Teszt: Hyundai Getz 1.5 CRDi – Biztonsági kűr

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.07.08. 07.55

Meglepetésekről mentes kisautó a Hyundai Getz. Értékeit főként utasterével nyújtja, amit nem ártana megtámogatni kedvezőbb árral.


Egyre ritkábbak az amolyan normális autók. Olyan kocsikra gondolunk, amelyekben nincs semmi bombasztikus, világelső, iskolateremtő, nem adnak vérforraló élményt és nem próbálnak elkápráztatni.

A Getz-ből teljesen hiányoznak a modern és különleges megoldások. Semmivel nem próbál lehengerelni, hanem egy egyszerű, de okosan megtervezett és tágas kisautó. Tisztességes portéka, egy jó minőségű közlekedési eszköz. Ebben is van valami csábító.

[bekkep]Belseje nagyságrendekkel jobb annál, amit a régi dél-koreai siralomvölgy autókban megszoktunk. Az órák sikkesek, a nagy kerek fordulatszámmérő és a kilométeróra ezüstszínű kerete mintha a Ford Mondeót idézné. A műszerfal anyagai nem barátságtalanok, ebben a kategóriában a Hyundai Getz belső tere kimondottan csinos és az autó összeszerelése is meggyőzően jó.

Közepesen kényelmes az első ülés, amelyben alapjában véve jó üléshelyzetet alakíthatunk ki, bár kicsit nagyobb hosszirányú állíthatóság nem ártana. Az autóból kicsit hiányzik az ülésmagasság-állítás is, ami a kormányoszlophoz adott. A kormányból a tengelyirányú állíthatóságot hiányoljuk.

Sziporkázóan ötletes az utastér, a Getz annyira emberközpontú és annyira a kezünk alá dolgozik hogy az már szinte megható. Az indexkar mögött aprópénztartót látunk, a műszerfal alatt praktikus polcot. Az ajtózsebek olyan nagyok, hogy elfér bennük egy A4-es mappa és jó megoldás a lyuggatott oldalfal, mert jobban látjuk, hogy mit hol találunk

[bekkep]Mégy egy okos ötlet: az első üléstámlából kihajtható kampóra akasztott szatyrokból nem borul ki a motyónk. A jobb első ülés belső oldalán van egy apró kis zseb, mint a Skoda Fabiában vagy a Chevrolet Kalos-ban.

A szabványos 1 DIN méretű rádiórekesz jó lehetőség, hogy a gyáriak helyett ugyanannyiért jobban szóló fejegységet válasszunk. Csak el ne felejtsük magunkkal vinni az előlapját! A kulturált belső térben az átlagnál jobb anyagokkal találkozunk.

Kár, hogy az első fejtámlákat nem lehet magasabbra állítani, colos népek nem tudják biztonságos magasságba kihúzni a fejtámaszt. A tükrök méretével elégedettek voltunk, jól látni belőlük, ami egy városi autónál végképp fontos.

[bekkep]A hátsó ülésen magas utasok erősen behajlított lábal kénytelenek utazni, kisebbeknek talán kényelmes. A helykínálattal viszont nagyobb autókban is kiegyeznénk, a lábtér igen tágas és fejünket sem gyalulta a tetőkárpit.

60:40 arányban osztott az üléstámla, ami jó hír. Ha bővíteni akarjuk a csomagteret, az üléspadot csak akkor buktathatjuk előre, ha teljesen előrehúzzuk az első üléseket, máskülönben a ferdén álló összecsukott pad visszazuhan a padlóra.

Azt mondanunk sem kell, hogy tövig előrehúzott üléssel felnőttek aligha férnek el a kormány mögött. Ugyanezt a hibát a Citroën C2-ben is elkövették a tervezők. A háttámla dőlésszöge több fokozatban beállítható, amivel kicsit növelhető vagy csökkenthető a csomagtartó mérete és az utasoknak is kényelmes.

Elindulásnál úgy tűnt, hogy a papíron 82 lóerős motorból vagy 15 lóerő hiányzik. A dízel Getz nagyon gyámoltalanul jön mozgásba, még a kuplunggal aláfestve is nyögvenyelősre sikerülnek a gyorsnak szánt városi rajtok.


