Teszt: Opel Astra Caravan 1.7 CTDI – A kombik példaképe

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2004.12.01. 06.55

Egy 100 lóerős alsó középkategóriás dízel kombi még megfizethető, jó esetben kényelmes és tágas a csomagtartója is. Az új Astra Caravan pont ilyen.


Néhány napja már itthon is kapható az Astra H kombi változata, amit valószínűleg már nagyon sokan vártak. Az előző két generációnál sem kellett csalódnunk a kombi Astrában, sőt, legtöbbünknek pont ő ugrott be, ha éppen egy kombi autó vásárlásán morfondíroztunk.

Szinte biztos, hogy így lesz ez a mostaninál is. Az új kombi összetéveszthetetlenül Astra, mégis önálló egyéniség. A Renault Mégane-on kívül hirtelen nem is jut eszünkbe hasonlóan dekoratív külsővel rendelkező kombi.

Ha tovább gondolkozunk, akkor eszünkbe juthat a Volvo V50, ami talán még gyönyörűbb, de rendkívül magas ára miatt könnyen le tudjuk beszélni magunkat róla, akárcsak az Alfa vagy az Audi álkombijáról.

A ránézésre is hatalmas csomagtér kereken 500 literes és egyes változatokban még a hátsó üléssor mozgatásával is nyerhetünk plusz negyven litert. A számok egészen 1590-ig pöröghetnek fel, amennyiben az üléstámlák ledöntése mellett szavazunk.

Ezek az értékek meggyőzőnek tűnnek ebben a kategóriában és még egy családi nyaralásra is elegendőek lehetnek. Persze a nagy csomagtér akkor az igazi, ha a helyet nem a hátsó utasoktól veszi fel. Szerencsére erre rájöttek az Opelnél is, és az ötajtóshoz képest 9 centiméterrel megnyújtották a tengelytávot.

Az ötajtósban is akadt tisztességes lábhely, ezt itt még fokozni is tudták. A Caravan formaterv miatt a fejtér is elegendő, így szinte az elöl ülőkkel azonos kényelemben utazhatnak kényelmesen hátul is. A praktikus részletek terén sincs megkülönböztetve a két sor, mivel ilyesmi egyszerűen egyikbe sem jutott.

A méretes kesztyűtartón kívül szinte nincs is használható rekesz az autóban, a térképzsebek jóval szűkösebbek a kelleténél. A pohártartó az ötajtós változat óta még mindig ismeretlen fogalom.

Szinte semmilyen különbséget nem tudunk felfedezni a belsőben a ferdehátú változathoz képest. Minimális különbség, hogy a fedélzeti számítógép, szépnek éppen nem mondható sárga kijelzője, kicsit átalakult.

Az átlagos információkat szolgáltató rendszer egyébként olyan szinten van túlbonyolítva, hogy egy a kezelésében járatlan sofőr akár órákig bámulhat egy-egy figyelmeztető feliratot, mivel egyszerűen nem képes megtalálni az OK gombot.

Talán ezt szégyellvén, a műszerfalon már nem akarják felesleges információval zaklatni a vezetőt, ezért még a hőfok jelzőt is elhagyták. A benzines motorral szerelt változatoknál is furcsának találtuk ezt a magabiztosságot, de egy dízelmotornál ez már inkább őrültségnek számít.

Még fagypont körül sem figyelmeztet minket egyetlen lámpácska sem arról, hogy ne tapossuk tövig gázt, mert az esetleg káros lehet. Viszont a csúszós útviszonyokra felhívja figyelmünket a sárga kijelző.


Ezen rossz tulajdonságok mellett azért a jókat is sikerült átmenekíteni – ez pedig a vezetés élményében rejlik. A kormányzás a Sport fokozat hiányával is megfelelően közvetlen, a futómű pedig szinte ugyanolyan stabilan ragaszkodik az úthoz. A kormány két síkban mozog, fogása kellemes, a rádió vezérlésére beépített gombok pedig a legigényesebb megoldások közé tartoznak.

A nagyobb tér ellenére nincs több zaj az autó belsejében, nem zörög, nem nyiszog semmi a csomagtér felől sem. A kerékzajból itt is kicsit több jut az utastérbe a kelleténél, de ezzel gyorsan meg tudunk barátkozni, a meggyőzően masszív karosszéria mellett.

