Teszt: Hyundai Atos Prime Style GLS aut. – Helyi bérlet

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.11.04. 07.11

Ezt a szögletes autócskát automata váltóval mintha csak a fővárosi dugókra szabták volna. Városon kívül aztán oda a lendület.


Egyre jobban elterjednek az egyterűsített autók. A városi mink között a Hyundai Atos is ebben utazik, aminek meg is van az eredménye. A dobozosított egyterű formával az Atos térkínálata messze jobb annál, amitől az ember a városi törpeautók között tart.

Főleg hátul tartogat meglepetéseket az Atos. Magas emberek is elférnek benne, nagyra értékeltük a külméretekhez képest tágas hátsó fejteret. Az összecsukható paddal 990 literre bővíthető csomagtér szintén jó érték a Pandák, Twingók, Aygók világában.

Aki jó nagyra nyúlt, nemigen fog beleszeretni az Atos-ba. Ennek valószínű oka, hogy az ülést alig lehet hátratolni. 190 centivel bokámat visszafeszítve tudtam csak nyomkodni a pedálokat.

Ez azért nagyon súlyos, ráadásul értelmetlen hiba, mert egy hosszabb üléssín fillérekből megoldható volna és néhány won költségnövekedéssel szélesebb néprétegek ülnének jól a koreai kiskocsiban.

A kormányon sem lehet állítani se fel-le, se ki-be, de a mi esetünkben ez szemernyit sem rontott a hosszabb távra használhatatlan üléshelyzeten. Ez a testméret-specifikus keserv csak a colosokat érinti, alacsonyabbak nem panaszkodtak a kormány mögötti helyzetre.

Belül az Atos-ban vegytisztán a 80-as évek uralkodnak, kicsit Suzuki Altós az egész a tologatható fűtésszabályozó karokkal. Ez ma nem divatos, de kitűnően használható. Nincs sok értelme leszólni a csúnya műanyagokat, tényleg olcsók, de ebben a kategóriában nem fér bele sokkal több és legalább nem zörögnek.

A belső tér a spórolás ellenére távolról sem sivár. Jó, nincs kesztyűtartófedél, de ez a Skoda Fabia Eco-ból is hiányzik, nem beszélve a Toyota Aygóról, amely mégiscsak az egyik legmodernebb kisautó. Az igényességről tanúskodik a krómszínű kilincs és az ajtókra még textilkárpit is jutott.

Alapjában véve elegendő rakodóhely van az utastérben, a váltó körül jó a helyzet, a telefont megtartja az ajtóbehúzó, csak az ajtótárolók tűnnek túl keskenynek. Az első ülések háttámláján hálós zsebet találunk.

Sokaknak kényelmes, idősebb embereknek pedig meghatározó erény a könnyű ki- és beszállás. Az Atos-ban nem a mélyből kikapaszkodva szállunk ki és beszállva sem pottyanunk az ülésbe a magasra helyezett székek miatt.

Biztonságérzetben az Atos nem sokat mutathat fel. Az autó ma már szokatlanul vékonydongájú, sovány kis ajtókkal. Térdünkhöz közel a műszerfal, szűretlenül kapjuk a motorzajt és egyáltalán nincs oldallégzsák.

Talán pont emiatt izgalmas gyorsan menni vele. Aki bevállalja az erős dülöngélést kanyarban, az elpattogást rossz úton, az hatékonyan siethet és tolakodhat az autóval. Mindehhez jókora csatazaj jár gumisírással és kávédarálóra emlékeztető motorhanggal.

A motor fürge, az eleven motorocska ráadásul négyhengeres, ami mégiscsak egy többlet a háromhengeres gépekhez képest. 63 lóerőt sikerült kicsiholni a benzines motorból, amely a Kia Picantóban is megtalálható.


Lámpánál könnyű lerajtolni a többieket, az automata váltóval már akkor haladunk, mikor a kuplungos többség megtalálja a fogópontot. A váltó ráadásul ügyesen felismeri, hogy mikor sietünk és ennek függvényében értelmesen húzatja ki a motort.

A hagyományos nyomatékváltós automata overdrive funkciót is kínál, ami gyakorlatilag a negyedik fokozat kiiktatására jó. 70-80-as tempóról előzve elég kikapcsolni az overdrive-ot, a váltó rögtön visszakapcsol, a motor felbőg és már robogunk is 100 fölé.

Kisebb sebességnél a kívánt robbanékonyságot szintén a választókarral csalogathatjuk elő, amennyiben 2-be húzzuk és rálépünk a gázra. Stresszhelyzetben ne törődjünk a kar D-be áttolásával, a váltó magától feljebb kapcsol a leszabályozás helyett.

Ahogy a műszerfalon visszajelzik az overdrive kikapcsolását, ugyanígy megoldhatták volna az aktuális fokozat kijelzését is, hogy ne kelljen lefelé nézegetve meggyőződni arról, hogy D helyett nem húztuk-e 2-be a kart. Ez ránézésre egy villanykapcsoló bonyolultságú szerkezetet igényelne csak.

Tapasztalataink alapján az Atos-szal könnyű közlekedni, az autós társak nem gyanítanak benne ellenfelet és könnyen beengedik a budapesti tolakodásban. A magas üléshelyzet könnyebbé és biztonságosabbá is teszi a városi vezetést.

Alapáron jár a szervokormány, az automata Atos-nál csak a dodzsemet könnyebb vezetni, viszont pontosságra és jó visszajelzésekre ne is számítsunk. A fordulékonyság és a remekül áttekinthető karosszéria megkönnyíti, az öles C-oszlop pedig megnehezíti a parkolást.