Kettesben, hármasban és még négyesben is inkább a dízelmotor jó nyomatéka érvényesül. 1900 és 2500 között 191 newtonméterrel gyorsíthatunk, a középső sebességtartományban rugalmas a motor és elfogadható a gyorsulás.

[bekkep]Finoman jár a háromhengeres turbódízel, bemelegedés után egészen puhán forog. Városban csendesen suhanhatunk a koreai kisautóban, autópályán viszont rázendít a motor.

A váltó jó kapcsolhatóságát nem sikerült összehozni, a kar lazán, pontatlanul és hosszú utakon mozog. A hosszú áttételezéssel viszonylag kis fordulatszámmal gyorsan haladhatunk, ami jót tesz a fogyasztásnak.

Városban a Getz CRDi csupán 6,5 litert fogyasztott százon, országúton elég lehet 5 liter. Ha valaki nagyon spórol, akár 4,3 literrel is elautózhat 100 kilométert.

[bekkep]Néha az volt az érzésünk, mintha a szervokormányt egy az egyben átemelték volna a valószínűleg könnyebb motorú benzines Getz-ből, parkolásnál időnként keveselltük a rásegítő erőt. A kormányzás szoros, az erőszükséglet a szervorásegítéshez képest nagy.

Sportosan vett kanyarokban érezni, hogy a Getz-nek nem kenyere a tempózás. Ilyenkor az autó erős oldaldőléssel, az ülés gyenge oldaltartással fejezi ki, hogy rossz ajtón kopogtatunk. A Getz akkor is barátságosan kanyarodik, ha elvesszük a gázt vagy belefékezünk a fordulóba. A rugózás kicsit dobál, a kényelem közepes.

Dízel Getz kétféle felszereltséggel kapható, a klímaberendezés alapáron jár. Az árkülönbség 100 000 forint a Comfort és a tesztelt Active modell között. A felár fejében fényezett külső tükör, motoros tükörállítás, elektromos hátsó ablakemelő jár a Comforton felül, és a központi zárhoz kapunk távirányítót.

[bekkep]Tavaly a Getz négy csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten, ami jó eredmény. Nagyon szúrja a szemünket, hogy az itthoni felszereltségből viszont hiányzik oldallégzsák, amivel a töréstesztet teljesítette.

3 317 000 forintos árával a Getz CRDi Active túl sokba kerül, hiányzik belőle a dél-koreai autóktól elvárt és megszokott árelőny a konkurensekhez képest.


Műszaki adatok – Hyundai Getz 1.5 CRDi Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1493
Furat x löket (mm) 83,0×92,0
Hengerek / szelepek száma S3/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 60 (82)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 191/1900-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,9
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,7
Vegyes (l/100 km) 4,4
CO2 kibocsátás (g/km) 116
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3810/1665/1500
Tengelytáv (mm) 2455
Csomagtér (liter) 240-254/977
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1198-1279/321-402
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 317 000
Konkurensek (forint) Citroën C3 SX 1.4 HDi, 3 360 000
Fiat Punto Dynamic 1.3 JTD 5a, 3 280 000
Peugeot 206 1.4 HDi Premium 5a, 3 290 000
Renault Clio 1.5 dCi 65 Nat. Plus 5a, 3 360 000
SEAT Ibiza 1.4 PD TDI Ref. Cool 5a, 3 484 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, vezető és utas oldali első légzsák, ködfényszóró, motoros állítású tükrök, elektromos ablakemelő elöl-hátul, manuális klímaberendezés, rádióelőkészítés (antenna, hangszórók elöl-hátul), szervokormány, távirányítós központi zár, csomagtérháló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Eltalált kisautó a Getz, jó összeszereléssel, tágas és átgondolt utastérrel. A dízelmotor takarékos, de nem tűnt 82 lóerősnek és 3,3 millióért a Getz nem élvez árelőnyt a kategóriában.
Pontszám (max. 10) 6,75 pont

Kommentek

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.