A másik fő zajforrás természetesen a kissé nyers dízelmotor, ami a régi változatokból már egy modern Euro 4-es közös nyomócsöves motorrá nőtte ki magát. Most az erősebbik, 100 lóerős változatot próbáltuk, a gyengébbik 80 lóerőt tud.

A 240 newtonméteres nyomaték 2300-as fordulatnál jelenik meg, és addig nem is akaródzik igazán fürgén mozogni az autónak. Érzésre lassabb, de a gyári adatok szerint két tizeddel előbb hagyja el a mutató a 100-as jelzést, mint az 1,6 literes, 105 lóerős Twinport motorral.

A 180 végsebesség valamivel kisebb, de elegendőnek tűnik Összességében az előny mégis a dízelnél van , mivel a fogyasztási adatok jóval barátságosabb értéket mutatnak.

Mi 8,5 literes városi fogyasztást mértünk, ami ugyan nem számít túlzottan jó értéknek, de végig siettünk, ráadásul már a hőmérséklet is a telet idézi. Sokszor szoktunk panaszkodni, hogy jó lenne egy hatodik fokozat, amit előszeretettel spórolnak ki a kisebb motorral szerelt példányokból.

Itt végre elhagyhatjuk eme kifogásunkat, mivel az 1,7 literes dízelmotor 100 lóerős változata 5 illetve hatsebességes kézi váltóval is választható. Városban és országúton nincs érezhető különbség a fogyasztásban, mivel a fokozatok elég hosszúak, és nincs igazán szükség az utolsó fokozat kapcsolására.

Aki viszont hosszú utazásra adja a fejét, annak mindenképen érdemes áldoznia a hatodik fokozatra, mivel autópályán jóval kényelmesebb és takarékosabb az ötsebességesnél. A váltókar a jobbik Opeles fajta, mintha még gyorsabban és akadásmentesebben lenne kapcsolható, mint az ötfokozatú.

A praktikus részletek hiánya és a téli reggeleken kissé remegő dízelmotor ellenére, az Astra Caravan belseje olyan minőségérzetet nyújt, amit csak az igazi presztízsmárkák modelljeiben tapasztalhatunk.

Az Astra Caravan alapára 4 millió forinttól indul az 1,4 literes alapmotorral, a 100 lóerős dízel változatot legkevesebb 4 619 000 forintért vásárolhatjuk meg. Ez olcsónak ugyan nem mondható, de vigasztaljon bennünket az a tudat, hogy ennyiért egy eredeti és szinte tökéletes kombi lehet a miénk, a konkurensekkel közel azonos áron.


Műszaki adatok – Opel Astra Caravan 1,7 CDTI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1686
Furat x löket (mm) 79.0 x 86.0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/4400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/2300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 5
CO2 kibocsátás (g/km) 135
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4515/1794/1500
Tengelytáv (mm) 2703
Csomagtér (liter) 500-1590
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1393/542
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 759 000
Konkurensek (forint) Renault Mégane II Grandtour 1,5dCI Dynamique: 4 685 000
Toyota Corolla Wagon 1,4 D-4D Sol: 4 745 000
Peugeot 307 Break 1.6HDi Presence: 4 600 000
Volkswagen Golf IV Varian 1.9 PD TDI: 5 045 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, légkondi,4 légzsák, első elektromos ablak, központi zár, CD-s rádió, bőrkormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egy minden porcikájában minőséget sugárzó kombi az Astra Caravan. A dízelmotor kicsit nyers, az ár kicsit magas.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

Új Insignia: minél drágább, annál jobb!

Erős benzinmotorral, fullosan az igazi az új Insignia. Egy ilyenben még igaz is az Opel állítása: olyan, mint egy prémiumautó, csak olcsóbb.

Benzinpárán megél az új Suzuki Swift

Nem lesz dízelmotor az új Swiftben, de annyival könnyebb elődjénél, hogy tényleg nagyon keveset fogyaszt. A francia Alpok lábánál vezettük az ötödik generációs Suzuki Swiftet.

Alapmotorral is Audi az A4?

Az Audi A4-es még 1,4 TFSI motorral és kevés extrával is kellemes, minőségi autó benyomását kelti. Csupán a beltér tanúskodik nyomasztóan az el nem költött százezres opciókról.

Ébren álmodni

Megannyi gyermek és felnőtt álomautója, tudásához képest nevetségesen alacsony áron. Valóban lemondással jár egy 570 lóerős Nissan GT-R?

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.