Most nem jövünk újra az amúgy is elcsépelt ez a dízel, már nem az a dízel szöveggel. Nem bizonygatjuk, hogy ma hol tartanak a dízelmotorok. Legyen elég annyi, hogy létezik olyan motor, amely ekkora élményt ad és közben stabilan 7,5 és 10 liter között fogyaszt.

Ami örömet egy gépezet adni képes, azt az átdolgozás óta maradéktalanul megkapni a D5 jelű öthengeres dízeltől. Az S60-ban az eddigi 163 lóerős verzió is tényleg jó volt, de pont az élmény terén kanyarban sincs az újtól.

Egyesben csak arra van idő, hogy a kettessel éppen utolérjük a leszabályozáshoz közeledő motort. A kettes is átmenet nélkül leforog, a gyorsulás tényleges brutalitását gyakorlatilag csak harmadiktól fölfelé lehet kiélvezni.



Ekkor már van némi időnk megélni a gyorsulást két váltás között. A 400 Nm szép érték, főleg, hogy 2000 és 2750-es fordulat között állandó, de még ez sem ad magyarázatot arra, mitől megy ilyen ördögien az S60 D5.

Akkor is van minek örülni, amikor nem a 300 lóerős S60R-ben átélteket próbáljuk reprodukálni. Az új turbófeltöltővel nemcsak papíron javult a motor reakciója, gázadásra azonnal jön a teljesítmény és a D5 – a turbódízelektől szokatlanul – kis fordulaton sem gyengélkedik.

Hasonlóan pörgős dízelmotor után kutatva csak a BMW 535d és a Honda Accord i-CTDi jut eszünkbe. Azt is szerettük a motorban, hogy gázadásra nem akasztott utánunk kínos fekete ködöt. A széria részecskeszűrő a koromrészecskék 95 százalékát eltávolítja a kipufogógázból.

Röpke néhány kilométer után megtalálni az optimális összhangot a tökéletesbe hajló kézi váltóval és a jól adagolható kuplunggal. Az S60-ban minden váltás jólesik, de a motor rugalmassága nem kényszerít állandó gangolásra.


A teljesítményhez képest a D5 motor fogyasztása elenyésző, városban mi 10,2 litert mértünk százon dugókkal és sosem spórolva. Autópályán és országúton 7,6 literből megállt a fogyasztás.

Ennél biztosan kevesebbet is fogyaszthatna a motor, de ez az autó olyasvalami dízelben, mint az S60 R benzinesben, szóval nem a poroszkálásról szól. A fék és a futómű kényelmesen feldolgozza a motor erejét, az S60 harmonikusan rugózik és kanyarban is belevaló.

Városban autózva csúnyán lerontja az autó kezelhetőségét a mérhetetlenül nagy fordulókör, ami a hasonló műszaki alapokra épülő S60, a V70, az S80 és az XC90 közös hibája. A 11,8 méter nem adja vissza azt az érzést, ahogy a sportosnak tűnő limuzin özönvíz előtti batárként fordul, gyakori tolatásra kényszerítve az embert.

Minden kulturáltan működik az S60-ban, a jó anyagminőség és az ízléses belső tér egy Volvóban magától értetődik. Az összes részlet megfelel a minőségi elvárásoknak az üléstámla tekerőgombjával kezdve az ajtócsukódáson át az összes kapcsoló kifinomultságáig.

Több intelligens apróságot találni az S60-ban, van például a vízlepergető bevonatos külső tükör, vagy az átdolgozás óta puhább a fényszóróbura, ami kevésbé veszélyes a gyalogosokra.

Továbbra is jólesik, hogy a fedélzeti számítógép magyarul közi az információkat. Praktikus részlet a szemeteszsák felakasztására szolgáló keret, amely a kardánalagút fölé hajtható ki.

Az első ülések az üléshelyzettel együtt tökéletesek, igazságtalan volna ennél kevesebb jót mondani rájuk. Momentum kivitelben a vezetőülés dőlése is állítható, a kormány tengelyirányban széles tartományban kihúzható.

Aki elfér hátul, annak hasonlóan jó kényelmet nyújt a második sor. Langalétáknak egyáltalán nem való a hátsó ülés, a fejtér is kevés és térdük sem fér szűk lábhely miatt.

Nem tudtunk mit kezdeni a hátsó ajtóban lévő mélyedéssel, rakodóhelyként nem vehető komolyan, tolltartónak viszont nagy. A zsebek az első ajtókban is aprók, itt besegít a két pohártartó és a kartámasz alatti üreg.

Irigylésre méltó csendben és kényelemben utazhatunk az S60-ban. A hosszú hatodik fokozatban a motor alacsony fordulaton, csendesen jár. Hangja csak kihúzatva erősödik fel, de ez kimondottan létszükséglet. Az öthengereseknek vérpezsdítő hangjuk van, függetlenül attól, hogy a Volvo, az Alfa, a Lancia vagy az Audi gyártja-e őket.

Autópályán andalító a suhanás, az S60 elől a legtöbben udvariasan kitérnek. Nem azért húzódnak félre, mert rettegnek a benne ülőktől, hanem azért mert így illik. Egy Volvónak ez kijár.

Egy a biztonságra híresen sokat adó gyártól elfogadhatatlan, hogy az utas oldali első légzsák kikapcsolhatóságért felárat kérnek. Egy tízmilliós autóban nagyon ellenszenves dolog mindezért 15 000 forintot legombolni az ügyfelekről, ha ezt egy alap Citroën C1 felár nélkül tudja.

Kinetic felszereltséggel, tehát alapmodellként is 9,4 millió forintba kerül az S60 a 185 lóerős dízelmotorral. A nálunk járt Momentum 10 120 000 forintért talán jobb vétel, ebben legalább nem kell felárat fizetni az automata klímáért, a tempomatért, a CD-s rádióért és más kisebb tételekért.


Műszaki adatok – Volvo S60 D5 Momentum
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2401
Furat x löket (mm) 81,0 x 93,2
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)136 (185)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000-2750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 8,2
Végsebesség (km/h) 230
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)9,0
Lakott területen kívül (l/100 km)5,2
Vegyes (l/100 km)6,6
CO2 kibocsátás (g/km)174
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4603/1813/1428
Tengelytáv (mm)2715
Csomagtér (liter)424/1034
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1578/452
Üzemanyagtank kapacitás (liter)70
Gumiméret215/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)10 120 000 (Monentum)
Konkurensek (forint)Alfa 156 2.4 JTD Distinctive, 8 050 000
BMW 320d, 8 435 000
Saab 9-3 Vector 1.9 TiDS-PF, 9 502 500
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiElső, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, ESP, ködfényszóró, automatikus légkondicionáló, bőr/szövet üléskárpit, motoros, fűtött külső tükrök, motoros ablakemelő elöl-hátul, 16 colos könnyűfém keréktárcsák, fedélzeti számítógép, 6 hangszórós CD-s rádió, PremAir oxigéntermelő hűtőbevonat, tempomat, esőérzékelős ablaktörlő
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeA szenzációs motor meghatározó az S60-ban. Kár a szűk utastérért és főleg az óriási fordulókörért, de az autó így is nagyon meggyőző. Hangulata, arculata és kényelme is jó.
Pontszám (max. 10)8,0 pont

Kommentek

További híreink