Teszt: Opel Astra Caravan 1.7 CTDI – A kombik példaképe

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2004.12.01. 06.55

Egy 100 lóerős alsó középkategóriás dízel kombi még megfizethető, jó esetben kényelmes és tágas a csomagtartója is. Az új Astra Caravan pont ilyen.


Néhány napja már itthon is kapható az Astra H kombi változata, amit valószínűleg már nagyon sokan vártak. Az előző két generációnál sem kellett csalódnunk a kombi Astrában, sőt, legtöbbünknek pont ő ugrott be, ha éppen egy kombi autó vásárlásán morfondíroztunk.

Szinte biztos, hogy így lesz ez a mostaninál is. Az új kombi összetéveszthetetlenül Astra, mégis önálló egyéniség. A Renault Mégane-on kívül hirtelen nem is jut eszünkbe hasonlóan dekoratív külsővel rendelkező kombi.

Ha tovább gondolkozunk, akkor eszünkbe juthat a Volvo V50, ami talán még gyönyörűbb, de rendkívül magas ára miatt könnyen le tudjuk beszélni magunkat róla, akárcsak az Alfa vagy az Audi álkombijáról.

A ránézésre is hatalmas csomagtér kereken 500 literes és egyes változatokban még a hátsó üléssor mozgatásával is nyerhetünk plusz negyven litert. A számok egészen 1590-ig pöröghetnek fel, amennyiben az üléstámlák ledöntése mellett szavazunk.

Ezek az értékek meggyőzőnek tűnnek ebben a kategóriában és még egy családi nyaralásra is elegendőek lehetnek. Persze a nagy csomagtér akkor az igazi, ha a helyet nem a hátsó utasoktól veszi fel. Szerencsére erre rájöttek az Opelnél is, és az ötajtóshoz képest 9 centiméterrel megnyújtották a tengelytávot.

Az ötajtósban is akadt tisztességes lábhely, ezt itt még fokozni is tudták. A Caravan formaterv miatt a fejtér is elegendő, így szinte az elöl ülőkkel azonos kényelemben utazhatnak kényelmesen hátul is. A praktikus részletek terén sincs megkülönböztetve a két sor, mivel ilyesmi egyszerűen egyikbe sem jutott.

A méretes kesztyűtartón kívül szinte nincs is használható rekesz az autóban, a térképzsebek jóval szűkösebbek a kelleténél. A pohártartó az ötajtós változat óta még mindig ismeretlen fogalom.

Szinte semmilyen különbséget nem tudunk felfedezni a belsőben a ferdehátú változathoz képest. Minimális különbség, hogy a fedélzeti számítógép, szépnek éppen nem mondható sárga kijelzője, kicsit átalakult.

Az átlagos információkat szolgáltató rendszer egyébként olyan szinten van túlbonyolítva, hogy egy a kezelésében járatlan sofőr akár órákig bámulhat egy-egy figyelmeztető feliratot, mivel egyszerűen nem képes megtalálni az OK gombot.

Talán ezt szégyellvén, a műszerfalon már nem akarják felesleges információval zaklatni a vezetőt, ezért még a hőfok jelzőt is elhagyták. A benzines motorral szerelt változatoknál is furcsának találtuk ezt a magabiztosságot, de egy dízelmotornál ez már inkább őrültségnek számít.

Még fagypont körül sem figyelmeztet minket egyetlen lámpácska sem arról, hogy ne tapossuk tövig gázt, mert az esetleg káros lehet. Viszont a csúszós útviszonyokra felhívja figyelmünket a sárga kijelző.


Ezen rossz tulajdonságok mellett azért a jókat is sikerült átmenekíteni – ez pedig a vezetés élményében rejlik. A kormányzás a Sport fokozat hiányával is megfelelően közvetlen, a futómű pedig szinte ugyanolyan stabilan ragaszkodik az úthoz. A kormány két síkban mozog, fogása kellemes, a rádió vezérlésére beépített gombok pedig a legigényesebb megoldások közé tartoznak.

