Jó pár szaladgál már az utakon belőle, mégis nagy erővel vonz még mindig magához a 407-es. Ennek oka az a különleges formaterv, ami rövid elmélkedés után teljesen haszontalannak kiáltható ki.

A 407 első túlnyúlása hatalmas, a hátsó pedig túlságosan rövid, így oldalról kissé torznak hat. Elölről ezzel szemben inkább tekintélyes, amit a méretes lámpatestek és a hatalmas mosolygó szájra emlékeztető hűtőmaszk is csak erősít. Kinézetén kívül még ütközéskor lehet energiaelnyelő szerepe a nyurga motorháznak, a hétköznapok során azonban inkább csak a baj van vele.

Rendkívül nehezen érezhető az autó orra, amit a túlságosan mély műszerfal csak tovább tetéz. Nem tesz jót a kormányzásnak sem: erősen alulkormányzott a 407-es, amit csak a szériában járó menetstabilizáló elektronika beavatkozás ment meg veszélyes helyzetekben.

Még szerencse, hogy az 1,6-os HDi motor egyáltalán nem provokálja a vezetőt. Ez nem azt jelenti, hogy a 109 lóerős autóval ne lehetne száguldozni, de a szinte tökéletes harmónia csak normál sebességnél élvezhető.

A korán ébredő nyomatéknak köszönhetően nincs szükség a motor hajszolására. Kétezres fordulat környékén már kényelmesen autózhatunk, ami szép teljesítmény egy ekkora motortól egy ekkora autóban.

Gyorsulási versenyeknek viszont még csak a környékére se tévedjünk, mert a 13,1 másodperces 0-100-as sprint semmiképpen nem számít jó értéknek. Ennél tisztességesebbnek tűnik a 192 km/órás végsebesség, ami valószínűleg már megerőltető lehet a turbódízel motor számára. Száguldozni tehát nem érdemes, de a 130-140-es tempót kényelmesen tudja 3000-as fordulat környékén a motor, ahol még az étvágya is szerény.

Kulturáltságban messze veri a nagyobb dízeleket is az 1,6-os, miközben fogyasztása is kedvezőnek mondható. A városi 8 literes fogyasztás ugyan nem túlzottan kevés, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy a 407-es több mint 4,5 méter hosszú, és közel másfél tonnát nyom.

Jóval nagyobb meglepetés ért bennünket viszont a Budapest-Pécs-Budapest utunk alkalmával, ahol ugyan enyhe forgalom mellett, de jó tempóban haladva, mindössze 5,6 liter gázolaj fogyott 100 kilométerenként.

A 400 kilométeres táv sok tapasztalattal szolgált az autóval kapcsolatban. Egyrészt lenyűgözőnek találtuk az autó kényelmes futóművét, ami megfelelő útviszonyok mellett lágyan, de nem túl puhán ringatja utasait.

Rossz úton sajnos már nem ilyen rózsás a helyzet, mivel főként a hátsó rész felől nyiszogás és zörgés hallható. A szél- és futóműzaj szerencsére nem zavarja meg az utastér nyugalmát.

Ami a futóművet illeti, az teljes mértékben az 1,6-os dízelmotorhoz lett belőve, Schumacher sem végezhetett volna finomabb hangolást. Sportos tulajdonságok ugyanis a futóműre sem jellemzőek. Jelentős a karosszéria oldaldőlése és az alulkormányozottság is. Alapáron jár az ESP, ami 50 km/óráig kapcsolható csak ki, így efelett kizárt a sportos autózás.


Az erőátvitel a hétköznapi közlekedés folyamán megfelelőnek tűnt, a kormányt nem cibálta a 240 newtonméteres nyomaték, ami túltöltéssel rövid ideig elérheti a 260 newtonmétert is.

