Teszt: Opel Astra Caravan 1.7 CTDI – A kombik példaképe

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2004.12.01. 06.55

Egy 100 lóerős alsó középkategóriás dízel kombi még megfizethető, jó esetben kényelmes és tágas a csomagtartója is. Az új Astra Caravan pont ilyen.


Néhány napja már itthon is kapható az Astra H kombi változata, amit valószínűleg már nagyon sokan vártak. Az előző két generációnál sem kellett csalódnunk a kombi Astrában, sőt, legtöbbünknek pont ő ugrott be, ha éppen egy kombi autó vásárlásán morfondíroztunk.

Szinte biztos, hogy így lesz ez a mostaninál is. Az új kombi összetéveszthetetlenül Astra, mégis önálló egyéniség. A Renault Mégane-on kívül hirtelen nem is jut eszünkbe hasonlóan dekoratív külsővel rendelkező kombi.

Ha tovább gondolkozunk, akkor eszünkbe juthat a Volvo V50, ami talán még gyönyörűbb, de rendkívül magas ára miatt könnyen le tudjuk beszélni magunkat róla, akárcsak az Alfa vagy az Audi álkombijáról.

A ránézésre is hatalmas csomagtér kereken 500 literes és egyes változatokban még a hátsó üléssor mozgatásával is nyerhetünk plusz negyven litert. A számok egészen 1590-ig pöröghetnek fel, amennyiben az üléstámlák ledöntése mellett szavazunk.

Ezek az értékek meggyőzőnek tűnnek ebben a kategóriában és még egy családi nyaralásra is elegendőek lehetnek. Persze a nagy csomagtér akkor az igazi, ha a helyet nem a hátsó utasoktól veszi fel. Szerencsére erre rájöttek az Opelnél is, és az ötajtóshoz képest 9 centiméterrel megnyújtották a tengelytávot.

Az ötajtósban is akadt tisztességes lábhely, ezt itt még fokozni is tudták. A Caravan formaterv miatt a fejtér is elegendő, így szinte az elöl ülőkkel azonos kényelemben utazhatnak kényelmesen hátul is. A praktikus részletek terén sincs megkülönböztetve a két sor, mivel ilyesmi egyszerűen egyikbe sem jutott.

A méretes kesztyűtartón kívül szinte nincs is használható rekesz az autóban, a térképzsebek jóval szűkösebbek a kelleténél. A pohártartó az ötajtós változat óta még mindig ismeretlen fogalom.

Szinte semmilyen különbséget nem tudunk felfedezni a belsőben a ferdehátú változathoz képest. Minimális különbség, hogy a fedélzeti számítógép, szépnek éppen nem mondható sárga kijelzője, kicsit átalakult.

Az átlagos információkat szolgáltató rendszer egyébként olyan szinten van túlbonyolítva, hogy egy a kezelésében járatlan sofőr akár órákig bámulhat egy-egy figyelmeztető feliratot, mivel egyszerűen nem képes megtalálni az OK gombot.

Talán ezt szégyellvén, a műszerfalon már nem akarják felesleges információval zaklatni a vezetőt, ezért még a hőfok jelzőt is elhagyták. A benzines motorral szerelt változatoknál is furcsának találtuk ezt a magabiztosságot, de egy dízelmotornál ez már inkább őrültségnek számít.

Még fagypont körül sem figyelmeztet minket egyetlen lámpácska sem arról, hogy ne tapossuk tövig gázt, mert az esetleg káros lehet. Viszont a csúszós útviszonyokra felhívja figyelmünket a sárga kijelző.


Ezen rossz tulajdonságok mellett azért a jókat is sikerült átmenekíteni – ez pedig a vezetés élményében rejlik. A kormányzás a Sport fokozat hiányával is megfelelően közvetlen, a futómű pedig szinte ugyanolyan stabilan ragaszkodik az úthoz. A kormány két síkban mozog, fogása kellemes, a rádió vezérlésére beépített gombok pedig a legigényesebb megoldások közé tartoznak.

