Teszt: Ford Focus 1.6 TDCi Ghia – Ajándék a mindennapokra

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.08.05. 07.55

Autót választani nehéz mutatvány. A kínálat egyre szélesebb, az autók egyre jobbak, a komoly hibák egyre ritkábbak, de van egy tuti tippünk.


Milyen lenne az ideális autó? Olyasfajta szerkezet körvonalazódik előttünk, amely mindenféle célra használható, elég kompakt városi autózáshoz, de négyen messzire is elindulhatunk vele.

Mit kell még tudnia? Menjen jól, fogyasszon keveset, ne legyen szélsőségesen sportos és kényelmetlen, de öröm legyen vezetni. A legfontosabb persze, hogy ne elérhetetlenül drágán adják, mert akkor értelmét veszti az egész.

Na erre varrjál gombot, mondják ilyenkor kihívóan. Pedig van megoldás, egy Astra, 307, Golf méretű kompakt autó személyében, dízelmotorral.

Ha már megvan a kategória, akkor válasszunk belőle egy igazán jó autót, mondjuk a Focus-t, a szerintünk legvonzóbb motorral, a 109 lóerős TDCi-vel.

Ebben a tesztautóban láttuk viszont először a kulcs nélküli ajtónyitást, ami nagyon kényelmes. Nem is olyan régen ez még a Mercedes S-osztály kiváltsága volt, majd a Renault a Lagunával és főleg a Mégane-nal demokratizálta ezt a vívmányt.

Nagyon kényelmes a magától nyíló ajtó. Ha csomagokkal megrakodva közeledünk az autóhoz, nem kell előtúrni a jeladót a zsebünkből, mégis old a központi zár. Tollas slusszkulcs nincs is, a gyújtáskapcsolóból kitüremkedő műanyagcsücsköt kell elfordítani.

Sok nélkülözhető, de kellemes aprósággal gazdagodik az utastér Ghia kivitelt rendelve. Köztük van az elegáns lábtér-megvilágítás, a szép kárpitozás és a napellenzőben lévő sminktükröt megvilágító kis izzó.

Jobb volna kicsit alacsonyabbra engedhetni az ülést, az átlagnál magasabbaknak kicsit szűk az állítási tartomány fel-le. Az első ülések megfelelően tartanak kanyarban, kényelmük marasztaló több órás utazást követően is.

Hátul elfogadható a térkínálat, de a hátsó lábtér és a fejtér a maroknyi szempont egyike, amelyikben a Focus csak átlagos teljesítményt nyújt, nem pedig a megszokott jóval átlag felettit.


A hátsó ülések is kényelmesek, a kartámaszban, az üléspad oldalában, az első üléstámlán lévő zsebekben van hely rakodni, a kartámaszban két pohártartót is találni.

Ghia felszereltséggel mindenképp jó a minőségérzet, de a rádió körül pazarló gazdagsággal használt műanyag fabetétéhez a Focus-ban sem ragaszkodnánk. A műfával körbefolyatott gyári fejegység kulturáltan szól.

Már sok autóban megdicsértük a 109 lóerős ezerhatos dízelmotort a Volvo S40-től a Peugeot 407-ig. A Focus-ban is életrevaló, felszabadultan pörög, erős és jó a nyomatékeloszlása. Járása hidegen enyhén darabos, bemelegedve már kifogástalan egy dízeltől.

Könnyedén és gyorsan autózhatunk a nemrég kifejlesztett dízelmotorral, előzni nem gond felfelé kaptatva sem. A pontos váltó ebben a tesztautóban kicsit akadozott, de még így is jobb az átlagnál, csak nem tetszett annyira, mint a legtöbb eddig kipróbált Fordban.

Egy Budapest-Sopron-Budapest túrán végeztük a fogyasztásmérést. Autópályán végig 150-nel és országúton majdnem állandó padlógázzal 6,5 litert fogyasztott az autó. Lassan autókázva 4,3 liter elég volt 100 kilométerre. Városban 7,5 liter körül mozog a fogyasztás.

Ha toplistát kellene felállítanunk az alsó középkategóriás autók futóművei között, akkor az előző Focus a mai napig az élbolyban szerepelne. Az új is megőrizte ugyanazt a kifinomult, nagyon agilis és biztonságos mozgást, amiért elődjét is szerettük, de a mostani változatban a rugózási kényelem is igazán jó.

A motor egyenletes sebességnél csendes, könnyű túlszaladni a sebességkorlátokon. A szélzaj 150-nél még a háttérben marad. A Focus nagyon felnőtt autó, kényelemben jóval közelebb áll az eggyel fölötte álló Mondeóhoz, mint az eggyel alatta lévő Fiestához.

4 965 000 forint büszke ár egy alsó középkategóriás autóért, de a Focus-ért ezzel a motorral és az igen gazdag alapfelszereltséggel messze nem sok. Főleg akkor nem, ha a konkurensekhez viszonyítjuk, amelyeknél sok esetben egy ötössel kezdődik az árcédula.

Házon belül a tesztelt modellhez legközelebb az 1,8 literes Focus TDCi áll 115 lóerővel, ám 200 000 forinttal magasabb áron. A 90 lóerős dízelmotorral a típus nem kapható Ghia kivitelben. Ha saját magunknak keresnénk Focus-t, akkor a 109 lóerős TDCi-t a Trend felszereltséggel és a kombi karosszériával párosítanánk 4 660 000 forintért.


Műszaki adatok – Ford Focus 1.6 TDCi Ghia
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75×88,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240 (260)/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9
Végsebesség (km/h) 188
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,0
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 127
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4342/1840/1497
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 385-1245
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1371/419
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 53
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 965 000
Konkurensek (forint) Fiat Stilo Dynamic 1.9 JTD 115, 5 325 000
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900
Peugeot 307 Premium 1.6 HDi, 4 920 000
Opel Astra Elegance 1.7 CDTI, 4 935 000
VW Golf Comfortline 1.9 TDI 105 LE, 5 554 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, elektronikus fékerő-elosztó, automatikusan elsötétedő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszórókapcsolás, első ködlámpa, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, manuális légkondicionáló, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, 6 hangszórós CD-s rádió, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ismét jóval átlagon felüli pontszámmal honoráltuk a Focus kvalitásait. Mindenféle motorral és felszereltséggel pompás autó, de talán a 109 lóerős TDCi az ideális választás.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Kommentek

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.