Budapesten kívül hamar vergődés váltja fel a korábbi lendületet. Országúti sebességről nehezen rugaszkodik neki az autó, a motor csak bőg, de ereje ide már kevés. Hegyre fel végképp reménytelen a helyzet. Lendületből 100-zal kényelmesen elautózhatunk, ha nem gyorsítunk, az utastér csendes.

2 557 000 forintért első hallásra a tesztelt Atos drágának tűnik. Ha matatunk egy kicsit a vetélytársak weboldalain, kiderül, hogy csúcsfelszereltséggel és automata váltóval a konkurensek jóval nagyobb szeletet harapnak ki a büdzséből, vagy gyengébbek, ld. Spark. A városban mért 8,4 literes fogyasztás az automata váltó, a nyers motor és a hideg idő ismeretében kedvező.

A felszereltség nagyon vegyes, a két első mellől felárért is hiányzik például az oldallégzsák. Ez a biztonsági színvonal elfogadhatatlan, a csúcsmodellbe minimum felárért be kellene szerelni az oldallégzsákot. Európában vagyunk és 2005-öt írunk.

A kényelmi extrákkal viszont majdnem Dunát lehet rekeszteni, a klímaberendezésen kívül a hátsó elektromos ablakemelő is széria. Légkondicionáló már a kézi váltóval 2 157 000 forintos Atos Comfort kivitelhez is jár.


Műszaki adatok – Hyundai Atos Prime Style GLS aut.
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1086
Furat x löket (mm) 67×77
Hengerek / szelepek száma S4/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 46 (63)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 97,1/3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 20,7
Végsebesség (km/h) 139
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,0
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,1
Vegyes (l/100 km) 6,0
CO2 kibocsátás (g/km) 145
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3565/1525/1570
Tengelytáv (mm) 2380
Csomagtér (liter) 263/990
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 973-1021/315-363
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 35
Gumiméret 175/60 R 13
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 2 557 000
Konkurensek (forint) Chevrolet Spark 0.8 Star aut. 2 459 000
Fiat Panda 1.2 Emotion aut. 3 045 000
Kia Picanto 1.1 EX aut. 2 849 900
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei 2 első légzsák, ABS, ködfényszóró, hátsó spoiler, elektromos ablakemelők elöl-hátul, manuális klímaberendezés, központi zár, szervokormány, rádió-előkészítés 4 hangszóróval
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Az Atos-nak nagyon fekszik Budapest. Jól áttekinthető belőle a forgalom, motorja eleven, váltója ügyesen működik, utastere tágas. Lényeges hibája, hogy magas emberek pocsékul ülnek benne, hiányzik az oldallégzsák és futóműve sem túl meggyőző.
Pontszám (max. 10) 7,0 pont

Kommentek

Ez most más tészta: Vettel Räikkönen ellen

A Ferrari pilótái egy igazi olasz mamma irányítása mellett csapnak össze – a konyhában.

F1: Vettel balhézott, de nem kért büntetést ellenfelének

Sebastian Vettel nem híve annak, hogy a felügyelők feltartásért osztogassanak büntetéseket a Forma-1-es hétvégék során.

Bárkinek lehet olyan motorja, mint a BMW M4 GTS-é

Tömegpiaci termékké válhat a vízbefecskendezés, ígéri a technológiát eredetileg a BMW számára kifejlesztő Bosch.

F1: Rosbergnek minden futam egy kupadöntő

Nico Rosberg és Lewis Hamilton is szoros csatát jósol a bajnokság végéig. Bármelyikük nyerhet.

Cuki játékautók valódi felnőtteknek

Amikor az ember a dugókban fő, vagy parkolóhelyet keresve tombol, szívesen ülne át egy japán kei-carba. Különösen, ha az olyan imádni való, mint a Toyota újdonsága.

Melyik a legjobb használt luxuslimuzin?

A Lexus a kilencvenes években furakodott be a luxuslimuzinok zárt európai klubjába. Az LS 400-zal célba vette a Mercedest, a BMW-t és a Jaguart. A vetélytársak most újra összetalálkoztak. Nézzük, mit változtatott az eltelt idő az erőviszonyokon!

“Új kategória” lesz a 2017-es Forma-1

A Toro Rossó-s Carlos Sainz szerint hatalmas változást hoznak a jövő évi új szabályok, de pont erre van szüksége a Forma-1-nek.

Jönnek az integető, dudáló robotautók

Egy egyetemi kutató feladta tudományos pályáját, és autófejlesztésbe fogott. A cél az okos és figyelmes gépkocsi megvalósítása.

Velencében romantikázott Palvin Barbi és Lewis Hamilton

A Forma-1-es világbajnok Lewis Hamilton és a magyar modell, Palvin Barbara tavasz óta találkozgat, de állítólag csak barátok. Most Velencében jöttek össze egy “baráti” randira.

F1: Testőröket Verstappennek?

Max Verstappen menedzsere azt mondja a Red Bull tinijénk nem kell külön védelem a hétvégi Olasz Nagydíjra.

Will.i.am új autójától feláll a szőr a hátadon

Oké, hogy egy Tesla Model S-ről beszélünk, ami már önmagában is elég feltűnő jelenség, de amit az amerikai zenész művelt az autóval, az maga az elektromos lázálom.

F1: Március végén, duplázással indul a 2017-es szezon?

Sajtóértesülés szerint a 2017-es Forma-1-es világbajnokság csak március végén kezdődik, akkor viszont dupla hétvégével.