Teszt: Ford Focus 1.6 TDCi Ghia – Ajándék a mindennapokra

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.08.05. 07.08

Autót választani nehéz mutatvány. A kínálat egyre szélesebb, az autók egyre jobbak, a komoly hibák egyre ritkábbak, de van egy tuti tippünk.


Milyen lenne az ideális autó? Olyasfajta szerkezet körvonalazódik előttünk, amely mindenféle célra használható, elég kompakt városi autózáshoz, de négyen messzire is elindulhatunk vele.

Mit kell még tudnia? Menjen jól, fogyasszon keveset, ne legyen szélsőségesen sportos és kényelmetlen, de öröm legyen vezetni. A legfontosabb persze, hogy ne elérhetetlenül drágán adják, mert akkor értelmét veszti az egész.

Na erre varrjál gombot, mondják ilyenkor kihívóan. Pedig van megoldás, egy Astra, 307, Golf méretű kompakt autó személyében, dízelmotorral.

Ha már megvan a kategória, akkor válasszunk belőle egy igazán jó autót, mondjuk a Focus-t, a szerintünk legvonzóbb motorral, a 109 lóerős TDCi-vel.

Ebben a tesztautóban láttuk viszont először a kulcs nélküli ajtónyitást, ami nagyon kényelmes. Nem is olyan régen ez még a Mercedes S-osztály kiváltsága volt, majd a Renault a Lagunával és főleg a Mégane-nal demokratizálta ezt a vívmányt.

Nagyon kényelmes a magától nyíló ajtó. Ha csomagokkal megrakodva közeledünk az autóhoz, nem kell előtúrni a jeladót a zsebünkből, mégis old a központi zár. Tollas slusszkulcs nincs is, a gyújtáskapcsolóból kitüremkedő műanyagcsücsköt kell elfordítani.

Sok nélkülözhető, de kellemes aprósággal gazdagodik az utastér Ghia kivitelt rendelve. Köztük van az elegáns lábtér-megvilágítás, a szép kárpitozás és a napellenzőben lévő sminktükröt megvilágító kis izzó.

Jobb volna kicsit alacsonyabbra engedhetni az ülést, az átlagnál magasabbaknak kicsit szűk az állítási tartomány fel-le. Az első ülések megfelelően tartanak kanyarban, kényelmük marasztaló több órás utazást követően is.

Hátul elfogadható a térkínálat, de a hátsó lábtér és a fejtér a maroknyi szempont egyike, amelyikben a Focus csak átlagos teljesítményt nyújt, nem pedig a megszokott jóval átlag felettit.


A hátsó ülések is kényelmesek, a kartámaszban, az üléspad oldalában, az első üléstámlán lévő zsebekben van hely rakodni, a kartámaszban két pohártartót is találni.

Ghia felszereltséggel mindenképp jó a minőségérzet, de a rádió körül pazarló gazdagsággal használt műanyag fabetétéhez a Focus-ban sem ragaszkodnánk. A műfával körbefolyatott gyári fejegység kulturáltan szól.

Már sok autóban megdicsértük a 109 lóerős ezerhatos dízelmotort a Volvo S40-től a Peugeot 407-ig. A Focus-ban is életrevaló, felszabadultan pörög, erős és jó a nyomatékeloszlása. Járása hidegen enyhén darabos, bemelegedve már kifogástalan egy dízeltől.

Könnyedén és gyorsan autózhatunk a nemrég kifejlesztett dízelmotorral, előzni nem gond felfelé kaptatva sem. A pontos váltó ebben a tesztautóban kicsit akadozott, de még így is jobb az átlagnál, csak nem tetszett annyira, mint a legtöbb eddig kipróbált Fordban.

Egy Budapest-Sopron-Budapest túrán végeztük a fogyasztásmérést. Autópályán végig 150-nel és országúton majdnem állandó padlógázzal 6,5 litert fogyasztott az autó. Lassan autókázva 4,3 liter elég volt 100 kilométerre. Városban 7,5 liter körül mozog a fogyasztás.

Ha toplistát kellene felállítanunk az alsó középkategóriás autók futóművei között, akkor az előző Focus a mai napig az élbolyban szerepelne. Az új is megőrizte ugyanazt a kifinomult, nagyon agilis és biztonságos mozgást, amiért elődjét is szerettük, de a mostani változatban a rugózási kényelem is igazán jó.

A motor egyenletes sebességnél csendes, könnyű túlszaladni a sebességkorlátokon. A szélzaj 150-nél még a háttérben marad. A Focus nagyon felnőtt autó, kényelemben jóval közelebb áll az eggyel fölötte álló Mondeóhoz, mint az eggyel alatta lévő Fiestához.