A nagyobb tér ellenére nincs több zaj az autó belsejében, nem zörög, nem nyiszog semmi a csomagtér felől sem. A kerékzajból itt is kicsit több jut az utastérbe a kelleténél, de ezzel gyorsan meg tudunk barátkozni, a meggyőzően masszív karosszéria mellett.

A másik fő zajforrás természetesen a kissé nyers dízelmotor, ami a régi változatokból már egy modern Euro 4-es közös nyomócsöves motorrá nőtte ki magát. Most az erősebbik, 100 lóerős változatot próbáltuk, a gyengébbik 80 lóerőt tud.

A 240 newtonméteres nyomaték 2300-as fordulatnál jelenik meg, és addig nem is akaródzik igazán fürgén mozogni az autónak. Érzésre lassabb, de a gyári adatok szerint két tizeddel előbb hagyja el a mutató a 100-as jelzést, mint az 1,6 literes, 105 lóerős Twinport motorral.

A 180 végsebesség valamivel kisebb, de elegendőnek tűnik Összességében az előny mégis a dízelnél van , mivel a fogyasztási adatok jóval barátságosabb értéket mutatnak.

Mi 8,5 literes városi fogyasztást mértünk, ami ugyan nem számít túlzottan jó értéknek, de végig siettünk, ráadásul már a hőmérséklet is a telet idézi. Sokszor szoktunk panaszkodni, hogy jó lenne egy hatodik fokozat, amit előszeretettel spórolnak ki a kisebb motorral szerelt példányokból.

Itt végre elhagyhatjuk eme kifogásunkat, mivel az 1,7 literes dízelmotor 100 lóerős változata 5 illetve hatsebességes kézi váltóval is választható. Városban és országúton nincs érezhető különbség a fogyasztásban, mivel a fokozatok elég hosszúak, és nincs igazán szükség az utolsó fokozat kapcsolására.

Aki viszont hosszú utazásra adja a fejét, annak mindenképen érdemes áldoznia a hatodik fokozatra, mivel autópályán jóval kényelmesebb és takarékosabb az ötsebességesnél. A váltókar a jobbik Opeles fajta, mintha még gyorsabban és akadásmentesebben lenne kapcsolható, mint az ötfokozatú.

A praktikus részletek hiánya és a téli reggeleken kissé remegő dízelmotor ellenére, az Astra Caravan belseje olyan minőségérzetet nyújt, amit csak az igazi presztízsmárkák modelljeiben tapasztalhatunk.

Az Astra Caravan alapára 4 millió forinttól indul az 1,4 literes alapmotorral, a 100 lóerős dízel változatot legkevesebb 4 619 000 forintért vásárolhatjuk meg. Ez olcsónak ugyan nem mondható, de vigasztaljon bennünket az a tudat, hogy ennyiért egy eredeti és szinte tökéletes kombi lehet a miénk, a konkurensekkel közel azonos áron.


Műszaki adatok – Opel Astra Caravan 1,7 CDTI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1686
Furat x löket (mm) 79.0 x 86.0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/4400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/2300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 5
CO2 kibocsátás (g/km) 135
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4515/1794/1500
Tengelytáv (mm) 2703
Csomagtér (liter) 500-1590
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1393/542
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 759 000
Konkurensek (forint) Renault Mégane II Grandtour 1,5dCI Dynamique: 4 685 000
Toyota Corolla Wagon 1,4 D-4D Sol: 4 745 000
Peugeot 307 Break 1.6HDi Presence: 4 600 000
Volkswagen Golf IV Varian 1.9 PD TDI: 5 045 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, légkondi,4 légzsák, első elektromos ablak, központi zár, CD-s rádió, bőrkormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egy minden porcikájában minőséget sugárzó kombi az Astra Caravan. A dízelmotor kicsit nyers, az ár kicsit magas.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.