Ahogy az Audinál (pl. S4 és RS4), úgy a SEAT-nál is kétféle sportos vonal létezik. A Formula Racingből rövidített FR az alapnál kicsit dinamikusabb, a Cupra pedig az egészen sportos autó. Cupra változat nincs is minden típusból, jelenleg csak az Ibizából kapható, de az új Leonból is lesz. A korábbi Cupra R vonal megszűnt, mikor a gyár rendet rakott az elburjánzó sportmodellek között.

Kattintson ide a lejátszáshoz!

Kívül szolidan bántak az FR jelzésekkel, csak a hátsó ajtón látni belőle. Ezenkívül a három piros betűvel írt TDI feliratból, az új lökhárítókból, az ezüst tükörházból, az FR felnikből és a krómozott, dupla kipufogóvégződésből tudni, hogy nem pont ezzel az autóval kellene kikezdeni. Belül megszórták az autót FR logóval és van pár más apróság is. A sportülések annyira fognak, hogy egyértelmű a küldetés.

Mivel a dízelek a SEAT-nál is egyre fontosabbak, a gyár először a 170 lóerős TDI-t hozta ki, a benzines FR a Golf GTI turbómotorjával később jön. Az új dízelben piezoelektronikus befecskendezők végzik a befecskendezést. A konyhai gázgyújtó is piezo kristállyal működik, szóval nem az anyag az extra, hanem a hatása. A mágnesszelepeknél négyszer gyorsabban vezérelhető befecskendezéssel sokkal halkabban és finomabban jár a motor. Olyan, mintha a benzines fűnyírót birkákra cserélnénk otthon. Az FR motorja csendesebb, mint bármely eddigi PD TDI és szériában jár hozzá a koromfüstöt megszüntető részecskeszűrő. Nem elsősorban a plusz 30 lóerő és a 30 Nm miatt jobb az FR, csendessége miatt lépi le a 140 lóerős motort.


Elrajtolás után az FR nem nyújt alapvetően mást, mint a 140 lóerős dízel Altea, de érezhetően és kimutathatóan vadabb. A 8,6 másodperces százra gyorsulás lényegesen jobb, mint az Altea 2.0 PD TDI-ben és a 208 km/órás végsebesség is magasabb valamivel. Érzésre egyébként az chiptuningos TDI nagyobbat tol az FR-nél. A SEAT-nak pechje van, hogy a Toyota nemrég beletette a 177 lóerős dízelt a Corolla Versóba, emiatt nincs meg a kategória legerősebb autója cím.

Ennek a címnek alig van gyakorlati jelentősége. Az FR-ben is az a meghatározó, ami a többi Alteában: ez egy jól eltalált autó. Nagy, kényelmes, kategóriáján belül megfizethető és jó vezetni. Az új modellévtől már a szériában tologatható hátsó ülés sem hiányzik belőle, amivel 14 centit variálhatunk a csomagtér és a hátsó lábtér arányain. Az Alteában két mozdulattal fél köbméteres csomagteret nyerhetünk, befér a babakocsi, a hintaló, vagy a sportoláshoz kellő összes cucc.

Az Altea kanyargós spanyol autópályán simán bírta a 180-nal vett kanyarokat. Nem véletlenül, a futóművet alaposan megdolgozták. Kissé leültették az autót a feszesebb rugókkal, masszívabbak a kanyarstabilizátorok, enyhébb a kormányrásegítés és jobbak a fékek. Az FR futóművében annyi a tartalék, hogy elrejti a tényleges sebességet.

Veszélyesen keveset érezni a tempóból. 160 felett sincs nagy zaj, némi motorhang, csekély szélsusogás, ennyi. Az úthibákból viszont kapunk gazdagon, majd meglátjuk, mennyire szenved majd az autó ezzel a futóművel az itthon megszokott kátyútengerben. Magyarországon az Altea FR várhatóan márciustól lesz kapható.