A nagyobb tér ellenére nincs több zaj az autó belsejében, nem zörög, nem nyiszog semmi a csomagtér felől sem. A kerékzajból itt is kicsit több jut az utastérbe a kelleténél, de ezzel gyorsan meg tudunk barátkozni, a meggyőzően masszív karosszéria mellett.

A másik fő zajforrás természetesen a kissé nyers dízelmotor, ami a régi változatokból már egy modern Euro 4-es közös nyomócsöves motorrá nőtte ki magát. Most az erősebbik, 100 lóerős változatot próbáltuk, a gyengébbik 80 lóerőt tud.

A 240 newtonméteres nyomaték 2300-as fordulatnál jelenik meg, és addig nem is akaródzik igazán fürgén mozogni az autónak. Érzésre lassabb, de a gyári adatok szerint két tizeddel előbb hagyja el a mutató a 100-as jelzést, mint az 1,6 literes, 105 lóerős Twinport motorral.

A 180 végsebesség valamivel kisebb, de elegendőnek tűnik Összességében az előny mégis a dízelnél van , mivel a fogyasztási adatok jóval barátságosabb értéket mutatnak.

Mi 8,5 literes városi fogyasztást mértünk, ami ugyan nem számít túlzottan jó értéknek, de végig siettünk, ráadásul már a hőmérséklet is a telet idézi. Sokszor szoktunk panaszkodni, hogy jó lenne egy hatodik fokozat, amit előszeretettel spórolnak ki a kisebb motorral szerelt példányokból.

Itt végre elhagyhatjuk eme kifogásunkat, mivel az 1,7 literes dízelmotor 100 lóerős változata 5 illetve hatsebességes kézi váltóval is választható. Városban és országúton nincs érezhető különbség a fogyasztásban, mivel a fokozatok elég hosszúak, és nincs igazán szükség az utolsó fokozat kapcsolására.

Aki viszont hosszú utazásra adja a fejét, annak mindenképen érdemes áldoznia a hatodik fokozatra, mivel autópályán jóval kényelmesebb és takarékosabb az ötsebességesnél. A váltókar a jobbik Opeles fajta, mintha még gyorsabban és akadásmentesebben lenne kapcsolható, mint az ötfokozatú.

A praktikus részletek hiánya és a téli reggeleken kissé remegő dízelmotor ellenére, az Astra Caravan belseje olyan minőségérzetet nyújt, amit csak az igazi presztízsmárkák modelljeiben tapasztalhatunk.

Az Astra Caravan alapára 4 millió forinttól indul az 1,4 literes alapmotorral, a 100 lóerős dízel változatot legkevesebb 4 619 000 forintért vásárolhatjuk meg. Ez olcsónak ugyan nem mondható, de vigasztaljon bennünket az a tudat, hogy ennyiért egy eredeti és szinte tökéletes kombi lehet a miénk, a konkurensekkel közel azonos áron.


Műszaki adatok – Opel Astra Caravan 1,7 CDTI
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1686
Furat x löket (mm) 79.0 x 86.0
Hengerek / szelepek száma S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 74(100)/4400
Max. nyomaték (Nm/ford.) 240/2300
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,5
Végsebesség (km/h) 180
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 6,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,2
Vegyes (l/100 km) 5
CO2 kibocsátás (g/km) 135
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4515/1794/1500
Tengelytáv (mm) 2703
Csomagtér (liter) 500-1590
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1393/542
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 52
Gumiméret 205/55 R 16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4 759 000
Konkurensek (forint) Renault Mégane II Grandtour 1,5dCI Dynamique: 4 685 000
Toyota Corolla Wagon 1,4 D-4D Sol: 4 745 000
Peugeot 307 Break 1.6HDi Presence: 4 600 000
Volkswagen Golf IV Varian 1.9 PD TDI: 5 045 000
Tesztelt autó ára (forint)
A szériafelszereltség fontosabb tételei ABS, légkondi,4 légzsák, első elektromos ablak, központi zár, CD-s rádió, bőrkormány
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Egy minden porcikájában minőséget sugárzó kombi az Astra Caravan. A dízelmotor kicsit nyers, az ár kicsit magas.
Pontszám (max. 10) 7,75 pont

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.