Teszt: Hyundai Getz 1.5 CRDi – Biztonsági kűr

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.07.08. 07.55

Meglepetésekről mentes kisautó a Hyundai Getz. Értékeit főként utasterével nyújtja, amit nem ártana megtámogatni kedvezőbb árral.


Egyre ritkábbak az amolyan normális autók. Olyan kocsikra gondolunk, amelyekben nincs semmi bombasztikus, világelső, iskolateremtő, nem adnak vérforraló élményt és nem próbálnak elkápráztatni.

A Getz-ből teljesen hiányoznak a modern és különleges megoldások. Semmivel nem próbál lehengerelni, hanem egy egyszerű, de okosan megtervezett és tágas kisautó. Tisztességes portéka, egy jó minőségű közlekedési eszköz. Ebben is van valami csábító.

[bekkep]Belseje nagyságrendekkel jobb annál, amit a régi dél-koreai siralomvölgy autókban megszoktunk. Az órák sikkesek, a nagy kerek fordulatszámmérő és a kilométeróra ezüstszínű kerete mintha a Ford Mondeót idézné. A műszerfal anyagai nem barátságtalanok, ebben a kategóriában a Hyundai Getz belső tere kimondottan csinos és az autó összeszerelése is meggyőzően jó.

Közepesen kényelmes az első ülés, amelyben alapjában véve jó üléshelyzetet alakíthatunk ki, bár kicsit nagyobb hosszirányú állíthatóság nem ártana. Az autóból kicsit hiányzik az ülésmagasság-állítás is, ami a kormányoszlophoz adott. A kormányból a tengelyirányú állíthatóságot hiányoljuk.

Sziporkázóan ötletes az utastér, a Getz annyira emberközpontú és annyira a kezünk alá dolgozik hogy az már szinte megható. Az indexkar mögött aprópénztartót látunk, a műszerfal alatt praktikus polcot. Az ajtózsebek olyan nagyok, hogy elfér bennük egy A4-es mappa és jó megoldás a lyuggatott oldalfal, mert jobban látjuk, hogy mit hol találunk

[bekkep]Mégy egy okos ötlet: az első üléstámlából kihajtható kampóra akasztott szatyrokból nem borul ki a motyónk. A jobb első ülés belső oldalán van egy apró kis zseb, mint a Skoda Fabiában vagy a Chevrolet Kalos-ban.

A szabványos 1 DIN méretű rádiórekesz jó lehetőség, hogy a gyáriak helyett ugyanannyiért jobban szóló fejegységet válasszunk. Csak el ne felejtsük magunkkal vinni az előlapját! A kulturált belső térben az átlagnál jobb anyagokkal találkozunk.

Kár, hogy az első fejtámlákat nem lehet magasabbra állítani, colos népek nem tudják biztonságos magasságba kihúzni a fejtámaszt. A tükrök méretével elégedettek voltunk, jól látni belőlük, ami egy városi autónál végképp fontos.

[bekkep]A hátsó ülésen magas utasok erősen behajlított lábal kénytelenek utazni, kisebbeknek talán kényelmes. A helykínálattal viszont nagyobb autókban is kiegyeznénk, a lábtér igen tágas és fejünket sem gyalulta a tetőkárpit.

60:40 arányban osztott az üléstámla, ami jó hír. Ha bővíteni akarjuk a csomagteret, az üléspadot csak akkor buktathatjuk előre, ha teljesen előrehúzzuk az első üléseket, máskülönben a ferdén álló összecsukott pad visszazuhan a padlóra.

Azt mondanunk sem kell, hogy tövig előrehúzott üléssel felnőttek aligha férnek el a kormány mögött. Ugyanezt a hibát a Citroën C2-ben is elkövették a tervezők. A háttámla dőlésszöge több fokozatban beállítható, amivel kicsit növelhető vagy csökkenthető a csomagtartó mérete és az utasoknak is kényelmes.

Elindulásnál úgy tűnt, hogy a papíron 82 lóerős motorból vagy 15 lóerő hiányzik. A dízel Getz nagyon gyámoltalanul jön mozgásba, még a kuplunggal aláfestve is nyögvenyelősre sikerülnek a gyorsnak szánt városi rajtok.


