Teszt: Ford Focus 1.6 TDCi Ghia – Ajándék a mindennapokra

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.08.05. 07.55

Autót választani nehéz mutatvány. A kínálat egyre szélesebb, az autók egyre jobbak, a komoly hibák egyre ritkábbak, de van egy tuti tippünk.


Milyen lenne az ideális autó? Olyasfajta szerkezet körvonalazódik előttünk, amely mindenféle célra használható, elég kompakt városi autózáshoz, de négyen messzire is elindulhatunk vele.

Mit kell még tudnia? Menjen jól, fogyasszon keveset, ne legyen szélsőségesen sportos és kényelmetlen, de öröm legyen vezetni. A legfontosabb persze, hogy ne elérhetetlenül drágán adják, mert akkor értelmét veszti az egész.

Na erre varrjál gombot, mondják ilyenkor kihívóan. Pedig van megoldás, egy Astra, 307, Golf méretű kompakt autó személyében, dízelmotorral.

Ha már megvan a kategória, akkor válasszunk belőle egy igazán jó autót, mondjuk a Focus-t, a szerintünk legvonzóbb motorral, a 109 lóerős TDCi-vel.

Ebben a tesztautóban láttuk viszont először a kulcs nélküli ajtónyitást, ami nagyon kényelmes. Nem is olyan régen ez még a Mercedes S-osztály kiváltsága volt, majd a Renault a Lagunával és főleg a Mégane-nal demokratizálta ezt a vívmányt.

Nagyon kényelmes a magától nyíló ajtó. Ha csomagokkal megrakodva közeledünk az autóhoz, nem kell előtúrni a jeladót a zsebünkből, mégis old a központi zár. Tollas slusszkulcs nincs is, a gyújtáskapcsolóból kitüremkedő műanyagcsücsköt kell elfordítani.

Sok nélkülözhető, de kellemes aprósággal gazdagodik az utastér Ghia kivitelt rendelve. Köztük van az elegáns lábtér-megvilágítás, a szép kárpitozás és a napellenzőben lévő sminktükröt megvilágító kis izzó.

Jobb volna kicsit alacsonyabbra engedhetni az ülést, az átlagnál magasabbaknak kicsit szűk az állítási tartomány fel-le. Az első ülések megfelelően tartanak kanyarban, kényelmük marasztaló több órás utazást követően is.

Hátul elfogadható a térkínálat, de a hátsó lábtér és a fejtér a maroknyi szempont egyike, amelyikben a Focus csak átlagos teljesítményt nyújt, nem pedig a megszokott jóval átlag felettit.


A hátsó ülések is kényelmesek, a kartámaszban, az üléspad oldalában, az első üléstámlán lévő zsebekben van hely rakodni, a kartámaszban két pohártartót is találni.

Ghia felszereltséggel mindenképp jó a minőségérzet, de a rádió körül pazarló gazdagsággal használt műanyag fabetétéhez a Focus-ban sem ragaszkodnánk. A műfával körbefolyatott gyári fejegység kulturáltan szól.

Már sok autóban megdicsértük a 109 lóerős ezerhatos dízelmotort a Volvo S40-től a Peugeot 407-ig. A Focus-ban is életrevaló, felszabadultan pörög, erős és jó a nyomatékeloszlása. Járása hidegen enyhén darabos, bemelegedve már kifogástalan egy dízeltől.

Könnyedén és gyorsan autózhatunk a nemrég kifejlesztett dízelmotorral, előzni nem gond felfelé kaptatva sem. A pontos váltó ebben a tesztautóban kicsit akadozott, de még így is jobb az átlagnál, csak nem tetszett annyira, mint a legtöbb eddig kipróbált Fordban.

Egy Budapest-Sopron-Budapest túrán végeztük a fogyasztásmérést. Autópályán végig 150-nel és országúton majdnem állandó padlógázzal 6,5 litert fogyasztott az autó. Lassan autókázva 4,3 liter elég volt 100 kilométerre. Városban 7,5 liter körül mozog a fogyasztás.

Ha toplistát kellene felállítanunk az alsó középkategóriás autók futóművei között, akkor az előző Focus a mai napig az élbolyban szerepelne. Az új is megőrizte ugyanazt a kifinomult, nagyon agilis és biztonságos mozgást, amiért elődjét is szerettük, de a mostani változatban a rugózási kényelem is igazán jó.

A motor egyenletes sebességnél csendes, könnyű túlszaladni a sebességkorlátokon. A szélzaj 150-nél még a háttérben marad. A Focus nagyon felnőtt autó, kényelemben jóval közelebb áll az eggyel fölötte álló Mondeóhoz, mint az eggyel alatta lévő Fiestához.

4 965 000 forint büszke ár egy alsó középkategóriás autóért, de a Focus-ért ezzel a motorral és az igen gazdag alapfelszereltséggel messze nem sok. Főleg akkor nem, ha a konkurensekhez viszonyítjuk, amelyeknél sok esetben egy ötössel kezdődik az árcédula.

Házon belül a tesztelt modellhez legközelebb az 1,8 literes Focus TDCi áll 115 lóerővel, ám 200 000 forinttal magasabb áron. A 90 lóerős dízelmotorral a típus nem kapható Ghia kivitelben. Ha saját magunknak keresnénk Focus-t, akkor a 109 lóerős TDCi-t a Trend felszereltséggel és a kombi karosszériával párosítanánk 4 660 000 forintért.


Műszaki adatok – Ford Focus 1.6 TDCi Ghia
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75×88,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240 (260)/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9
Végsebesség (km/h) 188
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,0
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 127
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4342/1840/1497
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 385-1245
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1371/419
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 53
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 965 000
Konkurensek (forint) Fiat Stilo Dynamic 1.9 JTD 115, 5 325 000
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900
Peugeot 307 Premium 1.6 HDi, 4 920 000
Opel Astra Elegance 1.7 CDTI, 4 935 000
VW Golf Comfortline 1.9 TDI 105 LE, 5 554 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, elektronikus fékerő-elosztó, automatikusan elsötétedő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszórókapcsolás, első ködlámpa, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, manuális légkondicionáló, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, 6 hangszórós CD-s rádió, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ismét jóval átlagon felüli pontszámmal honoráltuk a Focus kvalitásait. Mindenféle motorral és felszereltséggel pompás autó, de talán a 109 lóerős TDCi az ideális választás.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Kommentek

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.