4 965 000 forint büszke ár egy alsó középkategóriás autóért, de a Focus-ért ezzel a motorral és az igen gazdag alapfelszereltséggel messze nem sok. Főleg akkor nem, ha a konkurensekhez viszonyítjuk, amelyeknél sok esetben egy ötössel kezdődik az árcédula.

Házon belül a tesztelt modellhez legközelebb az 1,8 literes Focus TDCi áll 115 lóerővel, ám 200 000 forinttal magasabb áron. A 90 lóerős dízelmotorral a típus nem kapható Ghia kivitelben. Ha saját magunknak keresnénk Focus-t, akkor a 109 lóerős TDCi-t a Trend felszereltséggel és a kombi karosszériával párosítanánk 4 660 000 forintért.


Műszaki adatok – Ford Focus 1.6 TDCi Ghia
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1560
Furat x löket (mm) 75×88,6
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240 (260)/1750
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,9
Végsebesség (km/h) 188
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,0
Vegyes (l/100 km) 4,8
CO2 kibocsátás (g/km) 127
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4342/1840/1497
Tengelytáv (mm) 2640
Csomagtér (liter) 385-1245
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1371/419
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 53
Gumiméret 205/55 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 965 000
Konkurensek (forint) Fiat Stilo Dynamic 1.9 JTD 115, 5 325 000
Mazda3 Sport 1.6 CD TX, 5 414 900
Peugeot 307 Premium 1.6 HDi, 4 920 000
Opel Astra Elegance 1.7 CDTI, 4 935 000
VW Golf Comfortline 1.9 TDI 105 LE, 5 554 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei Első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, elektronikus fékerő-elosztó, automatikusan elsötétedő belső tükör, esőérzékelős ablaktörlő, automatikus fényszórókapcsolás, első ködlámpa, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros állítású, fűthető tükrök, távirányítós központi zár, manuális légkondicionáló, 16 colos könnyűfém keréktárcsa, 6 hangszórós CD-s rádió, fedélzeti számítógép, sebességtartó automatika
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Ismét jóval átlagon felüli pontszámmal honoráltuk a Focus kvalitásait. Mindenféle motorral és felszereltséggel pompás autó, de talán a 109 lóerős TDCi az ideális választás.
Pontszám (max. 10) 8,25 pont

Kommentek

F1: Rosberget elsöpörte a szarvihar

Nico Rosberg kiposztolt egy képet a feleségével és a kislányával, nekiestek a kommentelők.

Amikor a Lada beállt a benzinkútra, megfagyott a levegő

Na, ilyet még nem láttál, de mi sem. Nem mondom, hogy nem zokogtunk tele egy zsepit, annyira röhögtünk.

F1: Button a 300. futamon is tanul

Jenson Button a hétvégi Maláj Nagydíjon 300. Forma-1-es versenyén indul. A 2009-es veterán a jubileum kapcsán tekint vissza a karrierjére.

F1: Hamilton mindent belead, és remél

Lewis Hamilton a nehéz szingapúri hétvége után visszavágásra készül Malajziában, Nico Rosberg élvezi a sikersorozatot.

Így kell helyesen ejteni az autómárkák nevét

Van egy-kettő, amin meglepődtünk, de a többségüket a magyarok helyesen ejtik.

F1: Nem biztos, hogy a Honda beveti az új motort

A Honda egyelőre nem döntötte el, hogy új specifikációjú motorra vált-e a Maláj vagy Japán Nagydíjon.

Ezt vezeti az utak királya

Különleges megjelenésű nyergesvontatóval rukkolt elő a Renault, mellyel az országutak királyait szeretné megcélozni.

Eszményi veretés tökéletes utakon egy Porsche 911 GT3 RS-sel

A San Bernardino-hágó egyike a csodás Alpokon átkelő aszfaltkígyóknak, egészen 2066 méterig kúszik fel, Chur és Belinzola dél-kelet svájci városokat összekötve.

F1: Räikkönen nem siet a visszavonulással

Kimi Räikkönen 2017-ben még biztosan a Ferrarinál versenyez, és egyelőre nem érzi úgy, hogy biztosan az lesz az utolsó éve. A jövő nyitott.

Jön a még durvább Nissan GT-R

Tovább csiszolta taktikai csapásmérő fegyverét a Nissan. A GT-R Track Edition közvetlenül a GT-R Nismo alatt helyezkedik el.

F1: Egy csatlakozó vágta tönkre Grosjean hétvégéjét

A Haas-csapat megtalálta Romain Grosjean siralmas szingapúri hétvégéjének okozóját, a hibás csatlakozót a Maláj Nagydíjra kijavítják.

Ilyet is csak a japánok tudnak kitalálni

Kinek jutna eszébe mikrobuszokkal versenyezni vagy driftelni? Nekik igen!