Az Apollo 11 űrhajó Holdra szálló egysége 1969. július 20-án 20 óra 17 perc 43 másodperckor (greenwichi idő szerint) leszállt a Mare Tranquillitatis-en. Azért választották a mérnökök ezt a sík területet, a Nyugalom Tengerét a leszállás helyszínéül, mert ez a terep tűnt a legbiztonságosabbnak, és ennél semmi sem volt fontosabb.

Ha a Volvo nevet meghalljuk, a legtöbbünknek szintén a biztonság jut az eszünkbe és erre nagyon is büszke a svéd gyártó. Mindez azonban kevés lenne a mai autópiacokon, minden téren jól kell teljesítenie egy sikerre törekvő autógyártónak.

A 2000-ben bemutatott S60-as 2004-ben kissé felfrissült. A módosítások az autó énjén nem változtattak, csak apró frissítéseket alkalmaztak minden téren. Akiket az S60-as formája nem győz meg, azoknak az utastér kényelme és nyugalma lehet a döntő.

Átalakították az első és hátsó lökhárítókat, amit onnan lehet kiszúrni, hogy nem érnek össze az ütközőcsíkok, és a karosszéria színére fényezték őket. Ez korábban csak R sportmodellre volt jellemző. Az izgalmasabb megjelenésért a Summum változatoknál némi krómmal is megspékelték őket.

Másik újdonság, – amit elsősorban este lehet észrevenni -, hogy az amerikai modellekhez hasonlóan immár oldalt is vannak helyzetjelzők az autón. Hasonlóan az S80-ashoz, elöl sárga, hátul piros fények teszik láthatóbbá az S60-ast. Ennek megfelelően átalakultak a lámpák is, ami főleg az első fényszórónál feltűnő.

Immár sima burák mögött kaptak helyet az izzók, láthatóvá téve a műalkotásszerű foncsorokat. Persze nem a Volvo lenne, ha nem rejtettek volna idei is plusz innovációt. Ha tompítottról átkapcsolunk fényszóróra, akkor nem csak egy újabb izzó gyullad fel, hanem a tompított tükre is más pozícióba mozdul nappallá varázsolva a sötét utakat.

Másfelől a lámpabura immár műanyagból készült, ami jobban viseli a kőfelverődést, és gyalogos gázolásnál is jobban óvja az ütközés szerencsétlenebb felét.

Az újítások során új színeket és felniket is terveztek az S60-as számára, mindkettőből jutott a tesztautóra is. A dicséret pedig nem maradhat el, a fényviszonyoktól függően kék-lila fényezés tökéletesen passzol a forma eleganciájához, a 17 colos kerekek pedig megadják azt a sportosságot, ami ennek a modellnek kell.

Nem maradt érintetlen az utastér sem, bár itt is vékonyan fogott a tervezők ceruzája. Átalakult a középkonzol, de ez csak akkor tűnik fel, ha a régit és az újat együtt látjuk. A tesztautóban ezúttal a legmagasabb igényeknek is megfelelő kilenc hangszórós, Dolby Surround technológiát is tudó hifi rendszer szolgáltatta a zenét.

Másik újdonság az autóban a két ülés között átdolgozott rész. Továbbra is a könyöktámasz előtt találjuk a pohártartókat, de már nem oldalra billenő fedél takarja el őket, hanem kis redőny. Átalakult a könyöktámasz alatti rekesz, bár a beépített telefon eléggé korlátozza a befogadóképességét. Ennek felső részében további két pohárnak alakítottak ki tárolóhelyet.

A tesztautó tökéletesen bemutatja a Volvo forma és színvilágát, ami egyértelműen skandináv. Tompa színek uralják az utasteret (krém és szürke), amihez jól passzolnak a kissé fényes alumínium betétek az ajtókon és a középkonzolon. Az anyagválasztást sem érheti kritika, finom, jó minőségű bőrkárpitok, de a műanyagok is igényes benyomást keltenek.

Ha lehet fotelnek nevezni egy autó üléseit, akkor az S60 új ülései azok. Kellemesen puhák, tökéletesen körbeölelik a testet, itt nem fogunk elfáradni. A tökéletességben szerepet kapnak a könyöktámaszok is, mind az ajtóknál, mind középütt megfelelő helyre kerültek és puhára tömöttek. A megújulás során a fejtámlákat is áttervezték, hogy a hátul ülők jobban előre lássanak.

A Summum felszereltség részeként a vezető oldali ülés elektromosan állítható, és három különböző beállítás memorizálható is. A memória nem csak az ülés, hanem a külső tükrök beállításait is megjegyzi.

Elöl továbbra is bőven elférnek a legmagasabbak, viszont hátul sem változott a helyzet az újítás kapcsán. Ha elöl már közepesen magas utasok ülnek, mögöttük csak alacsonyabbak férnek el, elég szűkös a lábtér az S60-ban.

Ahogy várható, az utastér csendes, úgy utazhatunk, hogy szinte tudomásul sem kell vennünk, mi folyik odakint. Ami egyedül beszűrődik, az gázadáskor a motor kellemesen dörmögő hangja. Egyetlen gyenge pontja azonban van a hangszigetelésnek, autópályán zavaró hangerejűre erősödik B oszlopoknál a szélzaj. Sajnos pont az ember fülénél fütyül a szél, ami elég zavaró.


A Summum felszereltség részeként a vezető oldali ülés elektromosan állítható, és három különböző beállítás memorizálható is. A memória nem csak az ülés, hanem a külső tükrök beállításait is megjegyzi.

