Teszt: Hyundai Getz 1.5 CRDi – Biztonsági kűr

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2005.07.08. 07.07

Meglepetésekről mentes kisautó a Hyundai Getz. Értékeit főként utasterével nyújtja, amit nem ártana megtámogatni kedvezőbb árral.


Egyre ritkábbak az amolyan normális autók. Olyan kocsikra gondolunk, amelyekben nincs semmi bombasztikus, világelső, iskolateremtő, nem adnak vérforraló élményt és nem próbálnak elkápráztatni.

A Getz-ből teljesen hiányoznak a modern és különleges megoldások. Semmivel nem próbál lehengerelni, hanem egy egyszerű, de okosan megtervezett és tágas kisautó. Tisztességes portéka, egy jó minőségű közlekedési eszköz. Ebben is van valami csábító.

[bekkep]Belseje nagyságrendekkel jobb annál, amit a régi dél-koreai siralomvölgy autókban megszoktunk. Az órák sikkesek, a nagy kerek fordulatszámmérő és a kilométeróra ezüstszínű kerete mintha a Ford Mondeót idézné. A műszerfal anyagai nem barátságtalanok, ebben a kategóriában a Hyundai Getz belső tere kimondottan csinos és az autó összeszerelése is meggyőzően jó.

Közepesen kényelmes az első ülés, amelyben alapjában véve jó üléshelyzetet alakíthatunk ki, bár kicsit nagyobb hosszirányú állíthatóság nem ártana. Az autóból kicsit hiányzik az ülésmagasság-állítás is, ami a kormányoszlophoz adott. A kormányból a tengelyirányú állíthatóságot hiányoljuk.

Sziporkázóan ötletes az utastér, a Getz annyira emberközpontú és annyira a kezünk alá dolgozik hogy az már szinte megható. Az indexkar mögött aprópénztartót látunk, a műszerfal alatt praktikus polcot. Az ajtózsebek olyan nagyok, hogy elfér bennük egy A4-es mappa és jó megoldás a lyuggatott oldalfal, mert jobban látjuk, hogy mit hol találunk

[bekkep]Mégy egy okos ötlet: az első üléstámlából kihajtható kampóra akasztott szatyrokból nem borul ki a motyónk. A jobb első ülés belső oldalán van egy apró kis zseb, mint a Skoda Fabiában vagy a Chevrolet Kalos-ban.

A szabványos 1 DIN méretű rádiórekesz jó lehetőség, hogy a gyáriak helyett ugyanannyiért jobban szóló fejegységet válasszunk. Csak el ne felejtsük magunkkal vinni az előlapját! A kulturált belső térben az átlagnál jobb anyagokkal találkozunk.

Kár, hogy az első fejtámlákat nem lehet magasabbra állítani, colos népek nem tudják biztonságos magasságba kihúzni a fejtámaszt. A tükrök méretével elégedettek voltunk, jól látni belőlük, ami egy városi autónál végképp fontos.

[bekkep]A hátsó ülésen magas utasok erősen behajlított lábal kénytelenek utazni, kisebbeknek talán kényelmes. A helykínálattal viszont nagyobb autókban is kiegyeznénk, a lábtér igen tágas és fejünket sem gyalulta a tetőkárpit.

60:40 arányban osztott az üléstámla, ami jó hír. Ha bővíteni akarjuk a csomagteret, az üléspadot csak akkor buktathatjuk előre, ha teljesen előrehúzzuk az első üléseket, máskülönben a ferdén álló összecsukott pad visszazuhan a padlóra.

Azt mondanunk sem kell, hogy tövig előrehúzott üléssel felnőttek aligha férnek el a kormány mögött. Ugyanezt a hibát a Citroën C2-ben is elkövették a tervezők. A háttámla dőlésszöge több fokozatban beállítható, amivel kicsit növelhető vagy csökkenthető a csomagtartó mérete és az utasoknak is kényelmes.

Elindulásnál úgy tűnt, hogy a papíron 82 lóerős motorból vagy 15 lóerő hiányzik. A dízel Getz nagyon gyámoltalanul jön mozgásba, még a kuplunggal aláfestve is nyögvenyelősre sikerülnek a gyorsnak szánt városi rajtok.


Kettesben, hármasban és még négyesben is inkább a dízelmotor jó nyomatéka érvényesül. 1900 és 2500 között 191 newtonméterrel gyorsíthatunk, a középső sebességtartományban rugalmas a motor és elfogadható a gyorsulás.

[bekkep]Finoman jár a háromhengeres turbódízel, bemelegedés után egészen puhán forog. Városban csendesen suhanhatunk a koreai kisautóban, autópályán viszont rázendít a motor.

A váltó jó kapcsolhatóságát nem sikerült összehozni, a kar lazán, pontatlanul és hosszú utakon mozog. A hosszú áttételezéssel viszonylag kis fordulatszámmal gyorsan haladhatunk, ami jót tesz a fogyasztásnak.

Városban a Getz CRDi csupán 6,5 litert fogyasztott százon, országúton elég lehet 5 liter. Ha valaki nagyon spórol, akár 4,3 literrel is elautózhat 100 kilométert.

[bekkep]Néha az volt az érzésünk, mintha a szervokormányt egy az egyben átemelték volna a valószínűleg könnyebb motorú benzines Getz-ből, parkolásnál időnként keveselltük a rásegítő erőt. A kormányzás szoros, az erőszükséglet a szervorásegítéshez képest nagy.