Kettesben, hármasban és még négyesben is inkább a dízelmotor jó nyomatéka érvényesül. 1900 és 2500 között 191 newtonméterrel gyorsíthatunk, a középső sebességtartományban rugalmas a motor és elfogadható a gyorsulás.

[bekkep]Finoman jár a háromhengeres turbódízel, bemelegedés után egészen puhán forog. Városban csendesen suhanhatunk a koreai kisautóban, autópályán viszont rázendít a motor.

A váltó jó kapcsolhatóságát nem sikerült összehozni, a kar lazán, pontatlanul és hosszú utakon mozog. A hosszú áttételezéssel viszonylag kis fordulatszámmal gyorsan haladhatunk, ami jót tesz a fogyasztásnak.

Városban a Getz CRDi csupán 6,5 litert fogyasztott százon, országúton elég lehet 5 liter. Ha valaki nagyon spórol, akár 4,3 literrel is elautózhat 100 kilométert.

[bekkep]Néha az volt az érzésünk, mintha a szervokormányt egy az egyben átemelték volna a valószínűleg könnyebb motorú benzines Getz-ből, parkolásnál időnként keveselltük a rásegítő erőt. A kormányzás szoros, az erőszükséglet a szervorásegítéshez képest nagy.

Sportosan vett kanyarokban érezni, hogy a Getz-nek nem kenyere a tempózás. Ilyenkor az autó erős oldaldőléssel, az ülés gyenge oldaltartással fejezi ki, hogy rossz ajtón kopogtatunk. A Getz akkor is barátságosan kanyarodik, ha elvesszük a gázt vagy belefékezünk a fordulóba. A rugózás kicsit dobál, a kényelem közepes.

Dízel Getz kétféle felszereltséggel kapható, a klímaberendezés alapáron jár. Az árkülönbség 100 000 forint a Comfort és a tesztelt Active modell között. A felár fejében fényezett külső tükör, motoros tükörállítás, elektromos hátsó ablakemelő jár a Comforton felül, és a központi zárhoz kapunk távirányítót.

[bekkep]Tavaly a Getz négy csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten, ami jó eredmény. Nagyon szúrja a szemünket, hogy az itthoni felszereltségből viszont hiányzik oldallégzsák, amivel a töréstesztet teljesítette.

3 317 000 forintos árával a Getz CRDi Active túl sokba kerül, hiányzik belőle a dél-koreai autóktól elvárt és megszokott árelőny a konkurensekhez képest.


Műszaki adatok – Hyundai Getz 1.5 CRDi Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1493
Furat x löket (mm) 83,0×92,0
Hengerek / szelepek száma S3/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 60 (82)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 191/1900-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,9
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,7
Vegyes (l/100 km) 4,4
CO2 kibocsátás (g/km) 116
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3810/1665/1500
Tengelytáv (mm) 2455
Csomagtér (liter) 240-254/977
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1198-1279/321-402
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 317 000
Konkurensek (forint) Citroën C3 SX 1.4 HDi, 3 360 000
Fiat Punto Dynamic 1.3 JTD 5a, 3 280 000
Peugeot 206 1.4 HDi Premium 5a, 3 290 000
Renault Clio 1.5 dCi 65 Nat. Plus 5a, 3 360 000
SEAT Ibiza 1.4 PD TDI Ref. Cool 5a, 3 484 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, vezető és utas oldali első légzsák, ködfényszóró, motoros állítású tükrök, elektromos ablakemelő elöl-hátul, manuális klímaberendezés, rádióelőkészítés (antenna, hangszórók elöl-hátul), szervokormány, távirányítós központi zár, csomagtérháló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Eltalált kisautó a Getz, jó összeszereléssel, tágas és átgondolt utastérrel. A dízelmotor takarékos, de nem tűnt 82 lóerősnek és 3,3 millióért a Getz nem élvez árelőnyt a kategóriában.
Pontszám (max. 10) 6,75 pont

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.