Elöl továbbra is bőven elférnek a legmagasabbak, viszont hátul sem változott a helyzet az újítás kapcsán. Ha elöl már közepesen magas utasok ülnek, mögöttük csak alacsonyabbak férnek el, elég szűkös a lábtér az S60-ban.

Ahogy várható, az utastér csendes, úgy utazhatunk, hogy szinte tudomásul sem kell vennünk, mi folyik odakint. Ami egyedül beszűrődik, az gázadáskor a motor kellemesen dörmögő hangja. Egyetlen gyenge pontja azonban van a hangszigetelésnek, autópályán zavaró hangerejűre erősödik B oszlopoknál a szélzaj. Sajnos pont az ember fülénél fütyül a szél, ami elég zavaró.

Továbbra is két dízelmotor választható az S60-as Volvókhoz. Most kézi váltóval ismerhettük meg a gyengébb, 2,4 D-re keresztelt változatot. Ha nem abból a szemszögből vizsgáljuk az erőforrást, hogy a D5 butított változata, akkor nem csalódunk.

A 130 lóerős motor elegendő ahhoz, hogy nyugodtan autózhassunk, ezzel a kocsival amúgy is sokkal jobb suhanni, mint vadul száguldani. Könnyedén veszi a fordulatot a motor, alapról jól húz, majd 1500-tól még jobban bele erősít. Városban tűnik fel a kisebb teljesítmény, országúton az előzéseknél nincs probléma, autópályán a 160-170 is kellemes utazó tempónak számít.

Az autó tudásának megfelelő a motor fogyasztása, ami városban 8,5 liter, de országúton és autópályán is használva lemegy 7,8-ra.

Bár az autó stílusához az automata váltó jobban passzol, a kézi váltó is megszerethető. Rövid utakon, pontosan, könnyedén ugrik a megfelelő fokozatba a váltókar. Váltogatni sem kell túl sűrűn, a motor nyomatéka kisegíti a vezetőt.

A kormányzás viszont bosszúságot okozott, az autó akkora helyen fordul meg, mint egy pótkocsis IFA. Álló helyzetben illetve lassan haladva a szervo szinte a vezető ellen dolgozik, elnehezül a kormány, nagyobb tempónál ez már nem zavaró.

Az autó tartalmazta a Volvo Four-C-re (Continuously Controlled Chassis Concept) keresztelt elektronikus lengéscsillapítás-vezérlést is. Ennek előnyeit főleg országúton és nagyobb tempónál lehet érzékelni. Budapesten a sportfokozat szinte használhatatlan, mert elég kemény és az úthibákra igen durván válaszolnak a lengéscsillapítók Ilyen tempónál a nagyobb kanyarsebességre gyakorolt kedvező hatása sem élvezhető.

Jó országúton viszont érezhetően stabilabb az autó, feltűnően merevvé válik az S60-as a feszesebb csillapítással. Rossz úton kikapcsolva a rendszert lágyabb, nyúlósabb az érzés, kissé ringva csökkenti az utasokat érő ütések erejét a felfüggesztés.

Nem lehet panasz az autó felszereltségére, hiszen a Summum kivitel szinte minden lényeges kényelmi extrát tartalmaz. Kétzónás légkondicionáló, bőrkárpitozás, elektromos fűthető ülés, esőérzékelős ablaktörlők, bi-xenon fényszórók, kiváló hifi. Mindez 10 millióért, ami ebben a kategóriában versenyképesnek számít.

Ahogy 26 évvel ezelőtt az űrtechnikában, úgy napjainkban, az utakon is a biztonságra terelődik a hangsúly. Ezért nem meglepő, hogy az autó biztonsági arzenálja a maximumhoz közelít, ABS, EBD, DSTC, intelligens első légzsákok, oldalsó és függönylégzsákok, överőhatárolók elöl, WHIPS ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelem, biztonsági kormányoszlop, öv alá becsúszást gátló ülések.

Mindezek próbálják megakadályozni a bajt, de ebben az autó kisugárzása is segít. A vezető nyugodtan, higgadtan autózhat a célja felé, elkerülve a stresszel járó rossz döntéseket.


Műszaki adatok – Volvo S60 2,4 D Summum
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)2401
Furat x löket (mm) 81,0 x 93,0
Hengerek / szelepek száma S5 / 20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)96 (130) / 4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 280 / 1750-3000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,6
Végsebesség (km/h) 200
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)
Lakott területen kívül (l/100 km)
Vegyes (l/100 km)6,3
CO2 kibocsátás (g/km)167
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4576 / 1804 / 1428
Tengelytáv (mm)2715
Csomagtér (liter)424
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg)1635 /
Üzemanyagtank kapacitás (liter)70
Gumiméret225 / 45 / 17
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)10 065 000
Konkurensek (forint)Audi A4 2,0 TDI (140 Le): 8 281 000
BMW 320d (150 Le): 8 117 500
Mercedes C 200 CDI Elegance (122 Le): 8 900 250
Saab 9-3 1,9 TiD (120 Le): 7 902 500
Tesztelt autó ára (forint)11 836 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiABS, EBD (elektronikus fékerőelosztó), DSTC (menetstabilizáló rendszer), 6 légyzsák, elektromos ablakok és tükrök, indításgátló, fedélzeti számítógép, kétzónás automata légkondicionáló, szervokormány, esőérzékelős ablaktörlő, Bi-Xenon fényszórók, tempomat, elektromos vezetőülés memóriával, fűthető ülések,
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleményeTovábbra is jó megjelenésű, elegáns autó az S60-as, amely kiváló kényelemmel kényezteti utasait.
Visszafogott motorja ellenére jó menetteljesítményekre képes és keveset is fogyaszt.
Pontszám (max. 10)7,5 pont