Sportosan vett kanyarokban érezni, hogy a Getz-nek nem kenyere a tempózás. Ilyenkor az autó erős oldaldőléssel, az ülés gyenge oldaltartással fejezi ki, hogy rossz ajtón kopogtatunk. A Getz akkor is barátságosan kanyarodik, ha elvesszük a gázt vagy belefékezünk a fordulóba. A rugózás kicsit dobál, a kényelem közepes.

Dízel Getz kétféle felszereltséggel kapható, a klímaberendezés alapáron jár. Az árkülönbség 100 000 forint a Comfort és a tesztelt Active modell között. A felár fejében fényezett külső tükör, motoros tükörállítás, elektromos hátsó ablakemelő jár a Comforton felül, és a központi zárhoz kapunk távirányítót.

[bekkep]Tavaly a Getz négy csillagot kapott az Euro NCAP törésteszten, ami jó eredmény. Nagyon szúrja a szemünket, hogy az itthoni felszereltségből viszont hiányzik oldallégzsák, amivel a töréstesztet teljesítette.

3 317 000 forintos árával a Getz CRDi Active túl sokba kerül, hiányzik belőle a dél-koreai autóktól elvárt és megszokott árelőny a konkurensekhez képest.


Műszaki adatok – Hyundai Getz 1.5 CRDi Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1493
Furat x löket (mm) 83,0×92,0
Hengerek / szelepek száma S3/12
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 60 (82)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 191/1900-2500
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,9
Végsebesség (km/h) 170
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 5,7
Lakott területen kívül (l/100 km) 3,7
Vegyes (l/100 km) 4,4
CO2 kibocsátás (g/km) 116
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3810/1665/1500
Tengelytáv (mm) 2455
Csomagtér (liter) 240-254/977
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1198-1279/321-402
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 45
Gumiméret 175/65 R14
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 3 317 000
Konkurensek (forint) Citroën C3 SX 1.4 HDi, 3 360 000
Fiat Punto Dynamic 1.3 JTD 5a, 3 280 000
Peugeot 206 1.4 HDi Premium 5a, 3 290 000
Renault Clio 1.5 dCi 65 Nat. Plus 5a, 3 360 000
SEAT Ibiza 1.4 PD TDI Ref. Cool 5a, 3 484 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, vezető és utas oldali első légzsák, ködfényszóró, motoros állítású tükrök, elektromos ablakemelő elöl-hátul, manuális klímaberendezés, rádióelőkészítés (antenna, hangszórók elöl-hátul), szervokormány, távirányítós központi zár, csomagtérháló
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Eltalált kisautó a Getz, jó összeszereléssel, tágas és átgondolt utastérrel. A dízelmotor takarékos, de nem tűnt 82 lóerősnek és 3,3 millióért a Getz nem élvez árelőnyt a kategóriában.
Pontszám (max. 10) 6,75 pont

Kommentek

Így lehet ugratni egy F1-es pályán

Hockenheimben, a GP3-as futamon mutatta be Alexander Albon, hogy kell ugratni a paripát.

Agyament befutó Hockenheimben

A Német Nagydíj betétfutamaként megrendezett GP2-es versenyen 20 cm döntött az utolsó dobogós hely sorsáról. Ezt látni kell.

F1: Büntetések, változik a rajtsorrend

A Német Nagydíj versenybírói három pilótát is hátrasoroltak a hockenheimi időmérő után.

F1: A Red Bull úgy érzi, elkaphatja a Mercedest

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint a csapat megszorongathatja a Mercedest a Német Nagydíjon, a győzelem sem elérhetetlen.

F1: Könnyekkel küszködve nyilatkozott Kvjat

A Red Bulltól a Toro Rossóhoz visszaküldött Danyiil Kvjat a teljes összeomlás szélén, lassan megváltás lenne számára az idény alatti kirúgás.

Olyan KRESZ-tábla van Budapesten, amilyen még soha

Maximálisan támogatjuk az ötletet, így talán kevesebb gázolás lesz a környéken.

Vettel: Visszaesett a Ferrari

Sebastian Vettel csalódottan vette tudomásul, hogy csak a hatodik helyet szerezte meg a Német Nagydíj időmérőjén. Valami nem stimmel a csapatnál.

F1: Rosberg több benzinnel szerezte meg a pole-t

Nico Rosberg annak ellenére szerezte meg az első rajtkockát a Német Nagydíjon, hogy a szokásosnál többet tankoltak az autójába. Az első három nyilatkozatai.

F1: Rosberg behúzta a pole-t otthon

Lewis Hamilton nem bírt Nico Rosberggel a hazai pályán, a német nyerte a hockenheimi Forma-1-es időmérőt. Red Bull-os második, ferraris harmadik sor.

Európában is építene óriás akkumulátorgyárat a Tesla

A Tesla Európában és Kínában, valamint máshol Ázsiában is tervez óriás akkumulátorgyárakat építeni – jelentette be Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szombaton, a nevadai sivatagban épülő első ilyen óriás akkumulátorgyár, a Gigafactory szerkezetkész állapota alkalmából tartott ünnepségen.

F1: Hamilton megúszta a büntetést

A Német Nagydíj versenybírói Lewis Hamiltont nem, csak a Mercedes-csapatot büntették meg az utolsó szabadedzésen történt incidensért.

Ez az osztrák nő úgy mos autót, hogy megőrülsz

Láttunk már hasonló felvételt, de azokat sem értettük, ahogy most is csak bámulunk magunk elé.