Teszt: Ford Focus 1.6 TDCi Ghia – Ajándék a mindennapokra

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.08.05. 07.55

Autót választani nehéz mutatvány. A kínálat egyre szélesebb, az autók egyre jobbak, a komoly hibák egyre ritkábbak, de van egy tuti tippünk.


Milyen lenne az ideális autó? Olyasfajta szerkezet körvonalazódik előttünk, amely mindenféle célra használható, elég kompakt városi autózáshoz, de négyen messzire is elindulhatunk vele.

Mit kell még tudnia? Menjen jól, fogyasszon keveset, ne legyen szélsőségesen sportos és kényelmetlen, de öröm legyen vezetni. A legfontosabb persze, hogy ne elérhetetlenül drágán adják, mert akkor értelmét veszti az egész.

Na erre varrjál gombot, mondják ilyenkor kihívóan. Pedig van megoldás, egy Astra, 307, Golf méretű kompakt autó személyében, dízelmotorral.

Ha már megvan a kategória, akkor válasszunk belőle egy igazán jó autót, mondjuk a Focus-t, a szerintünk legvonzóbb motorral, a 109 lóerős TDCi-vel.

Ebben a tesztautóban láttuk viszont először a kulcs nélküli ajtónyitást, ami nagyon kényelmes. Nem is olyan régen ez még a Mercedes S-osztály kiváltsága volt, majd a Renault a Lagunával és főleg a Mégane-nal demokratizálta ezt a vívmányt.

Nagyon kényelmes a magától nyíló ajtó. Ha csomagokkal megrakodva közeledünk az autóhoz, nem kell előtúrni a jeladót a zsebünkből, mégis old a központi zár. Tollas slusszkulcs nincs is, a gyújtáskapcsolóból kitüremkedő műanyagcsücsköt kell elfordítani.

Sok nélkülözhető, de kellemes aprósággal gazdagodik az utastér Ghia kivitelt rendelve. Köztük van az elegáns lábtér-megvilágítás, a szép kárpitozás és a napellenzőben lévő sminktükröt megvilágító kis izzó.

Jobb volna kicsit alacsonyabbra engedhetni az ülést, az átlagnál magasabbaknak kicsit szűk az állítási tartomány fel-le. Az első ülések megfelelően tartanak kanyarban, kényelmük marasztaló több órás utazást követően is.

Hátul elfogadható a térkínálat, de a hátsó lábtér és a fejtér a maroknyi szempont egyike, amelyikben a Focus csak átlagos teljesítményt nyújt, nem pedig a megszokott jóval átlag felettit.


A hátsó ülések is kényelmesek, a kartámaszban, az üléspad oldalában, az első üléstámlán lévő zsebekben van hely rakodni, a kartámaszban két pohártartót is találni.

Ghia felszereltséggel mindenképp jó a minőségérzet, de a rádió körül pazarló gazdagsággal használt műanyag fabetétéhez a Focus-ban sem ragaszkodnánk. A műfával körbefolyatott gyári fejegység kulturáltan szól.

Már sok autóban megdicsértük a 109 lóerős ezerhatos dízelmotort a Volvo S40-től a Peugeot 407-ig. A Focus-ban is életrevaló, felszabadultan pörög, erős és jó a nyomatékeloszlása. Járása hidegen enyhén darabos, bemelegedve már kifogástalan egy dízeltől.

Könnyedén és gyorsan autózhatunk a nemrég kifejlesztett dízelmotorral, előzni nem gond felfelé kaptatva sem. A pontos váltó ebben a tesztautóban kicsit akadozott, de még így is jobb az átlagnál, csak nem tetszett annyira, mint a legtöbb eddig kipróbált Fordban.

Egy Budapest-Sopron-Budapest túrán végeztük a fogyasztásmérést. Autópályán végig 150-nel és országúton majdnem állandó padlógázzal 6,5 litert fogyasztott az autó. Lassan autókázva 4,3 liter elég volt 100 kilométerre. Városban 7,5 liter körül mozog a fogyasztás.

Ha toplistát kellene felállítanunk az alsó középkategóriás autók futóművei között, akkor az előző Focus a mai napig az élbolyban szerepelne. Az új is megőrizte ugyanazt a kifinomult, nagyon agilis és biztonságos mozgást, amiért elődjét is szerettük, de a mostani változatban a rugózási kényelem is igazán jó.

A motor egyenletes sebességnél csendes, könnyű túlszaladni a sebességkorlátokon. A szélzaj 150-nél még a háttérben marad. A Focus nagyon felnőtt autó, kényelemben jóval közelebb áll az eggyel fölötte álló Mondeóhoz, mint az eggyel alatta lévő Fiestához.

4 965 000 forint büszke ár egy alsó középkategóriás autóért, de a Focus-ért ezzel a motorral és az igen gazdag alapfelszereltséggel messze nem sok. Főleg akkor nem, ha a konkurensekhez viszonyítjuk, amelyeknél sok esetben egy ötössel kezdődik az árcédula.

Házon belül a tesztelt modellhez legközelebb az 1,8 literes Focus TDCi áll 115 lóerővel, ám 200 000 forinttal magasabb áron. A 90 lóerős dízelmotorral a típus nem kapható Ghia kivitelben. Ha saját magunknak keresnénk Focus-t, akkor a 109 lóerős TDCi-t a Trend felszereltséggel és a kombi karosszériával párosítanánk 4 660 000 forintért.


Műszaki adatok – Ford Focus 1.6 TDCi Ghia
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75×88,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240 (260)/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9
Végsebesség (km/h) 188
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,0
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 127
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4342/1840/1497
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 385-1245
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1371/419
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 53
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 965 000
Konkurensek (forint) Fiat Stilo Dynamic 1.9 JTD 115, 5 325 000
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900
Peugeot 307 Premium 1.6 HDi, 4 920 000
Opel Astra Elegance 1.7 CDTI, 4 935 000
VW Golf Comfortline 1.9 TDI 105 LE, 5 554 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, elektronikus fékerő-elosztó, automatikusan elsötétedő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszórókapcsolás, első ködlámpa, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, manuális légkondicionáló, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, 6 hangszórós CD-s rádió, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ismét jóval átlagon felüli pontszámmal honoráltuk a Focus kvalitásait. Mindenféle motorral és felszereltséggel pompás autó, de talán a 109 lóerős TDCi az ideális választás.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Kommentek

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

Megvan az év első, szájtátós kamiontuningja!

Egy magyar csapat úgy alakította át egy Scania utasterét, hogy arra talán még külföldön is csorgatni fogják a nyálukat a kamionsofőrök.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.