Az ülések kényelmesek, bár két-három óra utazás során enyhe hátfájást éreztem, amit az állítható deréktámasz nem a megfelelő alkalmazásnak tudtam be. A kormány két síkban állítható, tágas taposó van a tétlen lábnak, így kényelmesen vezethető a 407-es.

További kényelmi funkció, hogy a pakolórekesszel alápolcolt könyöklő, kissé megemelhető és előrébb csúsztatható, így akár még könyökünk felemelésével is válthatunk sebességet. A sebességváltó jól funkcionált, franciásan puhán halad a kulisszában, de ezzel a motorral kedvező párosnak bizonyult.

Újra sikerült megbizonyosodnunk arról, hogy az esőérzékelős ablaktörlők a legtöbb autógyár esetén még csak kezdeti stádiumban vannak. Mintha csak bosszantani akartak volna, néhány csepp esetén maximális sebességgel töröltek a lapátok, az összefüggő vízréteget pedig csak bámulták.

Praktikum szempontjából vegyes képet alkot a belső kialakítás. Elöl középen csak egy pohártartó van, a térképzsebekben erre a célra kiképzett részek pedig csak nehezen hozzáférhetőek. Hátul a könyöklőben van viszont kettő is belőle, egy rekesz kíséretében.

Bal oldalon, az ajtó és a kormányoszlop között lehajtható kis polcot is találunk, a kesztyűtartó tágas. Van gumírozott polc is a középkonzolon, ami bitosan rögzíti a legtöbb mobiltelefont.

A középkonzol olyan, amilyennek elsőre gondoljuk, meglehetősen bonyolult. Ez legfőképp a fedélzeti számítógépre, valamint a CD-rádió kezelésére vonatkozik, még szerencse, hogy utóbbi a kormányról könnyedén kapcsolható.

A hátsó sorban az utazás jelent hasonlóan nagy kihívást, mert a 407-es láb- és fejtérben egyaránt fukarkodik. Ez is a hosszú orr-résznek lehet az átka, akárcsak a kicsi, éppen 407 literes csomagtér, aminek még a nyílása is szűkre sikeredett.

A felsorolt negatív tulajdonságok után valószínűleg furcsán hat az, hogy az autó mégis rendkívül pozitív benyomást tett ránk. Ezt azzal a végtelenül kiegyensúlyozott motorral és kényelmes futóművel volt képes megtenni, ami még a notórius száguldozókat is nyugodt autózásra tudta bírni.

Nem kell tehát megijedni az első hallásra pirinyó dízelmotortól, mivel az erőlködés legkisebb jeleit sem mutatva birkózik meg a ráakasztott teherrel. Az 1,6-os dízel 5,85 millió forintos alapára a konkurensekhez viszonyítva kedvezőnek tűnik, pláne, hogy ezért térdlégzsák, automata klíma és számtalan egyéb hasznos extra is jár.


Műszaki adatok – Peugeot 407 1.6 HDi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1560
Furat x löket (mm) 85 X 88
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)80(109)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,1
Végsebesség (km/h) 192
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)7
Lakott területen kívül (l/100 km)4,6
Vegyes (l/100 km)5,5
CO2 kibocsátás (g/km)145
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4676/1811/1445
Tengelytáv (mm)2725
Csomagtér (liter)407
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1437/583
Üzemanyagtank kapacitás (liter)66
Gumiméret205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)Sphere: 5 850 000
Konkurensek (forint)Citroen C5 1,6 HDi: 6 025 000
Renault Laguna 1.9 dCi: 6 212 500
Nissan Primera 1,9 dCi: 5 990 000
Ford Mondeo Ambiente 2,0 TDCI: 5 710 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, ESP, 7 légzsák, automata klíma, 16 colos könnyűfém felni, CD-s rádió
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeAz 1,6-os dízelmotor meglepően jól boldugul a nagyméretű karosszériával, elfogadható fogyasztás mellett. A helykínálat nem a legjobb.
Pontszám (max. 10) 7,25 pont