem alkotnak nagyot. Ha a márka többi modellje annyira biztosan tartaná az utat, mint egyterű létére a Corolla Verso, akkor egy szót sem szólhatnék.

Magas felépítése ellenére nem dülöngél részegesen jobbra-balra, lehet vele jókat kanyarodni, szépen fut egyenesen, és nem is túlságosan kemény. Két egymást követő napon érzésre biztonságosabban kanyarodott ugyanakkora tempónál, ugyanabban a kanyarban, mint egy E-osztályos Mercedes. Persze ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni.


Nagy és szűk egyben

Csomagtérben viszont könnyen alulmarad a Verso egy családi autóval szemben, valaki csúnyán elbánt vele ezen a téren. Nem sok a 397 liter, ami a csomagtérroló alatt marad, fölé pedig több szempontból sem biztonságos pakolni. 7 üléssel épp befér egy kabát, maximum kettő.

Mindjárt más a helyzet, ha néhány hanyag mozdulattal eltüntetjük az útból a második sort is. Ekkor mehetünk tehertaxizni is, a másfél köbméterrel gyorsan megy a költözés, befér a hűtő, és/vagy a nagy TV is.

A hátsó lábtér mérete alaphangon is bőséges, bár a kényelmes utazáshoz ez mégsem lesz elég. Hosszabb távon egyáltalán nem jó a második sorban ülni, pedig látszatra elfér több felnőtt is. Az ülőlap rövid és kemény, így az állítható meredekségű háttámla már nem sokat segít. Alátámasztás hiányában gyorsan elfárad a lábunk, erről még a kemény szivacsozás okozta zsibbadás sem vonja el a figyelmünket.

A két kihajtható pótszéken nincs ilyen probléma, azok már ránézésre is kényelmetlenek. Persze pohártartó van a leghátsó sorban is, de aki oda befér, az még biztosan nem képes egyedül inni.

A Verso utastere egyébként ergonómikus, minden praktikus és a helyén van, még az anyagminőséggel sincs baj. Csak egyet nem értek: hogyan sikerült a világ legnehezebb módon kinyitható tárolórekeszét kifundálni a középkonzol tetejére. Nem vicc! 10-ből 7-nek biztosan nem sikerül kinyitnia az első próbálkozások alkalmával, aztán meg hiába csapkodják mérgesen, az sem vezet eredményre. A türelem a titkos rekesz nyitja, ezek szerint a Verso 177 lóerővel is egy nyugodt autó. Az, de nem ennyire!

A kicsit kérném

Nem mintha a 6,6 millió forint túlzottan magas ár lenne egy ilyen erős és jól felszerelt egyterűért, én mégis inkább a 136 lóerőset választanám a hipermarketben, ha beszámítható állapotban lennék a döntés pillanatában. Aki hozzám hasonlóan utálja a lomha, billegős családi autókat, de kell a hely a családnak, annak a Verso 2.2 D-4D erős alternatíva. Viszont a plusz 350 ezer forint nem is olyan sok, ha cserébe nekünk van a legerősebb dízel egyterűnk a környéken. “Várjon csak! Mégis a nagyobbikból vinnék!”


Műszaki adatok – Toyota Corolla Verso 2.2 D-4D D-CAT
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2231
Furat x löket (mm) 86 X 96
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)130(177)/3600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000-2600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9
Végsebesség (km/h) 205
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)6,6
Lakott területen kívül (l/100 km)5,7
Vegyes (l/100 km)8,3
CO2 kibocsátás (g/km)175
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4360/1770/1665
Tengelytáv (mm)2750
Csomagtér (liter)397/65
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1605/525
Üzemanyagtank kapacitás (liter)63
Gumiméret215/50 R17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)6 600 000
Konkurensek (forint)Opel Zafira 1,9 CDTI (150 LE) Cosmo: 6 528 000
Mazda5 CD 143 GT : 6 899 900
Tesztelt autó ára (forint)kb. 7 420 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiAutomata klíma, szervokormány, elektromos ablakok elöl-hátul, elektromos tükrök, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, elsötétedő belső tükör, fedélzeti számítógép, központi zár távirányítóval, hét légzsák, menetstabilizáló rendszer, fékassztisztens, kipörgésgátló, részecskeszűrő
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeA 177 lóerős dízel nem megy érezhetően jobban a 136 lóerős változatnál, viszont nem sokkal drágább.
Pontszám (max. 10)8 pont